Announcement

Collapse
No announcement yet.

40% SD Model Yak 54 på benken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Har grublet felt på dette med varmen fra pottene.Har leitet rundt på nettet for å finne andre som har løst dette på en fornuftig måte, uten hell.Det jeg kommer til å gjøre er å lage en tunel i 0.4mm alu helt fra framkant av motordom og til enden av pipene som kommer ut av kroppen akkurat i bakkant av servobrett.Er også usikker på om filmen som modellen er trukket med vil tåle varmen,har du en mening om den saken?Rent teoretisk stiger jo varmen opp,så slik sett skal det ikke bli så varmt under pottene,men dette vil man jo merke på første turen da
    Skal se og få tatt noen bilder når eg har løst utfordringene som står i kø her
    Hvor slipper dere luften ut av modellen?det ideelle hadde jo vert eit stort hull i halepartiet,men det skal jo vere litt pent også da.
    Eneste løsningen eg ser nå er å lage stort hull der eksosutløpene kommer ut.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #92
      jeg fikk tips fra fg om å fjerne mye av trekket under. fungerer kjempe bra. blir bare en liten lunk i golvet.
      Attached Files

      Comment


      • #93
        Hmmm.Ja det var lufting det gitt men skal vere ærlig å si att eg har ikke så lyst på eit så stort hull i flyet.Vil prøve med aluplater først,så får vi se hva jeg ender opp med til slutt.Må man ha stort hull,så må man,vi får se.
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment


        • #94
          skjønner det. men se på pitts'n min med DA-100,den kommer ferdig sånn.
          samme det.bare prøv å bli kvitt mest mulig varme.
          lykke til.

          legg ut noen bilder da. så vi får se.
          Attached Files

          Comment


          • #95
            Håper å ha løst mysteriet med lufting av pipene nå.Fikk tatt noen bilder av løsningen med 0.4mm aluplater.Har tro på att dette skal fungere,men så er det dette med teori og praksis da
            Og så var det kjøling av motor da.vurderer å skjere ut disse "falske" ventil ristene på covlingen,er det en god ide?ser att det blir noen timer med dremmel for å få det til,men det må bli bra gjennomtrekk vertfall.
            Attached Files
            Last edited by elektrodude; 25-08-08, 21:23.
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

            Comment


            • #96
              Det ser jo greit ut det der. Tenkte at du faktisk kunne ha skjermet pottene med 3mm x finer, sånn som er brukt lenger frem. Det isolerer ganske godt og leder dårlig varme. Aluminium leder varme ganske godt, og holder på varmen lenge, men det går sikkert fint.

              Ikke skjær bort gjellene, de er fine. Kutt heller vekk hele belly pannen, da får motoren bort nok varm luft. Dette med at utluftingen skal være 4 ganger så stort som luftinntaket går ikke på denne modellen. Da må du fly uten cowling.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #97
                Originally posted by Eagle View Post
                Så til neste år blir det å trene Imac for fulle mugger, usikker på hvilken klasse jeg skal stille i, må sjekke litt ferdigheter. Men modellen er iallefall Imac kompetent så det holder.
                Skal bestille en pilot og litt dashbord, muligens en virituell cockpit fra TBM. Da er den Imac klar, med killswitch og det hele.
                Ingen grunn til å skrubbe nå;

                Kjempefin anledning til å prøve IMAC førstkommende helg. Se;

                http://www.trmfk.no/forum/viewtopic.php?t=464

                eller IMAC Norge | IMAC Norge

                mvh
                Ketil Aagesen

                Comment


                • #98
                  Originally posted by Eagle View Post
                  Ikke skjær bort gjellene, de er fine. Kutt heller vekk hele belly pannen, da får motoren bort nok varm luft. Dette med at utluftingen skal være 4 ganger så stort som luftinntaket går ikke på denne modellen. Da må du fly uten cowling.
                  Var ikke meningen å skjære bort gjellene,men å "opne"dei slik at dei faktisk fungerer.tenkte også å stenge igjen mye av front hullet på cowling.Belly pannen er det den "utveksten"under cowling? hadde i tankene å opne den i front for å få en skikkelig luftstrøm igjennom motordom.
                  Alt som kan fjernstyres.
                  ---------------------------------------------
                  The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                  Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                  Steinar Kvarme.

                  Comment


                  • #99
                    Originally posted by Kato View Post
                    Ingen grunn til å skrubbe nå;

                    Kjempefin anledning til å prøve IMAC førstkommende helg. Se;

                    http://www.trmfk.no/forum/viewtopic.php?t=464

                    eller IMAC Norge | IMAC Norge

                    mvh
                    Ketil Aagesen
                    Hei Ketil.

                    Skulle gjerne ha reist oppover, men Gunnvor sier nei. Har utrolig mye å gjøre på jobben, og i tillegg MÅ jeg ha ferdig jakthytta mi denne helgen. Men det blir vel flere sjangser.

                    Elektordude:

                    Jeg tok jobben med å opne gjellene på en Sukhoi 29 fra Xtreme Comp for noen år siden, og det er et skikkelig pirkearbeid. Har vurdert å gjøre det på Yak'n, da blir det vinterarbeid. Et lite feilskjær med Dremel'n og du skriker lenge etterpå

                    Jeg ville ha kutta bort hele bellypannen, gjorde det på min. Å opne den tror jeg blir for lite. Skal du tette igjen cowlingen, så gjør det slik at sylindrene ikke blir dekket. Kun over og under. Men jeg liker det store hullet. Blir ikke så værst når spinneren kommer i midten.
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • Har forresten fått tak i en 37,5% SD Yak i samme fargeskjema som 40%, so here we go again
                      Motor 3W 157 XI
                      Hitec 5955 TG på alle ror
                      Powerbox 40/24 Champion og Powerbox røykpumpe

                      Skal begynne på den i morgen. Burde gå greit
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • Har begynt å opne gjellene i dag,stemmer det med pirkearbeid kommer til å gjøre som du sier,fjerner hele bellypannen er nok smartest ja.
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

                        Comment


                        • Originally posted by elektrodude View Post
                          ... Fikk tatt noen bilder av løsningen med 0.4mm aluplater.Har tro på att dette skal fungere,men så er det dette med teori og praksis da ...
                          Som Eagle er inne på, aluminium er en meget god varmeleder. Så om det er kald luft på alu. platene så blir det kaldt inni kroppen. Men du kan også risikere at varme fra potten/eksos blir ledet inn i flykroppen via alu. platene. Stål er en mye bedre varmeisolator, men alt for tungt for dette formålet.

                          Comment


                          • Det var flere grunner til att alu vart brukt.Eg hadde plater liggende,lett å tilpasse,veier lite,tar liten plass (0.4mm) Tanken her var å få en tunnel som det sirkulerer luft gjennom som transporterer bort varmen som pottene produserer.Alu platene er ikke i direkte kontakt med pottene verken i motordom eller under servobrett,så satser på att luftstrømmen vil fjerne varmen før den rekker å varme opp aluplatene,blir spennende å se om det blir slik i praksis da
                            Alt som kan fjernstyres.
                            ---------------------------------------------
                            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                            Steinar Kvarme.

                            Comment


                            • Det går sikkert fint.
                              Har hatt en liten service på Yak'n min i kveld og skiftet propell. Må bestille en ny spinner, orker ikke kutte så mye i den som fulgte med. Tenker det blir en 5" Bullet spinner fra Tru Turn. Ferdig laserskjært for Biela 33x12.

                              Har også montert motoren i "lille" Yak'n. Må kappe benda og korte de inn med 4 cm for å få rette droppet inn til pottene. Det fixer jeg på jobb i morgen.

                              Håper på flyvær til helgen, så jeg får testet den nye propellen, som visstnok skal gi 600 omd/min mer enn den jeg bruker nå. Heftig
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment


                              • Er imponert over alle prosjekta dine har fullt opp med eit prosjekt i slengen eg da.Akkurat nå er eg drit lei DREMEL maskina mi.Er ferdig å opne opp gjellene (30 spalter) har skjert bort bellypannen og dremlet ferdig carbon spinneren.Hva gjorde man egentlig før dremel var oppfunnet ?? klarer ikke å forestille meg livet uten den maskina.
                                Har noen spørsmål,lurer på å handle en slik fyllenippel,ser elefun har en DA fyllenippel,hvordan funker den?følger det med en "han nippel" som man montere på en pumpeslange f.eks
                                Hvilken bensinpumpe anbefaler dere?kan man bruke en fuelpumpe eller tåler ikke den bensin.
                                Attached Files
                                Alt som kan fjernstyres.
                                ---------------------------------------------
                                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                                Steinar Kvarme.

                                Comment

                                Working...
                                X