Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fagernes flyshow 2011

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by arhennie View Post
    Da bør det avhenge av hvor ivrig du er til å stille deg opp i køen hvor mye du får fly, og ikke av hva du flyr.
    HELT enig...

    Originally posted by arhennie View Post
    At den som tilhører den favoriserte part ikke ser problemet er vel et kjent fenomen
    Om det var meg du siktet til så har jeg i alle år hatt med begge deler... I år kommer jeg med 3,6 meter Cessna som sikkert kommer til å stå mer i køen enn jet'en... Den viktigste årsaken til at jeg ikke forstår problemet er nok sikkert at jeg kommer med null ambisjoner om å fly akkurat midt på dagen fredag og lørdag når det er høyt press.

    Regner med å se dere torsdagen, Geir? Og så står vel vi igjen og koser oss i skumringen på lørdagen når alle andre nærmer seg banketten... Kommer Harald og Lars Arne oppover også?
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • #92
      Men altså uansett, det er jo som Christen skriver, propell har lenger slott enn jet. Og jeg synes dette er naturlig da det er mange flere propell piloter enn jet piloter. Om det tar 45 minutter å sende alle jetpilotene opp hver sin gang, med x antall minutter i luften, så vil det jo ta 3 ganger så lang tid å sende opp alle propell flyene. At dette ikke går, ser man jo med en gang. Men alle bør få en sjangse til å lufte flyet sitt, så dette er noe de må se på når køen vokser. Blir det mye vind, er det jo mange som parkerer og da kan somme, som meg, fly det de måtte orke.

      Jeg er egentlig enig med alle, jeg prøver bare å se en løsning som alle kan være fornøyde med. MEN, jeg synes at det bør være 3 fly i luften til enhver tid, enten det er jet, eller propell, det er det minste man kan kreve. Når man flyr jet burde dette gå greit om alle flyr i samme retning, litt værre med propell, når noen dingler etter propellen mens ander kommer i lowpass. Men med komunikasjon, går dette sikkert helt smertefritt.

      Kan ta et eksempel på Joe Nall, der det var 8 fly i lufta samtidig, de som skulle hovre og fly andre utstallede manøvre, fløy nærmest pilotene, mens de som hadde litt mer fart var på utsiden. Dette gjaldt da på 3D flight line, der det ikke var noe annet. På hoved stripa der alle kunne fly, var det ikke lov å hovre, og alle måtte være i bevegelse rundt i samme retning. 10 fly i lufta der samtidig var ingen problem. Når det er 1200 piloter som skal fly, må man bare være raus og tenke stort.

      Gleder meg til å se Yak'n til Geir Salte i år, den brummer fælt nå
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #93
        Ja vi kommer torsdags kveld og er klare til å fly fredags morgen.Vi har altid vært blant de siste til å pakke sakene på kvelden så da blir det vel oss da.Harald og Lars Arne blir med,forøvrig første gang for Lars Arne så det blir morsomt.Det ser ut som vi blir ganske mange som tar turen så det blir bra.

        Geir Salte

        Comment


        • #94
          Jeg reiser som alltid, alene herifra, helt utrolig slappe disse gutta i klubben her.
          Men man er aldri alene på Fagernes, det er helt sikkert. Hadde vært artig om vi kunne få til en Pizza Buffet i år også, på fredagskvelden. Den ble jo en suksess sist, selv om BERGENS gutta var noe seine med å dukke opp Skjerpings. (sitat Rolv Leirro)

          Håper Rudshagen tar med vinmonopolet, da blir det fort mye røyking Uff, gruer meg litt allerede
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #95
            Originally posted by Eagle View Post
            Men altså uansett, det er jo som Christen skriver, propell har lenger slott enn jet. Og jeg synes dette er naturlig da det er mange flere propell piloter enn jet piloter. Om det tar 45 minutter å sende alle jetpilotene opp hver sin gang, med x antall minutter i luften, så vil det jo ta 3 ganger så lang tid å sende opp alle propell flyene. At dette ikke går, ser man jo med en gang. Men alle bør få en sjangse til å lufte flyet sitt, så dette er noe de må se på når køen vokser. Blir det mye vind, er det jo mange som parkerer og da kan somme, som meg, fly det de måtte orke.

            Jeg er egentlig enig med alle, jeg prøver bare å se en løsning som alle kan være fornøyde med. MEN, jeg synes at det bør være 3 fly i luften til enhver tid, enten det er jet, eller propell, det er det minste man kan kreve. Når man flyr jet burde dette gå greit om alle flyr i samme retning, litt værre med propell, når noen dingler etter propellen mens ander kommer i lowpass. Men med komunikasjon, går dette sikkert helt smertefritt.

            Kan ta et eksempel på Joe Nall, der det var 8 fly i lufta samtidig, de som skulle hovre og fly andre utstallede manøvre, fløy nærmest pilotene, mens de som hadde litt mer fart var på utsiden. Dette gjaldt da på 3D flight line, der det ikke var noe annet. På hoved stripa der alle kunne fly, var det ikke lov å hovre, og alle måtte være i bevegelse rundt i samme retning. 10 fly i lufta der samtidig var ingen problem. Når det er 1200 piloter som skal fly, må man bare være raus og tenke stort.

            Gleder meg til å se Yak'n til Geir Salte i år, den brummer fælt nå
            Vil bare understreke det min gode venn fra møre sier om at flere fly i lufta samtidig løser saken enkelt. Har og vært på noen noen store stevner i usa og england hvor man løser køen med å ha mange fly i lufta samtidig. Vi trenger jo ikke å starte så ambisiøst som 8, men som eagle sier 3 fly er helt ok. Var og på et stevnet der man kjørte propell henging for seg og resten for seg. Noen som jeg syntes er tjenelig enn jet og propell. Ingen problem å fly jet sammen med skala fly, warbirds som flyr i ovalt pattern uansett. Har ikke vært på fagernes før, men tenkte å ta turen fra Trondheim i år.

            FL jets hadde vi 8 fly i lufta samtidig, Scoobie jets var det 5, under Bomber field big birds er 5 uansett type propell/jet (der er ikke 3D lov da, men) og TopGun konkurerte vi og fløy program 5 stykker samtidig med alt fra F-16, A-10, bucker jungmeister, cub og spitfire f.eks. Man trenger kommunikasjon og en hjelpemann hver seg (caller) så skal i hvertfall 3 være rimelig overkommelig tror nå jeg. Og da skal vel køen gå unna tenker jeg..

            Comment


            • #96
              Originally posted by Eagle View Post
              Jeg reiser som alltid, alene herifra, helt utrolig slappe disse gutta i klubben her.
              Men man er aldri alene på Fagernes, det er helt sikkert. Hadde vært artig om vi kunne få til en Pizza Buffet i år også, på fredagskvelden. Den ble jo en suksess sist, selv om BERGENS gutta var noe seine med å dukke opp Skjerpings. (sitat Rolv Leirro)

              Håper Rudshagen tar med vinmonopolet, da blir det fort mye røyking Uff, gruer meg litt allerede
              Da har du en "date" på den pizzaen denne gangen også!
              Remi A. Sørensen - 94877903
              Leder i Lofoten RC-Klubb

              Comment


              • #97
                Originally posted by arhennie View Post
                Det var forsåvidt to køer i fjor også. Og flere propell piloter ble kalt ned før tiden fordi jet skulle fly.
                Tviler på at noen jet piloter ble kalt ned fordi propell skulle få komme til.
                Bare og tvile i vei det, men fakta er at jet også ble kalt ned.
                Jeg fløy på slutten av en jet-slot og fikk beskjed om at det var 2 minutter igjen av tiden. Javel sa jeg med et smil, og hadde hjulene på bakken godt innenfor de 2 minuttene.

                Det er 2 muligheter og gjøre dette på om man skal separere jet og prop.
                1: 1 time jet, og 1 time propell osv. med 2 køer. Skal det da være retferdig, skal begge parter forholde seg til tidene. Om jeg tar av 2 minutt før tiden går ut, kan jeg ikke bli sur og grinete og gå og syte til gud og hvermann om jeg må lande etter 2 minutter. Slik er det.

                2: Felles kø, og når det forrerst i køen er samlet opp 3 av hver sendes de opp i egen slot annenhver gang.

                Det som derimot er viktig og antagelig der det somles bort mest tid er i readybox, og der bør arrangøren bli bedre. Som det nevnes er det veldig ofte det bare er 1 eller 2 fly i lufta.
                Uansett hva grunnen er til at førstemann i køen ikke kommer seg avgårde, enten det er startproblemer eller annet, så bør nestemann være klar og slippe til umiddelbart. Han kan da forsøke og få start til neste tur.

                En annen ting er planlegging i readybox. Om 2-3 fly har vært i lufta i 5-6-7 minutter trenger man ikke og være Einstein for og skjønne at de snart kommer ned. Ofte er det da ingen klare og folk må jages igang og så går det flere minutter uten fly i lufta. Dette skjer ofte.

                Jeg tror en readybox med flere plasser, ca 10 elns, hvor alle som er kommet inn i readybox skal være klare. Flyvelederen sørger for og holde telling med de som er i lufta og gir de som er først i readybox beskjed om og fyre opp et par minutter før neste skal lande. Greier han ikke det, så send igang nestemann.

                Hadde man hatt mer kustus på flyvelederbiten, kunne det blitt flydd sikkert 6 ganger så mange flyvninger ila. helgen.
                Selv er jeg fornøyd med et par turer om dagen. Mesteparten av tiden sitter jeg og skravler og går rundt og kikker, uansett hva Arhennie måtte tro.

                Ellers er det nesten til og le av av hvor fæle jetgutta er i noens øyne. Er det noe, så er det de hovne, blærete jetgutta som bare har flyene for og vise seg frem som får skylda.
                Ser foresten det samme ofte i båt om sommeren. Kommer det en fin flybridgebåt inn i en trang gjestehavn, er han ofte idioterklert på forhånd som en nyrik briefer uten båterfaring som kjøpte seg båt sist uke. Hele fugleberget sitter og følger med med argusøyne i håp om at noe skal gå galt. Samme er det vel på fjellet. har du en litt anerledes hytte er du ikke "ordentlig hyttemann" i noens øyne.

                Er det virkelig så viktig om dette flyet trekkes av en propell eller dyttes fremover av en jet?
                Tullinger finnes overalt, alltid. Enten de har propell, jet, snekke seilbåt eller flybridge, Huyndai eller Audi.

                Hilsen Ståle som koser seg med propell, jet, heli, Quad, FPV(snart) og elektrofly.
                Mvh. Ståle
                http://www.jetsofnorway.no/

                Comment


                • #98
                  Jeg skal prøve å få med meg dette ja, hadde jo vært hyggelig å hilst på endel av forumgjengen her.

                  Anyway, er det bare jeg som blir stressa av andre maskiner i lufta samtidig? Jeg ender egentlig bare opp å fly i ring med noen halvslappe 3d/acro sprell her og der.. Mulig jeg er litt bortskjemt, eller mangler litt erfaring der rett og slett?

                  Mulig jeg bare tar med meg en liten elektrosak som jeg tar noen runder med når iveren har dabbet litt av..

                  Er jeg for sent ute med å finne overnattingssted tro.. Hmm..


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • #99
                    For å si det enkelt, å fly flere på en gang er ikke noe problem, om du har med deg en som kikker etter andre fly, kan du egentlig sette på skylapper og late som om du er alene, men for all del, hør på ham som står ved siden av deg.

                    Tror nok du finner overnatting ennå.

                    Det jeg syntes var verst med Fagernes i begynnelsen, var ikke å fly sammen med andre, men tanken på at det stod/står mange folk og ser på deg, noe det vanligvis ikke gjør på den lokale stripa
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • Originally posted by Eagle View Post
                      Den ble jo en suksess sist, selv om BERGENS gutta var noe seine med å dukke opp Skjerpings. (sitat Rolv Leirro)
                      Hehe... stemmer det... det var jo bare noen få av dere som satt igjen da vi kom.. tror ikke vi helt hadde fått med oss tidspunkter og greier... skjerpings, ja! Men er det for tidlig på eftan, så prioterer jeg som alltid å være nær sistemann på isen...

                      Støtter deg Alf i dette med mange modeller i luften samtidig. Det er sikkert medvirkende til at jeg ikke flyr midt på dagene da det er tettpakka kø... Å ha en "vingman" som man står ved siden av og kommuniserer med er ikke noe heft, men blir det 3-4 i luften samtidig er det værre å ha litt oversikt i øyekroken og da liker jeg meg ikke like godt lenger jeg heller...
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • Originally posted by Eagle View Post
                        Jeg reiser som alltid, alene herifra, helt utrolig slappe disse gutta i klubben her.
                        Men man er aldri alene på Fagernes, det er helt sikkert. Hadde vært artig om vi kunne få til en Pizza Buffet i år også, på fredagskvelden. Den ble jo en suksess sist, selv om BERGENS gutta var noe seine med å dukke opp Skjerpings. (sitat Rolv Leirro)

                        Håper Rudshagen tar med vinmonopolet, da blir det fort mye røyking Uff, gruer meg litt allerede
                        Pizza blir man nok med på i år å. Va utrulig moro i fjord. Jeeeright du er sjofør. Så eg kan ta meg ei pilz
                        http://www.youtube.com/user/LofotenRC?feature=mhum

                        Exrem Flight MXS 48"
                        Extrem flight extra 300 EXP 48"(R.I.P) x2
                        CMpro Giles 202 30 sice
                        Multiplex Easy glider
                        T-REX 450 Sport
                        Speed båt 25 OS
                        En krasja STOR hjemme laget Delta vinge. R.I.P Harstad Høsttreff 2010

                        Lofoten RC Klubb.

                        Comment


                        • Skal vi ikke slepe rundt på et par fjortisser i år da?
                          Én av dem må jo være gammel nok til å øvelseskjøre!
                          Remi A. Sørensen - 94877903
                          Leder i Lofoten RC-Klubb

                          Comment


                          • Er det blå transit med fly på taket som gjelder i år også?

                            Comment


                            • Originally posted by jeeeeeeright View Post
                              Skal vi ikke slepe rundt på et par fjortisser i år da?
                              Én av dem må jo være gammel nok til å øvelseskjøre!
                              Kan desverre ikke øvelseskjøre før seint i april
                              Jon-Brage Hoel Andorsen
                              -------------------------------------------------------------------------
                              Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                              Alt flyr bare du har nok motor!

                              Comment


                              • Setter meg heller overskrevs på Pitts'n å kjører ned på den enn å ta en tur til i transitten til "Trollet"!
                                Årets framkomstmiddel er ikke 100% spikret, men det står mellom golf eller passat + henger.
                                Remi A. Sørensen - 94877903
                                Leder i Lofoten RC-Klubb

                                Comment

                                Working...
                                X