Har du seneste software på både sender og mottaker, og tilbakestilt mottaker til fabrikkinstillinger etter oppdatering?
Unconfigured Ad
Collapse
Graupner/SJ MC32 - Tips og triks
Collapse
X
-
-
Etter litt mer testing idag, ser det ut til å ha blitt bra. Tok rangetest 100meter unna, uten problemer.
RX-S QUA varierte litt mellom 50 til 100%. RX-S STR. gikk veldig langt ned. rundt 10-20%. Uten rangetest
var begge på 100%. Ble litt varm da jeg tok første vinsjstart. Like før jeg skulle slippe line, ga radioen en alarm som sa reciver. er usikker på hva den alamen mener?
Hva er forskjellen mellom RX-S STR og QUA?Last edited by sub_sonic; 23-09-12, 20:17.Comment
-
Hei, bra å høre at det "virker" igjen
Står litt klumpete og faktisk ikke helt omforent i manualen men ut i fra hva jeg tolker det så er forskjellen mellom RX-S STR og QUA følgende.
STR er styrken på signalet (dBm) i prosent hvor 100% er maksimalt osv.
QUA er kvaliteten på signalene mottakeren mottar.
Forskjellen er at STR viser hvor kraftig signalet som Rx'en mottar er, men dette sier ingen ting om kvaliteten. Du kan ha 100% signalstyrke, men dataene "pakkene" som mottakeren mottar kan være ødelagte p.g.a. støy, refleksjoner etc...
Det er derfor QUA er viktig, denne gir en indikasjon på hvor bra kvalitet det er på pakka som mottas (L-PACK som indikerer pakke tap gir også en indikasjon på kvalitet).
Husk du kan ha STR på 20% og likevel ha en 100% kvalitet på dataene du mottar, men normalt vil QUA også reduseres når STR synker.
Min regel vil være at du generelt bruker QUA som indikasjon på "tilstanden" på signalet, så får du heller bruke STR til å bedømme om du nærmer deg yttergrensen på distanse mellom Tx og Rx
Vet ikke helt om jeg fikk frem poenget her men du får bare spørre hvis det er noe du lurer på.Last edited by Quadrocopter; 23-09-12, 21:57.Comment
-
Hvis jeg ikke husker helt feil så hadde [bjeff] tilsvarende erfaringer da han fløy FPV, men jeg tror at det løste seg på en eller annen måte (regner med at han leser denne tråden så det dukker vel opp et svar etter hvert)
NB!
RX-S STR er i.h.t. manualen egentlig signalstyrken på telemetri signalet m.a.o. styrken på signalet som Rx sender ned til radioen, dette er en del svakere enn det som går fra radioen og opp til mottakeren.
Jeg har ikke sjekket dette selv men i diverse tyske RC forum så diskuteres dette.Comment
-
Basert på mine erfaringer har det ingenting å si for tradisjonell flyging. Man kan fortsette flere hundre meter etter null prosent. Tallene Graupner villeder markedet med, at rxene har hhsv 4 og 5 km rekkevidde, må man se bort fra. Den reelle rekkevidden i åpent landskap i befolket område er ca 1,5 km, og øker med høyde. Det er umulig å se et fly på den avstanden. Det har litt å si hvordan man plasserer antennene; dersom man skjønner smultring-lignelsen om nullpunkt, så kan man ikke trå feil dersom det ikke er noe gærent med systemet.Anders Eiebakke90078513Comment
-
Vi flyr ofte over 1, 5 km fra startområdet. I ekstrem tilfeller godt over 2 km.
Du får ta deg en tur på et f3j arrangement får å se å lære littog kanskje finne et nytt bruksområde for radioen din.
Mvh
Stig Olsen
Lillehammer MFK
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Futaba 12Fg FasstComment
-
Tja, jeg må jo tro dere når dere sier at dere kan se et fly mer enn 1,5 km ut, men jeg kan ikke se det. 2 km har jeg veldig vanskelig for å tro at det er mulig å se et objekt som bare er noen få meter bredt og langt. Min personlige erfaring med seilfly er minimal, så det er helt sikkert endel triks/personlig erfaring/muskulær hukommelse etc etc dere bruker jeg ikke kjenner til.
Når det gjelder rekkevidde, så er det en god tommelfingerregel å gå opp minst 100 meter pr kilometer. Dersom dere ligger 200 meter eller mer opp når dere er 2 km unna, så vil jeg anta at det er i grenseland, men kanskje trygt. Dere vil da ha mistet signalet fra mottakeren for lengst. I mine forsøk ligger jeg ca 100 meter opp når jeg flyr "langt" avgårde med et multikopter. Personlig ville jeg ikke fløyet en dyr modell så langt unna, uten å følge veldig godt med på hva som skjer. Når jeg sier at Graupner bløffer med 4/5 km rekkevidde, er jeg på trygg grunn. De opererer med teoretisk rekkevidde, og ingen har klart å nå den rekkevidden med stock antenner. Men, HoTT har minst like bra rekkevidde som Spektrum, eller litt bedre. Poenget mitt er at man har mye å gå på etter at man mister signalet fra flyet, og det er helt genialt. Jeg installerer HoTT i min nye Wind S Pro til over 20k, for å si det sånn.Anders Eiebakke90078513Comment
-
Hvem sa vi alltid ser modellen :P
Teknikker og flymønstet er viktig. Samt et fly som er i trim.
Høyden er litt i grenseland noen ganger vill jeg tro, men tror nok vi stortsett er over 200m.**********************
Mvh
Stig Olsen
Lillehammer MFK
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Futaba 12Fg FasstComment
-
Som nevnt tidligere så er det forskjell på sender effekt på telemetri delen kontra hoved senderen - hadde det ikke vært forskjell så ville mange mottaker-batterier blitt tappet ned raskt.
Signalstyrken som vises i displayet blir i de fleste telemetri systemer målt ut i fra hva radioen mottar av signal styrke fra telemetri enheten (downlink) og dermed vil man "miste" signalet i.h.t. telemetri displayet lenge før signalet forsvinner for mottakeren inne i flyet (uplink).
Hvorfor dette gjøres kan sikkert diskuteres men skulle sendereffekten vært lik så hadde man som nevnt over tappet Rx-batteriet raskere.
I tillegg ville man måtte overføre informasjonen om signalstyrke fra mottakeren i flyet og ned til radioen, dette er data informasjon og systemet er helt avhengig av en minimal signal kvalitet for overføring - siden signalstyrke ikke indikerer kvalitet så vil denne operasjonen i mange tilfeller feile og egentlig kreve høyere sender effekt på downlinken enn hva man har mellom hoved-senderen i radioen og mottakeren i flyet!Last edited by Quadrocopter; 27-09-12, 22:30.Comment
-
Godt og riktig svart Quadr.
Jeg bruker selv bare V-pack MS som info.
Dette er hvor mange millisekunder datapakker som er blitt borte.
opp til 150 er O.K.
Er tallet høyere 200- eller mere så bør antenneplaseringene forandres.
Det er nesten altid mottager antenne plaseringene som er nåløyet.
Vi har og sett at Patch antenne løsningen på MC-20 gir lavere tall.
d.v.s. bedre signal kvalitet.
Bare for å ha sakt det! dette gjelder alle 2,4 GHz systemer, men uten denne infoen, så flyr en i "blinde"Thorbjørn.Comment
-
Vedrørende rekkevidde, så har jeg sett en praktisk test gjort av noen hobby piloter i Tyskland.
De testet de fleste kurante systemer i Tyskland, Futaba Fasst av begge typer, M-link, Hitec, Graupner HOTT mm.
Testen ble gjort ved at senderne var på en åskam ca. høyde 70 m.
modellene var nede på bakken ca. 3450m unna.
Alle systeme bandt raskt og greit opp, og fungerte tilfredstillende.
Graupner var det eneste systemet med 2- veis telemetri.
og retursignalet var for svakt på denne avstanden.
Retursignalet er ca. 1/10 av sendersignal.
Jeg tror ikke Graupner sin påstand om 4000meter er helt på jordet.Thorbjørn.Comment
-
Til dere som har denne senderen , hva er inntrykket av den og er det en sender som dere anbefaler?
Har en MC 22 i dag og vurderer ny sender.
Er det mulig å få stikkebrytere til denne slik det er til de andre MC senderne?Svein-Tore Gundersen
Graupner MC32 Hott V2
Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
Sbach 342 DA 50
3dhs Slick 89 Elektro
Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
Jet Legend F-15 (simjet 3000)
Retrojet 75 (Simjet 1910)
Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
Byron CorsairComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment