Husk også og oppdatere firmwaren i mottakeren(e) og eventuelle sensorer (GPS, Vario etc)!
Unconfigured Ad
Collapse
Graupner/SJ MC32 - Tips og triks
Collapse
X
-
-
MC-32, problemer med selefeste bøyler.
Blir skuffet over mekanikken på toppmodellen til Graupner. Problemet nå er bøylene som selen festes i og hvordan denne mekanikken er designet/laget.
Selve bøylene er i aluminium og de holder men festeanordningen inne i kassa er noe spinkel plast!
Skulle hekte på selen her en dag og oppdaget at bøylen låste seg i senter posisjon, og det var ingen mulighet til å få den tilbake. Ok tenkte jeg, den er heldigvis i rett posisjon for bruk og dette er vel et av problemene som er fikset i v2 utgaven (og er en del av oppgraderingen fra v1 til v2) så jeg brydde meg ikke så mye om det - helt til jeg kom hjem og hørerer at det skrangler inne i senderen.
Åpner denne og finner en stor plastbit (1x1x3 cm) som flyter rundt. Dette viser seg å være en del som fester selve bøylen inne i radioen og hindrer at bøylen går over 90 grader, den er festet med fire små festepunkter....
P.g.a. at denne har knekt av så har fjæra som er en del av utløser mekanismen kilt seg fast og dermed løst hele bøylen! Litt mekking og en passe stor skive har fikset problemet midlertidig.
Dette er en latterlig patent på noe som burde være laget i aluminium, det hjelper ikke at Graupner har kommet med en "pult" til senderen som skal være sterkere, har de designet bøyler på radioen så er et minstekrav at disse er laget i en slik kvalitet at de holder.
Den store faren med dette var den store plastbiten som knakk av og fløyt fritt rundt inne i senderen - det skulle ikke mye til før den hadde havnet inn i stikke mekanismen og blokkert denne!!
Edit:
Sjekket inne i en helt ny v2 radio og den var dessverre identisk med v1 - m.a.o. ingen forbedring
En uke senere dukker det opp en ny feil på den andre bøylen. Systemet består av en fjærbelastet låsemekanisme som skal holde bøylen inne i kassa når den ikke brukes, denne har nå slutte å virke med det resultat at bøylen henger å slenger utenfor kassa....
Dette er en radio til Kr. 12-14.000 - en toppmodell som definitivt ikke skal ha slike svakheter, har sent en mail til Graupner hvor jeg forteller om problemet og min misnøye så får vi se hva resultatet blir av dette.
Her mangler delen på bildet under, bare skruefestene står igjen.
Delen som var knekt av og fløyt rundt i kassa
Skiven fikset problemet med at fjæra blokkerer bevegelse i armen,
men plastbiten som skal stoppe bevegelsen i 90 grader er knekt av og må erstattes.
Tilstand i dag
Høyre arm mangler feste inne i radioen og dermed ingen ende stopp i 90 grader.
Venstre arm låser ikke inne i radioen.......
Comment
-
Kjedelig sak. Oppfattet også at dette skulle forbedres til v2, men sjekket aldri.
Godt Www.klapptriebwerk.de har laget en bedre, og fast, bøyle da. Burde dog ikke være nødvendig!Comment
-
Comment
-
Hei.
Ingen info om tema desverre. 1.051 fungerer fint, men med nyeste fw på rx ser det ut til at forsinkelse på vario er tilbake. Dette var løst på 1.060, så det varer nok ikke lenge før problemet er løst.
Er det noen som har sjekket loggfiler etter nedgradering av sender-fw (1.060-->1.051) uten å nedgradere rx-fw (om det i det hele tatt er mulig å nedgradere). Har fløyet hele helga med minbekort i sender, ikon for logging til sd i display - men ingen filer på kortet.. Kortet fungerer ellers fint.Comment
-
Graupner har nå sluppet V1.071, så får vi tro at denne er slik den skal være.
Obs: rx må oppdateres to ganger og man må ta funksjons- og rekkeviddetest for hver enkelt modell som lå inne før oppgradering.Comment
-
Ettermontering av stikke-bryter - Jeg har laget en tråd med mer info her:
http://www.modellflynytt.no/showthre...979#post378979
Last edited by Quadrocopter; 20-06-14, 06:28.Comment
-
Borret du rett ned i og gjennom stikkesetet for å tre gjennom ledningene til stikkebryteren?
Har montert 2 trinns stikkebryter og der var det plass uten og borre..Svein-Tore Gundersen
Graupner MC32 Hott V2
Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
Sbach 342 DA 50
3dhs Slick 89 Elektro
Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
Jet Legend F-15 (simjet 3000)
Retrojet 75 (Simjet 1910)
Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
Byron CorsairComment
-
Har du kjøpt brytere fra samme produsent?Comment
-
jeg har orginale brytere fra Graupner.
Må nok borre for 3pkt.bryteren p.g.a at den har 3 ledninger som skal gjennom..Last edited by stg; 21-06-14, 00:04.Svein-Tore Gundersen
Graupner MC32 Hott V2
Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
Sbach 342 DA 50
3dhs Slick 89 Elektro
Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
Jet Legend F-15 (simjet 3000)
Retrojet 75 (Simjet 1910)
Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
Byron CorsairComment
-
Comment
-
Oppgradering status:
Hadde som nevnt tidligere i tråden (#92) noe problemer med bøylene til nakkestroppfestene på slutten av 2013 sesongen. I den sammenheng sendte jeg radioen til Graupner sin service avdeling i Tyskland for reparasjon.
Reparasjonen ble utført gratis som garanti, samtidig byttet de alle glassene på displayene til en type som ikke skaper problemer ved bruk av solbriller med polariserte glass. (en effekt som minner om mørke skygger i displayet og kan sees på de fleste LCD'er når man bruker solbriller)
Når jeg først hadde radioen der nede oppgraderte jeg den til versjon-2 (nye aluminiums hjul og knapper, nytt deksel system over kontakter, Bluetooth ++++)
Hele oppgraderingen med frakt (tilbake til Hamburg) kom på €150 (ca. 1200 kroner).
Radioen har nå et kvalitets/utstyrs nivå som en topplinje modell skal ha og jeg er kjempe fornøyd (igjen)
Last edited by Quadrocopter; 20-06-14, 07:36.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment