Unconfigured Ad

Collapse

Futaba 14SG

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Re: Ny Futaba-radio

Originally posted by kwik
    Ja, det må vel være på grunn av at vi har forskjellige behov.....Jeg har aldri tort å glimte ned på skjermen mens jeg flyr.....livredd for å miste kontakten.....

Kanskje du er selflyver, og liker å sjekke høyden?
    Jeg flyr bare helikopter og har ofte behov for å se på skjermen for å sjekke batterispenning, timeren og i multicopterverden er dette veldig kjekt å ha.

Dessuten hadde det ikke skadet om displayet var oppe, uansett hvor lite du har bruk for å se på det. Mye lettere å ikke miste kontrollen da.

Comment

• kwik
      • Oct 2010
      • 1212

Sant nok. Nærmest som en laptop, men med stikker i stedet for keyboard.
      Dont expect, inspect.
      Fun Police everywhere!

Comment

• Tertitten
        • Dec 2007
        • 3014

Her ble det stille

Hvordan går det med sender`n Anders, funker`n? Er du fornøyd?
        Terje Egeberg
        "Opp ska det og det får bare virke"

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
        3DHS slick 89" EME 60.
        3DHS Slick 71"

Comment

• Guest

#109 Unapproved
          Ja......når det blir stille er vel alle fornøyd
          Ja jeg er kjempe fornøyd. Programeringen går nå kjapt og greit. Har flydd Laseren litt med den, og det kjennes veldig bra ut

Comment

• Trulsen
            • Aug 2006
            • 3411

Jeg også har kjøpt denne radioen og jeg må være helt ærlig å si at jeg er ikke spesielt imponert hittil.

Mine ærlige inntrykk hittil følger.

At den har så høy kvalitetsfølelse i forhold til 10C og de andre modellene? Neeeh, neppe.. Plastic fantastic, enkelt og greit. Ikke det at det ser stygt ut, men det gir meg ikke så vanvittig kvalitetsfølelse! 1-0 til feks Spektrum DX7S som holder en høyere standard enn 14SG.

Displayet på 10C har en oppløsning på 160x72 mens på 14SG er det 128x64. Litt sånn back to the 90's! Med andre ord, 1-0 til 10C. Displayet på 10C er mye mer lettlest enn 14SG. Displayet BURDE vært dobbelt så stort som feks 14MZ med høyere oppløsning. Drit i fargeskjerm, det har null praktisk betydning. Men det må være mer lettlest. Her er det per dags dato kun Jeti som har en brukandes løsning etter min mening (og nei, jeg skal IKKE ha en skjerm festa på antennen). (Jeg har ikke testa Jeti, men det ser svært bra ut på video og bilder)

14SG kommer i flymodus og har standard futaba-blekk på throttlestikka. Vi har tross alt kommet til 2013 om noen få timer, men likevell klarer de ikke a) legge ved et nytt blekk for glatt throttlestikke i kassa, eller b) lage denne justerbar via en skrue eller lignende som på Graupner og de andre gutta.

Den er litt høyere enn 10C men litt smalere og sitter bedre i hånden.

En annen ting er at den er mye mer knotete å programmere enn 10C, men det kan være en vanesak pga touchpaden. Den er jeg forøvrig meget skeptisk til over tid og jeg frykter det er noe som blir unøyaktig og knotete over tid. Fysiske knapper har definitivt sin fordel!

På Spektrum piper timeren og vibrer samtidig når den teller ned. På Futaba vibrer den etter timeren har gått i null. Man kan velge mellom 4 forskjellige vibreringer og den vibrerer bare en gang og ikke sammen med piperen når den teller ned. Dette var en gigaskuffelse. I tillegg til at vibrasjonen var svært svak. Igjen, 2-0 til spektrum!

Hadde det ikke vært for at min 10C hadde vært modulbasert og dermed ganske tykk i utførelsen samt litt sliten etterhvert så hadde jeg nok ikke oppgradert.

Det positive er at man kan lage egne menyer med de mest brukt tingene. Det er ofte bare 4-5 ting man justerer på som throttlekurve, dual rate og expo osv så det er greit å ha alle de på en meny. Og så kan man sette displayet til å vise en mye større timer enn det er på 10C. Bittelitt enklere å se timeren når du må titte ned for å sjekke status. Når man i tillegg får telemetrifunksjoner og har lyst å følge med på batterispenning, timer, høyde osv blir nok det svært vanskelig å se.

Jeg skal ikke dra noen konklusjon hva totalinntrykket er ennå, jeg må tross alt få brukt den litt, men foreløbig må jeg dessverre si meg litt skuffet.. Hadde forventet mer av en radio til 5000,- i 2013! Futaba henger nok dessverre litt langt etter..

Click image for larger version

Name:	2012-12-30 22.06.10.jpg
Views:	1
Size:	106.0 KB
ID:	596060
            Last edited by Trulsen; 30-12-12, 23:22.

Comment

• Guest

#111 Unapproved
              Er enig med deg ang display og den toutch knappen/hjulet.
              Som du sikkert har lest så syns jeg programeringen var mye lettere på 10c. Men etter å ha satt opp 2 fly, så programerte jeg de 2 siste minst like kjapt som på 10c om ikke kjappere, bare jeg ble kjent med senderen

Comment

• OTA
                • Nov 2009
                • 759

Nå har jeg snurret en trillion ganger på "hjulet" på min 8FG, så dette virker jo holdbart nok. Dog liker jeg det ikke, og gjør lysten på en 14SG litt begrenset. Håper vel at det går an å slå av lyden på 14SG ? Både jeg og folk rundt blir jo tussete av den evige bipingen når man programmerer.

Men alt i alt virker jo for mitt vedkommende som rimelig grei radio for pengene, og når jeg har en litt sliten 8FG og trenger en ny RX uansett, så er det ikke så vanskelig. Særlig når neste step opp er 20 lapper for en 18MZ
                Øystein T.

EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• Trulsen
                  • Aug 2006
                  • 3411

Originally posted by OTA
                  Håper vel at det går an å slå av lyden på 14SG ? Både jeg og folk rundt blir jo tussete av den evige bipingen når man programmerer.

Det gjør det

Comment

• jotto
                    • Jul 2007
                    • 3060

Originally posted by OTA
                    Nå har jeg snurret en trillion ganger på "hjulet" på min 8FG, så dette virker jo holdbart nok. Dog liker jeg det ikke, og gjør lysten på en 14SG litt begrenset.
                    Hjulet var jo en av tingene som ble lovpriset da 8FG kom for "det er jo akkurat sånn som på iPod" Jeg har egentlig ingen sterke meninger om det. Det fungerer, men det er hverken bedre eller dårligere enn knapper. Jeg har iallefall ikke hatt noen problemer med holdbarhet.

Originally posted by OTA
                    Men alt i alt virker jo for mitt vedkommende som rimelig grei radio for pengene, og når jeg har en litt sliten 8FG og trenger en ny RXuansett, så er det ikke så vanskelig. Særlig når neste step opp er 20 lapper for en 18MZ
                    Hvis du trenger en ny RX, så er det vel en mottaker og ikke sender du er på jakt etter..?
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• OTA
                      • Nov 2009
                      • 759

Originally posted by jotto
                      Hjulet var jo en av tingene som ble lovpriset da 8FG kom for "det er jo akkurat sånn som på iPod" Jeg har egentlig ingen sterke meninger om det. Det fungerer, men det er hverken bedre eller dårligere enn knapper. Jeg har iallefall ikke hatt noen problemer med holdbarhet.

Hvis du trenger en ny RX, så er det vel en mottaker og ikke sender du er på jakt etter..?
                      Følger det ikke med en mottaker til radioen, trodde det men har ikke finstudert !? Men for all del, jeg vet heldigvis at det går an å kjøpe løse mottakere 8FG`en min gjort sin nytte og kanskje på tide å bytte........og med et nytt fly på vei inn i stallen som trenger en mottaker så er det en grei "anledning"

Angående hjulet så liker jeg langt bedre det gode gamle hjulet, men for all del begge deler funker jo
                      Øystein T.

EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      EF Extra 300, 58" Electric
                      T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• Tertitten
                        • Dec 2007
                        • 3014

Da var 14SG i hus

Jeg må si jeg ble veldig positiv til denne. Jeg har nå hatt 8Fg i 1,5 år, og vert fornøyd med den. Grunn til at jeg bytter er egentlig som nevnt pga "grepet"og at den skulle være tyngere i handa.
                        Må si denne er mye "mer" å holde i enn 8`n, og ikke så plastaktig.
                        Programeringen er jo lik, vertfall av det jeg har funnet ut, og det var kjapt og flytte over modellene med å bruke ett SD kort.
                        Positivt med vibrering,jeg satt vibrering på "batteri fail safe", da er det en ekstra varning om det skulle skje. Bruker jo alarmen ellers også på tidsklokka pr flight, så da merker en forskjell på alarmene. Hender jo att en flyr litt over på flighten når en veit en har nok bensin ombord
                        Det er litt større display, og litt større i "kassa"

Lyd kan slås av på scrollhjulet, så man slipper å "iritere andre på stripa" Og det var ett stort pluss fra 8`n med HOME knapp.

Får se om jeg kommer til å teste litt telemetry ettervert. Blir såfall først å teste motortemp tror jeg.Ikke det jeg byttet radio for ivertfall. Jeg bruker radioen til å fly med Har spill og tjafs på telefon.

Click image for larger version

Name:	2013-01-07 20.29.36.jpg
Size:	91.2 KB
ID:	596404Click image for larger version

Name:	2013-01-07 20.31.19.jpg
Size:	91.0 KB
ID:	596405
                        Beklager litt dårlige bilder med mobilcamera.

Så jeg er vertfall fornøyd.

PS! Tror Elefun har fått inn ett par til på lager. Så " og kjøp"
                        Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                        3DHS slick 89" EME 60.
                        3DHS Slick 71"

Comment

• Guest

#117 Unapproved
                          Grattis da
                          Jeg har også blitt knallfornøyd med min. Trengte bare å trykke litt

Og til dere som lurer, selvfølgelig følger det med mottaker

Comment

• Seiler`n
                            • Mar 2005
                            • 821

Hvilken senderakku følger med ?
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                            Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001
                            DG 500/22 Elan under opppussing
                            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Tertitten
                              • Dec 2007
                              • 3014

1800 ma nim
                              Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                              3DHS slick 89" EME 60.
                              3DHS Slick 71"

Comment

• alflovvold
                                • Sep 2009
                                • 5527

Hva, ikke noe spill med?! Det duger ikke!

Ser fin ut den!
                                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

Comment

Working...