Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner lavbudsjetts fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ergerlig med de propellene som alltid brekker. Hadde du bodd i nærheten kunne du lånt av meg, slik at du kunne fløyet i helgen. Lønner seg nok å ha noen i reserve.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • Originally posted by ArneH View Post
      Ergerlig med de propellene som alltid brekker. Hadde du bodd i nærheten kunne du lånt av meg, slik at du kunne fløyet i helgen. Lønner seg nok å ha noen i reserve.
      Har bestilt 6 stk. så da håper jeg å ha en liten stund

      Comment


      • Drømmen er egentlig å ha et prosjekt som går over litt lang tid, har veldig lyst å etterhvert prøve meg på å bygge et balsa fly, som kan være ferdig til jeg har grei kontroll på stikkene

        Spørsmålene mine er derfor:
        Er det noen som har noen bra byggeblogger o.l. (helst på norsk) å linke til.?
        Hva kreves? er det noe spesial verktøy ol.?
        Og hvor lang tid kan man regne å bruke på et "normalt" lite fly? anbefalinger til modell? (og helst ikke noe altfor dyrt)

        Jeg har jo skrevet tidligere i tråden at det ikke kom til å bli aktuelt for meg , men etter å ha lest endel om det og i tillegg ha et fly og fly med i mens så ser det sinnsykt kult ut å prøve å bygge et slik

        Comment


        • Det er dessverre nesten ingen som selger balsa byggesett lenger her til lands. Det eneste jeg kommer på nå er Modellers i Tønsberg som har de kjente Guillows modellene som mange har bygget om til elektro.
          Jeg har kjøpt en del fra USA, og holder på en større glider fra SIG for tiden. De har en del greie byggesett som ikke er alt for vanskelige.
          Stevens Aero Har artige spesielle sett som er lett å bygge.
          BMJR Har klassikere som jeg er spesielt interessert i. Og Tower Hobbies er også en stor anerkjent hobby butikk.
          Av verktøy kommer man langt med en god kniv, sag, pensler, drill, rett byggebord. Og verktøy til å trekke med, som et lite strykejern eller hårtørrer.
          Hvis du har lyst til å bygge, er det alltid mulig å få råd og tips fra flinke byggere her på forumet.
          Last edited by ArneH; 19-02-11, 10:44.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • Radicalrc.com og Mountain models er enda et par amerikanske sider med flere sett som er egnet for førstegangs byggere.

            Comment


            • Bare for å komme med et lite innspill til dette flyet du har her. Så lenge du finner CG og trimmer det slik det flyr nøytralt, ER det omtrent en simulator. Det flyr strekandes bent, det flyr sakte, tåler juling (ikke understellet) og er generelt utrolig lettflydd. Når det gjeldet CG så stemmer det som stod i manualen bra med et 3s2200a batteri montert i luka under helt bakerst på mitt fly. Så håper du får dette i luften og blir fornøyd

              Sendt fra min Android dings...

              Comment


              • Originally posted by Trulsen View Post
                Bare for å komme med et lite innspill til dette flyet du har her. Så lenge du finner CG og trimmer det slik det flyr nøytralt, ER det omtrent en simulator. Det flyr strekandes bent, det flyr sakte, tåler juling (ikke understellet) og er generelt utrolig lettflydd. Når det gjeldet CG så stemmer det som stod i manualen bra med et 3s2200a batteri montert i luka under helt bakerst på mitt fly. Så håper du får dette i luften og blir fornøyd

                Sendt fra min Android dings...
                Nå spør jeg sikkert sinnsykt dumt, men CG ?? hva betyr det ?

                Comment


                • Originally posted by AOK View Post
                  Nå spør jeg sikkert sinnsykt dumt, men CG ?? hva betyr det ?
                  Nei og atter nei, Ingen spørsmål er dumme på dette forumet. Cg er Central of gravity, eller hvor midtpunktet på tyngdepunktet. Det er ett område og ikke ett punkt. Viss du får en anvisning om dette, så skal flyet være rimelig i vater når du holder fingern på dette punktet. har du det lenger frem så er det mere stabilt, og lenger bak så er det lettere å hovre flyet, og det blir mere nervøst.
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment


                  • Når det gjelder batterier å slik hvordan gjør dere det??
                    Har dere en haug av batterier som dere lader ett etter ett før dere drar å flyr?
                    Eller har dere med batteri /lader på stripa??
                    Er jo litt kjedelig å reise for å fly også går det 20 min også er morra over for den dagen.. ..
                    Tips?

                    Comment


                    • Originally posted by AOK View Post
                      Når det gjelder batterier å slik hvordan gjør dere det??
                      Har dere en haug av batterier som dere lader ett etter ett før dere drar å flyr?
                      Eller har dere med batteri /lader på stripa??
                      Er jo litt kjedelig å reise for å fly også går det 20 min også er morra over for den dagen.. ..
                      Tips?
                      Det vanligste er vell å ha 3, 4 batterier eller flere ferdig ladet før man reiser på stripa.

                      Noen lader også på stripa...
                      Henrik Lauvli
                      Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
                      TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
                      MIkroflyger

                      Comment


                      • Når man lader batteriene med et batteri tar det lengre/kortere tid da?

                        Comment


                        • Det er laderen som bestemmer hvor fort et batteri lader. Så fremst at batteriet du trekker strøm fra klarer å forsyne laderen,

                          Hvis et batteri er på 2000mAh, og du har en lader som er på 2000mA vil det ta cirka en time å lade.

                          mAh står for milli ampere hours eller noe sånt, altså milli ampere timer. Hvis du har 1 mAh batterikapasitet som belastes med 1mA vil det ta en time å bruke opp den ene mah du har. Samme er det når du lader. Lader du et batteri på 1mAh med en mA så tar det ca. en time. (sier ikke at det er vanlig med batteri på 1mAh, men bare for å ha et eksempel) En mA er en tusende dels ampere, og da er også en mAh en tusende dels Ampere time.

                          Eksempel:

                          Batteri: 2000mAh
                          Skal lades med 1c altså 2000mA (2A) = en times lading
                          For hver time du lader med 2000mA så har du dyttet 2000mAh inn i batteriet.

                          Hvis du lader med 2c, altså dobbelt av batteriets kapasitet vil det ta en halv time+/- å lade. Lader du med 3 c altså 6000mA så vil det ta 20min å lade... Skjønner?

                          Stort sett alle ladere nå til dags stopper når batteriet er fullt, så du trenger ikke å bekymre deg for det. Standard er stort sett at laderen som følger med flyet og batteriet er beregnet til å lade batteriet med 1c. Det står på laderen hvor mye den lader med, så du kan jo regne deg fram i følge det jeg har skrevet. Ble litt rotete og litt mye på en gang, men håper det hjelper

                          Edit:

                          Konklusjon: det går ikke saktere å koble laderen til et annet batteri, men ikke koble batteriet til et annet batteri for å forsøke å lade. Det kommer til å smelle!
                          Last edited by JayBee; 20-02-11, 21:34.
                          Jon-Brage Hoel Andorsen
                          -------------------------------------------------------------------------
                          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                          Alt flyr bare du har nok motor!

                          Comment


                          • Originally posted by JayBee View Post
                            Det er laderen som bestemmer hvor fort et batteri lader. Så fremst at batteriet du trekker strøm fra klarer å forsyne laderen,

                            Hvis et batteri er på 2000mAh, og du har en lader som er på 2000mA vil det ta cirka en time å lade.

                            mAh står for milli ampere hours eller noe sånt, altså milli ampere timer. Hvis du har 1 mAh batterikapasitet som belastes med 1mA vil det ta en time å bruke opp den ene mah du har. Samme er det når du lader. Lader du et batteri på 1mAh med en mA så tar det ca. en time. (sier ikke at det er vanlig med batteri på 1mAh, men bare for å ha et eksempel) En mA er en tusende dels ampere, og da er også en mAh en tusende dels Ampere time.

                            Eksempel:

                            Batteri: 2000mAh
                            Skal lades med 1c altså 2000mA (2A) = en times lading
                            For hver time du lader med 2000mA så har du dyttet 2000mAh inn i batteriet.

                            Hvis du lader med 2c, altså dobbelt av batteriets kapasitet vil det ta en halv time+/- å lade. Lader du med 3 c altså 6000mA så vil det ta 20min å lade... Skjønner?

                            Stort sett alle ladere nå til dags stopper når batteriet er fullt, så du trenger ikke å bekymre deg for det. Standard er stort sett at laderen som følger med flyet og batteriet er beregnet til å lade batteriet med 1c. Det står på laderen hvor mye den lader med, så du kan jo regne deg fram i følge det jeg har skrevet. Ble litt rotete og litt mye på en gang, men håper det hjelper

                            Edit:

                            Konklusjon: det går ikke saktere å koble laderen til et annet batteri, men ikke koble batteriet til et annet batteri for å forsøke å lade. Det kommer til å smelle!

                            Takk for veldig bra svar

                            Har du noen anbefalinger til lader eller? som lader 3 c (?)

                            Den som fulgte med i flyet tar jo år å dag før det blir ferdig hadde hvert kjekt å bare kunne vente i 20min

                            EDIT:
                            c - står det for celler?

                            Comment


                            • C står for capasity. Om et batteri kan lades på 2c tåler det 2 x oppgitt kapasitet. Eks har du et 3s2200 2c batteri kan du lade det på 2x2.2A som igjen blir 4.4 A.

                              Sendt fra min Android dings...

                              Comment


                              • Originally posted by spitmk16 View Post
                                Nei og atter nei, Ingen spørsmål er dumme på dette forumet. Cg er Central of gravity, eller hvor midtpunktet på tyngdepunktet. Det er ett område og ikke ett punkt. Viss du får en anvisning om dette, så skal flyet være rimelig i vater når du holder fingern på dette punktet. har du det lenger frem så er det mere stabilt, og lenger bak så er det lettere å hovre flyet, og det blir mere nervøst.
                                Kom til å tenke på en ting: Sjekket du CG før du prøvde flyet ditt? Hvis det er for tungt i nesen eller i halen. Er det umulig å fly. CG er som oftest oppgitt i manualen. Og du kan begynne med å balansere flyet med en finger på hver side av kroppen. Så langt inn på vingen som CG er oppgitt til å være. Som oftest ca en tredjedel inn fra fremre kant på vingen. Hvis nesa peker ned, er flyet for tungt foran. Hvis nesa peker opp er det for tungt bak. Dette kan du rette på med å flytte batteriet frem og tilbake. Eller legge inn vekt, foran eller bak.



                                Som du ser i tråden var Ruduz så grei at han instruerte meg litt på Søndag. Etter at vi balanserte modellen fløy den som en drøm. I motsetning til første gang jeg prøvde den. Mye lettere å fly når man har funnet riktig balanse.
                                Last edited by ArneH; 21-02-11, 08:47.
                                Vennlig Hilsen
                                Arne Husby

                                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                                Comment

                                Working...
                                X