Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner lavbudsjetts fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørs litt hvor mye penger du vil legge i laderen. Jeg bruker Turnigy og Hobbykings Turnigy kopi og HK's power supply, de fungerer greit for meg og har ok pris. Når behovet melder seg kommer jeg nok til å handle kraftigere saker
    -63.
    Graupner MC
    JR
    Multiplex
    Turnigy.
    Fly, alt for mange.

    Comment


    • Jeg har en I-Charger 1010B+ som jeg er veldig fornøyd med. Du kan kjøpe den på throttlestore f.eks. Husk at laderen trenger ca.12V, så du bør ha en omformer. Den kan du bestille sammen med laderen.1010B+ lader inntil 10 celler Li-po. Det finnes også billigere lader fra I-Charger som lader færre celler om du ikke har behov før å lade 10 celler Da kan du altså lade med batteriene dine med f.eks.2C. Men husk at batteriene dine holder seg lengere jo færre C du lader med. Jeg har én lader og lader alle batteriene hjemme før jeg flyr(4stk). Det finnes selvfølgelig billigere ladere fra f.eks. hobbycity.com, om de fungerer like bra vet jeg ikke. Jeg er i allefall kjempefornøyd med min I-Charger. Computerlader er noe man absolutt bør ha etterhvert, den kan lade alle batteriene dine og du slipper å handle ny lader for hvert batteri
      Kristoffer Rosmo
      Vingtor RC Klubb
      Great Planes Super Sportster 40
      SebArt Wind S110
      Clik 2.0

      Comment


      • Jeg bruker denne og den furgerer som en drøm! Lader mine 6S3000MAH på 9A ca

        Comment


        • For å gjøre det vanskeligereå misforstå.

          Antall "c" er betegnelsen på hvor mye batteriet kan belastes med. Antall celler oppgis i "s".

          Ditt batteri er sikkert på 20c. Det vil siat du kan belaste det med 20ganger batteriets kapasitet under utlading. På baksiden av batteriet bruker det å stå hvor mange c du kan lade med. Hvis det ikke står så lader du med 1c. Altså 3300mA om batteriet er på 3300mAh.


          Et eksempel på batteridata:

          2200mAh 6S 30C

          Dette betyr at batteriet har 2200mAh kapasitet ved 22.2Volt som er spenningen på 6celler lipo. Batteriet har 6 celler, og kan utlades ved 30C (2200mAh*30C = 66000mA = 66Ampere
          Last edited by JayBee; 21-02-11, 14:03.
          Jon-Brage Hoel Andorsen
          -------------------------------------------------------------------------
          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

          Alt flyr bare du har nok motor!

          Comment


          • 2200mAh 11.1v 20c står det på mitt batteri.

            Comment


            • Originally posted by AOK View Post
              2200mAh 11.1v 20c står det på mitt batteri.
              Ok. Da kan du lade det med 2200mA (2.2A)

              Edit: den laderen som fulgte med flyet er sikkert beregnet til å lade det batteriet du har.
              Last edited by JayBee; 21-02-11, 14:07.
              Jon-Brage Hoel Andorsen
              -------------------------------------------------------------------------
              Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

              Alt flyr bare du har nok motor!

              Comment


              • Originally posted by ArneH View Post
                Kom til å tenke på en ting: Sjekket du CG før du prøvde flyet ditt? Hvis det er for tungt i nesen eller i halen. Er det umulig å fly. CG er som oftest oppgitt i manualen. Og du kan begynne med å balansere flyet med en finger på hver side av kroppen. Så langt inn på vingen som CG er oppgitt til å være. Som oftest ca en tredjedel inn fra fremre kant på vingen. Hvis nesa peker ned, er flyet for tungt foran. Hvis nesa peker opp er det for tungt bak. Dette kan du rette på med å flytte batteriet frem og tilbake. Eller legge inn vekt, foran eller bak.



                Som du ser i tråden var Ruduz så grei at han instruerte meg litt på Søndag. Etter at vi balanserte modellen fløy den som en drøm. I motsetning til første gang jeg prøvde den. Mye lettere å fly når man har funnet riktig balanse.
                Takk den animasjonen beskrev bra hva jeg skulle gjøre så jeg må nok gjøre det før jeg flyr igjen også

                Comment


                • Originally posted by JayBee View Post

                  Edit: den laderen som fulgte med flyet er sikkert beregnet til å lade det batteriet du har.

                  Ja selfølgelig er den det, men det tar jo hundre år før den blir ferdig ladet så hvis jeg f.eks skal ha fire batterier med meg må jeg vente på landing i minimum 4 timer(trur det tar enda lenger tid også)

                  Comment


                  • Jeg bestilte propeller på fredag som var og har enda ikke fått sendingsbekreftelse er det vanlig at det tar så lang tid ?? med flyet fikk jeg det dagen etter ...

                    Comment


                    • Originally posted by AOK View Post
                      Ja selfølgelig er den det, men det tar jo hundre år før den blir ferdig ladet så hvis jeg f.eks skal ha fire batterier med meg må jeg vente på landing i minimum 4 timer(trur det tar enda lenger tid også)
                      Dersom du har et moderne LiPo batteri av bra kvalitet kan du lade det 3-5C MEN følg med på temperatur,
                      og husk du sliter ut batteriet raskere. Dersom du ønsker å lade raskt så kjøp en kraftig multilader.

                      Det finnes datablad for de fleste LiPo batteri lurt å sjekke det FØR du brenner opp noe ...

                      Odd H.

                      Comment


                      • Originally posted by AOK View Post
                        Jeg bestilte propeller på fredag som var og har enda ikke fått sendingsbekreftelse er det vanlig at det tar så lang tid ?? med flyet fikk jeg det dagen etter ...
                        Når jeg har bestilt fra TS (det var der du bestilte?) så har jeg fått sendingsbekreftelsen samme dag eller dan etter, avhengig a når på dan jeg har bestilt. Send en e-post te de så tenker jeg de ordnær opp i det for det pleier ikke ta så lang ti...
                        Last edited by Flyfreaken; 22-02-11, 13:48. Reason: Glømte komma

                        Comment


                        • Originally posted by Flyfreaken View Post
                          Når jeg har bestilt fra TS (det var der du bestilte?) så har jeg fått sendingsbekreftelsen samme dag eller dan etter, avhengig a når på dan jeg har bestilt. Send en e-post te de så tenker jeg de ordnær opp i det for det pleier ikke ta så lang ti...
                          Ja, det var TS, har sendt epost nå hadde hver fint å fått det før helga.

                          Comment


                          • Hvis du er ute etter å få ladet fortest mulig så kan du kjøpe følgende:

                            Batteri: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 3300mah 3S 45~90C Lipo Pack

                            Lader: Attention Required! | Cloudflare

                            Strømforsyning: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 600W / 17V Power Supply

                            Med dette utstyret skal du i teorien klare å lade et batteri på ca. 10min Det batteriet du har nå ville jeg aaaaldrig turt å lade med mer enn 2C!
                            Last edited by JayBee; 22-02-11, 19:49.
                            Jon-Brage Hoel Andorsen
                            -------------------------------------------------------------------------
                            Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                            Alt flyr bare du har nok motor!

                            Comment


                            • Eller kjøp en lader som klarer 6 celler, og et splitadapter så kan du lade to stk 3 cellers batterier samtidig da du kan "lure" laderen til å tro at den lader et 6 cellers batteri. Selv har jeg en ImaxB5, og den holder i massevis så lenge jeg har 3 batterier pr fly. Det pleier å holde for meg å ha med to, kanskje tre fly med 3 batterier hver, da får jeg flydd nok den dagen.

                              Comment


                              • Originally posted by JayBee View Post
                                Hvis du er ute etter å få ladet fortest mulig så kan du kjøpe følgende:

                                Batteri: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 3300mah 3S 45~90C Lipo Pack

                                Lader: Attention Required! | Cloudflare

                                Strømforsyning: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 600W / 17V Power Supply

                                Med dette utstyret skal du i teorien klare å lade et batteri på ca. 10min Det batteriet du har nå ville jeg aaaaldrig turt å lade med mer enn 2C!
                                Ja, jeg må jo uansett kjøpe flere batterier for ett holder hvertfall ikke, så kansje jeg skal kjøpe fra HK, problemet er bare det at alt du linket til er utsolgt hehe, men hvis man lader batteriene så fort sliter det veldig på de da ?

                                Comment

                                Working...
                                X