Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner lavbudsjetts fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ja da var andre flytur gjort og alt gikk som en drøm akkurat som i går. Skal ned igjen å fly etterpå er bare hjemom for å lade det ene batteriet jeg har så må nok ha fler batterier, heldigvis er det bare 3-4 min på sykkel ned dit jeg flyr ellers så var det en del vind i dag så jeg var usikker på om jeg turte å fly, men jeg klarte ikke å la vær, men alt gikk fint, det kom også en med atv og freser som freste opp den lange stripa til oss i ett kors så kan jeg lette og lande i alle retninger

    Skal se om jeg ikke får filmet litt å lagt ut en liten snutt

    Comment


    • Gratulerer!

      Originally posted by AOK View Post
      var usikker på om jeg turte å fly, men jeg klarte ikke å la vær
      DEN kjenner vi oss igjen i!
      "Hvor høyt kan det fly?"
      "-Hvor langt kan bilen din kjøre?"

      Arne Storlimo

      Comment


      • Kan det skade flyet å fly i lett snøvær?? det er bortimot nesten vindstille 2-3 m/s også snør det litt ? ?

        Comment


        • Originally posted by AOK View Post
          Kan det skade flyet å fly i lett snøvær?? det er bortimot nesten vindstille 2-3 m/s også snør det litt ? ?
          Nei det går helt fint. Motoren er så og si vannsikker, og resten kommer ikke i kontakt med snø regner jeg med
          Jon-Brage Hoel Andorsen
          -------------------------------------------------------------------------
          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

          Alt flyr bare du har nok motor!

          Comment


          • Originally posted by AOK View Post
            Kan det skade flyet å fly i lett snøvær?? det er bortimot nesten vindstille 2-3 m/s også snør det litt ? ?
            Har flydd i dusk regn gikk helt fint. Det som ikke gikk fint var et kræsj landing i våt
            snø etter en kraftig storm. Snøen inneholdt antakelig salt og det likte ikke ESC'n
            som nektet å fungere før den hvar helt tørr. Sviktet senere fullstendig. Burde ha
            spylt ESC elektronikken i varmt vann etterpå.

            LiPo batterier blir utladet men det tar mye lengre tid enn med andre f.eks Nihm og
            NiCd batteri.

            Det er ikke nødvendig å kjøpe dyre "kvalitets" LiPo batteri det finnes masse bra til en
            rimelig penge så lenge du lader opp med 1-2C. Skal du lade raskt opp så tror
            jeg at de dyrere er et bedre valg (forutsatt at du ikke blir lurt da). Det er mye
            juks med LiPo batteri så skygg unna 100C og 150C batteri det er bare tull.
            Jeg ville også vere veldig skeptisk til 65C de beste greier kanskje 30-40C
            kontinuerlig, forutsatt at plugger og ledninger passer selvsagt. Ser du
            f.eks LiPo batteri med 1000mah 30C og JST plugger så er det helt feil.
            JST tåler 5-6A kontinuerlig og 10-12A burst.

            Odd H.

            Comment


            • Originally posted by Ofly61 View Post

              Det er ikke nødvendig å kjøpe dyre "kvalitets" LiPo batteri det finnes masse bra til en
              rimelig penge så lenge du lader opp med 1-2C. Skal du lade raskt opp så tror
              jeg at de dyrere er et bedre valg (forutsatt at du ikke blir lurt da). Det er mye
              juks med LiPo batteri så skygg unna 100C og 150C batteri det er bare tull.
              Jeg ville også vere veldig skeptisk til 65C de beste greier kanskje 30-40C
              kontinuerlig, forutsatt at plugger og ledninger passer selvsagt. Ser du
              f.eks LiPo batteri med 1000mah 30C og JST plugger så er det helt feil.
              JST tåler 5-6A kontinuerlig og 10-12A burst.

              Odd H.
              Jeg er enig der! Hobbyking har minst like bra batterier som alle andre plasser
              Jon-Brage Hoel Andorsen
              -------------------------------------------------------------------------
              Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

              Alt flyr bare du har nok motor!

              Comment


              • Hallo,

                Nå har jeg også opplevd det å bruke søpplesekk hehe

                Det meste gikk egentlig galt, Jeg skulle lande og hadde en fin posisjon mot stripa (dette var forøverig en fotballbane og alt for liten plass for en nybegynner!!!) flyet seilet pent mot bakken hadde ikke på landingsunderstell fordi det var så mye snø så jeg fikk ikke letta fra bakken, derfor kasta jeg opp flyet noe som utrolig nok funket! Men så til landinga igjen, det som skjedde var at jeg sto litt for langt unna og flyet var så godt som nede, men så seila det i mellom to jern stolper noe jeg var overbevist om at gikk! jeg så nemlig ikke de stolpene før jeg nesten var nede, men neida det gikk ikke, den ene vingen smalt rett i jernstolpen og fikk en kraftig bulk, samt at det som er av plastdeler på flyet knakk. etter å ha limt en hel kveld var det klart for å prøve igjen dagen etter noe som viste hvor EKSTREMT dårlig det limet som fulgte var!!! det er ikke verdt noen ting!! så da var det bare å fylle opp igjen søppelsekken

                Nå driver jeg å vurderer om det nesten blir billigere med nytt fly enn reservedeler, for det meste er knekt. bortsett fra isopor delene.

                Men, er det noen som har erfaringe med flottører og glassfiberteip på snø??
                Last edited by AOK; 02-03-11, 13:28.

                Comment


                • Tipper det limet som fulgte med er kun for å lime kun isoporen, ikke plastikk. Prøv med epoxy og/eller lynlim, det fikser det meste, og rorhorn etc er ikke allverdens dyrt. Men du innrømmer også at plassen du fløy på var for liten så kanskje du bør vurdere et mindre fly som kan fly saktere. Nå har du jo radio så da kan du spare noen kroner der, Hobbycity har flere radioklare modeller som ikke koster all verden som feks denne. Bare husk batterier i tillegg.

                  Comment


                  • Originally posted by Kyrre View Post
                    Tipper det limet som fulgte med er kun for å lime kun isoporen, ikke plastikk. Prøv med epoxy og/eller lynlim, det fikser det meste, og rorhorn etc er ikke allverdens dyrt. Men du innrømmer også at plassen du fløy på var for liten så kanskje du bør vurdere et mindre fly som kan fly saktere. Nå har du jo radio så da kan du spare noen kroner der, Hobbycity har flere radioklare modeller som ikke koster all verden som feks denne. Bare husk batterier i tillegg.
                    Ja, kansje jeg skal vurere noe slikt. der jeg har flydd alle turene bortsett fra en, var på isen å der er det mer en stor nok plass og ingen hindringer så der er det supert, det var bare den ene turen på fotballbanen som ligger omtrent utafor husdøra som ødla alt

                    Comment


                    • Du kan jo vurdere denne! Du trenger ikke å skjære ut for flaps. Tror du kan flytte over det meste som står i Cessnaen. Et par du-bro plastski i tillegg så er du i boks. Lett fly som tåler mye. Her er min. Og liten film snutt, han måtte lime halehjulet til roret igjen.
                      -63.
                      Graupner MC
                      JR
                      Multiplex
                      Turnigy.
                      Fly, alt for mange.

                      Comment


                      • Det er jo også noe vurdere

                        Men jeg har egentlig utrolig lyst på den her Cessna 182 EPO+ 156 BL 2,4GHz RTF - ThrottleStore.Com den skal vist etter va jeg forstår være mer solid enn epo 141 også er det i tillegg med 6kanals radio så jeg har mulighet til å flytte elektronikk over i heli. + at det er ganske billig denne uka Vet ikke om jeg burde fortsette med den typen, men jeg vet med meg selv at det var den fotballbanen som ødla alt, det var så mange som anbefalte meg å gå dit å fly og jeg sa nei, det er for liten plass for meg foreløpig, men til slutt tok selvtilliten over å jeg prøvde noe jeg aldrig skulle gjort... Men jeg vet at jeg klarer å fly det så jeg trur denne modellen er fin til meg så lenge jeg har en stor nok plass (i starten) Noen som syns noe om dette??


                        Originally posted by AOK View Post
                        Men, er det noen som har erfaringe med flottører og glassfiberteip på snø??
                        Last edited by AOK; 02-03-11, 16:06.

                        Comment


                        • Originally posted by AOK View Post
                          Det er jo også noe vurdere

                          Men jeg har egentlig utrolig lyst på den her Cessna 182 EPO+ 156 BL 2,4GHz RTF - ThrottleStore.Com den skal vist etter va jeg forstår være mer solid enn epo 141 også er det i tillegg med 6kanals radio så jeg har mulighet til å flytte elektronikk over i heli. + at det er ganske billig denne uka Vet ikke om jeg burde fortsette med den typen, men jeg vet med meg selv at det var den fotballbanen som ødla alt, det var så mange som anbefalte meg å gå dit å fly og jeg sa nei, det er for liten plass for meg foreløpig, men til slutt tok selvtilliten over å jeg prøvde noe jeg aldrig skulle gjort... Men jeg vet at jeg klarer å fly det så jeg trur denne modellen er fin til meg så lenge jeg har en stor nok plass (i starten) Noen som syns noe om dette??
                          Tviler påat den radioen blir å funke i noe som helst slags heli. Men som sagt tidligere i tråden så vil en cessna med halehjul være vanskeligere å ødelegge. I tillegg så kan du ta av i helt løs snø med halehjul Det er ofte utrolig vanskelig med nesehjulsfly. Noe du sikkert har erfart.
                          Jon-Brage Hoel Andorsen
                          -------------------------------------------------------------------------
                          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                          Alt flyr bare du har nok motor!

                          Comment


                          • Eller du kan vurdere den som er hakket større enn den igjen: Cessna Skyline 182 EPO 189 Giant KIT upgraded - ThrottleStore.Com Der kan du velge hvor du vi setta hovedunderstellet og få en taildrager. Det følger ikke med noe elektronikk i selve settet, men TS har alt du trenger

                            Comment


                            • Originally posted by JayBee View Post
                              Tviler påat den radioen blir å funke i noe som helst slags heli. Men som sagt tidligere i tråden så vil en cessna med halehjul være vanskeligere å ødelegge. I tillegg så kan du ta av i helt løs snø med halehjul Det er ofte utrolig vanskelig med nesehjulsfly. Noe du sikkert har erfart.
                              Jipp, det har jeg erfart
                              Etter hva jeg forstår så er det "" Kombi solid understell (velgbar taildragger) "" står det på siden betyr ikke det at man kan sett "bakhjula" frem ??

                              Comment


                              • Ser det går an p montere hjulene som tail-dragger ved å løsne 2 skruer... Så bare peis på du!

                                Edit... Der ble du først:P Ja det betyr at du flytter bakhjula frem.
                                Jon-Brage Hoel Andorsen
                                -------------------------------------------------------------------------
                                Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                                Alt flyr bare du har nok motor!

                                Comment

                                Working...
                                X