Unconfigured Ad

Collapse

Byggetråd. Seagull SpacewalkerII 120.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blåmås
    • Feb 2011
    • 335

Har vært på stripa og flydd i dag. Eller rettere prøvd å fly. Taxet til enden på stripa og der ble det stopp. Motor og regulator glovarm, og en ekkel svidd lukt. Om feilen ligger i motor eller regulator, ja det vet jeg ikke sikkert. Uansett ble det ikke mulig å fly uten å bytte deler (som jeg ikke har). Dermed ble SkyRaidern konvertert tilbake til glow igjen. Fikk akutt nok av billig el-utstyr. En forbrenningsmotor er enklere (for meg værtfall) å finne ut av hvis den krangler. Så pr i dag er el drift på Spacewalkern uaktuelt. Skal ut å fly nitro nå...
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com

Comment

• farmann
      • Mar 2010
      • 918

Hva er vekta stipulert til på Spacewalkern, og har du tenkt å bruke den til normal acro?

Comment

• farmann
        • Mar 2010
        • 918

Originally posted by Blåmås
        Har vært på stripa og flydd i dag. Eller rettere prøvd å fly. Taxet til enden på stripa og der ble det stopp. Motor og regulator glovarm, og en ekkel svidd lukt. Om feilen ligger i motor eller regulator, ja det vet jeg ikke sikkert. Uansett ble det ikke mulig å fly uten å bytte deler (som jeg ikke har). Dermed ble SkyRaidern konvertert tilbake til glow igjen. Fikk akutt nok av billig el-utstyr. En forbrenningsmotor er enklere (for meg værtfall) å finne ut av hvis den krangler. Så pr i dag er el drift på Spacewalkern uaktuelt. Skal ut å fly nitro nå...
        Det var leit, forstår din frustrasjon. Elektro krever litt kunnskap/erfaring eller sagt på norsk "brente fingre"

I Asker modellklubb har vi vært så heldig at "peppern75" har gitt oss en masse info, som du også finner her:

Velkommen til Asker Modellklubb

Se under teknisk/elektromotorer.
        Billig utstyr kan funke helt ok, personlig bruker jeg ikke annet men det har selvsagt begrensninger som må tas hensyn til.

Comment

• Blåmås
          • Feb 2011
          • 335

Vekta skal vel ligge på 5 til 5,5 kg mener jeg. Flygingen vil være skala til enkel akro. Er ikke veldig avansert. Ting forandrer seg fort så det er jo mulig å ombestemme seg igjen. Tar fremdes imot tips.
          Hva nitroflyvingen i går kveld angår så gikk det strålende. Konverteringen tok en times tid. En liten halvtime med tuning og prøveturer før det var bare å fly i "det uendelige" med like mye power tilgjengelig hele veien.
          Stein Johnsen

Comment

• Blåmås
            • Feb 2011
            • 335

Jakten på "riktig" powerplant i spacewalkern fortsetter. Etter helgens opplevelser med el og nitro har nitro meld seg på i kampen igjen. Viste seg at mot slutten av siste nitroperiode har jeg flydd med utett fuelopplegg. Har sannsynligvis resultert i luft i systemet og dermed en del trøbbel. Har lest mye her på forumet de siste dagene om alle typer motorer, bensin, glow, el, justeringer osv. Ser jeg har mye å lære. Etter litt justering (etter beskrivelser i en tråd jeg fant her) starter jeg nå motoren enkelt med en liten "snurr" på spinneren når den er varm. STOOOOR forbedring fra tidligere. Trenger fremdeles hjelp av elektrisk når den er kald, men leser at totaktere kan være mer motvillig enn firetaktere, samt at relativt små motorer (dette er en Irvine .40) kanskje trenger varmere plugg enn større motorer. Bruker OS 8. Men! Den går stødig på tomgang og starter lett. Når den har vært startet opp en gang er det bare å ta med glødebatteriet i lomma ut på stripa og jeg har alt jeg trenger. Touch'n go går fint som bare det. Motoren går fremdeles på tomgang etter landing slik at jeg kan taxe "tilbake til start" som det heter i monopol. Tidligere var det unntaksvis at jeg fikk opp turtallet etter noen sekunder på tomgang, så det var i praksis som med romfergen: Kun et forsøk på landing. Noe som ikke alltid gikk bra.... Var klar over at motoren burde være mer samarbeidsvillig, men dette var over all forventning. Glow er absolutt aktuelt igjen. Hadde tatt seg bra ut med en flat-twin, men det overskrider nok budsjettet er jeg redd..
            Stein Johnsen

Comment

• farmann
              • Mar 2010
              • 918

Hei
              Forslag til EL-oppsett, Det finnes mange muligheter det ute!!!!!!!!!!!!!!!!! men dette burde funke. Ca 170dollar + frakt
              Trenger også en ca.19" prop, har ikke hatt tid til fin regne på oppsettet. men det er nære
              Har valgt varer som er in stock!
              Ser det fristene ut, kan du få mer detaljer

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 50-65D 270kv Outrunner (eq: 4030AXi)

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 80A ESC 4A SBEC

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 6S 35C Lipo Pack
              Last edited by farmann; 26-04-11, 15:44.

Comment

• Blåmås
                • Feb 2011
                • 335

Blir dette kraftig nok da, Farmann? Motoren er oppgitt å tilsvare .50-.72 glow..
                Uansett: Det blir nok ikke EL. Har gått litt smått en stund siden jeg har virret fram og tilbake som en forvirret vegglus mellom tenkelige og utenkelige alternativer til "powerplant". I et svakt øyeblikk ble det lagt inn en ordre hos HK som jeg nå går å venter på. I den forsendelsen befinner det seg bla et eksemplar av en ASP FT160AR.
                Det jeg har sett av omtale om denne motoren har sett lovende ut. Da kan jeg også pælme det eneste jeg syns var dårlig på flyet, nemlig dummymotoren. Nå blir det skikkelige 4-takts topper på begge sider i stedet. Men det dukker jo selvfølgelig opp spørsmål med en slik motor også. Noen som vil komme med forslag til tykkelse på fuelslanger? Leser også både og om trykk på tanken eller ikke på slike motorer. Hvilke erfaringer har dere? Det skal visstnok ikke være noe trykknippel på motoren sånn som den kommer fra fabrikk.
                Blir vel litt bilder når motor er i hus og monteringen kommer litt lenger.
                Stein Johnsen

Comment

• farmann
                  • Mar 2010
                  • 918

Hei
                  Ja, forslaget mitt er mer enn nok.

Det blir sikker supert, i dette forumet synes jeg det viktigste er å respektere det andre velger selv om jeg bruker kun elpower nå er min "fortid" fuelmotorer i alle former. Har hatt en OS 160 som ASPn er en kopi av regner jeg med, den skulle ikke ha trykk på tanken.
                  Blir noen ganger litt lei av alle som har svar på ALT og som også mener det er det eneste riktige, det som du eller jeg velger og som vi er fornøyd med er det eneste som teller
                  Niels Hermansen

Comment

• Blåmås
                    • Feb 2011
                    • 335

Originally posted by farmann
                    Hei
                    Ja, forslaget mitt er mer enn nok.

Det blir sikker supert, i dette forumet synes jeg det viktigste er å respektere det andre velger selv om jeg bruker kun elpower nå er min "fortid" fuelmotorer i alle former. Har hatt en OS 160 som ASPn er en kopi av regner jeg med, den skulle ikke ha trykk på tanken.
                    Blir noen ganger litt lei av alle som har svar på ALT og som også mener det er det eneste riktige, det som du eller jeg velger og som vi er fornøyd med er det eneste som teller
                    Niels Hermansen
                    Takker for det.
                    Så enig, så enig. Folk må få velge selv. Hva med tykkelse på slanger? Regner med denne vil supe litt mer enn en .40 motor.. Er vel viktig at tilgangen på fuel skjer uten hindringer.
                    Stein Johnsen

Comment

• Blåmås
                      • Feb 2011
                      • 335

Vært litt stille her en stund. Travelt med jobb osv i det siste. Men nå er det like før det blir spennende. Motor har ankommet fra HK. Lovende førsteinntrykk syns jeg. Satser på å få prøvekjørt den i løpet av helga før den blir montert inn i flyet. Har tenkt å lage onboard glowdriver selv, så utstyr til det formålet er bestilt fra elfa i dag. Gleder meg som en unge til å fyre motoren! Spent på lyden. Håper å konkludere med at rakrør er tilstrekkelig da jeg satser på å slippe investeringer i utstyr for sølvlodding til å lage evt potte med.
                      Stein Johnsen

Comment

• farmann
                        • Mar 2010
                        • 918

Jeg brukte kun rake rør,helt perfekt. Prøv å montere tank så nærme motoren som mulig. Så når du går vertikalt eller akselerer har kortest sug til forgasser. Skulle vært flue på veggen når du fyrer opp

Comment

• Blåmås
                          • Feb 2011
                          • 335

Originally posted by farmann
                          Jeg brukte kun rake rør,helt perfekt. Prøv å montere tank så nærme motoren som mulig. Så når du går vertikalt eller akselerer har kortest sug til forgasser. Skulle vært flue på veggen når du fyrer opp
                          Har du tips om hvor man får tak i rør og silikonskjøter? Har trålet div forretninger etter dette. Finner ikke rør noen steder. Skjøtestykker finner jeg noen steder, men dårlig info om størrelser syns jeg...
                          Stein Johnsen

Comment

• farmann
                            • Mar 2010
                            • 918

Hvilken diameter på rør og lengde, har litt på lur

Comment

• Blåmås
                              • Feb 2011
                              • 335

Lengde vet jeg ikke ennå, men diameter er 8mm utvendig. Burde vel være mulig å få tak i hos en rørlegger også kanskje... Trenger uansett noe å skjøte sammen med. Får vel ta turen innom en forretning så jeg får se varene med egne øyne for å være sikker på at jeg ender opp med riktig dimensjon.
                              Stein Johnsen

Comment

• Blåmås
                                • Feb 2011
                                • 335

Da er sannhetens øyeblikk nært forestående. Et av dem i det minste. Motoren er ferdig montert i benk, og når jeg har fått unga til sengs blir det å prøvekjøre. Spent på om den er så lettstartet som mange påstår den er.
                                Click image for larger version

Name:	16052011327.jpg
Views:	1
Size:	93.1 KB
ID:	578958

Click image for larger version

Name:	16052011328.jpg
Views:	1
Size:	92.2 KB
ID:	578959
                                Stein Johnsen