Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Tanken kan du ha sånn, husk på at inntaket til forgasseren er helt i bunn på tanken, bedre med "grei" plassering og korte slanger enn omvendt.
Takk for det. Gjør jobben litt enklere ja. Så litt mørkt på å sage istykker flyet...
Men jeg bør kanskje ordne meg med klips slik at jeg kan få stengt slangen til forgasseren ved behov?
Må si jeg liker opplegget til blåmåsan og den brukne ving, my bra lesing på hjemmesida deres. Lykke til videre.
Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Hehe. Ja på Den Brukne Vinge er det ikke mange sorger. Og definitivt kortere mellom gapskrattene enn mellom triste tryner. Vi lever etter stort sett en regel. Vi skal ha det moro! Og det er vi gode på. Vært litt stille en stund av ymse årsaker. Skal prøve å få litt mer kontinuitet i skriveriene på nettsia etter hvert. Moro at det er flere som mener at denne hobbyen kan bedrives på dette nivået .
Haleparti ferdig limt i løpet av helga. Veldig god passform. Bare å sette stabene rett inn i sporene og alt var akkurat der det skulle være uten ytre påvirkninger. Moro å montere når alt passer så godt. Servoer er også ferdig montert og påsatt servohorn. Og hovedunderstellet er på plass.
Hjulkåpene. Her er det plass til større hjul om det skulle behøves.
Så var alle kontrollflater forbundet med de respektive servoer. Fulgte manualen slavisk da jeg monterte servoene, noe som resulterte i at jeg måtte snu dem da støtstengene ble 2 cm for lange. Rorhornene er av typen lang skrue tvers gjennom roret med en plast"mutter" med øye på for å feste linken i. Forsterket hullene gjennom rorene med lynlim før jeg monterte hornet. Greit, solid og med veldig gode justeringsmuligheter. Blir ikke så lange økter med meg så det blir ikke veldig mye å skrive hver gang. Neste punkt blir vel halehjul og vaierne på stabene. Avstandsstykker til motoren er bestilt, så jeg håper å få prøvemontert den også snart.
Balanseror med servo. Siden det er så mange andre fine detaljer på flyet kunne jeg ønsket meg at servoen var montert inne i vingen slik at bare hornet stakk ut. Men, men...
En liten milepæl er nådd! Motoren er på plass. Den er bare prøvemontert for å se hvordan det går opp med eksos, fuelslanger, cowling osv. Og ikke minst for å se hvordan det ser ut da. Ser litt voldsomt ut ved første øyekast... Tror det skal være nok futt her til å dra maskinen opp i lufta. Kan se ut som det må litt bly i hekken, men det får vi se nærmere på når batterier og alt er på plass.
Halehjul er også ferdig montert. Syns fjærene er nokså stramme og lurer litt på om det ikke går ut over hengslene til sideroret, men det vil vel tiden vise. Ikke sett noe om at noen har hatt problemer med det.
Ikke lenge til hovedproblemet blir å vente på en dag med skikkelig bra flyvær til jomfruturen nå.
PS: Ikke mange kommentarer å lese så det tolker jeg dithen at jeg i det minste ikke gjør så veldig grove feil underveis.
Her er motoren montert på provisoriske avstandshylser av kobber inntil jeg får de endelige nylonhylsene.
Var litt fornøyd av hverdagens mas og tilværelsen generelt et lite øyeblikk i går kveld. Tok en liten tur ned i "furtebua" for å koble av litt. Utrolig hvor godt det virker! Puslet litt med støttestagene på stabene. Snakk om pirkarbeid... Skruer i dim 1x3 mm eller noe sånt. Vietnameserne kunne også godt ha spandert en cm mer på hver lengde med vaier. Men det ble da årning her og.
Kikket litt på cowling også. Blir en del spekulasjoner på hvordan det skal løses. Toppene blir stikkende ganske langt ut. Litt usikker på hvor store åpninger jeg skal lage for luft inn og ut. Både til kjøling og innsug. Samt utforming på disse. Skal jo se pent ut og.
Oppfordrer alle til å komme med synspunkter.
PS: Litt bekymret for hvordan kuttflatene på cowlingen blir etter kapping og justering..
Måtte prøvemontere i dag før jeg drar i konfirmasjon. Må si jeg syns det ser ganske flott ut. Uten cowling da siden den ikke er modifisert ennå. Modifiseringen av den er liksom så endelig så der tat jeg meg god tid for å bli sikker på at alt blir bra. Tenker jeg involverer en hjerne til der, som er mer opptatt av detaljer enn meg. Mangler nå kun cowling og ferdigstilling av cockpit før FLYET er ferdig. Så blir det pusling med motor, eksos og propell, samt elektronikken deriblant hjemmesnekret onboard gløder. Også CG da selvfølgelig.
Blir nok skrekkblandet fly når det omsider blir tid for jomfrutur.
Skal selvfølgelig på en plate i rødt nedover understellet.
Vindskjermer kommer også.
Kan det være en ide å dele cowlingen i 2 med enten skjøt kl 12 & 6 eller kl 3 &9. Lim inn 2mm kryssfiner på innersiden av en halvdel og små skrier i den andre delen . Check bilder av fullsize hvor skjøtene er så har du noe å gå etter.
Originally posted by Blåmås
Var litt fornøyd av hverdagens mas og tilværelsen generelt et lite øyeblikk i går kveld. Tok en liten tur ned i "furtebua" for å koble av litt. Utrolig hvor godt det virker! Puslet litt med støttestagene på stabene. Snakk om pirkarbeid... Skruer i dim 1x3 mm eller noe sånt. Vietnameserne kunne også godt ha spandert en cm mer på hver lengde med vaier. Men det ble da årning her og.
Kikket litt på cowling også. Blir en del spekulasjoner på hvordan det skal løses. Toppene blir stikkende ganske langt ut. Litt usikker på hvor store åpninger jeg skal lage for luft inn og ut. Både til kjøling og innsug. Samt utforming på disse. Skal jo se pent ut og.
Oppfordrer alle til å komme med synspunkter.
PS: Litt bekymret for hvordan kuttflatene på cowlingen blir etter kapping og justering..
På min 1/3 skala har jeg delt cowlingen midt på sylinder og propellaksling, limt inn noen klosser og forsterket med epoxy og glassfiber, islagsmutter bak på klossen, og små skruer, fungert fint så langt.
På min 1/3 skala har jeg delt cowlingen midt på sylinder og propellaksling, limt inn noen klosser og forsterket med epoxy og glassfiber, islagsmutter bak på klossen, og små skruer, fungert fint så langt.
Viggo
Så litt etter bilder av fullsizen, men det var vanskelig å finne noen med tilstrekkelig oppløsning i farten.
Har vurdert å dele den selv også. Men ikke å dele den helt. Tenkte å ta ut "hakepartiet" og lage fester med islagsmuttre som du beskrev. Da får jeg tilgang til forgasser osv uten å måtte demontere propell, samtidig som jeg ikke trenger å ta av hele cowlingen. Litt mer usikker på mvor store åpninger jeg trenger for å få tilfredsstillende luftforsyning til forgasseren. Og hull til luft ut? Nå stikker jo omtrent hele toppen ut på siden av cowling så behovet for åpninger til kjøling er kanskje ikke så stort?
Noen er flinkere til å lete enn meg! Ser ut som du har rett i det. Skal jeg dele hele cowlingen må det bli kl 3 og 9. Alternativet 12 og 6 ser jeg av en eller annen grunn for meg blir "rart"...
Kan jo fjerne hele cowlingen uten å demontere propell da. Og desto mer skala blir det. Takker så meget for innspillene.
Men er det ingen som har synspunkter ang lufttilførsel til motoren???
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment