Unconfigured Ad

Collapse

Byggetråd. Seagull SpacewalkerII 120.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E&E
    • Apr 2008
    • 578

Lykke til. Hadde vært fint med litt lyd og bilde fra seansen.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk
    Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• Blåmås
      • Feb 2011
      • 335

Da er første liter med fuel kjørt gjennom. Litt skuffet til å begynne med, helt til jeg fant ut at den gikk bare på en sylinder. Årsak: Utladet glødebatteri. Hadde strøm fra startpanel på en plugg og fra pocket-gløder på den andre. Smatt på klipa fra panelet på den andre sylinderen, da fyrte den også momentant. Heftige saker for en som er vant med bare små to-taktere. Klarte ikke å håndstarte, men det kan vel også skyldes at jeg måtte starte en sylinder om gangen. Men på den andre siden syns jeg det er mye sikrere å bruke starter på en såpass stor motor uansett da.. Skal prøve å etterkomme ønske om lyd og bilde ved neste anledning. Har planer om å kjøre den en del i benk før jeg putter den inn i flyet.
      Stein Johnsen
      http://www.blåmåsan.com

Comment

• Viggkri2
        • Nov 2005
        • 1048

Her strides de lærde, men en generell oppfatning er at livet i testbenk ikke bare er av det gode.
        Når du har en trygg og akseptabel tomgang, samt god respons på throttle, kjør den litt rikt i/på modellen.
        Jeg velger gjerne ett flyfelt med god plass til å lande selv om jeg får en deadstick.

Har forøvrig både 1/4 og 1/3 skala spacewalker, de flyr suverent.

Viggo

Comment

• Blåmås
          • Feb 2011
          • 335

Originally posted by Viggkri2
          Her strides de lærde, men en generell oppfatning er at livet i testbenk ikke bare er av det gode.
          Når du har en trygg og akseptabel tomgang, samt god respons på throttle, kjør den litt rikt i/på modellen.
          Jeg velger gjerne ett flyfelt med god plass til å lande selv om jeg får en deadstick.

Har forøvrig både 1/4 og 1/3 skala spacewalker, de flyr suverent.

Viggo
          Ok. Man lærer stadig vekk. Men som du sier, strides de lærde. Nå er jeg heldigvis ikke lærd så det trenger jeg ikke bry meg om. Men spøk til side. Er vel ikke noe i veien for å gjøre innkjøringen i lufta. Blir vel mer "riktig" gange for motoren det. Men jeg har friskt i minne trøbbel jeg har hatt med nye motorer tidligere både under takeoff og landing. Har opplevd ganske mange ganger å ikke få opp farten ordentlig under takeoff, samt at motoren nekter å throtle når den har gått på lavt turtall en stund. Noe som er særdeles uheldig etter som at jeg har en tendens til å komme inn for høyt/fort. Når jeg så gir på for å ta en runde til har det ofte endt med litt hostende motor og påfølgende landing 20 forbi stripa. Hehe... Tenkte å unngå dette denne gangen. Men det stemmer jo bra med det du sier om trygg tomgang og god throttlerespons.
          Litt mer eksakt, hvor mange knepp på nåla snakker dere om når dere sier "litt rikt".
          Stein Johnsen

Comment

• bardp
            • Nov 2010
            • 2473

Om en benytter en noe mindre propell når en kjører i benk en det motoren skal ha under vanlig drift er vell ikke benkkjøring noe problem for motoren.

Comment

• Viggkri2
              • Nov 2005
              • 1048

Nå er en twin bedre enn single-cylinder, men flere mener at en montering uten noen for for dynamikk ikke er bra, det verste etter min mening er varmen som ikke har noe sted å reise, spesiellt når motoren har gått litt og man skal ha ut de siste omdreiningene.
              ( hva skjer når du bruker mindre propell ? )

Ha fuel med god olje og 10 - 15% nitro, gode plugger, juster til maks turtall med høy nese, noen knepp ut igjen til turtallet dropper litt (dette hører du godt) fly høyt med gode marginer, når du gir på etter dårlig landingsinnlegg, gjør du dette litt rolig istedenfor å rappe til med full throttle.

Lykke til

Viggo

Comment

• bardp
                • Nov 2010
                • 2473

( hva skjer når du bruker mindre propell ? )
                Vel grunnen til at en vill kjøre inn en motor er vel at de mekaniske delene skal få gådt seg til. Det kunne en vel ha oppnåd bare med å tørne motoren tilstrekkelig lenge og hurtig nokk kun med tilførrsel av olje og uten at motoren i det hele tenner. Men det vil vel for de fleste bli en noe upraktisk metode. Det som bestemmer makstrykk og eksostemperatur på en motor er jo pådraget og belastningen. Om en minsker belastningen med og sette på en mindre propell reduserer både makstrykk og eksostemperaturen. At maksturtallet vil bli noe høyere spiller vel ingen rolle da midlere stempelhastighet alikevell relativt sett er svært lav på en slik liten motor, og en treger vel heller ikke kjøre med fult pådrag for at motoren skal få gådt sei till.

Comment

• Blåmås
                  • Feb 2011
                  • 335

Nettopp vært å kjørt gjennom et par tanker til på motoren. Glemte å skru av brannalarmen i uthuset før jeg startet, så kjerringa fikk seg en overraskelse når sirena i gangen begynte å hyle. Glemte helt at jeg hadde lovt lyd og bilde etter den episoden. Sorry folkens.... Har sørget for strøm på pocketgløderen i løpet av dagen, så nå var den villig til å starte. Virker å fungere godt. Har kjørt på kun 5% nitro hittil, men skal skaffe meg 10 eller 15%. Regner med det bare vil gjøre godt. Stor forskjell med og uten gløding på lave turtall. Det har vel også noe med nitroinnhold å gjøre regner jeg med. Kommer til å lage meg onboard gløding uansett. Har bestemt meg for ikke å kjøre særlig mer før det blir i lufta. Bare prøve såvidt med mer nitro for å se hvordan den reagerer på det når jeg får tak i det. Ellers planlegger jeg å følge rådene til Viggkri2. Syns allerede motoren er mer forutsigbar enn de 2-takterne jeg har hatt når de har gått vesentlig flere timer enn denne har gjort. Måtte det vare!
                  Hva ligger et godkjent tomgangsturtall på en slik motor på?
                  Stein Johnsen

Comment

• Blåmås
                    • Feb 2011
                    • 335

Nå har postmannen vært her med pakker både fra HK, RC-pro og elfa. Har mao det aller meste som trengs for å få ferdig flyet. Så i kveld blir det endelig en økt på hobbyrommet! Satser på å legge inn en sitrap etter endt tjeneste.
                    Har dog fremdeles et dilemma som jeg ikke har tatt endelig stilling til. Radioutstyr... Har en futaba 7C 35MHz pr i dag. Vurderer att og fram på om jeg skal bruke en liten tusenlapp hos rc-pro/elefun på en god futaba mottaker, eller om jeg skal trå til å bruke 3 høvdinger hos elefun på en JR XG7 med tilbehør. Regner med det er mange som har lyst til å si sin mening om det...?? Alle synspunkt er i såfall velkomne.
                    Stein Johnsen

Comment

• Blåmås
                      • Feb 2011
                      • 335

Fikk ikke gjort fullt så mye som planlagt. Gikk med en del tid til spekulering (noe som det kanskje har vært litt for lite av på tidligere prosjekter). Pluss at det var på sin plass med en opprydding på og rundt byggebordet før jeg satte i gang. Koblet også opp servoer til en mottaker så jeg fikk forsikret meg om at de fungerte som de skulle. Så det endte med at jeg fikk montert tank, og tilpasset hullene til servoene som skal i flykroppen: Haleror, høyderor og throttle. Sånn passe fornøyd bare med tankplassering. Omtrent 3/4 av tanken kommer på høyere nivå enn nåla på forgasser. Vet ikke hvilken praktisk betydning det vil ha, men det må vel være for en grunn det anbefales at toppen på tanken skal ligge på samme høyde som nåla? Tiden vil vise. Må kanskje vurdere å legge fuelslangen slik at jeg får satt på et klips så det ikke renner hele tiden.
                      I servobrettet var hullene litt for små så jeg måtte frem med kniven og skjære vekk en mm eller to både på lengde og bredde. Er i det minste ganske godt arbeidsrom her i forhold til i et 40 size fly. Fikk prøveplassert alle servoene i kroppen før jeg tok kveld. Legger ved et par bilder.

Click image for larger version

Name:	19052011331.jpg
Views:	1
Size:	97.5 KB
ID:	578993

Name:	19052011330.jpg
Size:	82.9 KB
ID:	578995

Name:	19052011332.jpg
Size:	93.0 KB
ID:	578994
                      Stein Johnsen

Comment

• Blåmås
                        • Feb 2011
                        • 335

Fikk til en liten time på hobbyrommet i kveld. Fikk skrudd inn servoene i kroppen. Forsterket hullene i fineren med lynlim før jeg skrudde dem inn. Miracle-bryteren er også på plass. Twin utgave med fuel-dot. Planen er å bruke bryter nr 2 til gløding. Neste punkt blir understell og haleparti.
                        Blir litt tamt dette i forhold til div andre byggverk jeg leser om her på forumet. Men jeg ser tråden er besøkt fra tid til annen så jeg fortsetter å skrive helt fram til flyet er i lufta og tilbake på bakken igjen, forhåpentligvis i samme forfatning. Til alle som måtte ha tips og/eller kommentarer: Bare kom med dem. Har mye å lære.

Name:	20052011340.jpg
Size:	29.5 KB
ID:	579010

Name:	20052011335.jpg
Size:	77.4 KB
ID:	579011
                        Stein Johnsen

Comment

• E&E
                          • Apr 2008
                          • 578

Selvsagt må du fortsette å skrive. Artig å høre om vanlige fly å, ikke bare propellhengere. Håper at jomfruturen blir som du ønsker, og at motoren fungerer fint. Må si jeg liker opplegget til blåmåsan og den brukne ving, my bra lesing på hjemmesida deres. Lykke til videre.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk
                          Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• Blåmås
                            • Feb 2011
                            • 335

Noen som vil komme med synspunkter på at tanken blir liggende så høyt? Over halvparten blir liggende høyere enn hovednåla. Vil det kunne fungere likevel, eller må jeg flytte tanken? Det byr i såfall på problemer, pluss at da blir det sannsynligvis ganske langt fra tank til motor..

Eller kan det gjøres så enkelt som å snu motoren opp ned? Vet ikke om en flat-twin er avhengig av å stå med forgasseren ned.

Vil vel få problemer med retningen på eksosen da ser jeg nå...
                            Last edited by Blåmås; 21-05-11, 08:51.
                            Stein Johnsen

Comment

• bluespal
                              • Nov 2005
                              • 52

Ifølge bruksanvisningen til Os gemini motorer, skal det gå bra og da tipper jeg det gjelder motoren din. (os kopi)

Mvh Pål

Comment

• Blåmås
                                • Feb 2011
                                • 335

Originally posted by bluespal
                                Ifølge bruksanvisningen til Os gemini motorer, skal det gå bra og da tipper jeg det gjelder motoren din. (os kopi)

Mvh Pål
                                Da mener du det skal gå bra at tanken ligger så høyt?
                                Eller å snu motoren?
                                Stein Johnsen

Comment

Working...