Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Sylindertoppene er de som trenger mest kjøling og de stikket ut et stykke så det er sikkert nok. Ha litt space rundt sylindrene og et romslig hull foran til luftinntak. Det skal ikke være stillestående luft inne i cowlingen, arealet for "luftinn" skal være mindre en "luftut". I tillegg har du huller til eksosrørene, passet de forresten?
Sylindertoppene er de som trenger mest kjøling og de stikket ut et stykke så det er sikkert nok. Ha litt space rundt sylindrene og et romslig hull foran til luftinntak. Det skal ikke være stillestående luft inne i cowlingen, arealet for "luftinn" skal være mindre en "luftut". I tillegg har du huller til eksosrørene, passet de forresten?
Høres ut som en grei oppskrift.
Ja rørene passet fortreffelig. Takk for hjelpen.
Snitta litt i cowlingen i går. IKKE fornøyd! Dette er noe jeg aldri har vært flink til. Og heller ikke denne gangen. Men.. Det får bli sånn inntil videre. Regner med Nortrading kan skaffe meg en ny cowling etter hvert så får jeg se om jeg finner ånden over meg til å gjøre et nytt og bedre forsøk en gang. Kan jo være jeg trenger ny etter jomfruturen uansett...
Tror ikke jeg tør legge ut bilder. Må vel evt bli under krasjbilder etc...
Dremel og kutteskive er greit nok. Brukte det. Men den gjør ikke jobben på egen hånd så noen må holde verktøyet. Og når vedkommende har begrensede evner på området blir resultatet deretter. Kuttene ble rene og fine, ikke noe i veien med dem. Bare fasongen på hullene som viste seg å bli mindre bra når jeg fikk satt sammen cowlingen der den skal være. Men jeg klarer å leve med det.
PS: Velger å prøve uten å forlenge eksosen først, så får vi se og høre hvordan det blir. Kan jo alltids forlenge senere hvis det blir for mye støy.
Går litt trått her i gården for tiden. Sliter litt med motivasjon (av uvisse grunner) samt tidsklemma. Men det skjer litt. Har tilpasset cowling litt mer. Mangler en siste finish for å få den funksjonabel. Har ellers programmert litt radio og så smått begynt å pusle med å få laget til glødeanlegget. Skal bli spennende å se om det i det hele tatt kommer til å funke. Blir ikke stort mer enn tre kvarter på hobbyrommet om gangen, så da går mesteparten av tiden med til å spekulere...
Har ikke helt bestemt meg for propstørrelse heller ennå. Har ikke så mye erfaring med sjonglering på størrelser så det blir mest gjetning. Tipper jeg lander på 16x8 eller kanskje 17x6. Synspunkter på det mottas med takk. På prøvekjøring i benk brukte jeg 15x8. Klarte da ca 10500 rpm hvis jeg ikke husker helt feil.
Siden sist så er all elektronikk montert. Glødeanlegget ser ut til å fungere greit. Gjenstår å se i praksis. Kjøpte en microbryter til ca 10 kr hos elfa. Denne loddet jeg i serie med pluggene, og monterte tett inntil støtstanga til throttle. På støtstanga satte jeg på en link med settskrue som jeg kan justere alt etter hvor langt opp på throttle jeg vil at glødinga skal være med. Loddet også på en LED slik at jeg ser når glødingen er på. Tror det ble ganske bra. Til glødebatteri kjøpte jeg to stk nicad batterier med loddeører fra elfa. Dette går over bryter nr 2 på miracle'n. Failsafe på throttle er også på plass.
Planla opprinnelig å først prøve uten eksosforlenging. Men ved nærmere ettertanke kom jeg til å tenke på at all guffe fra venstre eksosrør da ville havne rett i miracle-brytern. Dermed ble det lagt eksos ut under. Takk til Farmann som skaffet rør. Oppheng til rørene klippet jeg enkelt og greit ut av en bit beslag som ble igjen etter takbytte på huset. Borret hull og foret hullet med fuelslange som jeg kløyvde på en side.
Cocpit er også ferdig. Var vel egentlig ikke så mye som skulle til der. Bare å lime/skru fast vindskjermene og lime inn pilot og passasjer.
Spinneren har jeg også balansert etter beste evne. Det som var litt kjedelig da var at JFX propellen fra RCpro var såpass kraftig at spinneren må modifiseres litt. Blir vel neppe i balanse etterpå...
Det som gjenstår nå skulle vel stort sett være å få ferdigstilt cowling. Har litt hodepine med overføring til chokespjeldet. Umulig å bruke medsendt pianotråd da den ville måtte gå gjennom cowling. Da vil det ikke være mulig å få festet den. Og skulle jeg på et eller annet vis klare å skru den fast hadde det vært umulig å få av cowling igjen... Tenker jeg får finne løsning for å få oferføringen ut parallellt med eksosrørene.
Cowling er som nevnt tidligere kuttet litt i. Med et resultat som jeg ikke ble helt fornøyd med. Endte med å skjære ut "haka" på cowlingen, slik at den kan tas av uten å fjerne hele cowlingen. På den måten kan jeg komme til stort sett alt på motoren uten å fjerne hele cowlingen. Pluss at jeg ser for meg at den vil bli stødigere på denne måten enn hvis jeg hadde delt den helt i to.
Flyvemaskinen er ferdig montert. Gjenstår kun cg og finjustering av ror, samt å lade batteriene. Neste utfordring blir å finne unnskyldninger for å utsette jomfruturen. Er jo flott der det står også...
Prøvekjørte motor litt igjen i dag. Nå med 15% nitro. Fyrte rimelig lett, men syns ikke at den gikk greit på begge på tomgang. vibrerte mye og eksosen fra venstre sylinder var bare "lunken" mens fra høyre var den "god og varm". Spyttet også mye mer fra den venstre. Hører snakk om at de første literne med fuel kan være drepen for pluggene? Kan det være pluggen som er synderen? Nå skal det legges til at den ikke er ordentlig justert, men når en sylinder går mye dårligere enn den andre er det vel mer som er feil enn bare innstillingene på nålene?
Tok med spacewalkern på stripa i dag. Kun for å prøvekjøre motor mer. La igjen vingene hjemme for sikkerhets skyld. Samme symptom. Venstre sylinder går dårlig. Men! Etter å ha justert tomgangsskruen inn bortimot 3 omdreininger fra fabrikksetting ble alt fryd og gammen!. Motoren anses nå for å være fullstendig flyvedyktig. Det hjemmesnekra glødeanlegget fungerte flott. Men skal justere slik at jeg må enda lengre ned med throttle før det trer i kraft. Går litt hardt ut over batteriene nå. Mangler nå bare en stille stund uten unger og hund i nærheten for å få cg på rett plass (hobbyrommet blir for lite med vinger på), så blir det jomfrutur til uka dersom været tillater. Sitter med litt skrekkblandet fryd....
Fikset de småtingene jeg nevnte i siste innlegg i går kveld. Med god hjelp av junior. Eksosoppheng og justering av gløding. I dag ble det balansering. Som jeg regnet med var flyet kraftig framtungt. Motoren er vel noe tyngre enn en 120 en sylindret som det er beregnet for.Flyttet begge batteriene så langt bakover som mulig, og la på en skikkelig blyklump på halehjulsbraketten. Gremmes litt over utseende på denne klumpen, men det får nå bare være. Er vel ikke det stedet på flyet som synes best heller da. Blir jomfrutur så snart tid, mot og værforhold klaffer over ens. Kan være utfordring nok i trøndelag om dagen...
Bilder:...
Last edited by Blåmås; 12-07-11, 08:44.
Reason: Kraftig skrivefeil på et vesentlig ord....
Gikk ikke helt etter planen..... Sist søndag justerte jeg motor slik at den var fullt flybar for å si det slik. Startet momentant i dag også, men stoppet også momentant igjen. Gang på gang. Gikk til nød på tomgang. Fikk bra med turtall en gang, men etter hvert døde den ut hver gang jeg prøvde å gi på. Begynte selvfølgelig å justere. Det hjalp jo ingenting. Etter ca en time med mye fa... og hel... (og en del kommentarer fra resten av de oppmøtte om at elektro var jo også fint) fant jeg ut at slangen mellom korken og klunken i tanken var sprukket helt oppe ved korken! Dette må ha skjedd mellom at motoren gikk på søndag og nå i dag. Murphys lov... Men etter en kjapp fix på dette ble det liv igjen. Rakk bare en relativt kort tur. Motoren stoppet etter noen runder, delvis pga at klunkslangen nå var blitt vel kort. Dermed ble det deadstick. Det er jo ikke å foretrekke første gang man skal lande en ny modell. Men jeg har forstått at dette flyet har relativt gode glideegenskaper og tok høyde for det. Ble en sprett før det rullet pent noen meter bortover gresset og stoppet. Alt i alt en ok tur forholdene tatt i betraktning. Fløy som en drøm. Utrolig snill til å være lavvinget. Vanvittig hærlig lyd i motoren. Måtte trimme litt oppror, så det hadde tålt noen gram til på halen. Hadde med videokamera, men ingen til å filme, så det ble montert på et lite stativ nede ved stripa. Fikk kun med takeoff, landing og en masse blå himmel med motordur til... Har konkrete planer om mer flytid i morgen! Referat kommer!
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment