Unconfigured Ad

Collapse

Byggetråd. Seagull SpacewalkerII 120.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blåmås
    • Feb 2011
    • 335

Gikk med noe tid for å få motoren til å gå ordentlig i dag også. Hadde det vel for travelt me å komme i luften når motoren startet og gikk i går. Var langt fra optimal. Vel, fikk justert bedre i dag. Responderte bra på throtling fra tomgang. Men usikker på om jeg oppnår maks turtall. Fikk den opp på 8250 runder med 16x8. Feitet opp den så den reduserte ned til ca 8000 før flyging. syns kanskje det skjer lite med effekten på den siste halvdelen av stikkevandringen.
    veldig fornøyd med hvordan det flyr. Litt problemer med å få ned farten før landing. Spesielt ved innflyging fre en side er det noen hindringer slik at innflygingen blir litt bratt. Prøvde å senke farten ved å senke begg balanserorene noen grader. Både og hvor heldig det var. Farten minket nok, men det var stadig vekk like vanskelig å få flyet lavt nok uten å stupe. Kombinasjon av nerver, uerfarenhet og ny modell gjorde at farten til slutt ble for lav i 4-5 meters høyde. I tillegg kom et vindpust og sendte flyet i retning et tre ved stripa. I krampetrekningene for å unngå dette treet, stallet flyet og mer eller mindre falt ned på stripa. Skadeomfanget ble som følger: 2 kvadratcm skadet betrekning på venstre vingetipp, litt bøyd venstre understell og splintret propell. I tillegg røyk giret på venstre balanserorsservo. Der har man vel igjen for å kjøpe rimelige servoer. Men på den andre siden er det kanskje bedre at en billig servo ryker enn at roret ryker.... Alt i alt rimelig greit tross alt.
    En annen ting er at jeg har problemer med å holde skjøtene på eksosen sammen. Skjøtene jeg bruker nå er eksosdeflektorer som jeg har kappet av bendet på. Sliter med at den ene ryker hele tiden. Noen som vet hvor jeg kan få tak i noe som egner seg bedre? rørene er ca 8mm utvendig.
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com

Comment

• Blåmås
      • Feb 2011
      • 335

Da har spacewalkern vært i lufta mellom 30 og 45 minutter totalt. Veldig godt fornøyd med flyet. Eneste jeg kunne tenke meg annerledes er et større halehjul. Kjempefornøyd med fly og motor. har kjørt motoren på ganske fet blanding hittil, og kommer vel til å magre ut litt etter litt framover. Merker det er vesentlig mer guffe å hente når seg skrur inn nåla noen knepp. Strever litt med å få til fine landinger, men nå har mesteparten av flygingen foregått i ganske mye sidevind. Da blir det i tillegg en del turbulens nede ved bakken på stripa vår. Ble muliggens filmet litt i dag. Litt usikker på hva kameramannen klarte å fange opp. Blir det noe å se skal jeg legge det ut, ellers ender jeg historien her...
      Stein Johnsen

Comment

• Blåmås2
        • Mar 2011
        • 10

Filmen av Space Walker'n ligger på ‪Kanal von smedbakk1‬‏ - YouTube

God fornøyelse

Storklabben.

Comment

• Blåmås
          • Feb 2011
          • 335

Takk for film, Frode. Må legge til for de som har lest tidligere at maiden endte med deadstick at dette faktisk var flight nr 5. Selv om landingen i roughen tyrder på annet. Får legge skylden på sidevind, smal stripe og evneveikhet. Hehe..
          Stein Johnsen

Comment

• farmann
            • Mar 2010
            • 918

Flotte filming og bilder av modellen din
            Vær forsiktig med å bruke ballanseror som "flaps" det vil bremse, men flikktendensene vil øke dramatisk!
            La heller ballanserorenes nøytralpungt være 2-3 mm opp i bakkant. flyet blir mer stabilt men like manøvrbart. Og flikktendensene ved lavere hastighet blir bedre d.v.s. du kan fly inn for landing med høyere angrepsvinkel

Comment

• Blåmås
              • Feb 2011
              • 335

Originally posted by farmann
              Flotte filming og bilder av modellen din
              Vær forsiktig med å bruke ballanseror som "flaps" det vil bremse, men flikktendensene vil øke dramatisk!
              La heller ballanserorenes nøytralpungt være 2-3 mm opp i bakkant. flyet blir mer stabilt men like manøvrbart. Og flikktendensene ved lavere hastighet blir bedre d.v.s. du kan fly inn for landing med høyere angrepsvinkel
              Der ser man hvor mye erfaring teller. Dette var nytt for meg. Merket helt klart at flikktendensen økte ja, så det var ikke mange millimetrene jeg ga. Skal prøve forslaget ditt ved neste korsveg.
              Stein Johnsen

Comment

• E&E
                • Apr 2008
                • 578

Takk for fin byggetråd. Må si jeg ser frem til flere prosjekter fra Frosta. Artig å følge med på hva som skjer på den brukne vinge. Fin reportasje i Frostingen var det å. Vi hadde Fosna-Folket på besøk her på Austråt for ca 2 uker siden, det ble en dobbelside i avisa av det å. Greit med litt markedsføring. De har dessverre ikke lagt den ut på nettet, så en må ha avisa for å se den.

Lykke til med flyvinga med Spacewalkern og som sagt leser jeg gjerne om flere prosjekter.
                Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• Blåmås
                  • Feb 2011
                  • 335

Hehe. Artig og høre. Men si meg, hvordan har det seg at en mann fra Ørlandet leser Frostingen? Er vel ikke akkurat norges største avis.. Tror forøvrig det gikk vel lenge mellom journalisten besøkte "vingen" og at det kom på trykk. Innslaget kan vel sies å være spekket med små og store feil, men det tar vi ikke så tungt. Muligens Visediktatoren i klubben som feilaktig ble titulert visedirektør føler seg forulempet.
                  Stein Johnsen

Comment

• E&E
                    • Apr 2008
                    • 578

Frostingen ja, Hadde ikke hørt om avisa før i formiddag. Tenkte jeg skulle oppdatere meg på flyaktiviteten på Frosta og gikk inn på sida til den brukne ving. Der var det en kommentar fra Storklabben som feilaktig var omtalt som visedirektør. Da var det bare å google seg fram til avisas besøk på flyplassen deres. Så da ble det til at jeg leste Frostingen.

Litt avsporing; Rart det der med lokalaviser og stoff som en kjenner til. Det er ganske ofte en oppdager feil i artiklene. Da kan en bare lure på hvor mye av det som en ikke har førstehåndskjennskap til som er sant....

Ellers er det vel finvær i helga og mulighet for en tur på stripa. Lykke til med flyginga (og leiting etter ny stripe)
                    Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• Blåmås
                      • Feb 2011
                      • 335

Aha! Du var i dette tilfellet mer oppdatert på blåmåsan.com enn meg. "Leitinga" etter ny stripe er vel ikke en aktivitet med veldig høy intensitet. Tipper vi kommer til å være der vi er i framtida. Ikke mange potensielle steder på Frosta. På en annen side er det jo praktisk å ha stripa 300 meter unna ytterdøra å da...
                      Stein Johnsen

Comment

• Blåmås
                        • Feb 2011
                        • 335

Spacewalkern fikk jo som nevnt i en annen tråd en litt annerledes slutt på sesongen i fjor enn planlagt. Motoren bråstoppet i lufta. Det viste seg at en råde var knekt og at veiva var havarert. Har inntil nylig vært bestemt på å kjøpe en ny likedan motor til våren. Helt til jeg kom over en OS 120 til en fordelaktig pris hos Norwegian modellers. Så nå har spacewalkern fått montert ny maskinist. Prøvekjørte i dag. Kjørte en tank etter beskrivelsene i manualen. Gjorde noen målinger av turtall og fant at den drar i hvertfall en 15x8 opp til 9660 rpm. har ikke gjort noen nøye innstillinger så det kan godt hende den klarer noen runder til. Litt usikker på om det da blir for lett propell. Den vil jo klare høyere turtall i lufta, men hvor mye? Blir vel jeg prøver 16x8 på første flight. Blir spennende. Omtrent like mye power og omtrent et halvt kilo spart på vekta. Eneste negative nå er at cowlingen ser jo forferdelig ut når det ikke lenger stikker noen topper ut gjennom de store hullene i sidene. Men en ny burde vel være mulig å skaffe uten at det koster skjorta. Gleder meg til vår nå. Gidder ikke å stå å fryse mens jeg flyr. For meg er dette en sommerhobby....
                        Stein Johnsen

Comment

• Viggkri2
                          • Nov 2005
                          • 1048

Litt epoxy og glassfiber, så tetter du enkelt igjen de hulla du ikke trenger, men mulig det er greiere med erstatningsdeler til Seagull enn mange andre produsenter.

Kjøp deg en radiovott og gode sko, så er like morro å fly på vinteren som om sommeren, ofte veldig stabil luft om vinteren, og har du ett vann i nærheten så har du flere km2 å lande på.

Viggo

Comment

• Blåmås
                            • Feb 2011
                            • 335

Originally posted by Viggkri2
                            Litt epoxy og glassfiber, så tetter du enkelt igjen de hulla du ikke trenger, men mulig det er greiere med erstatningsdeler til Seagull enn mange andre produsenter.

Kjøp deg en radiovott og gode sko, så er like morro å fly på vinteren som om sommeren, ofte veldig stabil luft om vinteren, og har du ett vann i nærheten så har du flere km2 å lande på.

Viggo
                            Joda.. Har tenkt på alt dette. Men ser for meg hat innen jeg har fått tetta huller med nogenlunde brukbart resultat samt hostet opp riktig farge og påført den har jeg kanskje brukt like mye både tid og penger som hvis jeg hadde bedt nortrading om å skaffe meg en ny. De finnes vel i england til rundt omkring £20 tror jeg...
                            Sendervott har jeg også vurdert, men den duger ikke særlig mens man skrur og fikler med div.. Blitt makelig anlagt med åra.
                            Stein Johnsen

Comment

• bardp
                              • Nov 2010
                              • 2473

Det er ingenting som kan måle seg med og fly en fin vinterdag. Jeg og junior har flyd nesten hele dagen i dag perfrkte forhold. Nitro og bensinfly med ski er helt supert. Blir nokk noen runder i morgen også.

Comment

• Blåmås
                                • Feb 2011
                                • 335

Nå er flyet tilbake i tipp topp stand igjen. Hjulkåpene har blitt pensjonert, og relativt store hjul montert. Syns det passet bra på dette flyet jeg. Som følge av dette kaller jeg det nå Bushwalker Ny cowling er på plass, og med litt customdeler fra just engines og HK har jeg fått rettet eksospotta rett ned. Det gjorde susen. Dette har endt opp med å bli det flyet jeg tar med når jeg vil være sikker på å få en god opplevelse på "vængen" etter div andre krumspring med andre modeller.
                                Og du verden så komfortabelt det er med motor man kan stole på i alle turtallsområder, også på tomgang! Tror jeg kan garantere at det er slutt på billigmotorer for min del.
                                Last edited by Blåmås; 24-08-12, 19:23.
                                Stein Johnsen

Comment

Working...