Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM 50cc Spitfire med saito fg36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ESM 50cc Spitfire med saito fg36

    Har nå hentet en stor eske hos den lokale hobby pusheren. Skal begynne på den nå i helga så kommer det bilder, kommentarer og sikkert en del spørsmål ettervert.

    Product Show

    Har planer om å kjøpe det tilhørende understellet også. men må vente til neste lønning.
    lurer på å bygge scala eksos også, men får se hvordan det ser ut når motoren er montert

    Tenkte å begynne å hengsle ror på vingene. fikk lyst til å prøve montere vingene for å se størrelsen. Men de har ikke klart å sende med vingerør som passer. Det skal være ett 25mm og ett 20 mm vingerør. har fått 2 som er 25mm og ingen av dem harr rett lengde en gang. ett er for langt og ett er for kort. Kan kappe det lengste slik att jeg har det jeg trenger på 25mm men mangler da fortsatt det på 20mm. Ble litt irritert og la alt tilbake i eska. Er vel kanskje ikke noe problem å få tak i ett rør på 20mm. men forventer litt bedre når man kjøper ett fly til over 6000kr
    Last edited by tyor; 13-01-12, 20:41.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Var og snakket med selgeren i dag. det hadde ligget ett vingerør i posten på lørdag så forhandleren hadde nok vært klar over att det manglet. så nå begnner jeg å hengsle.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Grattis med spitt=) fin den der. Må nok ta meg en tur opp til rena igjen og beskue denna engang=)
      Ole Kr Follstad

      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
      EF Extra 300 60"
      EF Extra 300 104" Eme120
      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
      ESM Bearcat, NGH 38cc
      Phoenix p51D Mustang, Dle55
      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
      Hangar 9 Piper cub 1\4
      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

      Comment


      • #4
        er det nok krefter i den motoren til Spitfiren? , hadde en slik Saito FG 36 når den kom, satt i en GP yak 54(25%) og det føltes ut som å fly en fullasta B 52 på 2 motorer...selv om 36 var fintuna
        Øyvind

        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

        Comment


        • #5
          Bare å komme det ole tar gjerne mot besøk vi vet du.

          Tror nok det skal være krefter nok. Har kjørt noen tanker i benk og får over 8000rpm på en 18x8 propell, uten å ha fin tunet den.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Originally posted by Litespeed View Post
            er det nok krefter i den motoren til Spitfiren? , hadde en slik Saito FG 36 når den kom, satt i en GP yak 54(25%) og det føltes ut som å fly en fullasta B 52 på 2 motorer...selv om 36 var fintuna
            det var det første jeg tengte oxo! En dle 55 drar jo lett en 23x8 over 7000 rpm og dette er jo en 50 size modell
            BOOMA Intelliswitch

            Odd A Eriksen

            Comment


            • #7
              jepp men samtidig har jeg sett videoer av folk som har hovret 2.2m kjærrer med denne motoren. men får se hvordan det går. mulig jeg må ha en saito 57twin 4T. skal ha en 4-takter i dette flyet i hvertfall har også snakket med andre som sier de har fått 6300 rpm med den på en mejzlik 18X10 3-blader. og er jo ikke noen acromaskin dette da. skal brukes til scalaflyging.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor View Post
                jepp men samtidig har jeg sett videoer av folk som har hovret 2.2m kjærrer med denne motoren. men får se hvordan det går. mulig jeg må ha en saito 57twin 4T. skal ha en 4-takter i dette flyet i hvertfall har også snakket med andre som sier de har fått 6300 rpm med den på en mejzlik 18X10 3-blader. og er jo ikke noen acromaskin dette da. skal brukes til scalaflyging.
                Blir spennende å se hvordan den fungerer med FG 36, litt lite escape power kanskje men dette er jo som du sier ikke noe 3d modell..=) Tøft fly og motor er det ialflall.
                Ole Kr Follstad

                BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                EF Extra 300 60"
                EF Extra 300 104" Eme120
                GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                ESM Bearcat, NGH 38cc
                Phoenix p51D Mustang, Dle55
                Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                Hangar 9 Piper cub 1\4
                Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                Comment


                • #9
                  Har hengslet rorene i vingen. ene ballanseroret er veldig vridd. må prøve å rette ut det på en eller annen måte. det vridde roret er ikke limt fast enda kuttet opp betrekningen over hjulbrønnen og festet til understellet ser ganske solid ut og er vinklet godt fremover

                  Click image for larger version

Name:	CIMG0817.jpg
Views:	1
Size:	110.7 KB
ID:	580309

                  Click image for larger version

Name:	CIMG0816.jpg
Views:	1
Size:	44.9 KB
ID:	580308
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Skal følge med på denne. Kjør på med masse bilder.
                    Skulle jeg finne på noe skala greier en gang så står Spitfire høyt på lista.
                    Utrolig fint fly synes jeg.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Har fått litt hjelp og montert motoren. Den skrues fast på en sylinder som tres inn i kroppen og limes fast slik att man får rett lengde frem til covling. synes det virket litt svakt å bare lime den fast i 2 spanter så i stedet for å kappe den i bakkant som det sto i manualen så lagde vi 2 hakk i den som går litt utenpå servobrettet. da blir den mye mere motstandsdyktig mot vridning fra motoren også. Inne i kroppen er det ferdig lagde rør til pull-pull wirene til høyde og sideror. Finishen på kroppen er veldig bra med masse panel linjer og nagler støpt inn Flapsen ser også veldig ba ut.

                      Click image for larger version

Name:	CIMG0818.jpg
Views:	1
Size:	110.9 KB
ID:	580348

                      Click image for larger version

Name:	CIMG0819.jpg
Views:	1
Size:	68.6 KB
ID:	580349

                      Click image for larger version

Name:	CIMG0820.jpg
Views:	1
Size:	65.4 KB
ID:	580350

                      Click image for larger version

Name:	CIMG0821.jpg
Views:	1
Size:	136.7 KB
ID:	580351

                      Click image for larger version

Name:	CIMG0822.jpg
Views:	1
Size:	43.9 KB
ID:	580352

                      Click image for larger version

Name:	CIMG0824.jpg
Views:	1
Size:	57.6 KB
ID:	580353
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        nermer meg slutten på vingen nå Måtte lage en slisse i bunnen av hjulbrønnen da det går en spant der. ville ikke begynne å kutte i spantet. Hardware som følger med er av god kvalitet, bortsett fra pull-pull kablene. De er tynne og ikke plastbelagte. Andre har raportert att de ryker så de blir byttet ut. Problemet med det ene ballanseroret var bare skeiv borring til hengslene fra fabrikken så det gikk greit å ordne.

                        Click image for larger version

Name:	CIMG0827.jpg
Views:	1
Size:	36.9 KB
ID:	580551

                        Click image for larger version

Name:	CIMG0826.jpg
Views:	1
Size:	38.3 KB
ID:	580552

                        Click image for larger version

Name:	CIMG0825.jpg
Views:	1
Size:	42.9 KB
ID:	580553
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Nærmer seg maiden nå
                          Har lagt 2stk 6v 3300mAh nimh batterier helt fremst inne i den sylinderen som motoren sitter festet i. 1 til radio og 1 til tenning. men må nok enda inn med litt bly tror jeg. en ting er sikkert dette er ingen lettvekter.

                          Har også fått montert tank og alle servoer. Sleit litt med å få til systemet til sideroret bra. det går wire fra servoen til halehjulet også går det ny wire fra halehjulet til sideroret.

                          Har sagt litt før om hva jeg mener om det som er gjort fra fabrikken på dette flyet, og jeg er langt fra imponert. var litt "ivrig" og uoppmerksom når jeg drev å hengslet høyderorene, der var ene hullet borret slik att når jeg skulle presse inn hengslet som gikk litt tungt så kom det ut gjennom betrekningen når det smatt på plass.

                          Betrekningen er vanlig tynn plastfilm som er lakkert, så hvis du skraper forsiktig med en negl så bare flaker malinga av.

                          skrev vel i en tidligere post at det var med bra hardware, men det var bare rorhorn og linker. resten er søppel. 3 av 4 islagsmuttere til vingen var det så dårlige gjenger i at boltene ble ødelagt, skruene som understellet skulle festes med røyk tvers av selv om jeg forborret hull. Servo lokkene til vingene var for store så de måtte skjæres av, da hjelper det lite att de er ferdig trekt. De har ikke en gang klart å sende med store nok hjulstoppere til hoved understellet.

                          Hadde faktisk forventet meg en god del bedre av ett så kjent fabrikat til den prisen.

                          Click image for larger version

Name:	CIMG0830.jpg
Views:	1
Size:	124.6 KB
ID:	580594

                          Click image for larger version

Name:	CIMG0832.jpg
Views:	1
Size:	129.8 KB
ID:	580595

                          Click image for larger version

Name:	CIMG0833.jpg
Views:	1
Size:	92.2 KB
ID:	580596

                          Click image for larger version

Name:	CIMG0834.jpg
Views:	1
Size:	62.6 KB
ID:	580597

                          Click image for larger version

Name:	CIMG0835.jpg
Views:	1
Size:	36.0 KB
ID:	580598
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Det er alltid endel småtteri med en ARF.

                            Jeg bruker alltid disse islagsmutterne; De andre er for møbel-byggere;

                            Threaded Inserts

                            Smører 5 min epoxy på yttre gjenger og skrur dem inn med en drill på en-to-tre. Har hatt krasj der hele vingefestet er revet ut med islagsmutter fortsatt på plass. Bruker den til motorfeste også. Men der må man huske 222 loctite.

                            Du slipper to effekter som de derre ARF-islagsmutterne har;

                            1) De piggene liker ikke å entre inn i hard kryssfiner.
                            2) Skruene liker av og till ikke å skrus inn i det metallet de er laget av.=>Plutselig roterer de rundt og rundt, særlig hvis 1) er tilfelle.

                            Dersom du trenger å male noe har jeg et billig forslag;
                            Ta med en spitfire-del med den fargen du vil kjøpe til Monter. De har gjerne en Jotun scanner.

                            Scan fargen og be om en demo-boks for Jotun Lady 10. Du får da en silkematt farge veldig nær den du scannet.

                            Bland Jotun-malingen 50-50 med vinusspyle-væske. En deciliter er ofte nok. Oppi malings-sprøyta med den.
                            Ren Jotun-maling er for tykk for sprøytemaling. Vindusspyler-delen fordamper.

                            Du blir antakeligvis fornøyd. Jeg har gjort dette med alle mine ESM ARF'er. Fargen er litt mattere enn originalen, men hva så. En warbird er alltid lappet litt på.

                            Du har vel flens på røret inni tanken til klunken? Slik at du kan surre litt wire, eller strips rundt tygon-slangen for å unngå at klunken detter av.....det er en dyr erfaring å glemme....
                            Last edited by kwik; 01-08-11, 22:51.
                            Dont expect, inspect.
                            Fun Police everywhere!

                            Comment


                            • #15
                              takker for tipsene Slangene er godt festet ja.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X