Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM 50cc Spitfire med saito fg36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Takker for gode forslag. skal prøve å få til så mye flaps som mulig. må ha noen større servohorn for å få det til. jotun forhandler har vi her så skal sjekke ut fargene.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #92
      Det er litt pussig dette med CG og warbirds. Er det for mye bly i nesa, eller for lite.

      På 3 warbirds har jeg vært offer for samme syndrom. Leverandøren har spesifisert CG
      for langt fram. For meg gjaldt dette ESM Typhoon, ESM Stuka, ESM hurricane, Sist Fw 190 D.

      Det som skjer da, for meg i allefall, er som følger;

      Man dra av gassen, og flyet dipper ned med nesa. Lite skjer de første millisekundene for nesa er tung.
      Flyet bygger opp fart, du drar instinktivt litt mere høyderor, og vips, nesa går opp igjen.
      I tillegg har spit'en veldig store høyderor.

      Du får oscillasjoner.

      Kuren min har alltid vært; Flytt CG 1/2 cm bakover....... Det motsatte av det mange sier, alltså.
      Men allt er relativt.....for langt bak, så,ja, da vet vi jo hva som skjer.

      Hadde et fly som tok av akkurat som ditt, uten at jeg rørte høyderoret. CG for langt bak....

      I ditt tilfelle kan det jo godt være at CG er bang on, og elevator-utslag er for stort.

      Dersom du drar av gassen, og den ikke dipper voldsomt ned med nesa, så er kanskje CG på rett plass.

      Det var jo litt baktungt første gang. Hvor mye lengre fram er CG nå?
      Last edited by kwik; 02-10-11, 21:10.
      Dont expect, inspect.
      Fun Police everywhere!

      Comment


      • #93
        cg lå vel omtrent på 17cm fra forkant første gang. og 15cm nå. det står 15cm i manualen og andre sier den flyr bra med det. tror nok det var høyderor utslaget, samtidig som jeg holdt litt mye høyderor for å ikke få nose over. Satser nok på å prøve med samme cg men mindre utslag neste gang.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #94
          Ja, høres riktig ut. En ting til som kan gå galt;

          På videoen her;



          Det ser mistenkelig ut som silicon-slanger her? Er det det?

          I så fall; Er det en myte at silicone spises opp av bensin? Har trodd at man må bruke tygon eller
          lignende for bensin av denne grunn. Bruker derfor alltid tygon nå for tiden.
          Dont expect, inspect.
          Fun Police everywhere!

          Comment


          • #95
            er bare på testbenken min jeg brukte silicone slanger, for jeg hadde ikke noe annet der og da. De sveller opp og sprekker etter litt tid i bensin ja. så må ikke brukes i ett fly
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #96
              hehe. Da slipper du den opplevelsen!
              Dont expect, inspect.
              Fun Police everywhere!

              Comment


              • #97
                hehe har faktisk erfart det. brukte den medfølgende slangen i tanken en gang på det første flyet jeg hadde med bensin motor. da hadde den svellet ut ramlet av. skjønte ikke hvorfor den stoppet på halv tank hehe
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #98
                  Hadde en ny tur med spit`n i dag. justert ned utslag på høyderor og litt mere expo så ble det noe helt annet å fly ja. har også nesten 90grader flaps nå og det funkek som snus når jeg skulle lande. landet nesten av seg selv jo

                  potta løsnet igjen da, og mistet den i lufta. ene bolten satt igjen i sylinderen så det er potta som har røket. fant ikke igjen den men bryr meg ikke så mye heller. værre bråkepotte skal man lete lenge etter. så potta for men hørte ikke noen forskjell på lyden. den dempet ikke noe den. har bestilt en slik wrap around potte nå. håper å få skult den i covlingen også. så jeg slipper å ta hulle på sida.

                  Noen som har noe triks for å sjekke om man har nok høyre trekk på motoren. mistenker det er litt lite da den stikker rett til venstre i det den får litt fart, og hvis jeg flyr litt sakte og gir på så drar den til venstre.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #99
                    Da har jeg endelig somlet meg til å få montert den nye potta. Måtte skjære mere i covlingen enn jeg hadde lyst til men det får bli som det blir.

                    Det som bekymrer meg litt er hvordan jeg skal komme til å få justert forgasseren, skrune sitter på undersiden og der er potta

                    Målte etter ang. høyretrekk. det er null grader høyretrekk på den så må legge inn litt der, så att det skulle være innebygd i motorfestet som det sto i manualen stemmer ikke.

                    Click image for larger version

Name:	CIMG1434.jpg
Views:	1
Size:	76.0 KB
ID:	584405

                    Click image for larger version

Name:	CIMG1435.jpg
Views:	2
Size:	80.0 KB
ID:	584406
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • Ble en tur med spitten i dag. Det ble med den turen. Plutselig virket ikke høyderoret. så den gikk ned i granskogen. Havarikommisjonen var raskt ute på innspeksjon og det viste seg att rorhornet hadde løsnet på høyderor servoen. Hadde brukt locktite på den men det hjalp vist ikke mot vibrasjonene.

                      Den fløy helt nydelig så dette var utrolig ergelig, men man kan ikke gråte over knust fly Kroppen er ikke så ille skadet, så skal sjekke hva det koster for nye vinger, covling og cocpit. Me tror ikke det lønner seg. Kommer litt video bare jeg får konvertert og redigert.

                      Click image for larger version

Name:	Bilder517.jpg
Views:	2
Size:	70.1 KB
ID:	584473
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • Her er en video av flyturen. Kameramannen hadde desverre littt problemer med å få flyet i linsa

                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • Huffda, dette var kjipt! RIP spitten. Satser på at du får tak i nye vinger så den flyr igjen!
                          Ole Kr Follstad

                          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                          EF Extra 300 60"
                          EF Extra 300 104" Eme120
                          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                          ESM Bearcat, NGH 38cc
                          Phoenix p51D Mustang, Dle55
                          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                          Hangar 9 Piper cub 1\4
                          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                          Comment


                          • Tror ikke jeg gidder. blir for dyrt. må ha nye bak vinger,canopy og covling også. og da er vi vel over prisen på ett nytt fly tenker jeg. plukkker ut servoene og bruker dem i seafuryen jeg driver å restuerer så lagger jeg spitten på loftet så lenge så fr vi se hva som skjer med den.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • Dette var jo forbaskede greier. Imidlertid er jeg helt sikker på at vi ikke hadde holdt på med dette her hvis det ikke var for risikoen og det faktum at det kan gå galt. Uten det ville det hele bli som en simulator og de blir man lei nettopp på grunn av manglende spenning. Dessuten finnes det flere fly å få tak i!

                              Comment

                              Working...
                              X