Unconfigured Ad

Collapse

Hjeelp... 700E, motor kuttet halvveis i en loop.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersand
    • May 2012
    • 2316

om alle måler likt, høres det rart ut at batteriet er dødt, siden du sier 4.0 per celle, måler hver pakke nå 24V på hovedpolene? 4V per celle høres dog riktig ut, med flytiden du har oppgitt

har du tynne ledninger? kjører du fortsatt 100% kurve? kan du poste loggene, med screenshot eller lignende, (ikke bilde av skjermen )

har escen der ripple måling?

5800 pakkene du bruker er relativt lette, og høy mah, gjør at amp ut også blir bra, så bør funke bra egentlig, en teori kan være tynneledninger/dårlig lodding, og lite strøm inn i esc, så selv om cellene har 4V, tror den de har 3.2V, har du bilder av strømopplegg?
    Last edited by andersand; 22-08-12, 19:27.

Comment

• thomas.kjolstad
      • Mar 2011
      • 1247

sender bilder og loggen straks jeg er koblet på pcen.

Comment

• thomas.kjolstad
        • Mar 2011
        • 1247

Her kommer det noen bilder av batteri/ledninger/regulator.
        Bruker rimelige tykke ledninger så burde ikke være noe problem. Hvordan får jeg sjekka om en lodding er dårlig. Prøver å drar å røsker i alle kontaktene som er loddet og de sitter rimelig bra.

Her er batteriene. Målte 24V på begge pakkene så ikke no galt med dem.

Comment

• thomas.kjolstad
          • Mar 2011
          • 1247

Her kommer screenshot av loggen. Veit ikke hva jeg trenger å ta med slik at dere kanskje kan se hva som skjer.
          Tok med Volt, Throttle in, og Ripple (hva er det??)

Click image for larger version

Name:	Logg Castle ICE HV.jpg
Views:	1
Size:	83.7 KB
ID:	591535
          Click image for larger version

Name:	Logg1 Castle ICE HV.jpg
Views:	1
Size:	59.5 KB
ID:	591536

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Sjekk plugger og på og mellom batteri og ESC - dett kan tyde på dårlig kontakt.
            Spennings-droppen er etter min mening alt for skarp til at det er batteriet som feilet.

En annen mulighet er en eller annen overbelastning i motoren som kan ha medført et hinsidig strømtrekk i en liten periode.

Er det noe som var veldig varmt?
            Last edited by Quadrocopter; 22-08-12, 22:01. Reason: typo

Comment

• andersand
              • May 2012
              • 2316

Sikkert endel andre som er bedre på CC ice logger enn meg, men ser jo nesten ut som den har mistet all strømmen sin helt en stund, før den fortsetter, hadde du styring da? har du egen rx pakke?

LVC'en du ser, er nok at den er helt uten strøm, dvs tømmer kondensatorene

ripple = ladingen av kondensatorene, kort fortalt, er mest for å se om du har for lange ledninger/pakka klarer levere burst.

sjekk pakkekoblinger, loddinger osv.

Er motoren din hel? ser du noe svidd? er den lett å snu? jeg hadde en motor som kortsluttet hele escen og trakk all strøm, her var faktisk akselen løsnet litt fra bøtta, så bøtta rørte seg, ting kortslutta/arca.

en løs/dårlig vikling, avsisolert vikling osv, kan også gjøre dette. Er alle esc polene dine isolerte skikkelig? kan de har kortsluttet mot hverandre?
              Last edited by andersand; 22-08-12, 21:55.

Comment

• thomas.kjolstad
                • Mar 2011
                • 1247

Originally posted by andersand
                Sikkert endel andre som er bedre på CC ice logger enn meg, men ser jo nesten ut som den har mistet all strømmen sin helt en stund, før den fortsetter, hadde du styring da? har du egen rx pakke?

LVC'en du ser, er nok at den er helt uten strøm, dvs tømmer kondensatorene

ripple = ladingen av kondensatorene, kort fortalt, er mest for å se om du har for lange ledninger/pakka klarer levere burst.

sjekk pakkekoblinger, loddinger osv.

Er motoren din hel? ser du noe svidd? er den lett å snu? jeg hadde en motor som kortsluttet hele escen og trakk all strøm, her var faktisk akselen løsnet litt fra bøtta, så bøtta rørte seg, ting kortslutta/arca.

en løs/dårlig vikling, avsisolert vikling osv, kan også gjøre dette. Er alle esc polene dine isolerte skikkelig? kan de har kortsluttet mot hverandre?
                Det som skjedde var:

I det motor kuttet, autoroterte jeg ned (et dårlig forsøk på autorotering) satt på throttle hold. og Kræsjlandet i åkern.
                Gikk bort kuttet strømmen, tok den med tilbake på stripa. koblet til batteriet igjen og prøvde starte motor. da funket motor fint igjen.
                Nå står den på spisebordet med nytt drev og understell sammen med en forvirra pilot.

Sjekket koblinger og loddinger og ledninger, alt virker som det skal, alle ledninger er hele, alle kontaker sitter godt i hverandre. røsker i koblingene for å sjekke om loddingen sitter. Alt OK.
                Spolte den opp nå på spisebordet. alt virker som det skal. Merket at ICEen forandret farge på lysdioen fra når jeg ga litt throttle til full throttle. Ved full throttle blir lysdioen rød, er dette riktig?

Comment

• thomas.kjolstad
                  • Mar 2011
                  • 1247

har en egen RX pakke ja. Hadde full kontroll på styringen. kun motor som var død

Comment

• kristianwest
                    • May 2011
                    • 1769

Lodding er det mye kompetanse på her inne, så jeg skal ligge litt lavt. Men: det er ikke nok at ledningene sitter fast i hverandre. Du kan ha dårlige loddinger likevel. Hvis du f eks ikke har fått smeltet loddepunktene i hverandre, men bare festet en kald ende i en varm (kaldlodding) vil du kunne få problemer. Det er viktig at begge loddepunkter er fortinnet, og det er viktig at du bruker nok varme på bolten til at tinnet smelter i hverandre (varmlodding). På samme måte er det viktig at du ikke bruker for høy varme på loddebolten - da vil tinnet koke og fordampe.

Tror jeg ville loddet på nytt, for å være sikker på at det er i orden.

Hvordan er throttlekurvene i radioen din?
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Logget du strømforbruket også?
                      Kan du lage en graf som inneholder spenning og strømforbruk?

Comment

• klaus
                        • Feb 2010
                        • 272

Ser ut for at cutoff skjedde på 4v, da er du enda over 60% kapasitet, 1-2 min inn i flighten.

For å sjekke loddinger kan du temp måle ledninger på hver side av lodding samt plugg, hvis du har divergens har du forfalt arbeid
                        Klaus Myrseth
                        Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL

Team Manager - Team Compass Scandinavia

Comment

• andersand
                          • May 2012
                          • 2316

var ledningene sammen når den "kom ned"? eller haddde noe koblet seg fra hverandre? Kan være så basic som at en plugg/kontakt har løsnet?

Comment

• thomas.kjolstad
                            • Mar 2011
                            • 1247

Skal gå over å lodde på nytt i dag. Alle ledninger satt på etter kræsjen

Comment

• thomas.kjolstad
                              • Mar 2011
                              • 1247

Er det en måte å finne ut om motor er frisk? Slik at jeg kan utelukke den.

Comment

• JHilles
                                • Sep 2011
                                • 70

Jeg har opplevd noe liknende selv. Motoren gikk fint, men pinion-drevet løsnet fra akslingen. Dette skjedde da jeg skulle avslutte et opp-ned legg med en wall, for deretter å punche ut. Drevet løsnet i wallen, da var det ikke mye headspeed igjen. Jeg klarte heldigvis å styre helikopteret ut i en våt åker og ta en røff landing. Den eneste skaden var et hakk i det ene rotorbladet.

Comment

Working...