Unconfigured Ad

Collapse

Hjeelp... 700E, motor kuttet halvveis i en loop.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thomas.kjolstad
    • Mar 2011
    • 1247

    #46
    Når jeg fly første batteripakka, la jeg merke til at den hadde dårlig turtall. men var litt usikker å fly videre.
    synes den fly fint. trodde ikke det var noe feil.

    Satt inn batteripakke nr. 2
    Denne batteripakken er en annen en den jeg bruke da jeg fikk motor stopp første gangen.

    Løftet den opp, tok 2-3 rolige pitch pumping før jeg fly opp til ca. 10 m. da plutselig kuttet motor. da sto den i idle2

    Fikk ikke no respons på motor.

    Den står innstilt på soft cut. 3V

    Sjekket loggen nå den viser ingenting galt.

    Click image for larger version

Name:	Logg2 Castle ICE HV Strøm og volt.jpg
Views:	1
Size:	108.3 KB
ID:	593401
    Click image for larger version

Name:	Logg2-2 Castle ICE HV Strøm og volt.jpg
Views:	1
Size:	71.9 KB
ID:	593402

    veldig rart.... Skjønner ingenting.

    Har sjekket batteriet, det måler ca. 3,7 per celle.

    gått over ledninger etc for å se, ingen steder det kan ha blitt kortslutning el. bruker isolasjon mellom ledninger og carbonramme for å være sikker på at de ikke ligger å gnisser inntil ramme e.l.

    Tørr snart ikke fly med den, pågrunn av den usikkerheten om den vil dette ned eller ikke. Ikke noe gøy for en såpass nybegynner som meg å være usikker på om utstyret holder mål.
    Har en Ice2 80HV liggende, lyst å bytte men den er kanskje for liten for motor (Scorpion HK 4035-500KV)

    Comment

    • arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

      #47
      Hva har du satt Current Limiting og Current Cutoff til da?
      Bare så det ikke er den som lurer deg.
      Anbefalt innstilling for helikopter er "Disabled"
      Står denne på en lav innstilling samtidig med Hard Cutoff så stopper det jo.

      Click image for larger version

Name:	snap.jpg
Views:	1
Size:	27.0 KB
ID:	593403 Click image for larger version

Name:	snap2.jpg
Views:	1
Size:	29.1 KB
ID:	593404
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment

      • thomas.kjolstad
        • Mar 2011
        • 1247

        #48
        Hjeelp... 700E, motor kuttet halvveis i en loop.

        Originally posted by arhennie
        Hva har du satt Current Limiting og Current Cutoff til da?
        Bare så det ikke er den som lurer deg.
        Anbefalt innstilling for helikopter er "Disabled"
        Står denne på en lav innstilling samtidig med Hard Cutoff så stopper det jo.

        [ATTACH=CONFIG]59562[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]59563[/ATTACH]
        Har bare et valg der jeg.

        Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1348832573.234160.jpg
Views:	1
Size:	41.7 KB
ID:	593405

        Kan ikke velge mellom strøm og spenning cutoff

        Comment

        • andersand
          • May 2012
          • 2316

          #49
          hard cutoff?! trykk på den og screenshot, hvilke valg har du da?

          Comment

          • arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

            #50
            Originally posted by thomas.kjolstad
            Har bare et valg der jeg.
            Kan ikke velge mellom strøm og spenning cutoff
            Om du oppgraderer software og/eller firmware så kan du jo det du og.

            Eller ser jeg to "feil"
            1) Du har valgt en annen Current Limiting enn hva som er anbefalt.
            Les forklaringen bak det blå spørsmålstegnet og juster limit deretter.
            Men det er en stor sjanse for at det er denne som forårsaker motorstoppene dine.
            2) Hard Cutoff betyr motorstopp, (se forklaringen). Velg soft så detter du kanskje ikke ned neste gang.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment

            • thomas.kjolstad
              • Mar 2011
              • 1247

              #51
              Originally posted by arhennie
              Om du oppgraderer software og/eller firmware så kan du jo det du og.

              Eller ser jeg to "feil"
              1) Du har valgt en annen Current Limiting enn hva som er anbefalt.
              Les forklaringen bak det blå spørsmålstegnet og juster limit deretter.
              Men det er en stor sjanse for at det er denne som forårsaker motorstoppene dine.
              2) Hard Cutoff betyr motorstopp, (se forklaringen). Velg soft så detter du kanskje ikke ned neste gang.
              Nå har jeg oppdatert firmware.

              Hadde den på softcut bare et gammelt screen shot bilde.

              Slik var instillingene når den stoppet.
              Click image for larger version

Name:	castle.jpg
Views:	1
Size:	66.2 KB
ID:	593407

              Sånn har jeg satt dem nå. Deaktivert Current Limiting
              Click image for larger version

Name:	castle1.jpg
Views:	1
Size:	63.6 KB
ID:	593408

              Comment

              • arhennie
                • Mar 2008
                • 4316

                #52
                Originally posted by thomas.kjolstad
                Hadde den på softcut bare et gammelt screen shot bilde.
                Slik var instillingene når den stoppet.
                I såfall kan årsaken ligge et annet sted.
                Men det er bare å ut å fly igjen så finner du fort ut det...
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment

                • thomas.kjolstad
                  • Mar 2011
                  • 1247

                  #53
                  Nå tror jeg jeg fant ut hva feilen var....

                  Ehm... dette er litt flaut å innrømme.

                  Etter at jeg gikk over ledninger, esc, motor etc tok jeg av rotorbladene og startet den opp.
                  Det som skjedde da var at motor startet men stoppet etter 2 sek.
                  Det viste seg at jeg mistet radio forbindelse mellom radio og mottaker. Det viste seg at batteriet ikke klarte å levere nok strøm til vbaren slik at den sansyningvis kuttet signalet til ICEen. Rett og slett at batteriet var tom for strøm.

                  Ufff.... så flaut å innrømme det.

                  Hvis det er bare det, blir jeg veldig glad.

                  Men det rare var når det skjedde. Da motor stoppet klarte jeg fint å autorotere ned. det vil si at jeg da hadde spenning til servoene.
                  Mulig det var akkurat til at jeg kom meg ned på bakken men ikke nok til å drive Vbaren og signalet til ESC.

                  Comment

                  • jonny
                    • Sep 2010
                    • 710

                    #54
                    Re: Hjeelp... 700E, motor kuttet halvveis i en loop.

                    Mister du vbar mister du servoene også...
                    Du kan trekke loggen ut fra vbar hvis du har pro soft på den.
                    Og hvis du enablet "throttle in" inn i cc log, kan du se om cc kutter pga manglende signal fra mottaker.
                    Gjerne enable ripple også.
                    Jeg merket med cc intern gov att under hard decents fikk jeg en ekkel drop i headspeed. Sikkert for lav gov gain, byttet over til vbar gov så jeg gadd ikke eksperimentere med det.
                    Er også greit å zoome inn på siste session i cc log så du ser i detail hva som skjedde.
                    Hvilken bec har du? Jeg hadde en krasj pga brå strøm kutt når jeg kjørte med aligns 6a bec. Tok også fyr i cc esc da så jeg er ikke sikker på om hvem av de to som var feilkilden. Byttet over til en wr hercules super bec etter det og har ikke hatt problemer.
                    Men har sett videoer av att folk har klart å trekke heli til brownout med pitchpumps på benk med denne becèn.
                    Andre folk sier den fungerer veldig bra, men kan være ett dårlig parti

                    Tror vbar takler veldig lav strøm, så hvis bare strøm nivået har droppet uten å kutte helt og mottaker ikke takler like lav strøm som vbar og esc får signalet sitt fra mottaker kan mottaker ha resettet seg uten att vbar har resatt seg. Esc går da sikkert i softstart igjen siden den da har sett 0? .
                    Vbar log vil isåfall vise alarm for volt.
                    Last edited by jonny; 28-09-12, 19:37.
                    ---------------------------------------------
                    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                    Mikado logo 600 3D Vbar
                    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                    Comment

                    • thomas.kjolstad
                      • Mar 2011
                      • 1247

                      #55
                      Originally posted by jonny
                      Mister du vbar mister du servoene også...
                      Du kan trekke loggen ut fra vbar hvis du har pro soft på den.
                      Og hvis du enablet "throttle in" inn i cc log, kan du se om cc kutter pga manglende signal fra mottaker.
                      Gjerne enable ripple også.
                      Jeg merket med cc intern gov att under hard decents fikk jeg en ekkel drop i headspeed. Sikkert for lav gov gain, byttet over til vbar gov så jeg gadd ikke eksperimentere med det.
                      Er også greit å zoome inn på siste session i cc log så du ser i detail hva som skjedde.
                      Hvilken bec har du? Jeg hadde en krasj pga brå strøm kutt når jeg kjørte med aligns 6a bec. Tok også fyr i cc esc da så jeg er ikke sikker på om hvem av de to som var feilkilden. Byttet over til en wr hercules super bec etter det og har ikke hatt problemer.
                      Men har sett videoer av att folk har klart å trekke heli til brownout med pitchpumps på benk med denne becèn.
                      Andre folk sier den fungerer veldig bra, men kan være ett dårlig parti

                      Tror vbar takler veldig lav strøm, så hvis bare strøm nivået har droppet uten å kutte helt og mottaker ikke takler like lav strøm som vbar og esc får signalet sitt fra mottaker kan mottaker ha resettet seg uten att vbar har resatt seg. Esc går da sikkert i softstart igjen siden den da har sett 0? .
                      Vbar log vil isåfall vise alarm for volt.
                      Er det denne du mener.... Ikke lovende data dette.....?? :-/

                      Men jeg skjønte ikke helt tids perspektivet, når i flighten dette er etc. Har aldri restatt eller sett på denne loggen før.
                      Click image for larger version

Name:	Vbar Logg.jpg
Views:	1
Size:	140.1 KB
ID:	593414

                      Comment

                      • andersand
                        • May 2012
                        • 2316

                        #56
                        har du rx pakke? eller bec? i så fall, bytt fra bec til lifepo4 rx?

                        Comment

                        • thomas.kjolstad
                          • Mar 2011
                          • 1247

                          #57
                          Bruker Kiwi Fromeco og LIFE batteripakke.

                          Comment

                          • andersand
                            • May 2012
                            • 2316

                            #58
                            men, dytter du strøm, fra life, inn i kiwen? eller direkte?

                            Comment

                            • thomas.kjolstad
                              • Mar 2011
                              • 1247

                              #59
                              Originally posted by andersand
                              men, dytter du strøm, fra life, inn i kiwen? eller direkte?
                              Inn i Kiwi og videre.

                              Denne:
                              Last edited by thomas.kjolstad; 28-09-12, 20:32.

                              Comment

                              • andersand
                                • May 2012
                                • 2316

                                #60
                                Originally posted by thomas.kjolstad
                                fjern hele kiwi saken.

                                dytt lifepo4 rett i alt, forutsatter du har DS610/ds650? de tåler det fint (kun lifepo4, IKKEE!!! lipo)

                                jeg har det på flere helis.

                                Comment

                                Working...