Unconfigured Ad

Collapse

Hjeelp... 700E, motor kuttet halvveis i en loop.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arhennie
    • Mar 2008
    • 4316

Originally posted by thomas.kjolstad
    Oki?? Så det du sier er at gov. I ICEen ikke duger?
    Har brukt CC gov på T-rex 500 og 550 uten problemer av noe slag. Men på Whiplash 90E sliter jeg med dette droppet. Det er i blandt når jeg brått tar last av motoren at det skjer, og det er såpass at halen blir mushy.
    Det kan sikkert tweakes til som jonny sier, men jag har ikke orket å forske på det. Jeg flyr med samme gov oppsett som CC anbefaler for 700MX.

Jeg har satt inn HW sensor nå og skal prøve Vbar gov. Men har klundret med auto bailout funksjonen på den som IKKE vil spille på lag med meg. Så det blir uten den funksjonen ser det ut som...
    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

Comment

• thomas.kjolstad
      • Mar 2011
      • 1247

OKi... så rart. Er det noen som har sendt mail til CC ang. problemet?

Comment

• jonny
        • Sep 2010
        • 710

Arhennie:
        Fungerer ikke vbar bailout for deg eller cc bailout?

Vbar bailout fungerte iallefall fint hos meg med 4.01. Har ikke testet med 4.02 utenom på gulvet enda.
        Men jeg kjører med idle during bailout i vbar, da jeg vet om jeg har glemt å resette til softstart når jeg står på bakken. + mindre belastning på esc.
        ---------------------------------------------
        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
        Mikado logo 600 3D Vbar
        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• ragge1
          • Sep 2009
          • 1598

om du skall køra vbar gov med cc 4,02 då mår du har hobbywing phase sensor ( digitalt ) , hyperion phase sensor virke ikke
          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9

Comment

• arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

Originally posted by jonny
            Arhennie:
            Fungerer ikke vbar bailout for deg eller cc bailout?

Vbar bailout fungerte iallefall fint hos meg med 4.01. Har ikke testet med 4.02 utenom på gulvet enda.
            Men jeg kjører med idle during bailout i vbar, da jeg vet om jeg har glemt å resette til softstart når jeg står på bakken. + mindre belastning på esc.
            Akkurat hva som ikke fungerer vet jeg ikke. Er HW sensor ja, og fw 4.02. Problemet er en voldsom overshoot på tirtall når jeg gjør bailout. Har ikke flydd dette ennå, så alt jeg snakker om her nå er benketetsting.

Jeg har satt opp en max hsp på 2100 med 2000 på idle1 og 1800 på normal. Spool up går helt fint. En liten overshoot på 2-300 rpm men den er kort. Flippe mellom N, idle1 og idle2 går fint. Men når jeg forsøker bailout går turtallet i taket. Avlest turtall er da 2500 rpm. Og det tar lang tid før den kommer ned igjen til setpunkt.

Om jeg har bailout aktivert i ESC og/eller om jeg har idle during bailout aktivert i Vbar gjør ingen forskjell. Jeg har forsøkt å sette hold i flere posisjoner. Motor stopper ved omtrent 45% throttle. Gain i Vbar er forsøkt mellom 20 og 80 uten noen forskjell.

Jeg ser hva som skjer når jeg følger med på skjermen hva som skjer i Vbar. Den lilla bargrafen i gov menyen angir rampen internt i Vbar. Ved vanlig spool up følger motor turtall bra med rampen opp. Grafen ligger på ca 20-30% når motor går på setpunkt. Men når jeg gjør bailout går rampen veldig fort opp, og turtallet følger ikke like fort etter. Derfor går rampen i taket før motor når setpunkt. Først da ramper Vbar ned igjen, men den går sakte ned og motor spinner på full maling i veldig mange sekunder før den kommer ned til rett turtall.

Så for meg virker det som ESC bruker en veldig treg rampe uansett. Ved valg av extern gov i ESC blir jo kun initial speed mulig å sette i CC sw. Denne skal vel kun fungere ifm spool up da det er denne som begrenser spool up ved oppstart slik jeg har forstått. Velger jeg bailout i ESC blir også den andre speed change tilgjengelig. Denne setter jeg da til maks, men det hjelper ingen ting for det ser ut som Vbar setter throttle til "0" uansett når jeg gjør th.hold. Og hvis det er tilfellet ser jeg heller ingen grunn til å bruke bailout i ESC siden throttle går til 0 uansett?

Jeg har klart å unngå denne overshoot'en på én måte, og det er ved å sette initial spool up høyt. Jeg satte den på 20 (default er 5) og da fungerte bailout uten det voldsomme turtallet. Men nå blir vel spool up ganske voldsom vil jeg tro? (Vanskelig å si hvor ille den er når jeg spoler opp uten blader). Så det virker ganske tydelig for meg at problemet er at jeg ikke får aktivert riktig rampe i ESC.

Jeg har søkt hjelp hos Vstabi, og Rainer Vetter fant ingen feil i hverken Vbar setup fila eller i Vbar loggen. MrMel var innom tråden der men hadde ikke noe å bidra med. De henviste meg til CC så det blir vel å sende en mail dit etter hvert. Kanskje de kan fortelle meg hvordan de forskjellige rampene fungerer ved external gov menyen.

Akkurat nå står heli klar for test med Vbar gov, men uten bailout aktivert. Så får jeg se om jeg finner ut noe så jeg kan forsøke å få til bailout igjen. Det jeg synes er rart er at jeg ikke har funnet noen andre som har samme problem som meg?

Edit:
            Det pleier å hjelpe for meg å skrive slike utredninger. Jeg ser mine egne problemer mye klarere etterpå. Slik jeg ser det nå så ligger ikke løsningen i å sette initial spool up til f.eks 20, da mange andre jeg har lest om på nett bruker 5 eller lavere for å få soft spool up.

For meg høres det ut som problemet mitt ligger i at Vbar setter throttle til "0". For det er vel rett at CC ESC skal spoole opp sakte når den ser "0" ?

Hvordan ser ditt oppsett ut jonny, sammenliknet med mitt?
            Ser du noen feil i min lille utredning? Hadde vært fint det i såfall
            Last edited by arhennie; 30-09-12, 00:54.
            arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• jonny
              • Sep 2010
              • 710

Vel. Jeg brukte airplane mode i esc når jeg kjørte med 4.01. Siden ikke external gov var støttet da. Da hadde jeg ikke noen form for softstart i esc. Spinup var litt hard, men det ligger noen ramper på throttle i vbar. Jeg var ganske nøye med å få kalibrert nedre throttle rett i vbar. Dette reduserte bailout idle til ca 5-600 rpm.

Jeg har ikke fått testet 4.02 enda, da været har vært heller dårlig denne helga.

Jeg tenker att det er en måte du kan få sjekket om virkelig esc gir deg full kontroll over ramp-up.
              Ved å koble motor fra drivverk og teste "Throttle / Esc control by collective" knappen under gov2.
              I teorien bør du da få soft spin-up i x sekunder, og deretter skal du jo ha full kontroll over ramp-up speed.

Men du kjører vbar med extern mottaker ikke sant?
              Hvordan løste du da bank switching da du vel mangler innganger?

Edit: Kan du ikke legge ved vbar fila di?
              Last edited by jonny; 30-09-12, 09:42.
              Mikado logo 600 3D Vbar

Comment

• arhennie
                • Mar 2008
                • 4316

Jeg har ikke fila liggende på den pc'en jeg sitter ved nå. Men kan legge ut senere i dag.
                Har ikke ekstern mottaker nei. Kjører satelitter i V-bar. Men bank switching bruker jeg ikke. På "Electric" mode brukes throttle til å kontrollere alt. Over ca 50% er turtallsreferanse, og alt under er throttle OFF. Samt et lite vindu for å aktivere bailout når det er valgt.

Men det går vel å velge en annen mode enn Electric der bank switching kommer inn i bilde. Da setter man ve turtallsreferansen på en egen kanal. Høres ut som det er hva du gjør.

Angående kalibrering av throttle så er denne kalibrert nøye. Med bailout deaktivert i ESC havner jeg på +/-100. MrMel poengterer at man skal beholde +/-100 ved bruk av CC fw 4.02. Da har jeg ingen delay på throttle. Det MrMel og sier er at dersom man skal bruke idle during hold skal bailout aktiveres i ESC. Når jeg gjør det kan jeg ikke lenger beholde +/-100 for da får jeg ikke armert ESC. Kalibrerer jeg da så ender jeg på ca. -120/+90 (eller deromkring, husker ikke i farta). Da får jeg og en delay på throttle.
                arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• jonny
                  • Sep 2010
                  • 710

Ved idle during hold trenger visst ikke bailout å være enablet i esc.
                  Jeg har den ikke enablet på min, og jeg har idle during hold når jeg testet på gulvet.
                  jeg har satt opp tx med en mix mot hold slik att jeg velger med en bryter om jeg har normal hold eller bailout på hold knappen.
                  Mine utslag på monitorskjermen på tx er ved normal hold funksjon -100, bailout er -33.
                  Mine endpoints er nå i vbar -100 +100.
                  Sensor configuration i vbar er halvparten av antall poles på motor.

Regner med du har sett denne:
                  Og att du også har prøvd å resette gov før du satte det opp?
                  Mikado logo 600 3D Vbar

Comment

• arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

Ja, jeg har sett filmen.
                    Har også resatt ESC (ved å laste fabrikksoppsett) uten at det gjorde noen forskjell.

Men nå har jeg vært og testflydd. Da uten bailout, så akkurat det problemet er lagt på is foreløpig. Men jeg var jo spent på åssen selve governor funksjonen ville fungere. Og jeg må si jeg ble svært positivt overrasket. Den holdt turtallet over all forventning. Har ikke tweaket noen parametre. Det bare funket. Spool up var soft og fin, og overshoot ved spool up var mye mindre enn hva innebygget gov i ESC har prestert. Ingen dropp i turtall, og heller ingen rusing slik Kontronik har hatt tendenser til på mine Logo'er. Så bailout eller ikke. Det blir Vbar gov på denne fra nå av

Legger ved bildet av doningen fra i dag også

Click image for larger version

Name:	IMG_6926-1.jpg
Views:	5
Size:	258.0 KB
ID:	593439
                    arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Trulsen
                      • Aug 2006
                      • 3411

Småfrekk canopy!! Får sånn flyvelyst når jeg ser på aktiviteten deres østpå!!

Comment

• arhennie
                        • Mar 2008
                        • 4316

Ble fin den ja. Synes godt gjør den og. Det er Canomod sin "Sunshine" design.
                        Jeg knuste orginalen på Viking Smackdown tidligere i sommer så måtte ha ny
                        arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• ragge1
                          • Sep 2009
                          • 1598

nice canopy , ganka likt min goblin canopy

http://www.modellflynytt.no/attachme...1-img_0262.jpg
                          Last edited by ragge1; 01-10-12, 14:40.
                          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9

Comment

• thomas.kjolstad
                            • Mar 2011
                            • 1247

Originally posted by arhennie
                            Høres ut som en Castle gov ja
                            Får du tunet det vekk så si gjerne fra hvordan du fikk det til.
                            Arhennie:
                            Her er hva CC svarte på mail ang RPM DROP.

Thomas... I believe I have run that motor set to 8 kHz and low timing with success... As for the gain I would start at 7 and adjust up until I get an oscillation on the tail. I have been able to minimize the under speed by using the the gov gain adjustment.

Clint Akins
                            Outside Sales and Support

Testet det i dag og det funka. Fikk ikke sånn drop på RPM i dag.

Comment

• arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

Jeg husker ikke hva jeg hadde av gain på min, men jeg satte denne opp relativt mye. Det hjalp, men det hjalp ikke nok. Det er mulig jeg kunne satt den enda høyere, men jeg går ikke tilbake til CC gov nå som Vbar funket så bra.
                              arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• thomas.kjolstad
                                • Mar 2011
                                • 1247

Jeg satt motor til 8hz og slow timing. Og 7 i gain. Det hjalp veldig. Skal justere gain høyere etter at jeg får nye deler.

Comment

Working...