men hvis du ser på hvordan en totakter fungerer så går ALLTID fueln ned i veivhuset først, for så å bli presset opp gjennom spylekanakene når stemplet går nedover og skaper trykk i veivhuset. om forgasseren sitter på siden så vil du se inne i innsuget att det går ned i veivhuset. slik har det nå vært på alle totaktere jeg har sett på om det har vært modellfly, motorsag eller moped motorer.
Unconfigured Ad
Collapse
Aeroworks mustang 50cc P-51D....montering
Collapse
X
-
Re: Aeroworks mustang 50cc P-51D....montering
Det er jeg ikke enig i; Du sier det er en fordel å få fuelen "rett in i veivhuset."
Men det er jo ikke vevhuset man egentlig er interessert i å få bensinen inn i. Det er rett inn i sylinderen man vil ha bensinen.
Så for meg virker det som mere effektivt å ha forgasseren rett utafor sylindern. Og slik har mange totaktere det.
Da virker stempelet i seg selv som den ventilen man trenger. Man slipper reed valve, eller rotary valve, eller hva man nå enn har.
Reed ventil er bare enda en del som kan feile. Og reed ventilen på DA 50 er etter min mening bare 4 flapper som holdes på plass
av den samme gummi-pakninga som lekte. Skal lite til for at en av flappene detter av, og da slutter den å pumpe.
Da vil den bare starte dersom man skvetter bensin rett inn i forgassern. Noe som igjen er vanskelig å få til med den plasseringa.
Jeg har en XYZ53 cc som bruker samme forgasser og reed-ventil; Den nekter også å pumpe bensin nå, men starter dersom jeg skvetter bensin rett in. Utrolig irriterende.
Det neste jeg kommer til å gjøre, er det samme jeg har prøvd før; Holde Walbro forgassern neri et bensinbad, løsne begge lokkene, og la den fylles med bensin, og sette den tilbake igjen. Men jeg skulle ønske noen visste om et triks som medfører mindre arbeid. Er rimelig lei av slikt noe.
Eksosen har ingenting å si her; Du kan ta av potta, og den går like herlig.
Og det uten noen form for reedventil løsning?
Hvis jeg har forstått deg rett, kan du da forklare meg et par ting?
-Hvordan får veiv og kryssbolt smøring på denne løsningen?
-Hvordan unngår du at trykkpulsen i sylinderen etter tenning, altså nedadgående stempel, ikke går rett ut i forgasseren?
-Hva mener du med at en reed ventil slutter å "pumpe"? Det er jo egentlig bare en slags vakumstyrt tilbakeslags ventil..
Er det jeg som har misforstått deg, så for all del.. Men dette hang ikke på greip for meg.Ola G Bråten -77
Sunndal flyklubb avd. Modellfly
Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
3DHS Slick 89" Q80-8m
Jeti DS-16Comment
-
på noen motorer som ikke har reed så går bensinen ned til veiva. men stemplet fungerer som ventil som kvik sier. men ofte så er innsugskanelen kombinert med en spylekanal. så da er det reed ventilen. Tror faktisk eneste 2takts motoren jeg har sett som ikke har reed er en tempo (sachs) moped fra 57.
men nå sporer vi helt av herEr jo den fine mustangen til Anders denne tråden handler om, og er utrolig kjedelig att han skulle få så mye problemer med den. Men skjønner også att man går lei. Har vært der sjøl og er lett å gi opp når det virker som om utstyret bare jobber mot en.
Comment
-
99% av alle totaktere får bensina først ned i veivhuset for å smøre veiv, råde og kryssbolt. Det er bare gigantiske 2T dieselmotorer som ikke har denne løsningen!Og reedventilen er som OlaGB sier en slags vakumstyrt tilbakeslagsventil som sørger for at trykket fra veivhuset ikke skal gå tilbake
Comment
-
på noen motorer som ikke har reed så går bensinen ned til veiva. men stemplet fungerer som ventil som kvik sier. men ofte så er innsugskanelen kombinert med en spylekanal. så da er det reed ventilen. Tror faktisk eneste 2takts motoren jeg har sett som ikke har reed er en tempo (sachs) moped fra 57.
Jeg har G-38, G62 og GT-80. Sjekket akkurat G-38'ern. Den slipper inn bensinen under stemplet, og denne presses så opp i sylindern når stemplet er på vei ned.
Ola, jeg mente bare a t Reed ventilen, som du sier, bare stenger igjen, slik at bensinen kan pumpes opp i sylinderne av stemplet. På motorer ala Zenoah der gassern står oppmed sylindern, blir stemplet ventilen.
DL-50'en og XYZ 53 er de første 2-taktere jeg har hatt med Reed-ventil. Reed ventilen på XYZ 53 er ikke akkurat et mekanisk masterpiece....og dette er man altså avhengig av skal virke, på flight etter flight....
Har en Saito FG-36 og FG-57; Disse er 4-taktere, og har eget innsug.
Er det noen av dere som vet hvordan man skal få en Walbro til å pumpe igjen når den er gått tørr?
Noen smarte triks som ikke innvolverer å ta ut gassern? For min del, der gassern står vertikalt, med åpninga rett opp, så kunne jeg prøvd å fylle hle f#€%-skapet med bensin, og latt den stå en times tid....Last edited by kwik; 28-10-12, 20:06.Dont expect, inspect.
Fun Police everywhere!Comment
-
Her var det mye rart..
ALLE totaktere (2t diesel er et eget dyr som ikke angår oss og våre motorer. )suger blandingen inn i veivhuset når stempelet går oppover og skaper undertrykk i veivhuset. De tre mest vanlige metodene for å gjøre dette er stempelport, dreieventil og reedventil (vi kan også kalle denne for tilbakeslagsventil eller enveisventil)( og som det meget sjeldent faller av flapper fra)
Enkleste og billigste måte er stempelporten. Forgasseren står på en kanal som leder ned mot nedkanten av sylinderen. Under arbeidstakten når stempelet er på tur ned og blandingen i veivhuset komprimeres litt før spyleportene i sylinderen kommer tilsyne over stempelet og blandingen kommer inn sylinderen der vi helst vil ha den, stenger stempelet for porten slik at blandingen ikke blåser ut igjen. Når da stempelet er på god tur oppover igjen og vi får vakuum i veivhuset, vil stempelskjørtet gå opp forbi innsugskanalen slik at denne åpnes og ny frisk blanding suges inn. Høres i utgangspunktet veldig flott ut, men har større mangler. Siden det er en stor åpning rett inn til veivhuset, og timingen på åpning og stenging av porten bestemmes av stempelet og plasseringen av kanalen vil man alltid få ugunstige fysiske begrensninger som gjør at VE ( effektiviteten) bare kan gjøres noen lunde optimal innenfor et gitt og litt for smalt turtallsområde, samt at stempelport motorer har en lei tendens til å spytte ut av forgasseren på lave turtall når lufthastigheten er lav.
Dreieventilen lider litt av det samme spyttesyndromet, men her kan man optimalisere timingen uavhengig av hvor stempelet befinner seg og få en mye bedre dreiemomentkurve.
Reedventilen er en tilbakeslagsventil og dermed kan motoren suge inn blandingen så fort det skapes vakuum i veivhuset helt uavhengig av turtall og last. Bakdelen her er at det kreves litt vakuum før ventilen åpner, og man mister litt effektivitet pa dette. Totalt sett mener jeg reedventilen har færrest ulemper og er best egnet for modellmotorer.
Det at keleoeksosen ikke er optimal kan jeg være enig i, men den er nok ikke noe dårligere enn de vanlige bråkebøttene som selges sammen med motorer. De er jo bare en kopp med en grov tut som leder eksosen ut av cowlingen uten noen som helst slags form for avstemning. Disse funker fint på motorene våre og gir et greit mellomregister og skader ikke toppeffekten veldig.Comment
-
Skjønte ikke hva du mente med den? Eksosen har jo alt å si på en 2T siden den og fungerer som en slags ventil. Når fuelen presses opp fra veivhuset skyver den eksosen foran seg. Eksosanlegget sin oppgave i denne sammenhengen er jo å sørge for at akkurat riktig mengde slipper ut. Dvs en vil at all eksos kommer ut, men at ingen fuel gass slipper ut. Det er jo slik en eksos-tuner en 2T, ved å få dette forholdet perfekt.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arneComment
-
Skjønte ikke hva du mente med den? Eksosen har jo alt å si på en 2T siden den og fungerer som en slags ventil. Når fuelen presses opp fra veivhuset skyver den eksosen foran seg. Eksosanlegget sin oppgave i denne sammenhengen er jo å sørge for at akkurat riktig mengde slipper ut. Dvs en vil at all eksos kommer ut, men at ingen fuel gass slipper ut. Det er jo slik en eksos-tuner en 2T, ved å få dette forholdet perfekt.Dont expect, inspect.
Fun Police everywhere!Comment
-
Ja, jeg mener bestemt at alle mine zenoah motorer virker slik som Tyor sier;
Jeg har G-38, G62 og GT-80. Sjekket akkurat G-38'ern. Den slipper inn bensinen under stemplet, og denne presses så opp i sylindern når stemplet er på vei ned.
Ola, jeg mente bare a t Reed ventilen, som du sier, bare stenger igjen, slik at bensinen kan pumpes opp i sylinderne av stemplet. På motorer ala Zenoah der gassern står oppmed sylindern, blir stemplet ventilen.
DL-50'en og XYZ 53 er de første 2-taktere jeg har hatt med Reed-ventil. Reed ventilen på XYZ 53 er ikke akkurat et mekanisk masterpiece....og dette er man altså avhengig av skal virke, på flight etter flight....
Har en Saito FG-36 og FG-57; Disse er 4-taktere, og har eget innsug.
Er det noen av dere som vet hvordan man skal få en Walbro til å pumpe igjen når den er gått tørr?
Noen smarte triks som ikke innvolverer å ta ut gassern? For min del, der gassern står vertikalt, med åpninga rett opp, så kunne jeg prøvd å fylle hle f#€%-skapet med bensin, og latt den stå en times tid....Ola G Bråten -77
3DHS Slick 89" Q80-8m
Jeti DS-16Comment
-
arhennie
-
Godt skrevet larsern. og den største fordelen med å ha forgasseren på baklokket er man står friere til å optimalisere spylekanalene og eksoporten. uten att man har en innsugsport som tar opp plass også.
kom på att jeg har en motor som har forgasser på siden av sylinderen men ikke har reed. det er en gammel qadra35. forøverig den lateste bensinmotoren jeg har hatt
Ser man på glow 2-tak så har de en form for dreiventil. hvor veiva er hul og det er ett spor i veiva som er ventilen.
arhennie : er enig i att eksoen har veldig mye å si på en 2-takter. men den burde uansett starte å gå, så lenge det ikke er tett
ops. kom vist noen poster her mens jeg skrevComment
-
Skjønte ikke hva du mente med den? Eksosen har jo alt å si på en 2T siden den og fungerer som en slags ventil. Når fuelen presses opp fra veivhuset skyver den eksosen foran seg. Eksosanlegget sin oppgave i denne sammenhengen er jo å sørge for at akkurat riktig mengde slipper ut. Dvs en vil at all eksos kommer ut, men at ingen fuel gass slipper ut. Det er jo slik en eksos-tuner en 2T, ved å få dette forholdet perfekt.Ola G Bråten -77
3DHS Slick 89" Q80-8m
Jeti DS-16Comment
-
Jada, jeg gir meg. Har hørt dere nå...arhennie
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment