Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aeroworks mustang 50cc P-51D....montering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Interessant dette med rotary valve og reed, eller bare reed. Takk for innføringen, Larsern.

    Zenoahene mine er jo slappe motorer, men ganske driftssikre. De har aldri stoppet i lufta, og jeg har alltid fått start. Untatt et par ggr der walbro'n har gått tørr.

    Jeg har alltid lurt på hvorfor de er så slappe ;

    Tor Willy har en ZDZ 80, og jeg en GT-80. Vi startet begge flyene, og prøvde å stå bak på full gass. Du verden for en forskjell ! Bak TW's Mustang blåste det sterk storm, bak Vailly FW'en sterk bris.

    Det er vel endel kunnskap bygget inn i ZDZ'en da, ala det Larsen forteller oss om.
    Last edited by kwik; 28-10-12, 20:25.
    Dont expect, inspect.
    Fun Police everywhere!

    Comment


    • Larsern er en liten luring som kan mye om motorer
      Det var noe jeg merket meg i mine første år her inne

      Comment


      • Larsern har lært bort mye her på forumet han ja, også klarer han å forklare alt på en så enkel måte

        Dette med reed ventil er jo absolutt ikke noe nytt da. her er to bilder, Det første er en reed fra en gammel tempo corvette fra 70tallet. det andre er fra en suzuki ts50x fra 90 tallet. og på begge så sitter jo forgasseren fast på sylinderveggen.


        Click image for larger version

Name:	reedtempo.jpg
Views:	1
Size:	4.5 KB
ID:	594321

        Click image for larger version

Name:	suzukireed.jpg
Views:	1
Size:	18.2 KB
ID:	594322
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • Jeg har flydd med og uten(ufrivillig) potte på en DLE-55. Motoren går både med og uten, men hadde litt dårligere effekt på frieksos.

          Anders:Sikker på at ikke tenningspakka di tok kvelden da den ble helt utladet. Har opplevd det samme med Nimh pakke til tenning, hadde gnist, men tydeligvis ikke nok...
          EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
          EF Yak-54. 110"
          EF MXS 83"
          GB Yak-55 2,2m

          Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
          Takk til:
          Autopartner.se
          http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

          Comment


          • Joa, jeg tror tenninga har tatt kvelden. Får prøve et annet i morgen.

            Comment


            • Aeroworks mustang 50cc P-51D....montering

              Originally posted by kwik View Post
              Interessant dette med rotary valve og reed, eller bare reed. Takk for innføringen, Larsern.

              Zenoahene mine er jo slappe motorer, men ganske driftssikre. De har aldri stoppet i lufta, og jeg har alltid fått start. Untatt et par ggr der walbro'n har gått tørr.

              Jeg har alltid lurt på hvorfor de er så slappe ;

              Tor Willy har en ZDZ 80, og jeg en GT-80. Vi startet begge flyene, og prøvde å stå bak på full gass. Du verden for en forskjell ! Bak TW's Mustang blåste det sterk storm, bak Vailly FW'en sterk bris.

              Det er vel endel kunnskap bygget inn i ZDZ'en da, ala det Larsen forteller oss om.
              Da blir det vel tempest bak tempesten når den er ferdig? den zdz 90'n skal inn i den..
              Har i dag:
              Kvist... frest metall, plast, tegninger, elektroniske komponenter, lim og en del annet verktøy.
              Parkzone Spitfire IX
              EFlight Hawker Hurricane 25e
              Påbegynt:
              Vailly Aviations Hawker Tempest V ca 96"

              Comment


              • Originally posted by robl View Post
                Da blir det vel tempest bak tempesten når den er ferdig? den zdz 90'n skal inn i den..
                Ja, det kan jeg love deg!

                Jeg mener Roy Vaillancourt deltok med sin Typhoon i Top Gun med en Quadra 75. Da er det energy management på sitt beste. De gutta er veldig flinke på det, og får det til å se bra ut, til og med.

                Men mere power er bra, og en ZDZ 90 er nok tingen. Tenker på å kjøpe en treferdig Vailly typhoon, og sette en ZDZ 90 inn i den selv jeg. Det er jo Rotary Valve på den, og forgasseren er plassert på den samme utilgjegelige plassen....men....

                Problemet er at disse flyene nesten begynner å bli for svære, men med tre-delt vinge, så går det jo. Helt til man skal opp ei trapp...

                Anders, hvor mange volt skal tenninga klare?
                Dont expect, inspect.
                Fun Police everywhere!

                Comment


                • Org DA skal tåle 6.6v LiFe. Har spurt dem
                  Men......det er skiftet tenning på denne før jeg fikk den, og da regner jeg med at det ikke er org som sitter der nå.
                  Skal sjekke senere hva som sitter der nå.

                  Fikk aldri tid til å prøve nytt anlegg i dag pga snømåking og hjulskift etter jobb.

                  Comment


                  • Takker for mange fine ord.

                    Sitter den vanlige, lett gjenkjennelige røde giveren foran på motoren, er det nesten helt sikkert orginalt tenningsanlegg som sitter i. DA bruker ikke hall-sensor som de fleste andre, men en induktiv giver. Disse kan ikke brukes om hverandre.
                    Hall-sensoren bruker halvlederelektronikk som skrur av og på et signal når magneten passerer. Denne gir signal til tenningsanlegget uansett hvor sakte magneten passerer, og anlegget gir en gnist idet magneten forlater sensoren.
                    En induktiv giver er i all enkelhet en liten generator som lager en liten spenningspuls hvis magneten passerer raskt nok forbi giveren. Tenningsanlegget gir ikke gnist om man bare drar motoren sakte rundt.

                    Vet ikke om DA sender med sensor sammen med tenningsanlegg slik som f.eks rcexl gjør. Hvis ikke kan det jo være giveren som er gåen.

                    tyor:
                    Forgasseren sitter ikke på sylinderveggen på Suzukien, den sitter på en kanal som er støpt sammen med kjøleribbene til sylinderen og leder ned til veivhuset der reedblokka sitter.
                    Det samme gjelder antageligvis for corvetten også.

                    Comment


                    • Ja du har rett i det på suzukien. men på corvetten så kommer innsuget igjen nederst i sylinderen.. men de har allikevel reed mellom forgasser/innsug. ser det tydelig på bildet. vil tro det kanskje er for å minske att den spytter litt tilbake idet stemplet går nedover igjen før det rekker å dekke over porten.

                      Click image for larger version

Name:	Orgsyll2.jpg
Views:	1
Size:	23.2 KB
ID:	594343
                      Last edited by tyor; 30-10-12, 17:50.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • beklager jeg rotet litt her nå. den som det er bilde av i forige post er en veldig gammel tempo/sachs sylinder, hvor det er stemplet som styrer innsuget. Den typen som kom litt sener og var på de fleste modellene som har reed ventil har innsuget kombinert med spylekanalene på siden. se på bildet. Legger meg flat her Larsern

                        Click image for larger version

Name:	DSCN7855.jpg
Views:	1
Size:	41.5 KB
ID:	594344
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • Ingen grunn til å legge seg flat. Det er forbeholdt politikere og andre samfunnstopper som har gjort noe virkelig galt. Hehe.

                          Moro å se de gamle tempo sakene. Har rotet litt borti de, men for det meste litt nyere saker. Man måtte ha respekt for corvetten og panteren om de dukket opp i speilet. det kunne fort sitte en cometsylinder på corvetten, eller en sprint på panteren. lol

                          Comment


                          • He he, jeg hadde sprintmotor i panteren min

                            Comment


                            • Har hatt menge corvetter men ingen panter Var poppulert å borre dem opp fra 38mm til 41mm og setti i orginalt suzuki stempel. passer faktisk rett inn.

                              så la vi 2-3 pakninger mellom sylinder og blokk slik att når stemplet var i bånn så var toppen på stemplet jevnt med nederste kant på kanalene. også slipe ned toppen slikk att man fikk bra komperasjon. Det vil si vi slipte ned toppen av sylinderen i stedet for på topplokket for da forandret vi ikke eksplosjonskammeret i toppen. fikk lett en toppfart opp mot 80km/t og dro mye bedre i bakkene
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • hmm går rykter om at mustangen er solgt til hokksund anders??hva kommer nå??f3a
                                Terje syvertsen
                                www.ModumModellSportklubb.com
                                3dhs edge mintor 38
                                C-arf edge dle 111 v3.
                                C-ARF extra 330l da 100.

                                Comment

                                Working...
                                X