Etter svært så kort ventetid og til en hyggelig pris ( på tross av dollar som har løpt helt av skaftet de siste mnd ) er min Predator F3F på plass på Kongsberg. Håper de andre som har kjøpt modellen også kan bidra ...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Predator F3F - byggeblogg / erfaringer
Collapse
X
-
Kan du veie dine deler? (uten joinere, osv). Og si hvilken versjon du bestillte...
Comment
-
Første inntrykk - finish - vinger - hale
Vurdering av maling - over all finish - overflate.
Jeg må innrømme at jeg var svært så spent på kvaliteten på det forholdsvise komplekse fargemønsteret jeg hadde valgt på undersiden.
Hale og vinger skulle være hvit over - sort forkant 2-3 sm bred både over og under - Hvite og røde ruter på underside.
Da jeg tok opp haleflatene ble jeg fant jeg at disse var meget fine - linjene var klare - helt symetriske og like både på overside og underside. Det var en tone svart i overgangen mot rød/hvit underside , men dette synes jeg så meget bra ut ( Bedre enn tilsvarende øst europeiske modeller jeg har)
Forventningen var derfor stor da jeg tok opp vingene. Her er desverre ikke finishen av samme gode kvalitet. Det kan se ut som en her har hatt litt dårlig tid og ikke ventet lenge nok på at første farge skulle herde litt før maskering ble fjernet. Det varierer fra meget bra til ikke så bra...
Deler er vingene har samme gode finish som halen , men så kommer en svart litt hakkete forkantlinje og noen litt utsmurte rød/hvite kanter på underside.
Dog dette er kosmetisk (om noe skjemmende) og overflatefinish er god.
Det som er bra ift modeller jeg har bygd tidligere er at fargen i overflaten er av såpass tykkelse at den ikke henger med i tapen når du taper spalter mellom kropp og vinge.Polar
Comment
-
Detaljer på hale og innfesting av rorhorn i vinge
Jeg hadde absolutt sansen for ferdig monterte rorhor i halen
Disse er laget i firkant materiale og har en solid montering i roret
Eneste lille forbedring jeg kunne se var at jeg kunne ønske meg at åpning mellom rorhorn og ror hadde vært helt fyllt ( I dag ligger det en slisse på ca 1x2mm - ca 1 cm innover) - Jeg kommer til å utbedre denne med å fylle med epoxy og glassfiber.
Rorhorn i balanseror og flaps er festet meget godt og klar til montering. (desverre var det ikke mulig å få et godt bilde av denne)Polar
Comment
-
Trekk til vinger og kropp
Modellen leveres komplett med trekk til vinger og kropp.
Trekkene er ganske så tynne -De har god passform og gir en grei beskyttelse mot mindre transportskader og riper.
Personlig kunne jeg godt tenke meg et materiale som er noe mer beskyttene under transport (tykkere -polstring - gjerne vannavvisende )
Kanskje også en komplett bærepose med bære håndtak f.eks ala de som leveres med Pike - det blir da lettere å bære modellen lengre avstander - f.eks opp til hanget.
Når kroppen er ferdig montert med karbonpinner tror jeg at den ikke passe ned i posen for kroppen lengre ... (Merk - tror - ikke prøvd ! ).
For å sikre at kroppen ikke sklir ut av trekket kan jeg tenke meg samme design på lukking som på vingene ( med overlapp ) - 2x velcro som bare settes sammen virker litt lite ( men sikkert nok )Polar
Comment
-
Jeg likte så absoutt ikke det der med kantene på sjakkmønstret ditt.
Jeg regner også med at du har fått vinger som veier litt, da et såpass komplekst mønster krever endel lakk. Du burde så avgjort fått et grundig avslag fra de for å måtte ta imot noe med den slurvefinishen.
De skal iallefall få svare for seg, og begrunne svaret overfor meg.Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.
Comment
-
I din mail til meg så vil du gjerne ha mitt syn på ting som jeg kan uttale meg på.
Jeg ville gjerne hatt de andre som har fått fly til å uttale seg også, eventuelt med bilder, slik at vi får et mer generellt inntrykk av Predatoren, ikke bare et resultat på et skjema som ikke en eneste østauropeer hadde engang vurdert å prøve seg på.
Jeg vil på ingen måte forsvare at du (jeg ) ikke ble opplyst om det før det forlot fabrikken, og jeg holder enda på med å innprente de hvordan sånt skal løses før kunden får flyet sitt.
Dog er det av en kosmetisk art som du sier, jeg bare setter meg selv inn i enhver kundes situasjon når jeg formidler vårt inntrykk på slike ting.
Det med innliminga av høyderoret og likeledes flaps og ballanseror, har jeg kommentert flere ganger før til de. De i vingen skal være virkelig solid nå. Å se at det har sklidd tilbake med noe mangelfull innliming på høyderoret, minner meg bare på den konstante "kampen" det er å undervise kinamann på hva vi her i Europa og verden ellers forventer av et slikt produkt.
Heldigvis er det du påpeker der bare en detalj du enkelt fixer på fem minutter selv.
En ekstra styrepinne i halen vil komme, men er også enkelt å fixe selv.
Den er så absolutt ikke et must for at du skal kunne ta alt ut av flyet, men mere for å få en innsetting av halen i samme dur som vingen.
Trekk til alle deler ble som et resultat av at jeg ville ha noe som beskyttet deler mot direkte berøring. Det er ikke ment som en fullstendig transportbeskyttelse.
En vil helt sikkert ikke få det trekket du vil ha sammen med flyet, for det vil nødvendigvis gå ut over prisen, og da fjerne seg enda lengre bort ifra målgruppa flyet er tiltenkt.
Og det er jo de jeg har nevnt så mange ganger før, nemlig de som vil inn i konkurransesammenheng.
Du sier jo at du har flere andre østeuropeiske modeller, som også helt sikkert har en annen prislapp, så ditt ønske om å putte på enda mere som høyner flyet enda mere på et plan utenom det flymessige, vil nok ikke komme uten at det viser seg at det faktisk er slike kunder som du som blir hovedtyngden av kjøpere.
Til de som har finge til det, så kan en enkelt kjøpe seg innvendig solavskjerming for biler på
Biltema. Den har et alu-belegg med et skumstoff på innsida, og den kan syes og teipes.
Forkanten kan med fordel kontrolleres, og har den små rester etter sammenføyninga, så ta en liten slipekloss, og forsiktig dra av den noen drag med 600 papir. Og da kun med klossen 90 grader på forkanten. Mine fly er helt fine, men hørte om en i Frankrike som gjorde det der, og ett minutt pr vinge, så ble det bra.
Jeg har jo lagd noen Predatorer nå, og er det noen som lurer på hvordan jeg har gjort det, så kan vi jo ta det her istedet for at det blir flere ganger på meg om det samme temaet?
Det er iallefall bare å fyre løs, så skal jeg svare så godt jeg kan..Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.
Comment
-
Har vært på postkontoret å hentet 2 stk Predator i dag!!
Har fått veid alle delen på min og de er som følger:
Kropp: 254g
V-hale høyre: 56g
V-hale venstre: 54g
Vinge høyre: 658g
Vinge venstre: 664g
Joiner: 118g
Ballastrør: 30g
pose med små deler: 44g
Totalt: 1878g
Bilder kommer:Jan Eric Klausen
Forus RC Klubb
Comment
-
Nissen kom tidlig i år
Stod en lang og smal trekasse og ventet på meg når jeg kom hjem fra jobb i dag. Jeg må ha vært ekstra snill i år siden nissen kom såpass tidlig
Inni kassen lå selvsagt Predatoren jeg hadde bestilt (type carbon light). Førsteinntrykket når jeg pakket opp var meget bra faktisk. Finish osv. er det egentlig ingenting å si på. Heelt top notch fine schmecker er det kanskje ikke, men det skal være veldig lite annet å klage på før jeg henger meg opp i den finishen her for å si det sånn.
Litt vekter:
Høyre vinge: 687g
Venstre vinge: 691g
Kropp: 262g
V-hale (h+v): 104g
Vingejoiner: 116g
Resten av hardwaren i settet (servodeksler, carbonstenger, servobrett, ballastrør ++): 106g
TOTALT 1966g
Utover dette kommer i hovedsak servoer med dertil hørende ledninger + batteri + mottaker.
Har ikke finkikket på detaljene enda, men kommer tilbake med litt inntrykk etterhvert.Last edited by OAK; 25-11-08, 22:39.
Comment
-
Noen flere bilder...
Edit: Kommentarer til bildene
1.Gode flapsutslag er ikke noe problem.
2. Ser det er en liten "glippe" mellom skinnet og bjelken hvor det ikke er fyllt opp med lim. Er ikke noe ekspert på vingekonstruksjon så jeg aner ikke om dette egentlig har noe praktisk betydning, men det må da være en fordel at carbonen i bjelken ligger imtrent inntil skinnet, og i det minste at en limfuge fyller opp? Sånn det er her så er det egentlig kun balsakjernen i bjelken som er limt til skinnet. Det er ikke slik hele veien da, det skal sies. Er kanskje ikke så lett å se på bildet, men det hvite som synes mellom skinnet og bjelken er ikke en fuge som tytet ut slik det kanskje ser ut som. Det hvitet er liksom innunder bjelken. Se bilde 4 for skjematis tverrsnitt.
3. Littegranne "flassing" i bakkant på balanseroret. Dette er egentlig bare pirking. Ikke noe jeg bryr meg om.
4. Her har jeg laget en liten skisse for å forklare nærmere hva jeg prøver å vise i bild nr.2.Last edited by OAK; 25-11-08, 22:54.
Comment
Comment