Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by anders e View Post
    Hei Tobbe.
    velkommen

    Tror jeg har et ledning/kontakt problem.



    Prøver å smiske litt med Rognes'n. Kanskje den kan bygges opp igjen.
    Men jeg har ikke den kompetansen.
    (derfor la jeg den i denne tråden)
    Tackar tackar.

    Kroppen finns väl som reservdel hos EF så du får väl ta och köpa en ny.

    //Tobbe

    Comment


    • Originally posted by anders e View Post
      Ehhh ja...................................
      Hei Anders, det er trist å se. Men.... jeg klarer nå ikke å la være da.... hva står det i den nederste linja i postene dine?....
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • Originally posted by SMT View Post
        Min 100cc AW yak gikk i myra for en stund siden, og sånn så den ut. Mye skadet, men den ble reparert, så det går fint med litt tålmodighet og NordNorske gloser
        JA...og nå mangler du vel bare en cowling?? Du også.............HiHi!!!!!
        John Erik Hembre

        Trondheim Modellflyklubb

        Comment


        • Originally posted by anders e View Post
          Ehhh ja...................................
          Triste greier når slikt skjer. det verste er når man skal fly med samme motor/ elektronikk i reparet fly,ELLER at man flytter over greiene i eit nytt fly. Det går en lang stund før man stoler på sakene sakene igjen. Kjenner godt til den følelsen.
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • Originally posted by Christen View Post
            Hei Anders, det er trist å se. Men.... jeg klarer nå ikke å la være da.... hva står det i den nederste linja i postene dine?....
            Tåler det jeg Christen

            Men tror det var noe galt med gyro'n her. He he.

            Comment


            • Tror vi må finne på en måte å autorotere med flya når sånne ting skjer.
              Har sagt til Anders at jeg gjerne prøver å fixe flyet hans, så han må gjerne ta turen oppom. Da får han i tillegg kikkelitt på det store flyet, som venter på mer balsa.

              Driver i tillegg og lakkerer litt jet i disse dager. Viktig å variere.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • Originally posted by jehembre View Post
                JA...og nå mangler du vel bare en cowling?? Du også.............HiHi!!!!!
                Jepp....
                Emil Nilsen
                www.rcpro.no

                Comment


                • ja jet....

                  Originally posted by Eagle View Post
                  Driver i tillegg og lakkerer litt jet i disse dager. Viktig å variere.
                  Regner med at d kommer bilder snart....?
                  Svein Roe
                  ----------------
                  Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                  Boomerang Sprint - Simjet 2250
                  Starfire II P-60
                  C-arf Extra 2,3 - DA 50
                  EF Extra 91" - DA 60
                  EF Edge 48"
                  Ventus 4m
                  Mini Nyx

                  Comment


                  • Skal legge ut bilder av jet'n når den er ferdig nå seinere i uka.

                    Ja, det har vært stille her en stund. Dette er fordi jeg som nevnt har begynnt å pusse ned og lakke opp igjen en Kangaroo jet. Det har vært en grei avkobling, mens jeg har ventet på mer lim og balsa til Yak'n. I tillegg fikk jeg besøk av Anders E, han har vært ute og hovra med knekt fly til følge. Denne modellen har jeg nå reparert, og den er klar for trekking. Det hele ser meget bra ut.

                    Når jeg allikevel var på hoobyrommet nå i helgen, fikk jeg tak i en vekt. Og nå må jeg si at jeg er veldig oppgiret. Yak'n til Anders, på 88", ble veid først. Denne ble veid med tank, 2 servoer 2 små batterier, tenningsanlegg og mottaker. Ellers er den som den store. Vekta stoppa på 3.5 kg.
                    Så fikk jeg bytta om på sakene, og prøvde så å veie den store Yak'n. Jeg veide den 3 ganger, da jeg ikke helt forstod tallene. Modellen er så og si treferdig, det som mangler er hylsene for vingerøret og stab røret, samt 3stk 10x10x3000mm balsalister og 4 stk 1.5x100x1000mm balsaflak og noe smådill som veier noen få gram. Målet var 7 kg. Vekta stoppa i går på utrolige 4.75 kg. Så jeg har tilgode 2.25 kg, og det er ikke mulig å komme opp dit med det som gjenstår. Målet nå er å komme opp på 7 kg inkl cowling og kanskje sideror.

                    Jeg er storfornøyd
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • Originally posted by Eagle View Post
                      Skal legge ut bilder av jet'n når den er ferdig nå seinere i uka.

                      Ja, det har vært stille her en stund. Dette er fordi jeg som nevnt har begynnt å pusse ned og lakke opp igjen en Kangaroo jet. Det har vært en grei avkobling, mens jeg har ventet på mer lim og balsa til Yak'n. I tillegg fikk jeg besøk av Anders E, han har vært ute og hovra med knekt fly til følge. Denne modellen har jeg nå reparert, og den er klar for trekking. Det hele ser meget bra ut.

                      Når jeg allikevel var på hoobyrommet nå i helgen, fikk jeg tak i en vekt. Og nå må jeg si at jeg er veldig oppgiret. Yak'n til Anders, på 88", ble veid først. Denne ble veid med tank, 2 servoer 2 små batterier, tenningsanlegg og mottaker. Ellers er den som den store. Vekta stoppa på 3.5 kg.
                      Så fikk jeg bytta om på sakene, og prøvde så å veie den store Yak'n. Jeg veide den 3 ganger, da jeg ikke helt forstod tallene. Modellen er så og si treferdig, det som mangler er hylsene for vingerøret og stab røret, samt 3stk 10x10x3000mm balsalister og 4 stk 1.5x100x1000mm balsaflak og noe smådill som veier noen få gram. Målet var 7 kg. Vekta stoppa i går på utrolige 4.75 kg. Så jeg har tilgode 2.25 kg, og det er ikke mulig å komme opp dit med det som gjenstår. Målet nå er å komme opp på 7 kg inkl cowling og kanskje sideror.

                      Jeg er storfornøyd
                      Det er rett og slett utrolig bra det! Stå på

                      Mvh OJ
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • En liten update.

                        Driver og småpusser på panser, og dette er nå nesten ferdig. Ikveld fikk jeg laget malen av vingeprofilen, slik at jeg nå kan plassere denne der vingen skal være og så lime inn 1.5mm balsa rundt denne og dermed lage "slissen" som vingen skal inn i. Dette skal jeg begynne på i morgen, og da skal jeg også legge ut bilder av den prosessen. Grunnen til at det ikke har blitt noen bilder nå i det siste er fordi det egentlig ikke har skjedd noe særlig innen bygging, kun kosmetikk i form av pussing og sparkling.

                        Har også regnet ut at jeg trenger ca 50 stk 4mm balsa flak for å kunne lage vingespantene. Disse får jeg tilsendt asap, og en viss herr Leikvold har sagt seg villig til å skjære ut stabbene i isopor, dette forenkler mye og korter inn arbeidstiden min. Da trenger jeg kun bygge vingene og siderorert. Når jeg nå får balsaflakene, kontakter jeg laser mannen, og avtaler tid og sted og får skjært vingene. All grunn betrekning er bestillt og er på vei. Om alt går som jeg vil, er det ikke umulig at denne modellen blir å se på Fagernes Flyshow, men jeg lover ingenting

                        Jeg tar ikke sjangsen på å stresse mot slutten, for så å gjøre noe dumt som igjen går utover sikkerheten.
                        Fant noen pent brukte KS 1090 piper på Swapshoppen på FG, og disse er også på vei. En Seiko og 4 Hitecer blir bestillt den 20 februar. (Lønn)

                        Ang betrekningen, så blir det skjemaet jeg nå har bestemt meg for å bruke, sinnsykt detaljert. Frykter at dette vil ta lang tid, og det er muligens dette som kommer til å evnt forhindre en flytur på Fagernes.

                        Her er et bilde av skjemaet, på en helt annet fly, men jeg tror det kan bli tøfft på en såpass stor Yak.
                        Attached Files
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • Skjema

                          Yes. Supert valg, Det er en av de fineste, av de spraglete skjemaene.
                          En som brukte klistremerker FunBuild 2 - Stevens Aeromodel Cap 232 - RC Groups
                          som ser bra ut. side 1 forbilde, og side 3 er resultatet hans. Mulig jeg prøver noe av det samme en gang(klistrmerker)
                          spent på din løsning
                          Andreas
                          Last edited by Sundtair; 12-02-10, 13:49. Reason: Klistremerker
                          Mvh Andreas
                          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                          PCM.at mye glede i litt carbon
                          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                          Comment


                          • Hei og hå.

                            Da er det nye fremskritt på modellen. Helgen har gått med på å få limt inn noen forsterkninger rundt om, samt å blåse opp vingeprofilen og vingeslissen fra 40% Yak'n. Deretter ble det å sammenligne de to profilene jeg da fikk, og se hvilken som skulle brukes som mal. Vingeslisseprofilen er ørliten grann større, og denne ble så risset ned på en 3.6mm x finer plate og så skjært ut.

                            Deretter målte jeg meg frem til vinkel og CG for korrekt plassering av vingeprofilen, og skrudde så denne fast i skroget. Så måtte jeg lage de fire delene som utgjør selve slissene. Da det var gjort, og alt var prøve montert, la jeg inn noen lister rund vingeprofilen, med en 1.5mm balsabit som avstanstykke. Denne simulerte slissen, og når alt var på plass, kunne jeg bare tre inn slissen mellom vingeprofilen og balsalistene, og vips, så var det hele på plass. Limte den inn med superlim og Bostik hvitlim. Limte også ned det første av to balsaflak som skal lamineres og som skal limes rundt selve slissen. Det første ble limt ned på slissen, det andre skal limet utenpå slissekanten, da blir det stivt som fy.

                            I dag må jeg snu modellen tilbake på buken og feste den andre slissen, så blir det å gjøre det samme på motsatt side. Nå når jeg har gjort dette en gang, skal det gå litt fortere med de 3 resterende slissene.

                            Legger også ut et bilde av Yak'n til Anders E, som jeg har reparert, den er klar til trekking, venter på trekk. Og så ett lite bilde av Kangaroo jet'n, som jeg også har lakkert innimellom slagene. Den mangler å få lakk på siderors finnene, får mer lakk nå i uka.

                            Som man ser av det ene bildet av Yak'n, så er det en grei tykkelse på vingen, en Cola box går glatt inni.

                            Og så har jeg ett bilde av medhjelperen min, men han sovna pga for store mengder alkohol
                            Attached Files
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • Rooen...

                              Heisan.

                              Rooen ser jo kjempebra ut. Har du fått lakk på finnan og?

                              Kan ikkje du ta nærbilde av canopyen og forklare litt nærmere korsn du fikk d mønstret?
                              Svein Roe
                              ----------------
                              Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                              Boomerang Sprint - Simjet 2250
                              Starfire II P-60
                              C-arf Extra 2,3 - DA 50
                              EF Extra 91" - DA 60
                              EF Edge 48"
                              Ventus 4m
                              Mini Nyx

                              Comment


                              • Hei Svein. Takk for det.

                                Joda, kan forklare det med mønsteret.

                                Jeg har prøvd å lakkere finnene på samme måten, men det gikk rett og slett ikke, da nettingen ikke ville stramme seg skikkelig inntil flatene.
                                På canopyen, gjorde jeg følgende:
                                Vasket vekk all den gamle lakken med Aceton, det samme har jeg gjort med hele flyet, det gikk med 3 liter

                                Så mattet jeg ned alt, og på canopyen, lakkerte jeg 2 strøk med en heftig grønnfarge fra Multona. Når den var herdet, trakk jeg en nettingstrømpe kjøpt hos ei damesjappe i nærheten, over hele stasen. Stramma strømpa slik at maskene ble så like som mulig over det hele, noe som er umulig å få til helt perfekt. Brukte gummistrikk og strips for å holde det hele på plass.

                                Da jeg var førnøyd, lakkerte jeg 2 strøk med svart Multona over. Da det hele var tørt, rev jeg av strømpen, og lakkerte det hele med klarlakk. Om man vil få perfekt resultat, bør man nok lakke dette med 2 komponent billakk, da denne er tykkere, for man vil gjerne slipe ned "rutemønsteret" før man legger klarlakken, slik at man får en glatt overflate. Skulle jeg få en glatt overflate nå, måtte jeg sikkert ha lagt på 16 strøk med klarlakk, og det gidder jeg ikke på ett modellfly. Å slipe ned spraylakk mellom sjiktene er vanskelig, da den er så tynn, og katastrofe er lett å få som resultat.

                                Ellers må jeg si at opp igjennom årene som amatør spraybox lakkerer, er Multona den lakken jeg har fått enklest bra resultat med. Man skal spraye mye før det siger, og lakken er støvtørr på 5-10 minutter avhengig av temperatur, og for min del, får jeg kjøpt den hos en Hydro bensin stasjon som er åpen til 2300 alle dager og er relativt billig. 135,- pr box.

                                Jeg har også plukket frem en Xtreme Composite Extra 260 som jeg har begynnt å reparere, og jeg kommer til å lakkere om denne modellen med denne lakken. Men jeg må prøve å få gjort noe med lokalet jeg lakkerer i, da det er litt for mye støv og ting i lufta mens jeg lakker. Mulig jeg kan sette opp et telt av presenning eller noe for å få vekk det værste.

                                Her er bildet:
                                Attached Files
                                Knut Erik
                                But it flies, so who cares??
                                www.torqueroller.com
                                Steikje galen
                                www.skalamodellflyklubb.no
                                www.teamflyingcircus.com

                                Comment

                                Working...
                                X