Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supert at du tok hintet mitt. Nå er det sykt mye lettere så se størrelsen på ting. Visste det var diggert, men ikke så digert.
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

    Comment


    • nice! der kom slike bilder jeg var nysjerrig på og da seff litt spm, når du legger slike flak da du dekker kroppen, hvordan får du det jent etterpå? om du pusser slik det er no, så vil det jo ikke bli material på slutten skal du bruke en form for sparkel? er det hvit trelim det går i stort sett? og fks på det ene bildet anntaklig rett bak firewallen, der har du en sirkel med diverse hull i, er det fres du har brukt. evnt har du laget jigger for formålet? litt mye på en gang mendette her såg artigt ut keep up the gudd work

      Comment


      • Det viser ikke så godt på bildene, men flakene ligger veldig jevnt og fint. Jeg bruker mest hvitlim når jeg legger disse. Det som skjer når jeg legger dem er; jeg begynner med å feste flaket på den ene siden. Da bruker jeg superlim. Limer kun fast den ytterste cm av flaket, som grenser mot vingeslissa. Så går jeg rundt til andre siden, tar tak i flaket og trekker det mot meg samtidig som jeg presser det mot kroppen. Pga at kroppen "krymper" i diameter bakover, vil man normalt få en liten glipe fra senter av buken, og nedover siden av slutten av flaket. Dette løser jeg ved å dra flaket litt forover. Resultat blir at flaket er lenger frem på den ene sida enn den andre, men dette spiller ingen rolle siden alt skal trekkes og det ikke blir synlig. Ca 6mm forskjell fra den ene til den andre siden. Jeg drypper nedi tynn superlim lags skjøtekantene til slutt og bruker kicker mens jeg finjusterer slik at overlappingen går i null. Jeg har ikke hud igjen på fingertuppene i dag, lett å lime seg fast.
        Så jeg har ikveld planka helt ferdig modellen, og pusset ned de små ujevnhetene som var der, så bunnen er nå klar til trekking. Men jeg må lime inn monteringsplata for halehjuls braketten før jeg trekker.

        Panseret tabbet jeg meg litt ut på, jeg gjorde det omvendt der av hva jeg gjorde i buken, man lærer av sine feil. Der la jeg først plankingen tvers over, for så å legge lag nr 2 langs flyet. Da ble det mye mer sparkling, noe jeg ennå ikke er ferdig med. Jeg tar all sparkling og pussing til slutt. Siden betrekningen er tynn og litt gjennomsiktig, må jeg lakkerer alt treverk hvitt, slik at sparkelflekker ikke viser igjennom.

        Er litt usikker på hvilken sirkel du sikter til, men jeg tror du mener anleggsflata til cowlingen. Der er alt skjært ut med stikksag. Jeg bruker hullsag til radiene og diverse lette hull. Alt av kryssfiner er skjært med stikksag, så det gjelder å være stø på hånda. Pusser over alle kanter etterpå. Om du hadde studert flyet på nært hold, så ser du at det er gjort for hånd, ikke akkurat laser presisjon, men godt nok.

        Håper det var svar på det du lurte på, er morro når folk er interessert.
        Last edited by Eagle; 13-07-10, 20:45.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • Jeg er totalt målløs! detta er bare så steike rått at jeg kanke få sagt det!!!! Stå på så rekker du å få det ferdig før de nye reglane trer i kraft Lykke te videre (ikke det at jeg trur du trenger det)

          Comment


          • Vanvittig bra, Eagle!
            har selv hatt et kit til en 4-metring liggende i kjelleren i snart 2 år, og grøsser hver gang jeg går forbi eskene.
            At du tar deg tid til dette er ikke annet enn imponerende.
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

            Comment


            • Deretter er det bare å få satt det i produksjon
              Geir


              3D plane - 1D brain

              Comment


              • Blir nok bare 1 av denne. Men for en pen sum penger, kan man kjøpe Pilot RC sin 55% Yak 54. Den er like stor, men dog noe tyngre Elefun selger den.

                Idag har jeg tatt modellen ut, og begynnt den ekle jobben med å sparkle å pusse ujevnheter. Har kommet halvveis. Så siste timen nå ikveld har gått med til å skjære ut deler til sideroret. Dette blir bygget av 3mm balsa og 10x10 og 10x15 mm balsalister. Det blir oxo satt inn noen 6mm carbon rør, for ekstra stivhet. Skal legge ut bilder når jeg begynner å sette det sammen.
                Skal på sykehuset i morra og operere ryggen, og deretter reiser jeg til Gol. Men om jeg er pass i form i morra kveld, blir det muligens noen bilder av prosessen med å skjære ut flere deler til sideroret. Så det er bare å følge med.
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • Det var det med vekta, da.. Men nok om det. Lykke til i morgen!
                  Geir


                  3D plane - 1D brain

                  Comment


                  • Dette med vekta er vel ikke interessant for noen, vil jeg tro??
                    Hehe.
                    Har veid flyet nå, all sparkel er på plass, skal pusses ned noe,så den blir iallefall ikke tyngre. Må lime inn en plate for halehjulsbraketten, denne blir maks 100 gram.
                    Vekta er pr dd på hele 5.90 kg. Målet var å få den under 8kg. Mission accomplished??
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • Må si det er veldig god underholdning å følge med på denne tråden! =) Veldig imponerende at du setter igang med så store prosjekter og faktisk gjennomfører d. De fleste går bare rundt å snakker og drømmer om slikt uten å gjøre noe. Pøs på med bilder, veldig morsomt å se!!! Fort deg før NLF kommer med masse dumme regeler..!! Ønsker deg masse lykke til videre med Bygging, jomfrutur og helsa (vekta? neeei) =)
                      Ole Kr Follstad

                      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                      EF Extra 300 60"
                      EF Extra 300 104" Eme120
                      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                      ESM Bearcat, NGH 38cc
                      Phoenix p51D Mustang, Dle55
                      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                      Hangar 9 Piper cub 1\4
                      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                      Comment


                      • Takk for det.
                        Joda, det er bånn gass på prosjektet nå. Det har skjært seg med mannen som skulle skaffe meg isopor til vingene, så det må jeg ordne selv neste uke. Stikker innom Sunde Sundolitt og snakker med de, så får jeg nok tak i det jeg trenger. Mulig de har så store "flak"at jeg får ett pr vinge.

                        NLF sine regler bekymrer meg ikke, tror det går en stund før de trer i kraft. Hadde jeg hatt tid og krefter og "knowledge", så skulle jeg ha engasjert meg i saken, men noe sier meg at det er bortkastet, for min del. Jeg er vel for idiot å regne i de kretser.

                        Det å realisere noe en tenker på, er veldig viktig. Jeg synes at uansett hva det skulle være, så burde man ta tak og prøve å gjøre noe med drømmen. Og når det løsner litt, så kommer motivasjonen strømmende, både i fra prosjektet, og fra folk som dere her inne på forumet, og da går ting litt av seg selv. Det går selvfølgelig litt opp og ned av og til, men sånn er det med det meste. Lei blir man av alt. For min del ang dette flyet, er jeg nå så nært at jeg ikke får meg til å legge fra meg sakene. Er jeg heldig er stabene mine ferdige når jeg kommer til Gol, og da er det jo bare vingene og det kosmetiske som gjenstår. Er mulig jeg trekker den helhvit, og evnt flyr den sånn, og er det en suksess, så legger jeg mer betrekning på, og gjør den dritfin. Høres det ut som en plan eller? Mulig den blir ferdig til Notodden i September. DET hadde vært noe. Men jeg lover ingenting.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • Her er forøvrig et bilde fra veiinga.
                          Holdt vekta med flyet i den ene hånda, og tok da bildet med den andre.
                          Attached Files
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • Du har riktig innstilling hvertfall=) Kunne ikke vært mer enig der!! Just go for iT!!, man må satse litt for å vinne. Motivasjonen går opp og ned uansett hva man holder på med... Håper den blir ferdig til Notodden. Hadde vært artig å sett den der, satser på jeg kommer meg dit iår!!
                            Ole Kr Follstad

                            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                            EF Extra 300 60"
                            EF Extra 300 104" Eme120
                            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                            ESM Bearcat, NGH 38cc
                            Phoenix p51D Mustang, Dle55
                            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                            Hangar 9 Piper cub 1\4
                            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                            Comment


                            • Syns du e flink til å realisere drømmer jeg Knut Erik Turer til gærningene over dammen osv osv.
                              Krysser fingra for at det går bra med ryggen din!
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • Originally posted by Eagle View Post
                                Her er forøvrig et bilde fra veiinga.
                                Holdt vekta med flyet i den ene hånda, og tok da bildet med den andre.
                                Skrytepave

                                Veldig bra arbeid må sies. Blir morsomt å se denne ferdig.
                                Ørjan Pettersen
                                Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                                Comment

                                Working...
                                X