Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: T3D II Wild Beast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Har den blitt skjev så ta den ut og rett den. Monter propsaver helt bake og skru den fast, klipp av den delen av akslingen som stikker ut forran propsaveren. Nå har du en kort og sterk aksling som burde holde litt mere.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #62
      www.greatwings.no tror jeg har.

      Comment


      • #63
        Ja så var jomfruturen unna gjort. Ble lei av å vente på vindstille så flyet ble kastet opp i laber til frisk bris. Tyngdepunktet vart vel bak 90mm minst men det skremte meg ikke da jeg vet det kan flyes helt bak til 108mm. DR innstilt på +-12 grader på høyderor og alt annet på maks. Fikk nerver i siste liten og slo av dual raten (tenk om der ikke er nok utslag, grøss og gru ), nå var jeg klar som ett egg der jeg sto på marka neden for gården til mine foreldre. Testet gassen ett par ganger og sjekket alle ror en gang til, nå må det skje tenkte jeg med en venlig tanke til lim flaska hjemme. Ga 3/4 gass og hev flyet opp med en stignings vinkel på ca 30 grader (holdt i canopy området på flyet). Flyet kom opp og vinden tok det umiddelbart litt til venstre og ned, en kjapp parering med høgre balanseror (ikke verdens mest effektive akkurat) og LITT opp. Flyet gikk berserk og det gikk opp og det gikk ned, det ene øyeblikket 30cm fra bakken og det neste 7m oppe i luften menst jeg desperat lette etter DR bryteren (det slo meg sån i forbifarten at å skru av DR var en aldri så liten tabbe ). Tilslutt fikk jeg slått over bryteren og flyet roet seg litt ned (omtrent som fra en rabies befengt kanin til en vill mustang). Etter 2-3 minutter så var jeg og flyet begynt å komme på talefot og noen looper ble prøvd. Herregud looper? hadde jeg hatt større utslag på høyderoret så hadde propellen tygd opp sideroret, som tur var hadde jeg jo DR på så det gikk bra. Prøvde så en forlengs loop (egentlig en slags "tumble", men heftigt var det lell i 4m høgde ). Menst dette foregikk så må det nevnes at flyet var på flere bærturer når vinden fikk tak i det (vart litt skuffet over litt liten siderors autoritet, men det var nok fingrene mine som ikke hang helt med. Hadde jeg hatt muligheten så hadde jeg hatt litt posetiv ekspo på sideroret), blant annet en tur fra 5m til 20m rett opp samtidigt som flyet rygget 10m bakover var litt stilig og skremmende på samme tid. Nok var nok og jeg la det inn for landing når vinden ett øyeblikk tillot det og det gikk som en drøm å la det stoppe opp for så å legge seg pent 20cm ned på marken (en riktig no event altså).
        Etter å ha trukket pusten så bestemte jeg meg for å prøve igjenn, stilte meg opp og tok tak i canopyen ga knapt 3/4 gass og en liten toss opp og frem (denne gangen i nærmere 50 graders vinkel) flyet tok av med autoritet og det hele var egentlig lett som en plett (med betydlig konsentrasjon selfølgligt). Etter 2.3 nye minutter så ble nyssjerrigheten for stor og fingrene mine kom på mystisk vis til å flippe over DR bryteren på høyderoret, hmm dette gikk jo ikke så verst (man må bare ikke nyse eller liknende ). Prøvde en loop og det gikk noenlunde bra så neste trinn ble en ny frammlengs "tumble" (denne gang på 10m høyde), kom ut inverted og bakover og vinden tok flyet med seg bak meg på ett øyeblikk. En kjapp splitt S og flyet var på rett kjøl, bare 2m bak meg og i hode høyde, jeg dukket kjapt og snublet i egne ben for så å lande på ryggen menst jeg desperat prøvde å finne ut hvor Wild Beasten var og berge antenna på radioen samtidigt, og der var den 2m bak meg og 3m til venstre for meg i en høyde av 1m på vei mot bakken med snuten først (rakk akkurat å slå av motoren og se flyet treffe bakken som en Stuka med død pilot ). Bang i marka med den, propellen fløy av og strikkene flagret fra prop saveren, en nærmere inspeksjon ga klart svar. Flyet var og ble havarert (slo løs motor bjelken og sprakk kroppen ett stykke bakover i sporet til karbon røret i tilleg ti å knekke propp saveren, men ikke propellen ) så nå står det til liming. Kansje jeg får fly litt i morgen (MED DR på høyderoret til ting roer seg litt) om hvit limen har tørket (burde kansje ha brukt epoksy?).

        Konklusjon: De artigste 6 min jeg har hatt på en stund, ser frem til nye 6 min i morgen om limet er tørt.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #64
          Altså, jeg hadde litt lyst å se hvordan det oppfører seg med lipo istedenfor 100 gram batteri, men men .

          Grattulerer med 6 min. i lufta(min første var lenger )

          Comment


          • #65
            Sitert herfra: (MFN) ModellflyNytt.no
            nå har T3D-II Wild Beast kommet men slitter og få takk i odorles zap og uhu por men det var en som foreslo vanlig vit lim blir det fungeren
            like bra? så et spørsmål om bygging! åsen har dere gjort det med batteri
            feste? gode råd tas i mot med takk
            Hvitlim fungerer like bra, men der du må ha mye styrke er det best med Epoxy.

            Selv har jeg ikke T3D'en, men på lignende profil fly har jeg brukt borrelås til feste av batteri, mottaker og speedcontroller.
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #66
              Da har du oppdaget det jeg sa i artikkelen: Expo er nesten et must på denne typen fly
              Yepp, utvendige loops blir bare ei kollbøtte
              Og du oppdaget også det jeg sa om sideroret: det gir ikke akkurat spark i siden ved hoovring etc.
              Grattis!

              Hvitlim på isopor: vil nok funke, men viktig å være klar over at det kan bruke flere døgn på å tørke siden det ofte blir lufttett inni isopor....
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #67
                får vente med å fly til i morgen da.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #68
                  Ja tålmodighet er en (ukjent) dyd Når limet har satt seg så mye at det ikke blåser av modellen i fart er det tiden....
                  Rart hvordan man kan bygge på noe i måneder, men 17 minutter etter at siste delen er på plass SKAL man i lufta? Kanskje noe spesielt med oss RC-sjeler?
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #69
                    Ja ja hva sa jeg, smokka Wild Beasten igjen i dag (bommet litt med 6 min men 5min er vel nære nok vil jeg tro) . Andre flight og litt lite batteri igjen i liten kuling i kasta så kom flyet bak meg 2m fra bakken og når jeg rakk å snu meg så var flyet på vei mot publikum (vinden tok tak i det og la det i knife edge) så jeg torde ikke annet enn å prøve å rette opp med høyderor og balanse ror (dvs at flyet var på vei mot bakken som den berømte stukaen min ovenfor). Dessverre så var DR aktivert og med kun +-12grader høyderor var det ikke tjangs å rette det opp (å hvor jeg savner ekspo), med +-30 grader på høyderoret så hadde det ikke vert noe problem å flate ut i tide. Slik det nå var så gikk det på nesen i bakken og knekte av hele snuten igjen (litt lenger bak og denne gangen helt ned), men ikke noe som ikke litt epoksy fikser.

                    Tålmodighet hvor er du (viste jo at jeg ikke burde ha fløyet i slik vind men...), noen som vil kjøpe litt vind fra meg?
                    Lykkligvis så er flyet klart om en time, kansje litt natt flyving? for nå er det stilt.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #70
                      I kveld oppdaget jeg en liten svakhet ved Wild Beast'en, nemlig batterirommet. Jeg sto på et jordet bak garasjen min og trente på å hovre da plutselig batteriet datt ut av flyet.... Flyet dalte ned som et blad om høsten, tror jammen det er mykeste landingen det har hatt jeg!! Store deler av jordet var nyklipt, bare en liten del stod igjen med nesten en meter høyt gress, gjett hvor batteriet havnet?
                      Gikk og lette nesten en halv time, men umulig å finne igjen batteriet så det er vel bare å bestille nytt fra Moss Hobby og håpe det gamle ikke havner i siloen!!

                      Litt ergelig var det da, begynte å få til torqueroll....

                      Odd Johnny
                      The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                      Comment


                      • #71
                        Ja i kveld har jeg hatt meg verre med Wild Beasten, vi fløy og fløy til motoren pluttselig mistet futten så jeg tok ett lynraskt stup og landet den for kvelden. Dette var første gangen jeg fløy flyet i tilnærmelsvis vindstille, å hvor det var gøy. Jeg fløy det tre turer på den lokale lekeplassen (ca 15min) og den eneste utenom naboen min som var med som visste at flyet var der var en annen nabo som malte taket på huset sitt (men han hadde til gjengjeld vært blind om han ikke hadde sett den hvite fare som var borte å hilste på ham med jevne mellomrom ). Jeg startet med DR og +- 12 grader på høyderoret og balansepunktet på ca 88-89mm, etter ca 1 minutt så slo jeg av DR og gikk over til +- 30 grader på høyderoret og den byteren forble urørt lenge. Etter å ha sett på to turer så mente naboen min at det så litt fremtungt ut og vi tok å klistret på en tygge gummi som han akkurat var ferdig med. Nå ble flyet bedre, mye mere responsivt og mye lettere å få opp i hoover (ikke at det ble lenge der men klart bedre og tyngde punktet er nå akkurat på 90mm, tro hvor det havner med en tyggegummi til?). Nå var det jeg var rimlig forsynt med flyging (+ 15 min) og sa til naboen min at flyet ennå ikke var kommet helt hjem så det var fritt frem å prøve det for jeg hadde regnet med å lime uansett. Etter litt nøling og forklaringer om hva det brukte å finne på så hev jeg det opp for ham (med DR på), han fløy ca 1 min med DR og følte det litt på tennene og jeg mente han burde prøve det uten DR (husk at det er +- 30 grader uten ekspo ). Etter to rolige runder så prøvde han litt av hvert av merklige krumspring og gliset hans ble bredere og bredere, han hadde faktisk ingen problemer med å tøyle flyet med +- 30 grader uten ekspo (faktisk så ønsket han seg heller litt mere utslag), men det er vel ikke så rart da han flyr en 120 Ultimate til vanligt (den også uten ekspo selv om han har muligheten). Gubben landet litt motvilligt og jeg tok en kort 3 minutters tur før batteriet døde og jeg landet. Tenk folkens helt fly hjem, best ikke å la det bli en vane.

                        Konklusjon etter flyving i vindstille er: Tyngde punktet bør flyttes litt lengre bak en det er nå og høyderors utslaget bør økes noe (kansje til ca +- 35 grader). Først ut er nok tyngdepunktet som er enklest å gjøre noe med. I tillegg så var vi begge enige om at dette flyet er rasende festlig og noe som alle med noe erfaring burde vurdere å annskaffe. Å ja, ett annet av flyklubbens medlemer dukket tilfeldigvis opp menst vi hold på og etter ansikts utrykket hans å dømme så er kansje en T3D på vei i posten snart.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #72
                          Helt fly
                          Prøv +/- 60 grader på høyderoret, da våkner det "wilde" i beasten!!!! 30 grader er for pingler.....
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #73
                            Uten ekspo? Wow du er tøff du (eller brifer du med fete ekspo innstillinger?)
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #74
                              Minst 50% expo selvsagt....
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #75
                                Og gutta ute i verden bruke 60% ekspo. Jeg har ingen så litt respekt for mine +-35 grader takk.
                                I går kveld blunket jeg litt hard ett par ganger og flyet løftet og senket seg en 1/2 m hver gang, det var med +- 30 grader og nå skal jeg opp i +- 35 grader. Noen andre som flyr T3DII uten ekspo og i så fall hvilke utslag bruker dere på høyderoret?
                                Gert Hildrestrand.
                                Limets Venner.
                                Valdres Flyklubb Modell

                                Famous last words? Hey watch this!

                                Comment

                                Working...
                                X