Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: T3D II Wild Beast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    T3D MODIFIKASJON EN SOMMERDAG I JULI

    joo publiserte 19.04.2004 et meget godt review av T3D Wild beast.
    Svært mange (1631 til nå) har lest revew’et som også har et høyt stemmtall. Utgangspunktet var et ”ut av esken” prosjekt og bedømt ut fra revew’et fløy flyet utmerket. Antall kommentarer på forumet viser at T3D er et populært fly.

    Jeg anskaffet et eksemplar fra Elefun, en T3D – II CAP for egne testformål. Denne modellen har noen konstruksjonsmessige fortrinn framfor Ikarus’ shock-flyer som internasjonalt regnes som en av de beste.

    En eksaminasjon av innholdet i esken indikerte at dette ville bli et tungt fly som uten tvil påvirker lavhastighetsegenskapene. For de av oss som også har fokus på kommende indoor sesong kan dette ha en viss betydning. Så langt betraktet jeg modellen som rimelig lite egnet til indoor med sitt opprinnelige oppsett. For alt jeg vet har produsenten kanskje hatt fokus på parkfly mer enn indoor.

    Modellen jeg anskaffet har et vingeareal på 18.44 dm2 og en ”all up” vekt på om lag 310 gram. Dette gir en ”produsentdefinert” vingebelastning på omlag 17 gram/dm2. Selv med 3 standard servoer, hver på 6 gram, en lettvekts mottaker og uten dekorfolie synes denne vekten noe urealistisk. Motor og propell alene antar nemlig hele 70 gram med tillegg for batteriløsning og regulator, så et ”forbedringspotensiale” var absolutt tilstede.

    Det er i dag mulig å sette opp et børsteløst motoroppsett ned mot 70 gram alt inklusive (motor, propell, feste, regulator og 3s1p 360 HD LiPo). Mitt prosjekt ble å implementere en tilnærmet slik løsning til T3D’n.

    Det gikk bare ”så der” du vet.

    Grunnen var at modellen er konstruert for den tunge girmotoren i kombinasjon med relativt tunge batterier. For å holde tyngdepunktet rimelig innenfor fastsatt ramme med en lettere motor, måtte jeg bruke litt bly og et 3s1p 1200 LiPo for å utnytte vekten av dette i tyngdepunktsammenheng. Selv med dette opplegget veide flyet om lag 325 gram, altså en praktisk vingelast på 18 gram inklusive tapedekoren. Jeg merket meg flyegenskapene ved dette oppsettet, og startet med å korrigere konstruksjonen, noe som i all enkelhet besto i å flytte elevator og rudder servoene langt fram, helt frem til forkant av hovedvingeforsterkningen. Roroverføringer ble laget av 2 mm kullfiber som støttes mot kroppen med en liten bit rød Sullivan ca midt på roroverføringen. Mottakeren ble plassert midt under vingen. Hullene i kroppen som ble til overs dekket jeg med 3 mm depron.

    Den motoren jeg brukte, en noe modifisert klepaker eXtreme (se eget revew), tillater tilstrekkelig flytid på en LiPo 3s1p 800 maH pakke og ”all up” vekten var plutselig nede i 295 gram inklusive dekortape. Tyngdepunktet ble også riktig. Uten bruk av bly! Vingelasten var nå nede i 16 gram og gevinsten ble med andre ord mer enn 10 %.
    Noen som tror at dette har betydning??

    Flytestene avslørte et helt nytt fly med meget gode ”sakteflygings” egenskaper.
    Personlig er jeg ikke ekstremt opptatt av hovring – ekte fly hovrer ikke – har noen sagt. Derfor er det oppsettet jeg har skissert her ikke et optimalt hovreoppsett, men i stedet et oppsett der modellen kan fly alle de obligatoriske flyøvelsene også i redusert hastighet.

    Det skulle vel være unødvendig å peke på de utrolige fordelene der er å ha et elektrofly av denne type liggende ferdigladet bak i bilen, klar til aksjon nårsomhelstnestenhvorsomhelst. Og med en enkel og rimelig lader og tre 800 pakker kan du fly og trene hele dagen (inkl. colapauser) hvis været tillater.

    OK, børsteløst koster noe mer, men fordelene oppdages allerede første flyturen….

    T3D’n ble også testfløyet med 3s1p 360 HD LiPo og dette ga også merkbare forbedringer når det gjelder flyegenskaper, men med noe korte flytid.
    Neste oppgave er å studere en forbedring av sideroret (redusere rollvirkningen).

    Fortsatt god sommer!

    Comment


    • #77
      Hei, min T3DII veier 323g (med bred carbonfiber stripe over og under, litt tape forsterkninger, original canopy dekal, original motor/propp, E-TEC 1200 2S1P og ett par reperasjoner), den var 10g lettere før reperasjonene. Vurderer på å montere en AXI 2212/26 eller 34 i snuten på den etter hvert.
      Har fortiden tyngdepunktet på 92mm og føler at dette er komfortabelt å fly vanligt med, høyderors utslaget er +- 52grader (uten expo, kilne greier gitt) og ca +-25 med dualrates. Hadde +-12 grader på høyderor som dr verdi i starten og da var beasten snill som ett lam og fløy veldigt roligt og fint (ikke 3D). Synes sideroret ikkr har den autoriten jeg hadde forventet meg av ett slikt fly men hadde jeg hatt expo så kunne jeg jo ha mikset inn litt positiv expo for å få utslagene hurtigere på stikka (sikkert litt mannen og).
      Lurer på hvordan du vil angripe problematikken med roll koblingen på sideroret, synest det er interesangt at noen tar seg tid til å utforske flyets potensiale uten om 3D også (dette er jo ett kjempesnilt fly å fly på små utslag og helt topp å kose seg med på ferie blant annet). Får jeg det til så blir det med på ferie nå (må bare huske å ta med tape og lim da dr bryteren ofte er av ).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #78
        Hei, nå har høyderors utslaget kommet opp i +-70 grader og både balanseror og siderors utslagene er øket noe (gleder meg til test tur), dette p.g.a. at min nye radio har større utslagsmulighter og ikke minst expo. Jeg tok i går av canopy dekalene og erstattet dem med sprit tusj, jeg synes selv at resultatet ble mye bedre. Men det som var viktigt i saken var at jeg oppdaget en sprekk i bakkant av der canopy dekalen hadde sittet (innenfor dekal området). Jeg måtte lime med epoksy, men det var ingen stor sak. Skaden oppsto nok under en av de siste flyturene der jeg testet hvor brått det går å lope inverted (negativ G altså ).
        Ville bare minne på at dekaler kan skjule skader.
        Her er bilder av Wild Beasten før og etter en kjedelig kveld.




        Stiligt eller? Smilyene er der fordi det er stort sett slik jeg ser ut under og etter en flytur med denne.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #79
          Berserk med tusj VM??
          Per har tydeligvis gjort noen bra forbedringer av sin maskin. Mitt beist henger på veggen ribbet for radioutstyr i påvente av en tilsvarende mod som er foreslått, spesielt dette med å flytte servoene fram. Jeg regner imidlertid med å bruke 1mm karbonstenger til rorene og støtte opp et par steder med depron.... Av med dekor og prøve 2S700 og lettere mottaker også.
          Siderorsresponsen er ikke bra nei. Ikke nok med at den gir mye roll-effekt, men jeg ønsker meg bedre respons i lav hastighet.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #80
            Jepp.
            Har testet de nye utslagene, sideror (som øket noen grader +-) ble bedre, men roll koblingen ble verre (er vel naturligt når utslagene øker). Har inntrykk av at sideroret nå tar bedre enn før i sakte fart (okså p.g.a. øket utslag). Det viktigste er nok at nå har jeg expo på høyderoret, noe som gjorde den om til en kosemaskin (nesten ett gjesp å fly) slik at jeg kan begynne å konsentrere meg på øvelser. Synes mtor effekten har gått noe ned og at der er mindre å gå på i hover, jeg liker ikke helt propsaveren min da propellen har en tendens til å ikke stå helt i vinkel til akslingen (skaper vibrasjoner) og jeg mistenker at dette kan ha noe med saken å gjøre. Dette kom da jeg byttet fra den grå GWS 1047 propellen til en oransje GWS 1047 propell. Er der noe som tilsier at de grå er bedre enn det oransje?
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #81
              Jeg kjente på de grå kontra de oransje og de grå virka noe stivere, men dette kan jo bare ha vært en tilfeldighet.
              Vet ikke om en av de er bedre...
              Full throttle

              Comment


              • #82
                Må legge inn en post om min siste "oppdagelse"...


                Jeg har flydd nesten en hel sesong med beaste med 7,4 volt batteri og passende propp, men etter at jeg nå har byttet ut dette batteriet men 11,1 volts 3s pakke så åpnet himmelen seg for meg. Dæven!!! var det første jeg sa etter at beastet hadde dratt seg ut av fingrene mine på første prøvetur. Snakk om "nytt" fly ! Nå drar den seg loddrett opp og flyr som om den var stjært!! MORRO!!!!!

                Må anbefales til alle som ikke har gjort dette enda, vært hver en krone, i allefall nå som Moss hobby har tilbud på batteripakken å greier. Med det nye batteriet og 4 proppellere så kostet det meg 270kr ink frakt, kan ikke klage på det. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte 2 batterier. Har ikke hatt det så arti med isopordungen siden året det var så bratt!!!
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #83
                  Hvis du ønsker å dra på 3S er det kanskje på tide å se på disse Fegija-motorene som visstnok skal passe i GWS-girene... Noen som har prøvd?
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #84
                    heisann, ser denne artikelen sist var skrevet for noen månder siden. men men. jeg lurer på om noen av dere husker hvo CG er anbefalt? og hva betyr dualrate og expo? jeg har slikt siden jeg har en hitec laser 4. men lurer på hva det er . jeg flyr selv med det flyet på en god del utslag, tilog med første flyturen min :P ende selvfølgeligt et par ganger i bakken, men tar det ikketungt siden det er mitt første fly med balanseror.

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by kapia
                      heisann, ser denne artikelen sist var skrevet for noen månder siden. men men. jeg lurer på om noen av dere husker hvo CG er anbefalt? og hva betyr dualrate og expo? jeg har slikt siden jeg har en hitec laser 4. men lurer på hva det er . jeg flyr selv med det flyet på en god del utslag, tilog med første flyturen min :P ende selvfølgeligt et par ganger i bakken, men tar det ikketungt siden det er mitt første fly med balanseror.
                      dual rate er at du med en bryter kan velge mellom små og strore utslag mens du flyr. expo så hardu små utslag når du beveger stikkene lite også øker utslaget fortere jo mere du beveger stikkene.

                      Det er vel ikke dualrate og expo på en laser4 så vidt jeg kan huske?
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #86
                        er vell nødd å være noe computer radioer har det, jeg tviler noe sykt på at lasern har det.. eller vent, nope hadde ikke :P hva betyr atv? hva er v-tail og elevon? når vi er innpå det.

                        Comment


                        • #87
                          V-tail er som ordet sier V-hale slik som noen seilfy har. da har du ett delt høyderor og ikke noe sideror. du kobler da en servo til hvert ror og setter på v.hale miks så vil begge rorene bevege seg opp og ned som høyderor også går de til motsatt vei hvis du bruker sideror stikka. det blir på samme måten på fly som f27 stryker fra parksone. der di har to ror som begge fungerer som høyde og balanseror ved hjelp av v-halemiks, tror delta miks er det samme.

                          elevon er jeg ikke sikker på.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #88
                            Elevon er deltavinge

                            Comment


                            • #89
                              men da er begge funksjonene like da..... er jo samme prinsipp.... bruke 2 chan som en.... dvs som høyde ror og balanseror.

                              Comment


                              • #90
                                tror ikke de oppfører seg helt likt. for på en v-hale så står rorene 45 grader oppover til sidene, og på en deltavinge/elevon så er rorene vannrette. så det er ikke sikkert de oppfører seg likt i forhold til hverandre. mener å ha sett at man kan bruke v-hale miks på delta vinge men ikke motsatt
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

                                Frsky taranis 9+
                                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                                + diverse små ting

                                Comment

                                Working...
                                X