Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken motor/reg. til Vertigo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg lot motren gå helt til cutt off, og spenningen lå på ca. 9v etterpå. Før jeg begynte lå den på ca. 12v.
    Nei, har ikke målt strømmtrekket.

    Så vidt jeg forstod av Jarles artikkel skulle 7,5v cutt off gå greit på 3S LiPo, men i instruksjonene står det 9v så vidt jeg forstår. Jeg programerte min til 7,6v cutt off. Men når cutt off slo inn var som sagt spenningen på ca. 9v....ikke under belastning.
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • Originally posted by Flue
      Ingen som vet?

      Fant nettopp ut at når jeg har motoren på maks, blir lyset på regulatoren rødt. Betyr det at den blir for varm? Den kjennes bare lunken.
      Ler motoren gå på ca. halv gass nå helt til den kutterk for å tømme batteriene, jeg satt cutt off til 7,6v.
      En ting til, når jeg kobler på strømmen blinker også regen rødt, og det kommer "rulle pipe lyder", men det skjer hver gang, så jeg regner med at slik skal det være?
      Lyset markerer 100% throttle.
      Ved tilkopling kjøres et intertoppsett, lyd og lys du observerer har tilknytning til dette.
      Kjører du en Nippy , 1210/103 på 3s lipo med en APC 10 x 3.8
      drar du iflg. 404 Not Found over 14 ampere. Jeg oppfattet at du har en Castle creation 10 regulator.Den tåler inntil 10 A kontinuerlig og inntil 15 A i korte øyeblikk. Jeg tror sånn umiddelbart at dette er årsaken og oppførselen du skisserer er i tråd med forventet adferd ved overbelastning. Men sjekk også "current Limiting" under Advanced i PHX link.

      Comment


      • Husker ikke hva jeg gjorde med current limiting, men jeg tror vi lot den være slik den var.

        Nei, jeg kjører Nippy 0808/98, og den trekker ikke stort mer enn 8A.

        Ellers har jeg ladet det ene batteriet som jeg kjørte til cutt off og det kom til ca. 220mah før laderen pep og det stod: Outputt batteri connect error.

        Begynner å bli skikkelig irriterende.

        BTW: Jeg har forandret cutt off til 9v, var det nødvendig eller kan jeg bytte tilbake til 7,8 når jeg får alt til å virke?
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • Jeg har testet litt mer med andre batterier (12v motorsykkelbatterei) og da virker alt helt perfekt. Altså feilen er ikke i regulatoren. Det har jeg vel aldrig trodd heller...men men.

          Det kan altså være batterien eller laderen. Men hvordan vet jeg hva?
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • Jeg kjørte motoren nå, selv etter cutt off. Og uten vilje klarte jeg å få spenningen på den ene 3S pakka på uder 7v Hva kan skje? Den står på lading nå....uten tegn til broblemer.

            Jeg har tatt bilder under hvert skritt av programeringen, og hvert ca. 5 min under lading. Skal legge dem ut når jeg får lastet dem inn på PCn.
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • Overutlading fører til reduksjon i kapasitet. Det kan også forårsake ubalanse mellom cellene i pakken. Det kan du sjekke ved å måle spenningen på hver celle litt før batteriet er ferdig ladet.

              Er du helt sikker på at cut-off ble endret i programmet? Jeg opplever stadig vekk at programmet setter verdien tilbake når jeg gjør videre endringer uten å lagre først.

              Comment


              • Jeg er litt redd for å åpne pakken og tukle med den! På en annen LiPo pakke jeg har står det at den IKKE må åpnes!

                Men jeg satt den på lading igjen, og den har kommet til 190mah og det ser ut til at den øyeblikk stopper Skjønner ikke dette.
                Pakken ser helt fin ut utenfra og ingenting er varmt.
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • Jeg skjønner.

                  Kan du måle spenningen på pakken? Hvis spenningen er 12.6 V og du har ladet 190 mAh fra 7 V til 12.6 V så har nok den pakka har takka for seg.

                  Comment


                  • Når den ble ferdig stod det 219mah (Bilder kommer senere). Spenningen på pakken etterpå var ca. 12,6v, men det har det altid vært, på begge pakkene etter lading, uansett om det var fra 10v eller 7v.
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • Her kommer noen bilder av flyet (kremt, ikke så fint....men). Og Programeringen av laderen og under ladeprossesen.

                      PS. Beklager at det blir litt mange bilder og at noen ble uklare!

                      PS2. Bildene kommer i "omvendt" rekkefølge.
                      Attached Files
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • Flere:

                        Også her kommer de desverre "omvendt".

                        Dette var når jeg ladet etter at dne hadde vært nede i 7v, men det er likt vær gang.
                        Attached Files
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • Siste bilde:
                          Attached Files
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • Hei!

                            Jeg sendte linken til disse bildene til Ken også, og han sier han tror cellene er ødelagte. Derfor sender han meg to nye som gave! Det uten at jeg spør engang! Skikkelig bra service kaller jeg det!

                            Ellers annbeflaer han meg å lade ned hver celle til 3v for så å punktere dem og la dem ligge i saltvann-desarmere?? hehe.
                            Men er virkelig dette nødvendig så lenge det ikke er noen synelige fysiske skader på noen av pakkene? Skal til en i helgen så jeg tenkte jeg skulle prøve å lade dem med hans lader.

                            Tusen Takk for alle svar!

                            Håper jeg for orden på det nå!
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

                            Comment


                            • I dag hentet jeg de to nye pakkene fra Ken
                              De nye pakkene har en mer riktig vekt og utvendig størrelse virker det som for meg. De gammle veide bare 20g(!!) og så ganske kvadratiske ut alle veier (litt tynnere da). De nye er mer rektangulere og tynnere. De veier 50g og har tykkere ledninger.
                              PS. Ikke les negativt, tvert imot, veldig snilt av ham å sende meg nye! Men så vil jo flyvekten øke til 300g Men det er ikke så farlig. Så lenge det virker.
                              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                              er der ingen der kender dem.

                              Comment


                              • Ingen tvil hos meg: De første batteriene du mottok var nok 3S250 mAh!!! Ikke ødelegg dem, men selg dem til meg (for en billig penge) for jeg kan bruke dem.
                                Ikke rart det blir cut-off, dem tåler ikke å kjøre en Nippy 0808... og heller ikke rart du ikke får inn mer strøm på dem. Feilmeldinga du får på laderen skyldes kanskje at du har satt kapasiteten på pakkene til 700 eller høyere? Så dem peaker kjappere enn laderen beregner, og gir deg ei feilmelding.
                                Mine Vertigoer har alle veid 260 gram som nye, lett nok det. Du kan sikkert leve med 300 gram, få høre om oppsettet funker nu!
                                PS: har jobbet ei stund på Svalbard, så jeg har ikke fått fulgt med problemene dine de siste ukene
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                                Comment

                                Working...
                                X