Unconfigured Ad

Collapse

Spektrum telemetri, ganske ubrukelig

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersand
    • May 2012
    • 2316

good luck chuck, jeg sliter fortsatt men er kult hehe

Comment

• mrloseth
      • Feb 2008
      • 184

Spektrum telemetri, ganske ubrukelig

Den som yter bra service kjøper jeg av xxlrc.no aka odd eriksen
      Last edited by mrloseth; 16-04-14, 07:23.
      AJ Slick 71" hacker a60- Master mezon 120 20x10 xoar raiden 5300mah 50c
      Aeroworks 540 33gt 18x10 xoar 4titude..
      Turbo crack beaver on 3s
      Slick epp 800mm
      Rear bear on 4s 4,5x5,5
      EF laser 200 48 hacker a30-14l 13x6,5 xoar

Prosjekt: AJ slick 89" Oange- hacker q80-8m master mezon 130 opto 24x10 xoar 5x 7955tg 12s

Comment

• Soarer
        • Mar 2005
        • 1856

Jeti på meg og etter 26 år med Multiplex, fint brukt og en DC16 riktignok, men likavææl.
        Henter den idag
        Mvh
        Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• RunarSL
          • Jan 2012
          • 148

Tenkte jeg skulle legge ut en liten write-up på Jlog mot Spektrum.

Jlog er en liten enhet som konverterer logging eller telemetrisignalene fra regulator, og sender signalene videre til sender via Tm1000. Ganske nylig ga utvikleren tilgang til at Jeti Mezon fungerer som sensor i tillegg til Jive, Kontronic, CC Ice/Edge og Graupner.

Den store fordelen for oss med Spektrum er at dette muliggjør MaH-forbruk realtime og alarm på dette. Det har jo ikke Spektrum klart å hoste opp selv, og det er en kjempefordel for meg da jeg får alarm der jeg vet at batteriene er utladet akkurat nok.

I min Goblin 700 ser oppsettet slik ut Jeti Mezon 130 m/bec - Jlog - Tm1000 - Dx18. Regulatoren gir telemetriverdier på stømtrekk motor (med maxverdi), strømtrekk bec, spenning driftsbatteri, spenning bec (max - min), temperatur, rpm, og ikke minst forbruk Mah. I konfiguratoren til Jlog setter man opp verdier for når du vil ha alarm på forbruk, temperatur og min. spenning på driftsbatteri. Alarmen går da i senderen på ønsket verdi, på min DX18 med buzzer og vibrasjon.

Fikk testet 3 pakker i helgen og det funket helt perfekt. Flyr med 12s 5000Mah og hadde satt opp alarm på 3500MAh for å ha litt margin. Pakkene kom ned så vidt lunkne og spenningen var på 3,75V-3,8V. På PL8 fikk jeg inn 3-5% mer det jeg hadde fått avlesning på, men her skal jeg teste litt mer før jeg evt. legger inn kompensasjon for dette i Jlog.

Det artige er at jeg normalt sett bare koseflyr på 1900HS og har hatt timeren på 5 minutter fordi jeg noen ganger raser fra meg på 2150HS. På 1900 fikk jeg flytid på 8,5 minutter, og på 2150 6,5 minutter. Ingen tvil om at det her maksimerer flytida pr. pakke uten å risikere overforbruk.
          Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

Comment

• andersand
            • May 2012
            • 2316

knall, mekk video

Comment

• jotto
              • Jul 2007
              • 3060

Kult! Denne må jeg sende videre til en i klubben som leter etter en løsning for mAh-alarm på Spektrum.

Ang forskjell mellom lading og utlading: det er helt normalt at laderen putter inn litt mere enn du har brukt. Husk at laderen rapporterer alt som har gått inn i batteriet, inkludert den siste fasen der laderen balanserer cellene. Da veksler laderen mellom å lade ut noen av cellene og å lade dem.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• OlaGB
                • Aug 2007
                • 580

Originally posted by jotto
                Kult! Denne må jeg sende videre til en i klubben som leter etter en løsning for mAh-alarm på Spektrum.

Ang forskjell mellom lading og utlading: det er helt normalt at laderen putter inn litt mere enn du har brukt. Husk at laderen rapporterer alt som har gått inn i batteriet, inkludert den siste fasen der laderen balanserer cellene. Da veksler laderen mellom å lade ut noen av cellene og å lade dem.
                For ikke å snakke om tap til varme under lading.
                Ola G Bråten -77
                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                3DHS Slick 89" Q80-8m
                Jeti DS-16

Comment

• Kyrre
                  • Feb 2009
                  • 2322

Tenkte jeg skulle nevne at Lemon nå har kommet med en telemtri enhet for Spektrum som gir mulighet for å overvåke kapasiteten på batteriet! I tillegg har enheten innebygd høydemåler og en del andre fordeler som mindre størrelse.

Click image for larger version

Name:	DSCN2618-500x500.jpg
Views:	1
Size:	96.7 KB
ID:	610718

Comment

• sveininge
                    • Dec 2007
                    • 1205

Kult hvordan funker den? Må jeg ha tm1000 greia også?
                    Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• Kyrre
                      • Feb 2009
                      • 2322

Har den ikke selv (ikke enda), så jeg vet ikke mer enn det står i beskrivelsen. Det linkes til en test på rcgroups for de som vil ha så mye detaljer som mye. Men dette er en erstatning for TM1000, så man trenger ikke begge.

Comment

• sveininge
                        • Dec 2007
                        • 1205

Leste gjennom rc group jipppi må bestille
                        Min Hjemmeside..

Comment

• RunarSL
                          • Jan 2012
                          • 148

Ut i fra det jeg kunne skjønne får man faktisk ikke alarm på ønsket Mah-forbruk, men må følge med selv på skjermen eller få opplest forbruk for de som har radio med lyd. I Jlog kan man sette alarmparameter på nettopp dette og det funker fint som snus for oss som har Spektrum uten lyd (har dx18 v1).
                          Vbar Control - Tarot 450 - Goblin 500 - Trex 600N DFC - Goblin 700C - Trex 700N - Logo Xxtreme

Comment

• sveininge
                            • Dec 2007
                            • 1205

Kan modde lyd i dx18 vettu. Jlog koster urealistisk mye.
                            Min Hjemmeside..

Comment

• sveininge
                              • Dec 2007
                              • 1205

Vspeak heter det.
                              Min Hjemmeside..

Comment

• AudunJ
                                • Jun 2011
                                • 543

Originally posted by RunarSL

Jlog er en liten enhet som konverterer logging eller telemetrisignalene fra regulator, og sender signalene videre til sender via Tm1000. Ganske nylig ga utvikleren tilgang til at Jeti Mezon fungerer som sensor i tillegg til Jive, Kontronic, CC Ice/Edge og Graupner..
                                Selv har jeg DX9, lurer på om noen kan forklare litt mer hvordan denne jlog enheten kan brukes mellom CC ice esc og en Telemetri module alla den nye lemon eller T1000 osv.

Eneste kjente måte jeg vil nå har vært og lese ut data fra mine CC ice har vært via usb adapteren jeg kobler på servo kabelen for throthle, men denne blir jo opptatt når ting er i drift. Hvordan får dere få ut infoen?

Dette er en duppeditt jeg har savnet, vil ha den nå.....
                                Audun Johnsrud
                                Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
                                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

Working...