Fikk høre i dag at Larvik MFK har levert svar på høringsutkastet, og at klubbens tilsvar var et veto mot regelverket med en oppfordring om å begynne på nytt. Håper noen med mer kunnskap, nærmere klubben, kan verifisere dette. Det som er helt sikkert er at dette var gledelig og et eksempel til etterfølgelse for flere klubber. Jeg vet om minst to klubber til allerede som kommer til å svare akkurat det samme.
Unconfigured Ad
Collapse
Vedrørende nytt regelverk
Collapse
X
-
Veldig bra at noen klubber tydeligvis har lest regelverket. Håper flere klubber er like fornuftige som Larvik MFK.
Det har vært linket til regelverket her på forumet flere ganger før, men jeg fant det på larvik mfk sine sider: http://www.larvikmodellflyklubb.com/ stor gul link på forsiden.
Hvis det er noen som for dette regelverket og har lest det, håper jeg de kan forklare meg hva som er bra med det.Comment
-
Jeg har bare skummlest dokumentene, men sitter her og lurer på om dette virkelig er seriøst ment ???
x-punkts prosedyrer for motorstopp ?? De fleste har vel mer enn nok med å prøve å få modellen ned på en forsvarlig måte når noe skjer ? Motorstopp kalles ut med ”Motorstopp, kan jeg lande?” ?? Hva f... ?? _selvfølgelig_ skal man prøve å lande! Og om man er såpass bereist i motorstopp at man kan snakke samtidig som man tenker og prøver å få modellen ned så er det greit nok å varsle eventuelle folk i hørbar avstand...
Og hvem skal betale stakkaren som må gå igjennom 10-talls tidkrevende sjekklistepunkter for større modeller ?
Jeg er sjokkert....Comment
-
Sjokkerende er ordet, ja. Det er f.eks faktisk en god del enklere å forholde seg til fullsize seilfly-regelverket enn det som er foreslått for rc-seilfly. Og fullsize-regelverket skal forenkles frem mot 2012!!
Sjekk for øvrig denne linken. http://www.iggnorge.no/index.php?opt...asjer&Itemid=3
Hørte det var selveste formannen i SU med en 800ccm motor med en 55X22 prop eller noe deromkring. Skal ikke spekulere hvilket fly denne skal inn i, men man gjør seg noen tanker.. Ikke misforstå; jeg mener at jo større, jo morsommere. Men det er vel ikke det SU mener??Geir
3D plane - 1D brainComment
-
Det er kanskje på tide at de som er i mot dette tullballet av noe regelverk samler seg for å jobbe seriøst mot innføringen av det her greiene.
De av andre klubber som deler syn med Larvik MFK burde kanskje ta kontakt slikt at det kan startes en slags bevegelse av de som er imot SU. Til nå så er det vel stort sett mest krangling internt i klubbene, og noen glødende tråder her på forumet, men det bør på en eller annen måte samles en motstand mot dette.
Husk at tiden flyr meget fort og det er ikke lenge igjen til mars eller april når dette tinget skal være.
Og til de som enda ikke har lest dette regelverket; les det nøye og se om det er noe du vil ha tredd nedover ørene i fremtiden, husk at det er en mulighet for at du vil fly større fly etterhvert og det blir fort omfattet av dette makkverket.Comment
-
En stor oppfordring til modellflynorge, følg denne linken og les alle dokumentene. Mange har uttalt at dette må bli bra da det er forbundet som har utarbeidet reglene og at de taler vår sak, les først og uttal etterpå!
Det er mye og det er tung, noen vil tenke at "nå legger jeg opp", noen vil si dette er bra og noen vil forhåpentligvis si at dette må vi stoppe. Modellflyseksjonen kan ikke ta dette i bruk imot klubbenes vilje (har fått det skriftlig fra NLF sentralt) og det blir nok en stor sak på tinget neste år. Uansett så håper jeg at alle nå setter seg inn i de foreslåtte reglene og prøver å se hvilke konsekvenser det vil få for hobbyen vår.
BjørnComment
-
Jeg har bare skummlest dokumentene, men sitter her og lurer på om dette virkelig er seriøst ment ???
x-punkts prosedyrer for motorstopp ?? De fleste har vel mer enn nok med å prøve å få modellen ned på en forsvarlig måte når noe skjer ? Motorstopp kalles ut med Motorstopp, kan jeg lande? ?? Hva f... ?? _selvfølgelig_ skal man prøve å lande! Og om man er såpass bereist i motorstopp at man kan snakke samtidig som man tenker og prøver å få modellen ned så er det greit nok å varsle eventuelle folk i hørbar avstand...
Og hvem skal betale stakkaren som må gå igjennom 10-talls tidkrevende sjekklistepunkter for større modeller ?
Jeg er sjokkert....
a. Motorstopp kalles ut med Motorstopp, kan jeg lande?
i. Hvis banen IKKE er fri, og det er fare for å skade mennesker, skal modellen landes utenfor på egnet sted.
ii. Hvis banen er klar forsøkes landing på banen.
Selvfølgelig kan du lande ved et motorstopp, alternativene er få.
Om du roper "Motorstopp, kan jeg lande" eller "H#€#te" eller hva som helst, spiller ingen rolle. Poenget er å gjøre andre oppmerksom på motorstoppen og at du kommer til å lande.
På velding mange flyplasser skal du ha med deg en hjelper som står ved siden av deg. Han kan godt få oppdraget med å rope, mens du kan konsentrere deg om landingen. Hjelperen kan også fortelle deg om evt. folk som står på banen og andre hindringer.
Ville du gjort det noe annerledes enn det som står i forslaget?
Re betaling av byggeinspektører så har de i England en utmerket ordning med inspektører over hele landet.
Så vidt meg bekjent jobber alle disse gratis.
Legg merke til at regelverket for store modeller gjelder for modeller fra 25 kilo og opp til 150 kilo.
Personlig ville jeg følt meg særdeles utrygg hvis det dukket opp et modellfly på 149 kilo som er bygd uten at de reglene som er satt opp som forslag er fulgt.
Hvis du mener dette eller andre punkter er umulig å etterkomme, så må du få klubben din til å sende inn et svar på høringsnotatet innen fristen.
Det er derfor forslaget er ute på høring. For å luke vekk punkter som er upresise, vanskelig å håndheve/gjennomføre eller bare ganske enkelt for dumme.
Problemet alle modellflygere i landet står overfor er at Luftfarttilsynet kommer til å innføre et regelverk for modellfly, enten vi liker det eller ikke.
Regelverket vil gjelde alle modellflygere uavhengig av om de er medlem i NLF eller ikke. Eller om de liker reglene eller ikke.
Selvfølgelig kan man gjøre som mange foreslår på forumet her, drite i hele regelverket og bare fly videre.
Problemet da er at man vil drive med noe som er ulovlig.
Det er forsåvidt en ganske utbredt måte å drive på med ting som er moro her til lands, og det er sikkert ikke bare modellfly dette vil gjelde.
Utfordringen får du den dagen noe skjer, en sur nabo finner ut at det drives utenfor regelverket, eller lensmannen blir interessert.
Typisk norsk er at du kan drive på med ulovligheter helt til du blir tatt, men da kommer øvrigheta for fullt med hele regelverket i mot deg.
Vær nå heller litt konstruktiv, meld inn til klubben din hva du vil ha endret eller fjernet i forslaget og send det inn før det er for sent.
Forøvrig ville jeg gjerne, i likhet med salig Hr Martinsen, gjerne se fullt navn på de som debatterer denne saken her på forumet.
Kjell AanvikComment
-
Modellflyseksjonen kan ikke ta dette i bruk imot klubbenes vilje (har fått det skriftlig fra NLF sentralt) og det blir nok en stor sak på tinget neste år. Uansett så håper jeg at alle nå setter seg inn i de foreslåtte reglene og prøver å se hvilke konsekvenser det vil få for hobbyen vår.
Bjørn
Ingenting er bedre, da får man kanskje gjort de endringer i forslagat som må inn.
Alternativet er at NLF ikke vedtar å sende inn til LuftfartsTilsynet et forslag på regelverk.
Da ender vi opp med forslaget til juristene i LT, og det kan bli mye verre.
Eller in worst case, et veldig enkelt regelverk fra LT, all bruk av modelllfly over 100 gram er forbudt.
Satt veldig på spissen.
Kjell AanvikComment
-
Det som bør være første prioritet er å få plass et minimalt regelverk slik at vi, som det nevnes, kommer myndighetene i forkjøpet. Sjekklister er vel og bra og det er ingen som er uenige i at det er ABC for enhver som driver med dette, MEN det har overhode ingenting i et regelverk å gjøre. Det bør utarbeides rutiner og sjekklister av forbundet som den enkelte klubb bør innarbeide i klubben med de tilpassninger som kreves for den enkelte klubb/modellflyplass.
Det er kun klubbene og dens medlemmer som vil måtte slite med byråkratiet. De cowboyer man ønsker å kneble er som oftest ikke med i noe klubb og vil uansett gi blanke f.. om dette blir innført eller ikke.
Jeg forbeholder meg retten til å beskytte min identitet. Er du interessert i å vite hvem jeg er så får du personalia på pm.Comment
-
For å ta det viktigste først, LT regner med å ha et regelverk på plass og i bruk fra 2012, hvis jeg ikke husker helt feil.
Det er tidshorisonten her.
Det er ikke NLF som innfører regelverk, det er det Luftfartstilsynet som gjør.
Det er heller ikke sånn at det er NLF som bestemmer hva som er minimalt nok, det er det LT som avgjør.
De normale folkene som opererer med fly over 25 kilo, som jeg har snakket med synes at regelverket er greit, og neppe noe problem å forholde seg til.
Hvordan kan klubbens guru vite at modellen som ingen har sett før faktisk er sikker å fly med?
Det kan jo se aldri så pent ut, men hvis det er bygget av en av de nevnte cowboyer så er det jo ikke godt å si.
"Godt nok" er et veldig tøyelig begrep, i regelverket er i det minste spesifiset hvor godt "godt nok" må være.
Vi kommer som nevnt ingen vei med å stemme nei, da ender vi opp med byråkratenes forslag.
Bare så det er nevnt, det er fritt for alle, ikke bare NLF, å utarbeide et eget forslag til regelverk og få dette godkjent av LT. Lykke til i så fall.
Til slutt:
http://www.modellflynytt.no/showthre...dellflynytt.no
§1 Profil, signatur og personlig informasjon.
Profilen din *skal* og må inneholde fullt navn, fødselsår og bosted.
Lag en kort signatur.
Kjell AanvikLast edited by Eureka; 17-09-10, 22:55.Comment
-
Til slutt:
http://www.modellflynytt.no/showthre...dellflynytt.no
§1 Profil, signatur og personlig informasjon.
Profilen din *skal* og må inneholde fullt navn, fødselsår og bosted.
Lag en kort signatur.Forumreglene er jeg klar over og ignorerer av nevnte årsak. Blir profilen stengt feller jeg ingen tårer. Koster meg knapt en kallori å opprette ny med falske brukerdata og/eller å henge på utenlandske fora med større bredde og tyngde. Velger å henge her for å dele det lille jeg tror jeg kan når det måtte passe seg
Men nok kverrulering... la oss få hostet opp noen konkrete anbefalinger til forbundet:
1) Fjern alle sjekklister fra regelverket. Disse bør inn under klubb/stripe retningslinjer slik at lokale
variasjoner lett kan flettes inn. Det er skrekkelig å se at det i dagens 2,4GHz-verden fortsatt snakkes om å dra ut og inn antenner.
2) Hev grensen for "inspektørsjekk" av modell for modeller over 25kg og jet. FPV tar jeg ikke i med ildtang en gang.Last edited by Illusion; 17-09-10, 23:17.Comment
-
la oss få hostet opp noen konkrete anbefalinger til forbundet:
1) Fjern alle sjekklister fra regelverket. Disse bør inn under klubb/stripe retningslinjer slik at lokale
variasjoner lett kan flettes inn. Det er skrekkelig å se at det i dagens 2,4GHz-verden fortsatt snakkes om å dra ut og inn antenner.
2) Hev grensen for "inspektørsjekk" av modell for modeller over 25kg og jet. FPV tar jeg ikke i med ildtang en gang.
Forslaget ble utarbeidet i en tid da vi kommuniserte med modellene med kringkastningsradioer, derav nevnte referanse til antenner o.l.
"Noen" burde endre dette, det er bare om å gjøre å finne denne "noen" i en frivillig organisasjon.
Ta det med i klubbens svar, du.
En annen sak er om LT vil godta det forslaget som kommer, det må vi være veldig klar over.
Der vil det nok bli mye diskusjoner mellom NLF og LT, men det er LT som bestemmer.
Kjell AanvikComment
-
Re betaling av byggeinspektører så har de i England en utmerket ordning med inspektører over hele landet.
Så vidt meg bekjent jobber alle disse gratis.
Comment
-
Det gjeldende A-bevis?
Jeg finner ikke noe om at dette koster penger på www.modellfly.info
Dersom dette er innført lokalt i klubber hadde det vært interessant å høre litt om hvorfor.
I de to klubbene jeg er medlem i koster det ikke noe, ikke er det noe byråkrati rundt det heller.
Kan du si litt om hva du mener med "byråkrati rundt dette"
Kjell AanvikComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment