Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESM Seafury

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Hans Petter View Post
    Det nærmer seg montering av motor. Firewall er ikke støpt slik at motoren får sidetrekk. Det står heller ingenting i manualen at det skal legges inn sidetrekk men jeg er svært skeptisk til å la være.

    Synspunkter mottas med takk
    Du trenger litt høyretrekk og litt nedovertrekk. På et fly i 50cc klassen kan du få til det nødvendige trekket på følgende måte:Ta 6 stoppskiver av 1mm tykkelse og fordel dem slik på motorfeste-punktene i firewall (antar at det er 4 stykker av dem), når du står foran flyet og ser inn på firewall: Tre skiver øverst til høyre, 2 skiver nederst til høyre, en skive øverst til venstre, ingen skiver nederst til venstre. Dette har fungert helt utmerket på mine 2.1 m Yak og TF P-47 2.1m med 50 cc motorer. I tillegg til dette, for å få til den siste finpussen, kan du mixe litt høyre sideror til throttle.Når dette er sagt, bør det legges til at dette først og fremst er viktig når man skal drive litt presis flyging. Uten høyretrekk vil du kunne oppleve at flyet skjener sidelenges særlig i høyresvinger. Ved en goaround med plutselig gasspådrag er det også greitt med høyretrekk, slik at du slipper at flyet skjener til venstre feks ved landing fra høyre.
    Last edited by P47Pilot; 01-01-13, 16:51.

    Comment


    • #47
      Fullsizen hadde sikkert ikke hverken høyretrekk eller nedovertrekk Så da er bare å bruke rorene til det de er lagd for Hans Petter.
      Jeg har ikke hatt høyre og nedovertrekk siden jeg drev med trainere, og har ikke savnet det siden.
      Husker jeg leste om Tempesten at de måtte rive en hangar ved stripa pga torquen fra den enorme propellen
      Btw. Det er ganske vanlig å bruke litt høyre sideror i høyresvinger med en Wårbøørd
      Last edited by Wulf; 01-01-13, 17:28.
      Balsa

      Comment


      • #48
        Originally posted by P47Pilot View Post
        Du trenger litt høyretrekk og litt nedovertrekk.
        Dette har fungert helt utmerket på mine 2.1 m Yak og TF P-47 2.1m med 50 cc motorer.
        Etter min mening er dette feil logikk.

        Du argumenterer med at siden du har hatt høyretrekk på 2 acro-fly, og det har gått bra, ja, da Trenger Hans Petter det også.

        Og så er det motsatt logikk som er interessant; Har du hatt en warbird UTEN høyretrekk, og det har gått dårlig?
        Last edited by kwik; 01-01-13, 17:43.
        Dont expect, inspect.
        Fun Police everywhere!

        Comment


        • #49
          Re: ESM Seafury

          Originally posted by Wulf View Post
          Fullsizen hadde sikkert ikke hverken høyretrekk eller nedovertrekk
          Det tror jeg du tar grundig feil Backmann. De aller fleste fullsize har høyre og ned trekk i firewall eller motorbukk!



          Mvh
          Alf
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #50
            Re: ESM Seafury

            Originally posted by kwik View Post
            Etter min mening er dette feil logikk.

            Du argumenterer med at siden du har hatt høyretrekk på 2 acro-fly, og det har gått bra, ja, da Trenger Hans Petter det også.

            Og så er det motsatt logikk som er interessant; Har du hatt en warbird UTEN høyretrekk, og det har gått dårlig?
            Skal sende deg litt lesestoff på aviation teknisk jeg

            Mvh
            Alf
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #51
              Originally posted by affa View Post
              Det tror jeg du tar grundig feil Backmann. De aller fleste fullsize har høyre og ned trekk i firewall eller motorbukk!



              Mvh
              Alf
              Tenker du på Piper Cub eller en Warbird når du sier fullsize Herr Hansen
              Balsa

              Comment


              • #52
                Re: Tribute tråden 2012

                Begge deler W!
                Er dog usikker på hva de sære tyskerne gjorde....



                Mvh
                Alf
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #53
                  Originally posted by affa View Post
                  Skal sende deg litt lesestoff på aviation teknisk jeg

                  Mvh
                  Alf
                  Ikke noe om logikk?
                  Dont expect, inspect.
                  Fun Police everywhere!

                  Comment


                  • #54
                    Re: ESM Seafury

                    All få litt på P-faktor...

                    Mvh
                    Alf
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #55
                      Jeg stilte dette spørsmålet til Detlef Kunkel. Han har tross allt endel store warbirds, og bygger jo nå en 220 cc V-4 til en 33% Fw 190-D9.

                      Skal bli morsomt å se hva han svarer.

                      Er det vits å prøve å fikse en effekt som varierer med pådrag, med en fix offset-vinkel? På en Warbird, som har diverse andre effekter alikevel? Eller bør man bytte ut vingene med perfekte akro-vinger? Kanskje kroppen også? Og sideror? Og så kunne fly i helt rette, perfekte linjer og sirkler? Eller skal man bare fikse det hele med roret ved takeoff, og la flyet være en warbird deretter.
                      Last edited by kwik; 01-01-13, 19:03.
                      Dont expect, inspect.
                      Fun Police everywhere!

                      Comment


                      • #56
                        Må meddele Herr Hansen om at han tar grundig feil Det er jo kjent at thrustline på FW190 var 0 alle veier. Også på Messerschmitt 109 hvor de lagde venstre side av sideroret med større krumning. Hvis Herr Hansen også skjekker litt på Hurricane vil han lese det samme der. Spitfire fikk mer og mer downthrust jo større motor de satte inn, men ikke noe til høyre, Sea fury vet jeg lite om men regner med det var ganske i 0 der og
                        Balsa

                        Comment


                        • #57
                          Som jeg sa er jeg ikke sikker på hva tyskerne gjorde, men at de fleste propellerfly så har de høyre og nedtrekk. I tillegg er det en grunn til at alt av imac maskiner har det; fordi de flyr bedre. Kanskje ikke så viktig på warbird da de fleste flygere flyr konstant med bånn gass..... Men teorien er rimelig hugget i stein. Selvfølgelig flyr det uten og kan kompenseres med ror. Det kan jo washout også, hvorfor bry seg om å lage det kompliserende? Flyr jo uten forbedret profil også??


                          Flyr bedre? JA!
                          Og høyretrekket er bedre enn den ekstra vekten de skivene utgjør.....

                          Over og ut og Hans Petter; Gleder meg til å se flyet i høst
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #58
                            For oss freakere nytter det ikke med høyretrekk når ikke originalen hadde det vettu
                            Dessuten, tyskerne hadde både venstre og høyretrekk på noen fly. I tillegg hadde Halifaxen oppovertrekk på alle fire motorene

                            Click image for larger version

Name:	ju-52.jpg
Views:	1
Size:	52.0 KB
ID:	596175

                            Men det funker greit med og uten Hans Petter
                            Last edited by Wulf; 01-01-13, 19:36.
                            Balsa

                            Comment


                            • #59
                              Hehe, ser den, men monterer du motoren riktig så er det ikke lett å se en grad eller to. Og sammenliknet med alle de limøktene jeg ser, hører om og selv utfører i løpet av ett år så kan det kanskje være en ide å gjøre det slik at man takler goarounds, landinger og avganger også....
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #60
                                Har alltid lurt på hvorfor skala gutta har høy krasj rate, men skjønner det nå - skala er viktigere enn flyegenskaper så da er jo pilotferdighetene også eliminert
                                Espen Kvien
                                Gruppeleder F3A
                                Vingtor RC Club
                                f3a.norge@gmail.com

                                Mange fly og mye moro

                                Comment

                                Working...
                                X