Unconfigured Ad

Collapse

Predator F3F

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soarer
    • Mar 2005
    • 1856

Jeg bruker futaba 3150 overalt, dvs bare en servo i kroppen for sideror i F3F bruker jeg ikke idet heletett.
    Jeg har gitt en kompis et fly, og han kommer til å lage en byggebkogg her på forumet.
    Så får sere se om det er noe for dere.
    F3B, veit ikke så mye annet at den trenger minimalt med vind på hangt, flyter veldig bra. Men det gjør jo de fleste kompositt fly.
    På hanget er den iallefall bra. Vi filma litt igår, så det kommer film her snart. Ta høyde for at det er jeg som flyr da, så akkurat det er ikke vanskelig å få til bedre..
    Mvh
    Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Seiler`n
      • Mar 2005
      • 821

Har modellen fløyet med sideror fungsjon ?

Noe spesielt og ikke montere sideror... Hva er begrunnelsen ?

Du glemte vekta ?

Flyter bra på lite luft låver bra.. F3b er jo fart og spenning og litt termikk...
      Mvh
      Stig Olsen
      Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
      Pike Perfect X tail
      Pike Brio / Giant
      Alpina 4001
      DG 500/22 Elan under opppussing
      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Soarer
        • Mar 2005
        • 1856

Originally posted by Seiler`n
        Har modellen fløyet med sideror fungsjon ?

Noe spesielt og ikke montere sideror... Hva er begrunnelsen ?

Du glemte vekta ?

Flyter bra på lite luft låver bra.. F3b er jo fart og spenning og litt termikk...
        Vekta ja, flyklar kropp veier 1110 gram da med en servo. Venstre vinge 820 gram og høyre 810 gram. Da 25 gram glass, 160 gram karbon, balsa og 100 gram karbon.
        Tilsammen blir vel det 2,740 kg. Og har plass til 1,5 kg ballast i tillegg da.
        Flyr også med to pakker på 2650 mAh på RX istedet for bly i nesa.

Jeg bruker ikke sideror i F3F fordi differensieringa tar seg av det. Når jeg banker og har flyet rett imot meg, så er det ikke antyning om at halen legger seg noen vei i selve rolløyeblikket.
        Og som sagt, når svingen er etablert så tar differensieringa seg av det du kompenserer med sideror.
        Helt annerledes blir det jo i lav fart som varighet i F3B, da bør du nok lure inn litt i ny og ned. Men ikke si stor fart, så sier Kevin Newton også. Han bruker bare sideror når det klatres før første legg har jeg hørt. Flyet kommer med 2mm karbon støtstenger i rør, men bør byttes til 5-6mm rørstang av karbon. Holder på å overbevise kinamann om at det er lite vits å utstyre fly med ting som blir byttet ut allikevel.
        En MÅ ikke bytte de ut, har flydd mange turer med den typen, men får å få direkte kontakt med roret, så er det den beste måten å gjøre det på.
        Det blit vel ei råd..
        Last edited by Soarer; 29-09-08, 21:49.
        Mvh
        Gudmund

Comment

• Seiler`n
          • Mar 2005
          • 821

Originally posted by Soarer
          Vekta ja, flyklar kropp veier 1110 gram da med en servo. Venstre vinge 820 gram og høyre 810 gram. Da 25 gram glass, 160 gram karbon, balsa og 100 gram karbon.
          Tilsammen blir vel det 2,740 kg. Og har plass til 1,5 kg ballast i tillegg da.
          Flyr også med to pakker på 2650 mAh på RX istedet for bly i nesa.
          Ja.. Burde være skuddsikker denne her
          Enig med difrensiering. Men vil nå ha muligheten for sideror uansett jeg. I kampens hete i konkuranser vet man ofte ikke sitt eget beste og kaster på for lite vind. Da vil jeg ha sideroret mitt.

Vekte utelukker igrunnen F3b. For tung for varigheten Vis det ikke blåser digre småjævla.

Får se iløpet av vinteren. Må ha ett eller annet så den ligger godt an på listen til Lofotuka neste år !
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Ja9
            • Dec 2002
            • 572

2,7 kg hørtes igrunnen veldig tungt ut.
            Har du prøvd flyet på lite vind, ser for meg at det blir alt for tungt i lite vind.
            Jan Eric Klausen
            Forus RC Klubb

Comment

• jørgen123
              • Jul 2005
              • 706

det er vel egentlig ikke noe stort problem. Norge har 3m/s som minste vind for konkurranse, hvis jeg ikke tar helt feil.

Det var som en sa; er det forhold for å fly konkurranse, er det forhold for last!
              i dette tilfellet må man bare holde lasta igjenn. ser man "alle" andre legger inn 500g, så kan det bli noe tungt om man gjør det samme med denne modellen.

hvordan er roll-raten på modellen?

en Ceres F3F vinge veier 720g. men nå er dette en prototyp vinge, på 285cm VS, og sikkert ikke er spart så fryktelig mye vekt i(i forhold til den versjonen som er nå)!
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• Ja9
                • Dec 2002
                • 572

Jeg tror ikke jeg hadde kastet 2.7 kg utfor kanten på hanget her hjemme vist det blåste 3m/s.
                Jan Eric Klausen
                Forus RC Klubb

Comment

• Seiler`n
                  • Mar 2005
                  • 821

Originally posted by jørgen123
                  det er vel egentlig ikke noe stort problem. Norge har 3m/s som minste vind for konkurranse, hvis jeg ikke tar helt feil.

Det var som en sa; er det forhold for å fly konkurranse, er det forhold for last!
                  i dette tilfellet må man bare holde lasta igjenn. ser man "alle" andre legger inn
                  Har vært på nok av konkuranser med enighet blant piloter om å se bort fra nedre grense pga dårlige forhold.

Jeg hadde kastet, ingen tvil. Men jeg mangler et par kromosom...

Ceres'en er 600 gram lettere og har mer vingeareal. Så den har nok et mye større bruksområde uten tvil.
                  Mvh
                  Stig Olsen
                  Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                  Pike Brio / Giant
                  Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• william123
                    • May 2005
                    • 2330

Originally posted by Ja9
                    Jeg tror ikke jeg hadde kastet 2.7 kg utfor kanten på hanget her hjemme vist det blåste 3m/s.
                    Tja, hvorfor ikke? Hvis det er et noenlunde bra hang detter du ikke ned i alle fall. Og skulle du være så heldig å få en liten termikkboble er du nesten garantert en 1000-poenger den omgangen

Alt kommer i grunn ann på hanget. Vet om et par hang jeg ikke ville kastet ut, men f.eks på storhanget i Lofoten (se på bildet til Seiler'n) ville jeg ha kastet ut uten tvil. Mens vi var en gjeng i bra Bodø der i mai tror jeg vi fløy på ca 1-2 m/s utenfor konkurranse da. Ikke noe problem for meg med en tung NYX på 2,5 Kg og 285 i vingespenn. Var selvfølgelig litt vanskeligere å finne høyde, men overhodet ikke noe problem

Forøvrig er jeg spent på hva folk synes om Predator'n etterhvert som månedene går. En pen modell til en veldig god pris. Har sett på de Zoombi'ene som er i Bodø (ganske mange nå!) og finishen ser jo veldig bra ut. Ut i fra bildene ser det jo veldig bra ut på Predator'n også. Er det ikke mulighet for å spare vekt hvis du flyr med ett batteri og litt bly? Vil jo tro at du ikke får to batteripakker plassert helt framme i nesa på'n?
                    Last edited by william123; 29-09-08, 22:48.
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Seiler`n
                      • Mar 2005
                      • 821

Ikke mange gram du sparer på flytte ting foran tyngdepunktet.

Lettere hale og lettere ving er nok der det kan spares.

Er nok noen modeller på markedet som er i overkant mye karbon i. Denne modellen med 160 g karbon og 100 g karbon laminert med balsa er nok ivertfall sterkt nok.

PGA prisen vil jeg nok muligens få lyst på en slik etterhvert som hangsesongen nermer seg igjen.

Men litt OT. Var det du som hadde en mindre pent brukt Ceres... Har lyst på et slikt vrak.
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• william123
                        • May 2005
                        • 2330

Ikke mange gram du sparer på flytte ting foran tyngdepunktet.

Lettere hale og lettere ving er nok der det kan spares.

Men litt OT. Var det du som hadde en mindre pent brukt Ceres... Har lyst på et slikt vrak.
                        Nei, men om du klarer å plassere blyet helt fram i nesa kan du jo spare noen gram i alle fall. Eneste plassen du faktisk kan spare vekt på dette flyet

Vet ikke om det er meg du spør om Ceres, men nei, jeg har ikke Ceres. Jørgen har
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Soarer
                          • Mar 2005
                          • 1856

Originally posted by Ja9
                          2,7 kg hørtes igrunnen veldig tungt ut.
                          Har du prøvd flyet på lite vind, ser for meg at det blir alt for tungt i lite vind.
                          Blei litt nysgjerring på hva andre fly veier nå, og tok fram min Race M F3F men uten RX,
                          Kropp uten RX er 1110 gram, akkurat det samme som Predator, med RX på Predator..

Venstre vinge - 750 gram, høyre vinge -760 gram.
                          Det blir 2620, altså 80 gram lettere.

Ceres F3F, kropp - 930 gram
                          Høyre vinge, 820 gram
                          Venstre vinge 820 gram
                          Det blir 2, 57 kg.

Altså 130 gram lettere en Predator.
                          Hva veier din Ceres da?...

Tar en bort ballastrørt mitt jeg laget av 15 mm elekrtikerrør, så er Ceres 30 gram lettere..(!)
                          DET er ikke akkurat den store forskjellen. De aller fleste flyr med en slug inne på 3 meter allikevel.
                          Jeg har to pakker batteri helt fremmi nesa på`n ja, Dessuten er hele kroppen på flyet mitt laget på min spec, og er kraftigere enn de er nå.
                          Kroppene nå er av karbon/kevlar flettet, og rein karbon.
                          Min prototype er bare karbon og som sagt mere duk i.
                          Veide en ny urørt Predator-kropp nå til 260 gram, ti gram lettere enn Ceres.

Så 2,7 kilo er ikke tungt, faktisk akkurat samme vekta som det beste av håndtverk idag kan lage, noe Ceres jo er.
                          Og ja William, jeg har prøvd flyet på lite vind...
                          Last edited by Soarer; 29-09-08, 23:27.
                          Mvh
                          Gudmund

Comment

• Soarer
                            • Mar 2005
                            • 1856

Ceres'en er 600 gram lettere og har mer vingeareal. Så den har nok et mye større bruksområde uten tvil.
                            Veit du om en Ceres på 2,1 kilo? Ceres F3B?

Alt jeg har veid ovenfor en på ei vekt for kjøp og salg.
                            Last edited by Soarer; 29-09-08, 23:39.
                            Mvh
                            Gudmund

Comment

• Soarer
                              • Mar 2005
                              • 1856

Originally posted by william123

Vet ikke om det er meg du spør om Ceres, men nei, jeg har ikke Ceres. Jørgen har
                              Ja Jørgen ja, sorry. Det ramla inn poster her når jeg skreiv, så det ble litt om hverandre nå.
                              Men for ordens skyld så er Ceres F3F vinger som sagt 820 gram, og rett over 3 meter med ei totalvekt hele flyet på 2,57..

Så når det stilles spørsmål om vekta her, ja da tror jeg andre også bør veie flya sine...
                              Last edited by Soarer; 29-09-08, 23:50.
                              Mvh
                              Gudmund

Comment

• Seiler`n
                                • Mar 2005
                                • 821

Originally posted by Soarer
                                Veit du om en Ceres på 2,1 kilo? Ceres F3B?

Alt jeg har veid ovenfor en på ei vekt for kjøp og salg.
                                Beklager det var en F3b ja..

2400 gram på Ceres f3f, så du burde komme ned i den vekten etterhvert. Vekten har en tendens til å krype nedover etterhvert som produksjonen kommer igang.
                                Mvh
                                Stig Olsen
                                Lillehammer MFK

Pike Perfect X tail
                                Pike Brio / Giant
                                Alpina 4001

Futaba 12Fg Fasst

Comment

Working...