Unconfigured Ad
Collapse
Predator F3F
Collapse
X
-
Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.Comment
-
Allerede seks mann klar til neste helgHar håp om ti herfra. Bare ta dere en tur, hadde vært kjekt det.
Uhøytidelig med skjult alvor..
Vi satser på begge dagene.Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.Comment
-
Her snakker vi flott modell!!
Denne kunne jeg tenke meg å bestille!
Når vil det bli mulig, og til hvilken pris levert Vestfold i norske kroner?
Leveres den med høystartkrok?
EivindGreat Planes Fling
Great Planes Slinger
E-Flite Edge 540
Tragi 704X
Multiplex Funjet
Multiplex Easyglider
EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
Valenta ASW 17
Futaba 10c FASSTComment
-
Leveres ikke med krok nei, det får bli på F3B varianten.
Tre utgaver, den dyreste med dobbel karbon i vingene til 677 usd pluss moms og frakt, de andre til enda lavere pris. De to andre variantene er vanlig karbonvinger og glass som den siste.
Lønner seg å dele frakt med andre som bestiller, så finn ut et fargeskjema du vil ha og send til aerofil@online.no.Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.Comment
-
Comment
-
Vi krysser alt vi har og vit at du har folk som bryr seg og håper inderlig at ting retter seg..
Da må dere mest utålmodige vente. For å stillne kløa til de ivrigste så jeg har tatt endel bilder av flyet mitt, men er det noen bilder som ikke er vist her, så er det bare å pipe.
Så når Torbjørn er klar for det, så kan han gjøre sin objektive vurdering av det, den karen legger ikke noe imellom nemlig...
Da begynner vi med vingene. De kommer helt ferdige med rorhorn til flaps og ballanseror allerede ferdig innstøpt. Rorene er bunnhengslet og toppdrevet, noe som er ganske uvanlig på ballanse.
Rorhorna er gjemt inni såkalte "blisters" eller dråper om du vil.
Når rorene beveger seg, så går den bakerste halve dråpen inni den fremre, slik at rorvandringa ikke blir hindret
De 6 mm stålpinnene i rota er til for å holde et fast grep om innstillingsvinkelen på vingene i forhold til kroppen under de mest ekstreme forhold. Disse er også selvfølgelig ferdig innstøpt.
Både ballanseror og flaps tillater store utslag for den som vil ha det, og flaps kan til og med beveges oppover endel, nyttig for de som vil ha mye negativ flaps og ballanseror i landing, da kompensert med endel høyderor.
Alle ror, også på bakvingen har live kevlar hengsling, og hengellinja er frest slik at lakken er borte der ca 1/10 mm.Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.Comment
-
Det eneste en trenger å gjøre med vingene er altså å sette inn servoene, lage wiring til de og lage det opplegget du vil ha til overføring.
Det er servorammer med, hullet til servoen måler 30 x 30 mm og ramme er 7 mm tykk, laserskåret i kryssfiner. Bruker du servoer med annet mål, så sørg for å bestille rammer når du bestille servoer. Jeg bruker Futaba 3150 overalt, og med litt filing og justering, så kan jeg bruke disse rammene.
Når vingen er snudd slik at en har servohullene imot seg, så er servoene montert i vingeskinnet til oversida av vingen, altså på vanlig måte.
Servolokkene er helt flush med resten av vingen, men til flaps så må du lage et lite hull på servolokket slik at servoarma ikke stanger opp i lokket når servoen vandrer.
Hullet dekkes med teipen lokket festes med til vingen.
På flaps så er det det nest innerste hullet på servoarma som skal brukes, ballanse det helt innerste.
Et knalltips jeg har kommet med før, er å bruke sykkeleiker..
Gå til nærmeste verktøybutikk og kjøp ei 2 mm gjengebakke, den kommer du til å få bruk for så lenge du har modellfly som hobby. Få så tak i noen sykkeleiker som du gjenger opp, og bruk disse som støtstenger til servoene i vingen.
Alt av linker og loddehylser er med flyet, men en har en mye bedre løsning på det med korte servoarmer når en benytter den lille vinkelen på en sykkeleike. Borr hullet i servoarma opp med 2mm borr, og stikk eiken igjennom. Så kan du gjenge på linken, justere litt og feste støtstanga i servo og rorhorn. Ferdig lengde på støtstang med linken på, er ca 55 mm.
De første bildet er ifra prototypen, der de klarte å plassere servohornet offset ifra aksen ut ifra servoen...
Nå er det en helt annen design som det fjerde bildet viser, der alt er gjemt inni vingen. Bjelken i forkant av rorene er også laminert med karbon og har allerede hullet til støtstanga ferdig utfrestFix ferdig! Jeg har laaangt dyrere fly der denne bjelken er laget av langsgående balsa uten noen som helst forsterkning..
Jeg bruker de grønne Multiplexkontaktene som bindeledd på ledninger mellom kropp og vinge av mange grunner.
Ikke så mange typer kontakter på markedet som egner seg bedre, og MPX har selve kontaktene beskyttet noe som er en stor fordel.
Kroppen har ferdig innstøpt passform til hanpluggen, men jeg liker å ha rom for kontakta stor nok til at den går uhindret inn i både kroppen og vingene. Da mister du jo ikke forbindelsen med servoene om vingen skulle gli ut litt.
Så det du trenger ekstra til vingene er ledningsnett, to MPX kontakter (hun/han x 2), fire kontakter til servoene i vingene (hun), servoer og rammer, intenting mere.
Du kan godt kjøpe ferdige skjøteledninger, så slipper du å lage de selv.
Avstand fra vingerot til midt i servobrønn er 15 og 75 cm.
Cockpit er laget av karbon, og er ferdig med lås.Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.Comment
-
Joiner.
Laget av karbon og er sikkert den kraftigste på markedet.. Den gir iallefall uttrykk for å ikke være den som har tenkt å gi opp med det første.
Måler 295 x 36 x 14 mm, og veier 106 gram
Den er hulstøpt med to rektangulære kanaler, og har perfekt passform til både kropp og vinge.
En teiper jo alltid vinge til kropp, men har hittil ikke sett nødvendigheten av det på Predatoren, for det sitter godt lell. Så det er opp til den enkelte.
Kroppen er støpt i karbon og karbon/kevlar.
Bakvinger holdes i posisjon av to karbonbolter på hver side 5 og 3mm.
De teipes med kontorteip på undersida for å holdes sikkert på plass.
Støtstengene er innlimt i kroppsida ferdig fra fabrikk. 2mm i plasthylse, men mulig at de blir byttet ut med karbonstenger ganske snart.
En kan absolutt bruke de som allerede er på plass, da limer du to loddehylser i haleenden med CA, og skrur på plass både ball-link og selve kula i alurorhornet.Last edited by Soarer; 07-10-08, 10:25.Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.Comment
-
Installasjon av radio i kroppen kan jo gjøres på flere måter. En kan bruke servoplata som er med, eller en kan gjøre en vri selv.
Husk bare å legge av nok plass i bakkant av rommet, slik at du får lasta inn blyet (messingballast på 1,3 kilo følger med) en skal ha.
Røret er 36 cm langt 25 mm ytre diameter, og legges inn med Tech 7 eller Sikaflex ETTER at du har flydd flyet og funnet det tyngdepunktet DU liker best. Nå flyr jeg på CG rundt 114 mm, noe som sier at trykksenteret er uvanlig langt bakt på denne vingen, og det er jo som kjent ingen bakdel akkuratVingen er uten pilform.
Så når du er fornøyd med CG (tyngdepunktet), så stiller du hele flyet oppmontert på det du ballanserer sånt med. Først da legger du i ballastrøret MED fullt av bly/messing i, og får det til å ballansere likedan som uten ballastrør.
Da er du garantert å komme utenom overraskelser når du lesser inn for større flatebelastning..
Ved varierende ballast, så legger du inn trestykker istedetfor ballast der denne skulle ha vært ved fullt rør. Slik forstyrrer en ikke ballansen i flyet. Du må da selvfølgelig gjøre dette likt foran og bak CG.
Her har du mitt ballastrør, elektrikerrør med selvlagd ballast, 10 slugs på 150 gram hver.
Bilde #4 er det som jeg har i flyet idag, ikke de andre da de er av den type som da var levert med, men som jeg ikke vil ha levert med flyet. Fordelen med et fleksibel rør av plast er jo at det ikke sprekker når du bråstopper med full ballast.. Det gjør nemlig et tynt rør av glass og epoxy. Denne metoden kan med fordel brukes i alle hangflyene/konkurranseflyene en sånn løsning tillater, for da har du rikelig med vekt og kun et "Uncle Bens" glass med ballast å forholde deg til..
En annen fordel er at vekta er sentrert i kroppen, og således ikke går på bekostning av rollrate sia vingene er uberørte av ekstra vekt. Joiner har det like godt som før også på det viset..
Jeg har andre fly som lider av det med ballast i vingene, og jeg ville for enhver pris ikke ha det på dette flyet.
Du kommer langt på en kveld om du har alt det lille ekstra av småting som skal til før du starter.
Jeg bruker rundt seks timer, så er alt klart for bipping av radioen.
Er det noe annet dere lurer på med flyet, så bare skrik ut.
Det er iallefall konstruert slik jeg vil ha et fly, bygd på de erfaringer jeg har gjort meg i årenes løp.Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.Comment
-
Gudmund, har du eksakte priser på de andre variantene tilgjengelig.
For meg så er det nok den enkel karbon vingen som er aktuell.
Kansje jeg må bestille meg en modell og få Espen Torp til å virkelig teste den utJan Eric Klausen
Forus RC KlubbComment
-
Det hadde jo vært moro
Husker ikke eksakt USD på den enkle karbonversjonen, men har nettoprisene hjemme på mail. Kan ta det når jeg kommer hjem seint i kveld. Men mener det var rundt 580 USD inn til meg, pluss moms og frakt..Mvh
Gudmund
Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.Comment
-
**********************
Mvh
Stig Olsen
Lillehammer MFK
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Futaba 12Fg FasstComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment