Announcement

Collapse
No announcement yet.

Predator F3F - byggeblogg / erfaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Nydelig film Jo! Gleder meg til jeg får mekket meg en vinsj så jeg slipper å vente på at vindforholdene skal være på topp vær gang jeg vil ut å fly
    Thomas Rongve

    Comment


    • #32
      Jeg og vil ha en skikkelig vinsj...
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #33
        Klarte å skvise ut en litt større en av laptoppen mens jeg var på bovling med sønnen min
        http://www.workflow.as/jogrini/video...inch_large.wmv (28mb)

        Jo Grini
        Jo Grini
        http://vimeo.com/jojoen
        http://www.youtube.com/jojoenno
        http://www.jojoen.no/

        Comment


        • #34
          Hvis den funker den jeg skal lage nå så skal jeg lage en til deg å Gudmund

          Har pratet med en kompis som går på TIP på samme skole å han skal sveise en ramme til meg å så skal jeg høre rundt om noen har en ødelagt bil stående som jeg kan knabbe start motor ifra
          Thomas Rongve

          Comment


          • #35
            Takk!
            Da får jeg roe meg med den Obervinsjen da.
            Men før du setter igang, så skaff deg grundig oversikt på hvordan det der er "skrudd" ihop. Det er sikkert noen her som kan gi deg nødvendig input på det du trenger.

            Du blir en travelt opptatt mann i vinter med alle de prosjektene du skal hale iland før våren er her..
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #36
              Ja det blir en del å gjør, men man jo ha noe å fordrive tiden med i denn mørketiden. Kaldt er det også

              Nei men den vinsjen blir stort sett kun ett prosjekt på skolen nå før jul så det er ikke noe tilleggs arbeid med den.
              Vi skulle ha en praktisk tentamen i automasjons faget før jul å da tenkte jeg at jeg like godt kunne lage noe som jeg selv kan bruke slik som en seilfly vinsj i stede for å simulere en garsje ports åpner eller liggnende.
              Thomas Rongve

              Comment


              • #37
                Sikkert langt off topic, men regner med at det allikevel passer leserne

                Du kan laste ned noe tegninger på Gjermund Westad sin side:
                http://www.seaxx.net/
                Han Venture vinsj er ett godt utgangspunkt og den er endel brukt i Norge
                Mulig gutta har noen ferdigstøpte deler å selge og.
                DE har forandret litt på konseptet siden den gang de la det ut, og sidene er ikke oppdatert på lenge (eposten på siden virker nok heller ikke, så send en pm så skal jeg oppgi korrekt)

                Ellers se feks:
                404 Not Found

                Pri nr.1 er å få ett skikkelig enveislager som sitter godt, tåler juling og er lett å operere.
                Ellers er det veldig godt å ha bare opplagring på motorsiden. Gjør det mye enklere å lage/bytte skinker, samt greie ut vase som det kan bli av og til. Men det krever skikkelig opplagring.

                Tar dere noen bilder av feks Ober vinsj eller Hollenbeck og klarer å kopiere det er dette de beste vinsjene som finnes (Hollenbeck selges ikke mer)


                Når det gjelder motortype er det veldig greit å følge reglene slik at vinsjen kan benyttes i konkurranse senere.
                ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/...soaring_08.zip
                World Air Sports Federation
                Det må brukes en standard serieprodusert startmotor (normalt en 1,1kw ford eller lucas med passende turtall), men man har lov til å lage nytt lagerhus og lager i bakenden.
                Vinsj og batteri (batteri maks 510EN startkapasitet) testes og kalibreres slik at totalmotstanden ikke er under 23milliohm. Dette må måles litt spesiellt. Man måler spenning på batteriet før test. Hekter på ett clampmeter (ampere) som tåler 800A (mindre sier poff) og låser vinsjtrommelen med reimer. Holder inne pedalen i 1sek og avleser maks ampere. Dette gjøres over 3 ganger med 2min pauser slik at man får en middelverdi. Vinsjen justeres ved å bruke kantaltråd eller flattjern av kantal som er laget justerbart.
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment


                • #38
                  Rossi vinsj!

                  Jeg har lagd en Rossi vinsj - denne fungerer utmerket! Jeg har riktignok ikke testa den mot reglementet, men den drar F3J/F3B fly!

                  Den største enkeltinvesteringa var enveislager - det er dyrt!!

                  Lykke til!

                  Eivind
                  Attached Files
                  Great Planes Fling
                  Great Planes Slinger
                  E-Flite Edge 540
                  Tragi 704X
                  Multiplex Funjet
                  Multiplex Easyglider
                  EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
                  Valenta ASW 17
                  Futaba 10c FASST

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by eibergg View Post
                    Jeg har lagd en Rossi vinsj - denne fungerer utmerket! Jeg har riktignok ikke testa den mot reglementet, men den drar F3J/F3B fly!

                    Den største enkeltinvesteringa var enveislager - det er dyrt!!

                    Lykke til!

                    Eivind
                    Se der ja. Enkelt og bra med høyt understell.
                    Har hatt Rossi selv for en del år siden. Bortsett fra at det var helt feil turtall på motoren fungerte den helt fint (og gjør det enda tror jeg hos dagens eier).
                    Rossivinsjen er fin for den krever ikke altfor mye i stivhet i understell pga "kuleleddet" mellom motor og trommel.

                    Neste tips er innslaget. Vet at Gjermund Westad og Tor Midtlund har kjøpt og brukt noen relativt rimelige innslag som har fungert veldig bra. Di måtte bare stå riktig vei. Om de sto feil vei ble det mer slitasje og plutselig står de. Konsekvensen er at vinsjen løper løpsk (ikke no gøy)
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

                    Comment


                    • #40
                      skal man gire motoren på noen måte eller skal den bare på rett inn på trommelen?
                      Thomas Rongve

                      Comment


                      • #41
                        Gir er visst ikke lov..
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • #42
                          jaok da håper jeg bare jeg får tak i alle komponentene i tide til å bli ferdig før jul. Noen som har tips om hvor det er billig å få tak i enveis lager?
                          Thomas Rongve

                          Comment


                          • #43
                            Holder på med et lignende prosjekt, og jeg mener jeg fant denne linken på Westad sin hjemmeside:

                            Drivkraft Norden AB

                            Mulig det finnes billigere steder...

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Lille_Thomas View Post
                              jaok da håper jeg bare jeg får tak i alle komponentene i tide til å bli ferdig før jul. Noen som har tips om hvor det er billig å få tak i enveis lager?
                              Prøv å ring Rotek.no i Ålesund, de har alt innen lager.
                              Roger Strand

                              Comment


                              • #45
                                På tide å dra denne tråden inn på rett spor igjen.
                                Hva anbefales av mottakerbatterier. Sliter lit med å finne et som er lite nok men samtidig har tilfredsstillende kapasitet.
                                Har helt ikke lyst å lodde selv. Noen som har noen konkrete forslag?
                                Jan Eric Klausen
                                Forus RC Klubb

                                Comment

                                Working...
                                X