Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Karmann View Post
    Først: Dette må ikke oppfattes som kritikk.
    Jeg lurer veldig på hvordan et fly som er 92% av fullsize mht størrelse kun skal veie 10-15% av fullsize mht vekt? Jeg forstår at feks motor veier betydelig mindre men styrkemessig blir vel modellen i samme gate? G-krefter etc blir vel de samme om ikke mer?
    Beklager min uvitenhet....om noen vil ta seg bryderiet med å forklare meg, hadde jeg satt pris på det

    Mvh
    Morten
    Når man bygger et fly det skal sitte mennesker i må man ta hensyn til det.

    Har du 90-100 kilo mann-/kvinnfolk å bygge fly rundt, og dette skal tåle 10G og mer med sikkerhetsmargin, skal konstruksjonen tåle 1000+ kilo før man tar vekta på konstruksjonen med i betrakningen. Sånn baller det på seg i forhold til ett radiostyrt fly.

    Det er og bakgrunnen for at man med riktig teknikk og materialer sikker kan bygge nesten fullsize til betydelig mindre vekt når det radiostyres.

    BTW; håpte tråden ikke skulle ta den retningen den har gjort... Håper de av oss som er interessert i byggingen av modellen kan få følge det på et vis. Synes dessuten utfra det trådstarter har sagt om sikkerhet i første posten og flere poster etter det at det er unødvendig å "jamme" tråden med slikt. Sikkert en interessant diskusjon i seg selv, men hvorfor ikke i en egen tråd? Vel, vel, dette er vel bare bensin på det bålet.
    Audun

    Comment


    • Ønsker bare lykke til med byggingen og det ferdige produktet!!!!. Det med skalastørrelse er jo i denne sammenheng litt relativt. Noen av gigantene som har vært vist på diverse modelflystevner har vært like store eller større men i prosentvis andel av original mindre da for eksempel en B52 er svære greier.

      Tror ingen gidder å sette i gang med et slikt prosjekt uten nødvendig forkunnskap innen bygging og flyging til å beherske den ferdige modellen. Å bruke 1000 eller flere timer på en modell og så se den roller over og rett i bakken etter take off gjør stort sett nybegynneren som har kjøpt feil fly.

      Så igjen lykke til fra en som egentlig har mere sansen for pattern.
      Last edited by Superstar40; 28-11-08, 15:20. Reason: tyrkleif
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • Originally posted by esmel View Post
        Når det begynner å komme bilder og slikt får vi kanskje finne en løsning som holder tråden mest mulig ren for kommentarer, enten de er positive eller med mer negativt preg.
        Er redd denne tråden blir veeeeeeeeldig lang og uoversiktlig om vi ikke gjør det.
        Men det får vi komme tilbake til og det får først og fremst være opp til Eagle.
        Forslag til konstruktiv løsning:
        Opprett en ny tråd her på forumet kun for "Giant Size" - kall den gjerne f.eks. "Store modeller - sikkerhet/konstruksjon". Dette er jo et område som berører og interesserer stadig flere modellflygere, men da bør moderator flytte de innleggene som hittil mest dreier seg om sikkerhets- og styrkeaspektene dit. Så kan byggetråden om Knut Eriks Ultimate fortsette og vokse i sin egen, opprinnelige tråd - hvis han selv er enig, da Vi er ihvertfall mange som er spente på prosjektet hans!
        mvh
        Richard B.
        Last edited by Outlaw; 28-11-08, 15:35.

        Comment


        • Hei.
          Mitt største fly måler 152cm mellom vingetippene og veier 2,2kg - bare så det er sagt - jer er jeg ingen ekspert 'whatsoever' på store modeller.
          Det jeg dog ønsker å synse noe kring er at det er personer som Eagle som er med på å føre sporter / hobbyer / teknologi fremover og utvikle såvel teknikker som materialer og tanker.

          La meg referere litt til min 'forrige' hobby som besto i å hive seg ut av åpne flydører og redde seg selv hver gang med fallskjerm;
          Hadde vi ikke slike inovatører ville vi fortsatt hoppet med runde, ikke styrbare, fallskjermer og vært lykkelige hvis vi landet i riktig fylke.
          Vi ville neppe ha gjennomført komplette frifallsformasjoner med 300 personer.
          Vi ville absolutt ikke kommet på ideen å hoppe med "vingedrakter' og på den måten klart av å omvandle fallhastighet til flyhastighet og på den måten tilryggelegge mange km i luftlinje før vi avsluttet øvelsen med å bruke fallskjerm siste biten.
          Enda mindre ville vi hatt folk som krysser Engelska kanalen med egenbygget vinge på ryggen og jetmotorer.
          Aller minst ville vi sett seriøse prosjekter vedrørende å faktisk lande etter et hopp uten å benytte seg av fallskjermen.

          Slike prosjekter vil altid føre med seg skuffelser, misslykte prosjekter, kritikere, regelrette tap men mest av alt masse spennende og artige erfaringer.

          Alle har likevel en fellesnevner - progresion og utvikling.

          Det var mitt lille lykkepille til denne tråd. Jeg ønsker alle inovatører i alle sammenheng lykke til. Synes dette er steike morsomt jeg!

          Ps. Dette var utelukkende egne tanker generellt og jeg tenker IKKE gi meg inn i ytterligere argumentasjon for disse.

          God fredag ønsker
          Peter
          Peter Rahm
          Siggerud
          Cirrus RCFK

          Comment


          • Må jo bare ødelegge tråden litt jeg og ved å gå pittelitt utenfor tittel.. Men det er stort det her og.
            En av mine favoritter blant store fly er Dynamic 160.
            Tenk dere ett seilfly på 30kg med 4m vingespenn som flyr i 371mph (597km/t)!
            Det er ikke pent, men har energi som går way beyond en geværkule og har sin sjarm.
            Det jeg elsker med det er at man utnytter naturkreftene og konstruerer noe som takler det.
            Se video her:
            Verify to Continue
            litt om flyet og link til byggetråd
            Aircraft Details - RCSPeeds.com
            om den siste "verdensrekorden" (ikke noen FAI rekord, men dog)
            Joe Manor and The New World Record 371 mph. - Page 8 - RC Groups

            Og ellers gleder jeg meg til å se fremskritt på Ultimate
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • Stå på å bygge dette flyet slik du ønsker! Tydelig at avensjukheten er større enn kjønsdriften her inne på forumet... Blir skøy å se denne fly en gang i fremtiden..
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

              Comment


              • Yes.

                Jeg skal fortsette tråden, takker for forståelsen og veldig hyggelige komentarer.
                I skrivende stund sitter jeg og planlegger pakking, skal reise på ny jobb i morra tidlig kl 0545.
                Blir uten PC i 12 døgn, men når jeg da kommer hjem, kommer jeg til å begynne å lime litt, og skal da også endelig få lagt ut noen bilder.

                Vi skal nok alle få se denne fuglen i lufta om ikke så altfor lenge, og det bli gøy. Frem til lørdag den 13.12-08, ha noen fine dager, fly hardt og kos dere.

                Snakkes.
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • Her har du noe for å holde motivasjonen oppe (ikke at jeg tror du trenger det. he-he)
                  Attached Files

                  Comment


                  • Originally posted by Eagle View Post
                    Yes.

                    Jeg skal fortsette tråden, takker for forståelsen og veldig hyggelige komentarer.
                    I skrivende stund sitter jeg og planlegger pakking, skal reise på ny jobb i morra tidlig kl 0545.
                    Blir uten PC i 12 døgn, men når jeg da kommer hjem, kommer jeg til å begynne å lime litt, og skal da også endelig få lagt ut noen bilder.

                    Vi skal nok alle få se denne fuglen i lufta om ikke så altfor lenge, og det bli gøy. Frem til lørdag den 13.12-08, ha noen fine dager, fly hardt og kos dere.

                    Snakkes.

                    Kommer det noen foto snart?
                    Publikummet klør i fingrene etter en titt

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • Har du noen linker til flyene på bildene, anders_e? Hadde vært artig å se en video av dem.

                      Comment


                      • Jeg fant bildene på downonthedeck.

                        http://www.downonthedeckdiscussion.c...9b4a50fe9c3f62

                        Mye gromt der
                        Attached Files

                        Comment


                        • HÅHÅHÅHÅHÅ SYYYYYKT rå lakkering da!!! Har lyst på den der men ikke for å fly kun for å se på
                          Thomas Rongve

                          Comment


                          • Her er det en, med ganske røslig motor, og det er fler å finne.
                            Karl Hans Glommen.
                            Mjøsa Modellflyklubb

                            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                            Comment


                            • Hei alle sammen.

                              Takker for tålmodigheten. Har vært hjemme noen dager nå, og alt er mer eller mindre klart for liming. Har fått tak i lim, men personen jeg skal kjøpe det av er syk, så jeg må bare vente til han er tilbake på jobb. Skal poste mer om limet når jeg har fått det, men det er et heftig lim som brukes i båtbyggings bransjen. Ekstrem bruddstyrke og tåler vibrasjon. Har limt med dette limet før, måtte flytte en torpedovegg på en 2,6 meter Comp Arf Extra. Da flyet gikk i bakken noe senere, var alt knust, bortsett fra den nye torpedoveggen som satt som støpt. Limet er lett, har en hærde tid på ca 24 timer, og har 2 timers arbeidstid. Når man blander det med flytende hærder, blir konsistensen Nugatti aktig og gjør at man har et lim som ikke renner, og som er lett å fuge. Koster ca 1000 kr for en kg. Og det burde være nok til kroppen, og vel så det.

                              Bilder kommer når saker blir limt. Som tidligere skrevet, så er det ikke så interessant å legge ut bilder av spanter som står inntil veggen. Man får heller ikke noen formening om størrelsen da. Har oxo vært i kontakt med en som vil selge meg en motor, så det ser ut til ordne seg på den fronten. Men kommer til å vente med kjøpet til vekten er funnet. Statisk trekk kraft med 520cc er langt over 100 kg, så om modellen skulle passere 80kg, så skal den fremdeles henge fint etter propellen i hover.

                              Dårlig flyvær er det oxo. Har 16 dager fri, og bare regn og storm. De 12 dagene jeg var på jobb, var det vindstille, minusgrader og kjempevær. Islagte vann og alt ting. Lite av det nå

                              Det meste av konstruksjonen i kroppen er planlagt nå, og nedtegnet. Jeg kommer til å beholde motorkassa, men forlenge den bakover i flyet, slik at den blir en del av hele kroppen. Dette blir den tyngste enkelt delen i hele flyet. Men satser på å få skjært noen lette hull i de langsgående platene. Massive 12mm x finerplater 3 meter bakover i flyet hadde blitt tungt. Blir vel å sage i kryss mønster, som mange gjør med planka isopor vinger og ror deler. Stab og finne blir bygget av laminerte lister, hvor mange som blir lagt finner jeg ut når det er stivt nok. Litt usikker på rorene, om de blir planka, eller spile bygget. Her blir det nok litt prøv og feil under bygging. På 46%'n er det balsaplater med isopor kjerner som er benyttet i ror, stab og finne. Veldig mykt når man klemmer på de, men sterkt som fy i lufta. Men uten wire mellom finne, stabb og kropp, så hadde de nok brukket rimlig fort.

                              Stabben er hel på 46%'n men 2 delt på den store, og 4 stk 10mm massive karbon staver blir innlagt i skjøten. Skal støpe hylser til disse etterhvert.

                              Så når limet står på hobbyrommet blir det action. Tar bare en halvtime å hente det. Kanskje jeg kan lokke fyren til å møte opp på kvelds tid i morgen.

                              Spørsmål?
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment


                              • Originally posted by Eagle View Post
                                Spørsmål?
                                Hva er betegnelsen på limet og hvor fås det kjøpt?

                                Stein

                                Comment

                                Working...
                                X