Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by nybegunda View Post
    Hej gubben!

    Maskinene de selger på Jula er knallkule og kjekke å ha, men jeg har tørrtrent litt med de i butikken og de virkrer som billig kinesisk vare. rattene som overfører bevegelsene er grademarkert, men noen må vries over en halv omdreining før mekanikken begynner å flytte seg. Mekanikken er slarkete. (Hvis du tar i den og beveger frem og tilbake flytter den seg temmelig mye) Dette gjelder fresene og dreiebenkene. Kansje godt nok til hobbybruk, men jeg tror det finnes bedre til samme pris.
    Man skal nok betale mye før man får en slik maskin uten dødgang
    Dette kommer dels av at mateskruene ikke er kuleskruer, men gjerne trapesskruer. På en slik maskin kan man jobbe like nøyaktig med dødgang som uten. -Hvis man vet hva man driver med... Disse demomaskinene er gjerne også skrudd fort sammen av folk som vet like mye om disse som en gjennomsnitts ansatt i fotobutikken på kjøpesenteret vet om kameraer, film og fototeknikk. Altså nok til at du føler deg hjulpet hvis du ikke selv har snøring i det hele tatt, men i bunn og grunn så lite at sjansen er like stor for at du blir lurt/feilinformert som at du faktisk får den hjelpen du tror du får.
    Terje

    Comment


    • Båndsag

      Har hatt en uutpakket semiproff Scheppach HBS 32-Vario stående en stund, som kanskje kan avhendes. Men det kommer an på....

      RCModeller

      Comment


      • Blir nok å handle en på JULA, selv om jeg ser at den er rimlig identisk med den Biltema har. Planen er at alt utsyr som ikke er i bruk skal lagres under byggebordet, så slipper jeg å ha utstyr stående overalt inne på rommet, det tar bare opp masse plass. Det blir ganske store
        deler etterhvert, kroppen på Yak'n blir jo 4.2 meter lang, og i tillegg skal 3.3 meteren også stå der, som akt modell
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • Her er forøvrig noen dårlige bilder av rommet, under bygging og nå når det er ferdig, uten interiør.
          Lysarmaturene i taket skal bort.
          Attached Files
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • Båndsag

            Har hatt en båndsag fra Biltema i ca 20 år. Den har fungert bra, jeg har slitt ut mange blader og ingen har knekt. Dersom jeg låser bladet ved å vri på evnet, hopper det av jula og må settes på igjen. Det erselvfølgelig ikke iopp kvalitet men duger til vanli hobby bruk.

            Nå må det sies at jeg ikke bygger så store fly som deg. Det vil kansje være en fordel med større anlegsflate på saga i den skalaen du holder deg til.

            Rolf

            Comment


            • Stakkars tyver hvis de kommer for og stjele Flya dine,ser haglene står klar ladet med pepper
              Ronny Andreassen
              Sunndal/Vinnu
              Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
              3DHs 33" EPP
              JR 9303 2,4

              Comment


              • Ja her skytes det først, og så spør jeg etterpå
                Skulle på jakt idag, så jeg plukket frem hagla, men så begynnte det å snø, så nå står den i våpenskapet igjen. Det andre du ser er stokken til jaktrifla mi, som forøvrig er hos børsemaker for løpsskifte.
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • Da er byggebordet pinade ferdig.
                  Så nå er det vel rimlig nærme en oppstart. Håper å få begynnt å skjære ut motorboxen i morgen, må handle inn noen fine blad til sagen, og noen linjaler i alu, pluss gradskive osv. Så i morgen kveld er det nok mye mulig at de første bildene av "et stort fly" kommer ut i tråden her, og det var f... meg på tide Enig?
                  Attached Files
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • Feiltastet, sorry
                    Flisespikkeri er gøy!
                    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                    Dyrøy MFK
                    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                    http://rolv.info

                    Comment


                    • Ja det er f....n meg på tide knut erik... du somler mye nå. hehehe
                      Blir spennende med dette yak projektet..
                      Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                      Viking-Smackdown.com

                      Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                      PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

                      Jerofuel
                      Lynx Heli Innovations

                      Comment


                      • Hei! Har ikke fulgt denne tråden på lenge. Blir fett å se stor Yak! Men var det også snakk om en gedigen verdens største RC-ultimate også? Blir noe j store fly i dette lille landet etter hvert skjønner jeg

                        Comment


                        • Ja, stort blir det nok. For de som ikke gidder å bygge, men som har masse penger, så lager Pilot-Rc.com en 55% Yak 54 i disse dager, men den blir ikke billig. Pluss at den er laget for 400cc, noe som sier meg at den blir tung.
                          Hvis Yak'n min fungerer som jeg har tenkt og blir en suksess, så blir det en stor Ultimate etterpå, det er det som er planen. Blir spennede å måle opp og skjære ut de 4 delene som utgjør motorboxen i morgen. Mulig jeg rekker å lage sirkelen som utgjør torpedoveggen og feste for cowling også, da får vi litt perspektiv på det hele.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • Høres lekkert ut gitt! Godt å se at mennesker som vil skape noe litt anderledes.. Det har vi jo også sett tidligere i forumet--

                            Ja, hvorfor kjøpe en diger, tung og dyr sak når man kan mekke det selv

                            Comment


                            • Blir artig å se dette skride frem. Du tar den vel med i bagasjen til Rakkestad en tur når den er ferdig?
                              Terje

                              Comment


                              • Vel, det skrider iallefall frem

                                Har vært noen timer på hobbyrommet, og etter mye måling, prosent regning,dobbel sjekking og trippel sjekking, ble det endelig til at jeg startet saga og lot det stå til. Resultatet ble kjempebra, så dette gleder jeg meg til å fortsette med. De to delene jeg har skjært ut i kveld er de to innerste delene av motorboksen. De skal lamineres med hver sin del til. Disse to delene går bak til vingerøret, det skal sitte akkurat i bakkant der de to små hullene er. De to andre delene går helt bak til bakkant av cockpit glasset og måler 177.5 cm fra front av motorkassa. Dette er de to største delene i dette bygget.

                                Jeg skal skjære ut lette hull i motorboksen etter at dden er laminert og montert inn i ringen som utgjør firewall og cowlingfeste. Satser på å ha de to neste delene ferdig til samme tid i morgen, så stay tuned
                                Attached Files
                                Knut Erik
                                But it flies, so who cares??
                                www.torqueroller.com
                                Steikje galen
                                www.skalamodellflyklubb.no
                                www.teamflyingcircus.com

                                Comment

                                Working...
                                X