Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Store modellflyhjul får du her, i hvertfall opp til 9 tommer så vidt jeg kan se: http://www.glennis.com/

    Comment


    • #92
      Før noen kom på å bruke blåser på styrebøyla til HG-elever, så var det mye brukt noen store hjul som ligner på Dubro sine.
      De skaffet vi på en jernvarehandel her i Molde, men du får helt sikkert tak i noe du liker der du bor. Bestillingsvare er det uansett. Se etter lette nylonfelger når du blar i katalogene deres så sentrerer du deg fort.
      Det er uansett ikke noe stort problem.
      Hjula vi brukte var ca 30 cm, lette og fine og billige, og du sparer endel penger vil jeg tro.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #93
        BILTEMA har hjul
        Luftgummihjul
        Med slange. Polypropylenfelg med nav av nylon.
        260 x 85 20 mm 150 kg 41-109 89,90 kr
        oddgeirs

        Comment


        • #94
          morro men det glade vanvidd

          Heisan
          har fulgt litt med på denne tråden og med litt delt mening.
          Først ...tøft og beundrings verdi for at noe i det hele gidder og gjøre noe sånt og la meg si jeg kjenner ikke deg vet ikke hva du står for og hva slags erfaring du har.
          Nest..jeg har vært i denne sporten lenge huff det er vel 30 år siden jeg startet...begynte og fly mens 10 ccm motor var digert..så kom de store Budnosen modellene i statene så Byron her i Norge ..husker jo første gang vi fikk se en Byron Pitts her hjemme den var enorm, hvor har egentelig dette tenkt og stoppe ..neste blir den en Ultimate i dobbelt str???
          Og egentelig ...er dette en modell???hva de de replica warbirds en kan få kjøpt i 3/4 str ...de sitter man i ...kanskje fjernstyre en slik? Nok av folk med mye penger som gjerne klemmer til med prosjekter de ikke klarer og håndtere selv en modell med 1 meters vinge spenn kan være farlig i de rette hender.
          Men om du får bygget dette ferdig håper jeg du lar folk med erfaring fra slike prosjekter eller fra de rette instanser være med på prosjektet slik at du er sikker på at dette er gjort godt nok, dette er så stort at en kunne faktisk ha satt seg i det og fløyet det .
          Og om du kommer så langt at du kan ta dette vær for vår alles skyld og sporten langt fra folk og steder du kan gjøre noe skade slik at ikke alle som driver med dette blir skade lidende, vi trenger ikke negativ omtale som feks "enormt modellfly skapte stor skade på aveie" en slik første side i de store avisene trenger vi ikke.
          men lykke til
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • #95
            Det står tidlig i tråden at han vil fokusere på bygginga og la alt det andre som han vet kommer, være. Så la oss holde innleggene til det ønsket. Han har helt sikkert tenkt på alt det du nevner og mye mere enn det. Det skal vi ikke bekymre oss over.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #96
              kam ikke la være

              Originally posted by Soarer View Post
              Det står tidlig i tråden at han vil fokusere på bygginga og la alt det andre som han vet kommer, være. Så la oss holde innleggene til det ønsket. Han har helt sikkert tenkt på alt det du nevner og mye mere enn det. Det skal vi ikke bekymre oss over.
              det må jeg si jeg gjør ..desverre...
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #97
                Originally posted by RGJ View Post
                det må jeg si jeg gjør ..dessverre...
                Jeg stiller meg faktisk i rekken av de litt bekymrede her.

                Ta en sammenligning,

                Robert Fuchs, en av de større stjernene i Tyskland flyr med en 80% Ultimate med vingespenn 3,86 meter og lengde 4,44meter. Altså noe mindre enn dette prosjektet.
                Hans modell veier 80 kilo, mens dette prosjektet antas å skulle veie mellom 40 og 50 kilo.

                Kan vi da gå ut fra at Hr Fuchs er en komplett idiot og kjempeamatør ettersom han bygger så tunge modeller?
                Eller er det slik at hvis modellen skal tåle de belastningene den utsettes for, faktisk ikke lar seg bygge lettere enn de nevnte 80 kilo?

                I Tyskland må store modeller prøvebelastes med et visst antall G for å sjekke at de tåler belastningen. Se en video i ett tidligere innlegg på denne tråden.

                En slik acromodell kan vel raskt dra på 5-10 G, enten bevisst eller uforvarende, det er umulig å kontrollere.
                Da burde det vel ikke være urimelig å foreta en prøvebelastning på 10G.
                Det vil si at modellen henges opp opp ned, og så legger man på sandsekker jevnt fordelt på vingene, inntil 500 kilo hvis modellen veier 50 kilo.
                Det bør modellen tåle hvis man skl ha noenlunde sikkerhetsmargin.

                Kan ikke du, Knut Erik se at dette kan det være fornuftig å finne ut av på forhånd?

                Det er meget kompliserte beregninger som ligger bak slike styrkeberegninger, i England anser man at dette er utenfor de fleste modellbyggeres kapasitet.

                Jeg har tilbudt deg råd og tips fra en av Englands beste modellbyggere, kan ikke du benytte deg av det tilbudet?
                Dette er Phil Clark, en av veldig få profesjonelle modellflybyggere i England, og "building inspector" godkjent av det engelske luftfartstilsynet gjennom Large Models Association.
                Han vet hva han snakker om.

                Kan du ikke ta en prat med Phil og få gode råd fra en som har bygget mange store modeller, og som vet hva som kreves.

                Da kan du finne ut om prosjektet ditt er mulig å få til, eller om du bør legge om kursen litt. (eller mye)

                Som Rune Gjelsnes skriver i en tidligere post her, vi trenger ikke negativ omtale som feks "enormt modellfly skapte stor skade på aveie" en slik første side i de store avisene.

                Lykke til

                Kjell

                Comment


                • #98
                  Originally posted by Eureka View Post
                  Jeg stiller meg faktisk i rekken av de litt bekymrede her.

                  Ta en sammenligning,

                  Robert Fuchs, en av de større stjernene i Tyskland flyr med en 80% Ultimate med vingespenn 3,86 meter og lengde 4,44meter. Altså noe mindre enn dette prosjektet.
                  Hans modell veier 80 kilo, mens dette prosjektet antas å skulle veie mellom 40 og 50 kilo.

                  Kan vi da gå ut fra at Hr Fuchs er en komplett idiot og kjempeamatør ettersom han bygger så tunge modeller?
                  Eller er det slik at hvis modellen skal tåle de belastningene den utsettes for, faktisk ikke lar seg bygge lettere enn de nevnte 80 kilo?

                  I Tyskland må store modeller prøvebelastes med et visst antall G for å sjekke at de tåler belastningen. Se en video i ett tidligere innlegg på denne tråden.

                  En slik acromodell kan vel raskt dra på 5-10 G, enten bevisst eller uforvarende, det er umulig å kontrollere.
                  Da burde det vel ikke være urimelig å foreta en prøvebelastning på 10G.
                  Det vil si at modellen henges opp opp ned, og så legger man på sandsekker jevnt fordelt på vingene, inntil 500 kilo hvis modellen veier 50 kilo.
                  Det bør modellen tåle hvis man skl ha noenlunde sikkerhetsmargin.

                  Kan ikke du, Knut Erik se at dette kan det være fornuftig å finne ut av på forhånd?

                  Det er meget kompliserte beregninger som ligger bak slike styrkeberegninger, i England anser man at dette er utenfor de fleste modellbyggeres kapasitet.

                  Jeg har tilbudt deg råd og tips fra en av Englands beste modellbyggere, kan ikke du benytte deg av det tilbudet?
                  Dette er Phil Clark, en av veldig få profesjonelle modellflybyggere i England, og "building inspector" godkjent av det engelske luftfartstilsynet gjennom Large Models Association.
                  Han vet hva han snakker om.

                  Kan du ikke ta en prat med Phil og få gode råd fra en som har bygget mange store modeller, og som vet hva som kreves.

                  Da kan du finne ut om prosjektet ditt er mulig å få til, eller om du bør legge om kursen litt. (eller mye)

                  Som Rune Gjelsnes skriver i en tidligere post her, vi trenger ikke negativ omtale som feks "enormt modellfly skapte stor skade på aveie" en slik første side i de store avisene.

                  Lykke til

                  Kjell

                  Angående styrketesting i Tyskland så har jeg lest artikler og sett bilder av at de tester store akro modeller for 20 til 25 G. Blant annet en Challenger II fra Exclusive modellbau som veier 23,5 kg, den ligger opp ned i en slags krybbe med 280 kg i sand sekker fordelt på hvert vingesett. Altså 560 kg til sammen.
                  Tenkte bare komme med ett konkret innspill av dette.

                  Mvh OJ
                  Last edited by Olavjoergensen; 07-11-09, 21:43.
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #99
                    Det virker som Eureka enten tar det for gitt at trådstarter ikke vil lære av andre, eller at Eureka refererer til en privat samtale med trådstarter der sistnevnte avviser å ta imot gode råd. I og med at dette prosjektet er kontroversielt, så ville det vært en fordel om de med klare oppfatninger ikke utydeliggjør premissene for innleggene.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • angående vekten så vil jeg si at 40-50 kg høres altfor lite ut.
                      Jeg har en treferdig halv skala modell med v.sp 2,68 og lengde 2,92 i kjellern. Den veier bortimot 18 kg med all elektronikk,rigge vaier, understell,glassfiber deler og en kanskje litt for kraftig motor dome. Ingen ting er trekt enda, byggesettet er forøvrig fra Exclusive modellbau og anses som lette og sterke sett. Den er bygget uten noen spesielle former for dill dall. Motor og potter til denne veier over 6 kg alene.

                      Motoren til din modell vil veie rundt 16 kg uten potter og et ramme verk til å holde den fast. Bare vekten av denne med ramme verk + vekten av min "lille modell" i forhold til din er vel ikke veldig langt unna 40 kg bare det. I tillegg så er konstruksjonen din dobbelt så stor omtrent og kommer til å kreve mye styrke på mange steder. Når størrelsen øker så drastisk så krever det kraftigere materialer hele veien som igjen veier mer, naturlig nok.
                      Kommer denne modellen under 70+ kanskje 80 kg så blir jeg imponert.
                      Vet ikke hva du har planer om å trekke med, men blir det duk og lakk så utgjør jo dette noe også.
                      Ifølge det jeg finner på internett så veier en fullsize Ultimate 1150 pund. altså 521 kg. Dette er tomt for bensin og olje.

                      Er ikke negativ til prosjektet ditt, men vil bare si min mening om vekt.

                      Mvh OJ
                      Last edited by Olavjoergensen; 27-11-08, 15:41. Reason: La til litt
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • Husk å dele belastninga på to.. 50 kilo/10G blir da 125 kilo på hver vingehalvdel.
                        Det ser litt lysere ut da?
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment


                        • Originally posted by Soarer View Post
                          Husk å dele belastninga på to.. 50 kilo/10G blir da 125 kilo på hver vingehalvdel.
                          Det ser litt lysere ut da?
                          Hvis du skal ha 10 G ved 50 kilo så blir det uansett 500 kilo belastning.
                          Det er jo hele konstruksjonen som må tåle belastningen, ikke vingene isolert.

                          Dessuten, som nevnt i et tidligere innlegg, kanskje modellen burde belastes til 20G eller 25G?

                          Kjell

                          Comment


                          • Dette med vekten på flyet, vil jeg ikkje begi meg noe mer ut på. Det gjenstår å se hvor tungt det blir etterhvert som alle delene er ferdig skåret. Cato Horten sin Pitts som er 304cm i vsp, samme produsent som din, veier 29 kg, med en 3W 212 og masse dop og lakk. Så om du tror du nærmer deg 40 kg med din modell, så er det noe galt med settet ditt. Ikke vondt ment.

                            Har ikke noe imot å ta imot råd fra hverken den ene eller den andre, men siden jeg har hjelp fra folk som bygger "full size", så vil jeg tro at jeg skal klare meg fint.

                            Eureka har send meg masse PM der han er svært kritisk, og det skal han få lov til. Jeg har personlig aldri sett han fly, eller bygge et fly, så hvor han baserer sine uttalelser fra, kan jeg bare gjette meg til, bortsett fra at han tydligvis har nær kontakt med Phil Clark.

                            Jeg bruker sjelden å bli påvirket av andres meninger om hva jeg driver med i denne hobbyen, men ser at jeg kanskje skal fortsette prosjektet i det stille og avslutte tråden her. Ikke fordi jeg ikke tåler kritikken, men jeg ser at prosjektet provoserer folk og kan komme til å være grunnlag for munnhuggeri oss debatanter i mellom.

                            Uansett, flyet kommer til å bli bygget enten det veier 60 kg eller 100 kg. Når alt utstyr utenom treverk og glassfiber veier 23 kg, så kan man lure på hvorfor jeg skulle måtte ende opp med å lime sammen nærmere 80 kg med balsa og finer.

                            Jeg skulle likt å ha sett hvor tung en 46% Ultimate scratch bygget etter tegning av Phil Clark eller Robert Fuchs hadde blitt. Tviler på at den hadde blitt 17,6 kg som min nåværende Ultimate er. Noe sier meg at den hadde blitt nærmere 30.

                            Det blir jo bygget en 80% Extra i USA som skal veie under 50 kg. Jeg ser at han har mange tvilere han også. Men han klarer det nok.

                            Jeg vil uansett tenke over om jeg skal fortsette tråden eller ikke. Og som jeg sa, ikke fordi den har kritiske tilhengere, men for å unngå drittslenging o.l i fremtiden.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

                            Comment


                            • Det blir lett mye G i acro ja, jeg tok bare et eksempel som var nevnt ovenfor.
                              Og tenkte at det var noen som gikk i de baner å belaste en vinge med et halvt tonn på 10G.
                              Det var bare for å friske opp i det. Men så klart 20G, så er en der med en gang.

                              Postet samtidig med Knut Eriks innlegg..
                              Last edited by Soarer; 27-11-08, 15:52. Reason: Legge til siste setning.
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment


                              • Originally posted by Eagle View Post
                                Dette med vekten på flyet, vil jeg ikkje begi meg noe mer ut på. Det gjenstår å se hvor tungt det blir etterhvert som alle delene er ferdig skåret. Cato Horten sin Pitts som er 304cm i vsp, samme produsent som din, veier 29 kg, med en 3W 212 og masse dop og lakk. Så om du tror du nærmer deg 40 kg med din modell, så er det noe galt med settet ditt. Ikke vondt ment.

                                Har ikke noe imot å ta imot råd fra hverken den ene eller den andre, men siden jeg har hjelp fra folk som bygger "full size", så vil jeg tro at jeg skal klare meg fint.

                                Eureka har send meg masse PM der han er svært kritisk, og det skal han få lov til. Jeg har personlig aldri sett han fly, eller bygge et fly, så hvor han baserer sine uttalelser fra, kan jeg bare gjette meg til, bortsett fra at han tydligvis har nær kontakt med Phil Clark.

                                Jeg bruker sjelden å bli påvirket av andres meninger om hva jeg driver med i denne hobbyen, men ser at jeg kanskje skal fortsette prosjektet i det stille og avslutte tråden her. Ikke fordi jeg ikke tåler kritikken, men jeg ser at prosjektet provoserer folk og kan komme til å være grunnlag for munnhuggeri oss debatanter i mellom.

                                Uansett, flyet kommer til å bli bygget enten det veier 60 kg eller 100 kg. Når alt utstyr utenom treverk og glassfiber veier 23 kg, så kan man lure på hvorfor jeg skulle måtte ende opp med å lime sammen nærmere 80 kg med balsa og finer.

                                Jeg skulle likt å ha sett hvor tung en 46% Ultimate scratch bygget etter tegning av Phil Clark eller Robert Fuchs hadde blitt. Tviler på at den hadde blitt 17,6 kg som min nåværende Ultimate er. Noe sier meg at den hadde blitt nærmere 30.

                                Det blir jo bygget en 80% Extra i USA som skal veie under 50 kg. Jeg ser at han har mange tvilere han også. Men han klarer det nok.

                                Jeg vil uansett tenke over om jeg skal fortsette tråden eller ikke. Og som jeg sa, ikke fordi den har kritiske tilhengere, men for å unngå drittslenging o.l i fremtiden.
                                Du misforsto meg tydeligvis angående vekt. Jeg skrev at vekten av min lille modell med den motoren DU skal ha i din havner på ca 40 kg totalt. Min modell blir under 24 kg den.
                                Det jeg mente å få frem var at 40 kg var altfor lavt anslag til din modell.
                                Hadde min havnet på 40 kg, hadde jeg heller brukt den til peis ved enn å fly med den

                                Skjønte ikke helt hva du mente her :
                                Når alt utstyr utenom treverk og glassfiber veier 23 kg, så kan man lure på hvorfor jeg skulle måtte ende opp med å lime sammen nærmere 80 kg med balsa og finer.

                                Mvh OJ
                                Last edited by Olavjoergensen; 27-11-08, 15:49.
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X