Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Soarer View Post
    Hei Knut Erik.
    Jeg har god erfaring med 3M Scotchweld DP 125 til forskjellig bruk der det skal være litt flex mot "levende" materialer.
    Om du er interessert så kan jeg sende deg en tube. Har 12 ubrukte patroner som du kan få om det viser deg å være noe å satse på.
    Ellers så er det mange gode forslag her, så du nærmer deg nok nå.

    Review av dette produktet på FG:

    3M Scotch-Weld Epoxy - FlyingGiants
    Bare flygreier: )

    Comment


    • Hei og hå.

      Takker for alle innspill her, det er hyggelig at folk engasjerer seg i denne modellen. I går traff jg en kar som har et lim som jeg skal prøve. Det er et 2 komponent hvitt trelim, som brukes i møbelproduksjon her på Sunnmøre, og skal være skikkelig sterke greier. Hærdetid på ca 30-40 minutter, noe som gjør at det ikke tar allverden av tid å lime sammen delene.

      Så nå ser det ut til at vi skal få en fortsettelse. Skal som dere sikkert vet,reiser jeg til Fagernes nå tidlig i uka som kommer, og når jeg da kommer hjem, begynner jeg å lime sammen kroppen. Da kommer oxo bilder rullende. Har fått sving på pc'ns bildebehandlingsprogram dippedutt dingsebums, slik at jeg får overført bilder fra mobilen igjen. Så da blir det liv

      Så nå krysser jeg fingrene for at det skal ta form nede på hobbyrommet
      Sees på Fagernes. :
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • Hadde en lengre samtale med et firma som støper større lystbåter og diverse ting i kompositt materialer i dag. Der jeg tidligere skulle få tak i lim. Sjefen der i gården er en god venn av meg, og han har fått stor interesse for dette prosjektet. Han mener jeg skal forsøke å bygge ferdig modellen, for å få en indikasjon på vekt. Deretter vil han om dette blir suksess, forsøke å få frest former for vinger og kropp, og vakuum støpe en Ultimate i karbon, i samme størrelse. Han skal støpe cowling og hjulkåper til den som ligger på hobbyrommet nå. Så nå klør det godt i fingrene. Litt artig når en såpass stor resurs som et sånt firma, vil forsøke å lage et sånt fly.

        Så når Fagernes er over, skal jeg besøke dem, og ha noen flere samtaler om prosjektet. De samarbeider i tillegg med et firma i nærheten som freser former, og et annet firma som har en heftig isopor skjære maskin.

        Tenkte jeg bare måtte dele min fornyede entusiasme. Tøft med norsk produsert kompositt modell, av Ultimate, i gedigen størrelse.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • Høres spennende ut! Blir da denne compositt versionen lagt ut for salg eller vil den kun være til privat bruk? Kan jo tenke meg at det er flere som er interessert i en såpass stor maskin borti Uniten...
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • Starte eget firma du nå da Knut Erik!? SG Models? (Steikje Galen Models)!!
            Thomas Rongve

            Comment


            • Det er nok ikke umulig å lage flere modeller, når forma først er laget er det jo fort gjort å støpe flere. Hvorvidt det er marked for sånne modeller, vet jeg ikke, her i Norge er det vel minimalt, og frakt kostnadene over dammen blir vel i drøyeste laget for en modellflyver i USA. Men dette kan jo luftes når modellen står ferdig.

              Vekt målet på ca 60 kg, vil iallefall ikke være et problem med en carbon modell vil jeg tro. Jeg mailer med en fyr i USA som bygger Weimo sin Ultimate på 4.7 meter. Den har en 3W 684 i nesa og veier ca 45 kg. Han har kastet original vingene, og bygger sine egne på samme måte som mine vil bli bygget. Han skriver at 684 cc er overkill på den modellen, men siden har har noen sånne motorer liggende og ingen mellom størrelse motor, bruker han denne. Han har tilbydt meg å kjøpe en 3W 684 CS TS for en meget hyggelig pris, og den skal glatt hovre en modell på 60-70 kg, sier han. Så da er det håp.

              Iflg ham, og andre som bygger modeller som er større en "normalen" i USA, bygger vi europeere modellene våre veldig tunge. Meget mulig det. Vet at dette med styrke er den tingen det blir fokusert mest på, og da går det utover vekta. En kar i klubben min, støper sine egne modeller av Spitfire, på ca 2.58 m vsp. Hans modeller er tunge, men de flyr bra, og om du kikker inni vingen på et av de flya, så er den så forsterket at man glatt kapper lyktestolper med de

              Han reduserte vekta på noen modeller fra 23 til 18 kg, med å bytte ut vingebjelker og spant som var laget av x finer til sandwich. Styrken ble den samme. Jeg driver og maser på ham om å få støpt en Spitfire, for de er fine modeller som vekker litt oppsikt. Hadde vært tøft å reist på Warbird Weekend med 5-6 sånne Spitter og flydd formasjon. Time will show.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • Originally posted by Eagle View Post
                Jeg driver og maser på ham om å få støpt en Spitfire, for de er fine modeller som vekker litt oppsikt. Hadde vært tøft å reist på Warbird Weekend med 5-6 sånne Spitter og flydd formasjon. Time will show.
                Du får skrike hvis han vil støpe enda en til! =D
                All you need is love

                Comment


                • skulle gjerne sett litt bilder
                  ------------------

                  PA Bad Boy med ASP46
                  H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                  E-Flite Taylorcraft
                  T-rex 450Sport
                  Cessna Cardinal on floates (EPP)

                  Comment


                  • Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe på denne tråden. Det er mange grunner til det. For det første har jeg begynnt i ny jobb siden jeg startet på flyet. Denne jobben gjør at jeg er mye på reisefot. Jeg har også mange andre prosjekter på gang, og når et prosjekt som går relativt fort unna først igangsettes, blir jeg som regel bundet ved det.
                    Det har vært fokusert mye på det negative ved en så stor modell, og jeg og Svein Erik, som skulle bygge vingene, har vært veldig frem og tilbake om hvorvidt vi skulle gjennomføre dette. Kostnadene er store, og det krever mye av både byggerom, utstyr og kompetanse. Min kompetanse ble drept i en bilulykke i Eiksundtunnelen tidligere i sommer, og uten ham som veileder, har jeg ikke allverden med erfaring når det gjelder konstruksjon. Jeg har i tillegg kastet spantene som var ferdige, ikke på dynga, men opp på loftet på skolen der jeg bygger. Alt er nesten like helt, så det er mulig å fotsette.
                    Det positive er at flyet som ble brukt som mal, ble knust tidligere i år. Det er nå mye lettere å kopiere de siste spantene som var veldig innebygde, spesielt de i front som bærer vinger og motor. Vingene kan også inspiseres, og alt er tatt vare på.

                    Min plan er å fortsette på prosjektet. Siden jeg nå står for alt helt alene, ber jeg dere glemme tidligere vekter og oppsett. Motor valg må også sees vekk ifra, foreløbig.
                    Jeg klarer ikke å legge vekk tanken på å sette sammen dette beistet, og de som jeg pratet med under Huckfesten i USA, oppmuntret meg noe voldsomt. Og de tilbyr meg all mulig kompetanse som de har, via nettet.

                    Jeg har fremdeles mange jern i ilden, og disse kommer jeg til å fullføre utover høsten og vinteren. Men jeg kommer til å bruke tid på dette prosjektet innimellom.
                    Jeg vil takke alle som har støttet meg så langt, og jeg lover å fullføre dette. Vi tar det som det kommer.

                    Så da er det bare å følge med her, alt som skjer blir postet her, og jeg skal også legge ut bilder når jeg får sjangens til dette.
                    Beklager at det har vært stille her så lenge, håper å snu dette nå, så tar vi der herfra.

                    Mvh Knut Erik Rognes.
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • Hele Norge og RC-verdenen forøvrig venter på deg
                      Hva enn annet folk måtte ha sett, så er det det "modellflyet" veldig mange vil huske best, all time...
                      Det er bare så soleklart at flyet må bli en realitet. Punktum
                      Mvh
                      Gudmund

                      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                      Comment


                      • Her er det bare i si...

                        Skynd deg langsomt og ta den tiden det trenger...

                        mvh.
                        Raptor
                        as Rolv Leirro (www.rcforumet.com)
                        Mvh.
                        Rolv Leirro

                        Comment


                        • Nå skal jeg kuppe min egen tråd

                          Som tidligere skrevet så skal jeg fortsette dette prosjektet, men jeg har bestemt meg for å lage et "prøve prosjekt" først.
                          Tidligere i høst, etter et lite uhell på Imac treffet hos Aurskog Høland, bestemte jeg meg for å rive betrekningen av min 40% SD Model Yak 54. Dette for å sjekke for evnt skader fra uhellet, samt at jeg vil trekke om modellen i et annet skjema. I tillegg skal modelen bli noen kg lettere.

                          Så til saken.
                          Nå når modellen står maken og forlatt på hobbyrommet, ser jeg at det er utrolig enkelt å kopiere denne. Men ikke uten å gjøre det hele litt større. Har sittet og knottet litt på kalkulatoren, og har blitt enig med meg selv i å øke størrelsen med 40%. Dette skal totalt utgjøre at det nye prosjektet blir på 56%, høres kanskje ikke så stort ut, men det blir svært.

                          Vsp på ca 4.62 meter, med en vingekorde på 114 cm ved rota. Vil ikke skrive så mye om selve byggemetoden ennå, men den blir noe annerledes enn den tiltenkte metoden på Ultimaten. I skrivende stund driver jeg å bygger nytt hobbyrom i kjelleren på mitt nye hus, dette rommet står ferdig til helgen. Når alle maskiner og verktøy har blitt hentet fra det gamle rommet, skal jeg ta fatt på arbeidet. Skal lage ett byggebord på 120x240 cm, som står på hjul, slik at jeg kan flytte det dit jeg vil. Rommet blir på 17.6 kv meter, og skal ikke være oppbevaringsrom for andre modeller. Disse skal stå på et eget rom, slik at byggerommet kun blir---------byggerom. En liten sofa skal inn der, sammen med kjøleskap og en 42-50" flatskjerm tv av billig merke. Søylebore maskin, profilsag, bandsag, bandsliper og alt det som trengs for å bygge litt.

                          Vingespant blir laser skjært, sammen med stabben, så der blir det lite skjære arbeid for min del. Satser på å få kjøpe karbon vingerør fra Bill Hempels 60% Extra.
                          Så om en uke eller litt mer, så begynner jeg å skære motor boxen, og bilder kommer etterhvert. Siden modellen er relativt stor, så velger jeg å poste i denne tråden, så kan vi se hvilke hindringer som kommer til å dukke opp på Ultimaten når den skal til pærs senere.

                          Legger ved et bilde av en 46% Yak fra Kina. Den er jo oxo ganske stor.
                          Attached Files
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • Originally posted by Eagle View Post
                            Legger ved et bilde av en 46% Yak fra Kina. Den er jo oxo ganske stor.
                            den er stor ja.Men vi må ikke glemme att disse kineserene er veeeldig små da
                            Hvilken motor skal du ha i 56% da ? siden eg først snakker om motor. Vet du hvilken walbro forgasser (produkt nr ) som fungerer på min 3W 200 B2 ts ? det er nok denne tillotson forgasseren som tuller det til for meg. Har testet med Walbro forgasseren som stod på ZDZ 210 B2 motoren min, og da vart tomgang helt stabil på 3W'n men den forgasseren,men det virket som den ikke leverte nok på toppen. Forgasseren eg testet på 3W motoren er
                            WB 27-638
                            Alt som kan fjernstyres.
                            ---------------------------------------------
                            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                            Steinar Kvarme.

                            Comment


                            • Originally posted by elektrodude View Post
                              den er stor ja.Men vi må ikke glemme att disse kineserene er veeeldig små da
                              Hvilken motor skal du ha i 56% da ? siden eg først snakker om motor. Vet du hvilken walbro forgasser (produkt nr ) som fungerer på min 3W 200 B2 ts ? det er nok denne tillotson forgasseren som tuller det til for meg. Har testet med Walbro forgasseren som stod på ZDZ 210 B2 motoren min, og da vart tomgang helt stabil på 3W'n men den forgasseren,men det virket som den ikke leverte nok på toppen. Forgasseren eg testet på 3W motoren er
                              WB 27-638
                              Snedig ot
                              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                              Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

                              Comment


                              • Enig med siste taler her.. Snedig OT. For øvrig er denne tråden helt knall. Et eget skap på kjøkkenet er fullt av popcorn kun for denne tråden
                                Geir


                                3D plane - 1D brain

                                Comment

                                Working...
                                X