Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tråden om det store flyet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bare si fra om du får for lite å gjøre. Har et halv-skrotet fly du kan få reparere
    Godt å se du er i gang.
    Attached Files

    Comment


    • Da har jeg fått skjært ut de siste 2 motorspantene, de ytre. Her ligger de klare for laminering, som skal gjøre i morgen på dagtid. Som bildet viser, kommer totalvekta på alle 4 spantene til å havne på 1.5 kg, inkl lim.Dette gir meg 5.5 kg å gå på, da målet for treferdig flykropp uten stab og sideror skal være 7 kg. Alt under er bonus, det som blir over blir hodebry
      I morgen kan jeg begynne å skjære ut boxen som utgjør bakerste delen av halen, og begynne å lime sammen balsalister og forme kroppen fremover mot canopyen. det blir gøy.

      Og Anders: Jeg tror du måspørre noen andre, er dårlig på reparasjoner
      Attached Files
      Last edited by Eagle; 02-12-09, 23:14.
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • Har virkelig ikke peiling på stooor bygging, men

        jeg er ganske stø på vektreduksjon..
        Du kan sikkert spare et gram her og dermed å ta ut noen åpninger til i ett av laminat komponentene. Da sparer du både vekt fra treverk og lim, så lenge du limer på den delen som har mest hull... Mulig du også kan erstatte noe finèr med glassfiber/balsa/glassfiber laminat. Fort å lage og sterkt som finer. Bare mye lettere. Hvis du finner 20 steder der du kan spare 50 gram, så har du spart èn kilo!!!
        Følger med på prosjektet med stor interresse.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • Originally posted by Eagle View Post
          Da har jeg fått skjært ut de siste 2 motorspantene, de ytre. Her ligger de klare for laminering, som skal gjøre i morgen på dagtid. Som bildet viser, kommer totalvekta på alle 4 spantene til å havne på 1.5 kg, inkl lim.Dette gir meg 5.5 kg å gå på, da målet for treferdig flykropp uten stab og sideror skal være 7 kg. Alt under er bonus, det som blir over blir hodebry
          I morgen kan jeg begynne å skjære ut boxen som utgjør bakerste delen av halen, og begynne å lime sammen balsalister og forme kroppen fremover mot canopyen. det blir gøy.

          Og Anders: Jeg tror du måspørre noen andre, er dårlig på reparasjoner
          Nei da Knut Erik. Har sparket den bort i et hjørne. Det kommer et nytt fly

          Comment


          • Originally posted by bad scientist View Post
            jeg er ganske stø på vektreduksjon..
            Du kan sikkert spare et gram her og dermed å ta ut noen åpninger til i ett av laminat komponentene. Da sparer du både vekt fra treverk og lim, så lenge du limer på den delen som har mest hull... Mulig du også kan erstatte noe finèr med glassfiber/balsa/glassfiber laminat. Fort å lage og sterkt som finer. Bare mye lettere. Hvis du finner 20 steder der du kan spare 50 gram, så har du spart èn kilo!!!
            Følger med på prosjektet med stor interresse.

            Joda, jeg planer om iallefall to hull, eller ett stort til nede fremme mot torpedoveggen der det er mye tre. På 3.3 meteren utgjorde dette rommet plass for canisterene, men siden den nye er 40% større, vil ikke eksosen komme så lang bak, og da kan jeg heller lage hull der. Skal gjøre det etter laminering.

            Var forresten innom hobbyrommet til Lillehammer MFK forleden, det var imponerende. Skulle ønske noen vill gå sammen om et sånt rom her oxo, veldig sosialt å sitte sammen og jobbe på modellen. Gratulerer.
            Last edited by Eagle; 03-12-09, 00:20. Reason: So inni inste med skrivefeil da.
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

            Comment


            • Hallo Knut Erik.
              Imponerende byggverk du er i gang med her, blir spennende og følge med i tråden din.
              Vil bare enda en gang takke med hjelpa med og skaffe DLE 111 en til meg. Den står nå klar til og monteres, hvis jeg nå bare kan bli frisk snart så gyver jeg på.
              Lykke til med bygginga.
              Mvh
              svein K
              Mvh
              Svein K

              Comment


              • Hei Svein

                Takk for det. Håper det blir like bra som jeg tenkt dette her da. Håper motoren står til forventningene, og om du trenger noe, er det bare å si ifra, jeg får tak i det meste.

                Det har ikke skjedd så mye idag, grunnet husarbeid(opp pussing), men jeg har laminert de ferdige spantene, og de ligge nå i press mellom to blytunge glass, gamle store stueglass fra huset her, så da håper jeg de blir rette og fine når jeg tar dem ut i morra. Fjerna litt mer treverk fra store spantene, og fikk vekk 130 gram totalt. Skal i tillegg pusse ned spantene, så får vi se om jeg klarer å komme ned på 1.3 kg totalt.
                Regner med å få gjort mye i helgen, så det er bare å titte innom
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • Imponerende bygge som vanlig. Håper du blir å se på Skoger i sommer når du er på konnerudbesøk
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment


                  • Ja, skal komme nedom stripa når jeg er der, håper jeg kan ta med Haikong Yak'n jeg kjøpte av Flypilot, om dere lar meg gjestefly da?
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment


                    • Ett lite tips jeg vil slenge inne er at det er kanskje litt lurt å begynne med letting i halen først å så heller lette den fremme etterhvert når du ser hvor mye vekt du trenger for å ballansere den.
                      Er veldig surt å måtte legge inn bly for å kompensere, etter du har skjært ut lette hull å mistet litt styrke.
                      Thomas Rongve

                      Comment


                      • Hei Thomas.
                        Halen blir nok veldig lett, da den skal bygges av balsalister, med kun to små x finer plater bakerst for å kunne ha noe å feste stabben i. Balansering blir ikke noe problem, da det skal 2 Seiko servoer inni flyet, disse kommer til å bli plassert der det trengs ang CG. Inkl batteri veier de 800 gram, så det blir en fin vekt å flytte rundt. Flyet skal ha en Seiko som går på høyderorene, den blir montert inni kroppen, og så blir det lagret opp et sleide system som har overføringer ut av kroppen på begge sider, og inn i høyderorene. Mange F3A modeller har et lignende system, men mitt blir litt annerledes og montert helt bak ved hengslingslinjen på stabben, og ikke forran stabben, som er vanlig på en F3A modell.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • Jaja, det går videre på bygget. Har ikke fått gjort altfor mye, grunnet husarbeid, men har startet limingen av kroppen bakfra, og har kommet et stykke på vei. Har fått ferdig selve ramma, og det gjenstår å lime inn noen "bjelker" til, på kryss og tvers for god avstivning. Har limt inn platene som stabben skal festes til. Kroppen pr dd er bygget frem til bakkant av cockpitramma. Satser på å fortsette fremover mot fireall/cowlingfeste i morra. Skal skjære ut sirkelen som utgjør firewall da, og preppe den for listverket som kommer bakfra. Vekta ble veldig lav hittil, men jeg regner med at det øker på etter hvert. Se bilde.
                          Attached Files
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • Synes du har bra driv på bygginga eg da. Ser veldig bra ut det du gjør også Knut. Hvilken lim er det du bruker til byggingen av hale seksjonen? Og disse "rakett pinnene" er dei bare limt sammen butt i butt eller er dei sammenføyet på noen måte, tenker da på bladskøyt, V fuge eller noe i den dur.
                            Alt som kan fjernstyres.
                            ---------------------------------------------
                            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                            Steinar Kvarme.

                            Comment


                            • Hei Steinar.

                              Det går greit foreløbig, det enkleste er vel over nå. Fremover mot cowlingen er det mye dill, og jeg har grublet mye på hvordan jeg skal gjøre det, men jeg starter på det nå i dag. Jeg bruker Flash superlim, alle 3 variantene. Limer ikke butt i butt. Når jeg skjøter sammen 10x10 listene, så skråskjærer jeg endene 2.5 cm, og limer dem. Da blir det en god skjøt. Alle skråstøttene blir skjært i pileform, slik at de limer like mye til den vertikale lista som den horisontale.

                              Vi får se hvor langt jeg har kommet til kvelden, nå er det middag, og så er det ned og tenke litt mer, før jeg limer meg fremover
                              Knut Erik
                              But it flies, so who cares??
                              www.torqueroller.com
                              Steikje galen
                              www.skalamodellflyklubb.no
                              www.teamflyingcircus.com

                              Comment


                              • Ser bra ut. virker som du vet hva du gjør. bare et lite dumt spørsmål. skal hale/kropp være så firkantet eller skal den rundes av på noen måte.
                                syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                                carl goldberg ultimate
                                DJI S900
                                piper pawnie el kjærre


                                Futaba 14SG
                                diverse epp tjafs
                                Per-Egil Furuseth

                                Comment

                                Working...
                                X