Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enda en CNC-router...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har selv en gamepad som jeg bruker til denne funksjonen, men angrer litt på at jeg ikke kjøpte en trådløs, eller så må jeg lodde på extension på kabelen, det går jo også.

    Som nevnt ovenfor, kjempefin å jogge til 0 pos med

    Mvh
    C

    Comment


    • Cory, kan du kjøre x og y samtidig på din?
      Skulle veldig gjerne kunnet kjøre begge på en gang en runde rundt arbeidsstykket slik at maskinen "husker" banen, og så la den gjenta mønsteret til ønsket dybde. Vet ikke helt hvordan jeg skal få dette til...
      Terje

      Comment


      • Originally posted by Te-raptor View Post
        Cory, kan du kjøre x og y samtidig på din?
        Skulle veldig gjerne kunnet kjøre begge på en gang en runde rundt arbeidsstykket slik at maskinen "husker" banen, og så la den gjenta mønsteret til ønsket dybde. Vet ikke helt hvordan jeg skal få dette til...
        Fant nettopp ut av det med å kjøre flere akser samtidig. Det var en innstilling i keygrabber.
        Når det gjelder å "ta opp" og lagre den manuelle kjøringen for å kunne gjenta den presist er jeg ikke kommet noe lengre...
        Terje

        Comment


        • Flott

          Sorry, men hadde ikke muligheten til å få sjekket det før nå, men nå har du jo funnet løsningen:

          Mvh
          C

          Comment


          • Mnja, løsningen på å bevege aksene har jeg. Men nå skulle jeg gjerne hatt det slik at jeg kan bruke en knapp på joysticken for å sette nullpunktet individuellt for hver akse. F.eks nullpunkt X-akse = knapp1 osv. Har fått det til slik at en knapp tilsvarer home-tasten, men da settes jo nullpunktet for alle på en gang....
            Terje

            Comment


            • Originally posted by Te-raptor View Post
              Det verste er vel egentlig at jeg ble litt ivrig på størrelsen, så jeg tviler sterkt på om jeg får plass til den i "furtebua" i kjelleren til vinteren. I sommer kan den stå i garasjen, men det går ikke til vinteren med kulde og fukt, så kanksje jeg blir nødt til å kvitte meg med den etterhvert, og heller lage en litt mindre.
              Nå står den fint i furtebua sammen med dreibenken og den manuelle fresen
              Det var bare såvidt, men med litt bærehjelp gikk det akkurat å manøvrere den inn.
              Tenkte å konstruere et spesialbygget kamerahelikopter med integrert kameraoppheng basert på denne wankelmotoren: 403 Forbidden, men det viser seg at bensinutgaven bare har 1.8hk, noe som nok er i minste laget. -Noen som vet om sterkere wankel motor i samme vektklasse? Tenkte å lage chassiet selv, og bruke vitale deler fra T-rex 700N eller Bergen Intrepid gas.
              Wankelmotor er essensielt pga. vibrasjoner....
              Terje

              Comment


              • Backlash

                Har oppdaget ca 0.1mm backlash i kulemutteren til x-aksen Dette er skrue og mutter kjøpt fra linearmotionbearings, og såvidt meg bekjent er det ingen justering på disse mutterene. -Håper jeg tar feil i dette, og at noen isåfall kan tipse meg om hvordan jeg kan justere det vekk.
                Har stått i hele kveld og prøvd meg frem med backlashkompensering i Mach3, men testfilen min med en ø20mm lomme blir bare verre med kompenseringen aktivert, nærmest uansett hvordan jeg stiller hastighet og akselerasjon. Og der hullet blir mest sentrisk går maskinen som et gammelt treskeverk...

                Har såvidt begynt å vurdere å bygge om driften på den aktuelle aksen til tannremsdrift, men vil helst slippe. Skulle gjerne også slippe å returnere skrue og mutter for å få nytt.
                Alle gode tips mottas med takk, jeg står midt i et prosjekt der jeg skal lage flere lagerbukker og forskjellig som helst skulle vært ganske presist, siden lagrene skal krympes inn og sitte fast.
                Terje

                Comment


                • Har funnet to bittesmå skruer i hver ende på mutteren, men tror ikke disse egentlig gjør noe mer enn å tighte den hvite plast-liningen i hver ende?
                  Terje

                  Comment


                  • det er ikke sikkert at det er mutteren som er slakk?
                    kan jo være lageret i enden av skruen som er problemet.
                    denne kan strammes med mutteren.
                    T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                    Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                    Raptor 90se (solgt)
                    Extra 300 . (kontainer mat)
                    Mini funtana ( Peis varme )
                    Protech Cessna 182

                    Comment


                    • Det er mutteren, lageret er tight. Men jeg har dratt til de bittesmå skruene i hver ende av mutteren, og det virket som om det hjalp.

                      Har også byttet strømforsyning, så motorene får 37v. Nå går den så det suser på 3500mm/min. Imorgen får jeg 3amp sikringer så jeg kan gå opp fra 2,5 som sitter der nå. Er spent på hva det gjør med kapasiteten.
                      Terje

                      Comment


                      • Heisann.
                        Er det noen av dere andre maskinbyggere der ute som har eksperimentert noe særlig med microstepping?
                        Selv kjørte jeg inntil nylig på 1/2 step, men har nettop endret til 1/4 step. Dette gir jo finere inndeling på matingen, men er usikker på hvor mye det vil innvirke på repeterbarhet/nøyaktighet. Har forstått det slik at for mye microstepping ikke er bra, men hva er for mye?? Det jeg har lagt merke til foreløpig (har ikke testet med noe fresing enda) er at når jeg endret til 1/4 fikk jeg veldig behagelig og myk lyd i motorene.
                        Er det noen der ute som har noe erfaring med nøyaktighet kontra microstepping?
                        Terje

                        Comment


                        • Det virker ikke som om microsteppingen sålangt innvirker merkbart på nøyaktigheten.
                          Men jeg sliter med nøyaktigheten når jeg freser sirkler, og det er kjedelig når det skal lages presstilpasninger til f.eks. kulelagre. Det går helt fint når jeg setter hastigheten til ca 600 mm/min, men hvis det går noe særlig fortere så virker det som om maskinen ikke henger med ved retningsendringer og hullene blir ikke helt sirkulære. Problemet er ikke at den mister step, for lineære bevegelser går helt fint, og hele jobben fortsetter korrekt.

                          Lurer på hva som gjør at den ikke henger med ved sirkulære baner. Kan det være at jeg bør endre akselerasjonen, eller er det bare en naturlig begrensning som jeg ikke kommer utenom? -Alle tips mottas med takk.
                          Terje

                          Comment

                          Working...
                          X