Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Grattulerer Alalfa.

    Så over til spørre spalten igjen. Vi maser om både den ene og andre radioen når vi anbefaler nybegynnere eller nesten nybegynnere som er på vei mot radio nr2 (tenker da på diverse Hitec, Futaba og JR). Hvorfoe anbefaler vi aldri Multiplex sin Cockpit mm? Fult utbygd sender m/batteri koster jo kun 1995kr hos Øgrey og senderen har 9 modellminner en brøte mikser og dr/expo o.s.v( 9 mixer til fly ferdig, 3 mixer til heli ferdig, 8 forskjellige stikkemode, Dualrate og expo, Motorcut, Timer og muligens en eller to frie mikser?). I tilleg kan en kjøpe rimlig sender pult og/eller en Rubberduck antenne til denne.

    Så mitt spørsmål må da bli: Hva er galt med Multiplex Cockpit mm? Eller er dette bare nok en godt bevart MPX hemmelighet?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #32
      Multiplex-eiere gir etter hvert blaffen i å prøve å fortelle Koreaklump-diggere om "sitt" merke rett og slett fordi det alltid ryr inn en masse hjernedøde argumenter mot merket av folk som ikke har eid eller prøvd sakene. Dem som har gått over til MPX ser rett og slett ikke hensikten med å si noe mer, dem bare "er i mål".... Skjønner egentlig ikke at jeg selv gidder engang....
      Cockpit er en godt brukbar radio, men merk at stikkene ikke er så bra som på EVO/Profi. Dem kan optimaliseres hvis du vet trickset...
      Nei, kjøp deg en Hitec så er du på trygg grunn og slipper å bli mobba av alle de andre eierne av "ergonomisk designete" HiSanTecBa 0031855733 PCM DV SXB MMSHX som selvsagt blir erstattet av en MYYYE bedre modell neste år som heter HiSanTecBa 0031855744 PCM DV SXB MMSHX....
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #33
        Tja, det var jo ikke meningen å sammenlikne den med Evo/Profi (som jo er i egen divisjon ), men heller å sammenlikne med t.d. Hitec Eclipse og dens konkurenter.

        Nå har du sagt A så versågod å si B (hva er trikset med stikkene?)

        Forøvrigt så var den ment som Trainer radio (pupil) til drømme radioen min (burde virkligt ikke være nødvendigt å si hvilken det er ) og til bruk på hang (har av og til en tendens å tryne når det svirrer litt for fort rundt øra på meg på hang kanten og det bør helst ikke stå Evo på senderen jeg lander på tror jeg).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #34
          Trickset ligger i "noe" inni støpingen på vuggene til stikkene... Må jo ha noen hemmeligheter vel?
          Jeg har noe så enkelt som en rein MPX Europa som elevradio, kun 4 kanaler. Den kan også brukes til små seilere Til og med motorfly kanskje? Vet ikke om den er å få lenger forresten.
          Er vel ikke så ille å spidde en sender på hanget uansett hva den heter? Pass på så du ikke treffer folk....
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #35
            Veier en over 100 kg og lander på en sender, bør den ikke vere for dyr. Nå gikk det jo bra med Hitecen min den gangen. Men hva med neste gang (for balansen min er jo ikke av de beste) og en ting til er jo at en kan bruke rubberduck antenne på Cockpiten, det kan en ennå ikke på Evo.

            Uansett er der noe negativt å si om Cockpit (så en bør lete etter en billigere elev radio) eller? Forøvrigt er jo dette en radio i nettopp "Korea klump" tilhengernes størrelse, så... kansje ett alternativ?
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #36
              Første kikk....
              En ting jeg pleier å teste på alle sendere, uten at det har noen betydning for noen andre enn meg er å teste balansen... Den skal kjennes "riktig" mht. vekt og tyngdepunkt..

              Jeg holder i stikkene og løfter radioen rett opp med antennen helt ute.. Den bør da helst være nøytral, dv.s. at den ikke vipper enten opp eller ned med antennen....

              Satte antennen på EVO i "flightmodus, dv.s tilt... Et ord her... *sikle!*
              Vi snakker balanse her...
              Dette har med hvor anstrengende det blir å holde radioen.
              Selv med nakkestropp føler jeg dette har betydning...
              (Sorry... Jeg driter i hva dere mener... Jeg diskuterer aldri følelser! )

              En annen ting.. Hvor mange radioer kommer egentlig med klips-lås på dekslet og umbrakonøkkel for stikkejustering som standard??
              Åpner du noe annet så forsvinner garantien før du rekker å si 'hæ??'...

              Du kan som vanlig justere lengden, hardheten, og i tillegg til at det er med 3 forskjellige stikketupper, så kan man i tillegg justere vinkelen på stikkebevegelsen..
              Betydningen av dette har jeg ikke skjønt før jeg fikk muligheten...
              Dette var helt genitalialt..!!!!
              Det har helt enkelt med det å gjøre at kroppens anatomi ikke greier de bevegelsene som stikkene i utgangspunktet krever uten interaksjon på de andre stikke-aksene... I såfall holder du ikke stikka naturlig... (Eller så kan du ha blitt skadet alvorlig i en ulykke som liten...)

              I tillegg så er det et veldig lettlest display som kan tiltes til ønsket posisjon.
              Å ha displayet øverst er egentlig en genistrek, i og med at det ikke er skjult under x-antall reimer og nakkestropper, og du trenger bare et lite kikk ned for å se bl.a. klokke og trim etc..
              Før har jeg tenkt at de røtne tyskerne skulle spare penger på å bruke et mindre display, men jeg ser helt klart fordelen.. Og i praksis er ikke displayet særlig mindre alikevel.

              Den har 2 rader med menyknapper, hvor de øverste har ikoner som forteller hvilke undermenyer de går inn i. Dvs. at du har hurtigvalg for f.eks. å gå til servomeny, modellmeny, stikkemeny, systemmeny etc..
              Litt uvant, men veldig logisk og lettfattelig oppbygd.

              For å unngå utilsiktet fikling og hekling med oppsettet så kan det også beskyttes med pinkode...

              Den j#€la lyden gikk det også an å slå av..

              At den har scanner og synthmodul gjør at den først tar en scanning av frekvensen du har stilt den inn på og sjekker om den er ledig.
              Du får uansett spørsmål om du vil bruke kanalen, enten den er ledig eller ikke. Fiffig!!
              Fin til å sjekke andres radioer med er den også..

              Mer kommer....

              Comment


              • #37
                Originally posted by Wiker
                Ingen rubberduck antenne men antenna til EVO (110cm) er litt kortere enn på Pofi (140cm). I katalogen til Øgrey er antenne for både Profi og Cocpit benevnt med edelstål og koster mer enn antenna til EVO (EVO 63,- Cocpit 81,- Profi 106,-), så det betyr vel av EVO-antenna ikke er av samme kvalitet.
                Evo antennen i edelstål (893002) er til salgs hos øgrey for kr 92.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #38
                  Edelstål antenne til Evo

                  Hei Vingemutter.

                  Hva er fordelen/forskjellen på edelstål antennen og den "vanlige" som følger med senderen?

                  Comment


                  • #39
                    Hei,

                    lurer på å bytte ut min Hitec Eclipse etter noen underlige kræsj i det siste...

                    Kan noen hjelpe meg med å forklare forskjellene mellom
                    Grauper MC-serie og Multiplex?

                    OJ
                    The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Edelstål antenne til Evo

                      Originally posted by Nitro
                      Hei Vingemutter.

                      Hva er fordelen/forskjellen på edelstål antennen og den "vanlige" som følger med senderen?
                      Nå vet jeg ikke om den som følger med senderen originalt er av edelstål eller er av vanlig forniklet type. Fordelene med en edelstål antenne (la oss si antenne av rustrfritt stål da selv om det kansje ikke er helt korrekt) er at den garanterer for en god kontakt antenne delene i mellom over ett mye lenger tidsrom. Altså ganske enkelt en antenne av mye bedre kvalitet.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Vingemutteren
                        Evo antennen i edelstål (893002) er til salgs hos øgrey for kr 92.
                        Da har de kanskje oppgradert antenna. Hvor så du det?

                        I katlogen fra Øgrey (katalog #14) står det altså:
                        89-3001 Senderantenne edelstål PROFI 106,-
                        89-3002 Senderantenne Royal evo 63,-
                        89-3005 Senderantenne edelstål Pic/Coc 81,-

                        Jeg kjøpte den til 63,- for ett år siden - bare for å ha en i reserve. Den er helt lik den som følger med på EVO - litt slark i de ytterste leddene. Om det er edelstål eller forniklet vet jeg ikke. Må forøvrig si at om det er edelstål eller ikke, så har jeg så langt ikke har knukket antenna eller hatt problemer på noen som helst måte.

                        Comment


                        • #42
                          I Multiplex sin hoved katalog 2003.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #43
                            Ja nå kan ikke posten gå fort nok, der er noe hærligt på vei inn.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #44
                              Evo 12 eller Profi MC 4000?

                              Nå skal jeg på besøk snart! Må bare prøve å holde den!!! Hvis du tør det da...

                              Comment


                              • #45
                                Den har synth og chanel check blant annet.
                                Gert Hildrestrand.
                                Limets Venner.
                                Valdres Flyklubb Modell

                                Famous last words? Hey watch this!

                                Comment

                                Working...
                                X