Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sitter og leser infoen om Nimh batterier i kulde på andre topic her på forumet og lurer på om den originale 7,2V 1500 Nimh batteri pakken i min R Evo vil vere trygg i vinter? Nå er det ikke så kaldt her på møre (bare sykt surt) om vinteren (sjeldent under -10C) og stiller meg litt undrende til at Nimh skal vere så dårlige i det tempratur området som oftest er aktuelt her (+5C / -10C). Noen som har formeninger om dette?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • Har du bytta til nimh selv? Grunnen til at jeg spør, er at jeg har en ny mpx profi 3030, og jeg kan da banne på at det var nicad celler som satt i den? Uansett, så hadde jeg aldri stolt på nimh annet enn i sommertemp!!!
      Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

      Comment


      • Brutter'n har nimh batterier i sin cocpit MM og det har ikke vært noe problem om vinteren.

        Angåene heli så er det en i klubben min som hadde mpx 3030 og som fløy heli. Han sa at futaba-gyroen ikke fungerte optimalt fordi den ville ha 1024bit oppløsning og mpx sin pcm bare hadde 512bit. Jeg veit ikke hvordan dette er med de nye IPD mottakerene. En annen ting var at det kunne være trøblete med trottelkurver, men det lar seg vel løse med en turtallsregulator.

        Har selv en 3030 men har ikke erfaring med heli. Sliter litt med og forstå de ulike mikserene,men en medvirkene årsak kan være at radioen min har fransk meny og bruksannvisning, et språk som ikke er min sterkeste side.

        Eivind

        Comment


        • Eivind, har du prøvd å snakke med Øgrey hobby angående språket i menyen din? Ville tro de kan programere om til norsk hvis du sender inn radioen.
          Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

          Comment


          • Fransk??? Det fikser nok Øgrey ja!
            Min gamleradio (3030) hadde engelsk meny i utgangspunktet, men da jeg hadde den inne hos Øgrey til oppgraderinger og ettersyn (ca. i 1991?) kom den tilbake med norsk meny...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • Hei,

              lurer litt på å bytte ut Hitec'en min jeg. Sett litt på MC3030 og EVO7/9 hva er forskjellen på de radioene? Hva anbefaler dere som har erfaring med de?

              OJ
              The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

              Comment


              • Jeg har "bare" erfaring med 3030 (og 4000...) Vanskelig å sammenlikne med EVO da, men mitt råd er enkelt: Profi 3030 selges nå med 1000 i rabatt! Kun 4350 for sender med HF-modul og accus! Sett deg på venteliste
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • Veit dere hvor mye han tar for å skifte språk ol?
                  Radioen er jo ikke kjøpt der.

                  Angåene programmering:
                  Når jeg bruker flapperon og har dette på et av skyvepotmeterene, så er balanserorene i nøytral når potmeteret er i midten. Når jeg dytter potmeteret fram går balanserorene opp og go spoileron virkning. Når jeg drar potmeteret mot meg går rorene ned og gir flapp virkning. Hvordan kan jeg få til at rora er i nøytral med potmeteret helt framme, og så at rora begynner å gå ned med en gang jeg drar i potmeteret (ikke bare fra midten av potmeteret)?

                  Det var rorete spurt

                  Eivind

                  Comment


                  • Skru av skruen på servohornet og sette potmeteret helt framme. Skru derretter på igjen servohornet .

                    Comment


                    • Det er vel litt vanskelig når man har flaperon (balanseror og flaps i ett) da får man bare balanseror nedover ... og det gir litt rar og dårlig rollvirkning
                      Hadde det vært separat flps så.

                      Eivind

                      Comment


                      • Sett verdien på flaps til -50% framover og 50% bakover... Evt 0 framme 0g 50% bakover, da virker den bare fra midten og bakover...
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • Kanskje jeg var litt kjapp... Vil anbefale å bruke en verdi på 30% på "Flaps" hver veg og så gi balanserorsandelene 70% hver veg. Da har du full dynamikk også på balanseror i ytterstillingene med fulle flaps. Og du må offsette servohornene til nøytral (90 grader) med skyvern framme...
                          (Måtte sette meg ned med 3030 og prøve litt her...)
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • Hvilken nytte man kan ha av gadgets!

                            Testet scanner modulen i min R Evo 12 her forleden og alt var fryd og gammen. Jeg tenkte det kunne være morsomt å teste alle senderne på stripa for å se hvor sterke signaler de sender ut. Fikk alle til å skru på senderne sine i tur og orden helt til jeg kom bort i ett litt besynderligt fenomen, en av senderne gav utslag ut over flere kanaler. Krystallet var vel kanal 64 men den sendte ganske sterkt på 61 og 67 også. signalet på 62 og 65-66 var klart svakere enn på 61 og 67 (og så ett sterkt og godt signal på 64 da). Jeg kunne se at den sendte signal fra 60-68 altså 4 kanaler til hver side av egen kanal (60 og 68 hadde den styrken som det fleste senderne sendte ut til sin nabokanal), dette kan vel umuligt vere bra. Merket meg at det varierte litt om jeg vippet på antennen, da kunne den pluttseligt vere bra ett øyeblikk.
                            Spørsmål: er det muligt at en radio kan sende på flere kanaler samtidigt (jamme) samtidigt som mellom liggende kanaler ikke blir spesielt forstyrret (altså sende på egen kanal 64 og samtidigt sende signal på 61 og 67)? Det at strøsignalene kunne komme og gå når anntenen ble vippet med, er dette pga dårlig kontakt i antennen eller kontakt problemer i printplaten inne i senderen (denne blir bøyd litt opp og ned når antennen beveger seg).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • Spørsmål: er det muligt at en radio kan sende på flere kanaler samtidigt (jamme) samtidigt som mellom liggende kanaler ikke blir spesielt forstyrret (altså sende på egen kanal 64 og samtidigt sende signal på 61 og 67)? Det at strøsignalene kunne komme og gå når anntenen ble vippet med, er dette pga dårlig kontakt i antennen eller kontakt problemer i printplaten inne i senderen (denne blir bøyd litt opp og ned når antennen beveger seg).
                              Jepp! Dette er fullt mulig!
                              Det kan være snakk om såkalte harmoniske forstyrrelser.
                              Kanalene er spredt med 10kHz intervaller, og ved dårlig kontakt enten i antenne, RF-modul etc., eller ved andre feil i RF-modulen (Altså høyfrekvens-delen av senderen, den som modulerer radiosignalene som sendes ut), så kan resultatet bli at senderen enten "bytter frekvens", dv.s. at den sender midt mellom to kanaler, på en annen kanal, eller at det blir såkalte "stående bølger" i HF-kretsen, som gjør at signalene langt på veg fases ut eller forsterker hverandre og som i sum modulerer harmoniske frekvenser som ligger enten i eller i nærheten av en annen kanals frekvensområde.
                              Den kan alikevel sende uproblematisk på den tiltenkte kanalen.

                              Og med bare 10kHz kanalseparasjon så er det ikke mye % feil vi snakker om, i og med at det sendes på 35/40MHz båndet...

                              Det samme kan faktisk skje hvis to sendere på en gitt frekvens står for nære hverandre. De to sendernes signaler kan interferere og lage en bi-frekvens som kan jamme andre sendere.

                              Så.. Er dere i tvil om en sender holder seg innenfor sitt eget frekvensområde, så få for all del nuddelkoppen sjekket.
                              (Det kan være at den ikke tålte krydderpulveret...)

                              En meget velkjent tysk produsent av ekstremt robust høykvalitets fjernstyringsutstyr ( ) lager sendere med scannere, og denne er glimrende til å få et inntrykk av hvordan andre sendere oppfører seg.
                              Haha!

                              Comment


                              • Ja ja MPX elskere, da er det altså offisielt. Profi 3030 er discontinued (det står i siste hovedkatalogen fra mpx). Mange har vel vært klar over at denne radioen har vært forsøkt faset ut før, men at den har blitt i produksjonen p.g.a. krav fra kundene. Men nå er det altså slutt for godt. Til de som kjøpte profi mc3030 på tilbud nå på slutten må jeg bare grattulere med anskaffelsen av solid kvalitets elektronikkav ypperste klasse. Det finnes sikkert noen å få kjøpt ennå for de som vil, men som sagt lagrene blir ikke etterfylt.
                                Slutten måtte vel komme for den er gammel og ting har skjedd på radio fronten, men jeg er redd dette er starten på utfasingen av skikkelige euro størrelse radioer. Nå er det kun Profi mc 4000 igjen (den ypperste), så får vi se hvor lenge koreanerne tilater den å eksistere.
                                Gert Hildrestrand.
                                Limets Venner.
                                Valdres Flyklubb Modell

                                Famous last words? Hey watch this!

                                Comment

                                Working...
                                X