Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Evo oppdatering

    Hei alle andre MPX Evo eiere!

    Da er Software utgave 1.40 tilgjengelig fra MPX. Ikke de store endringene, men noe småtteri. Last ned og les mer på:
    Kompetenter Partner für Modellflugsport | MULTIPLEX

    Gå inn på "downloads" og deretter "software".

    Har hatt en kjempedag på stripa med "Clipped wing Cub" og Evo9 radioen. Fornøyd!

    Ha en fortsatt fin helg

    Comment


    • #62
      Takker for infoen Nitro. Update lastet ned og innstalert, riktig nok for noen timer siden, men tennisen på eurosport var ulidelig bra Sargsian vant til slutt, helt rå 5 setter).
      Likte godt at de hadde ryddet opp i Trainer menyen (rotet meg bort og hadde stilt inn radioen som pupil uten å være klar over det her om dagen, skjønte lite da den ikke virket lengre. Men det var jo klart at det måtte være noe i trainer menyen jeg hadde gjort. Nå ser en det med engang om en skulle komme til å stille inn feil på pupil/teacher.

      Har sendt mail til multiplex med spørsmål om å få klarhet i hva det egentlig mener med alt denne svadaen om lading av Evo senderne. Etter å ha lest om feilmeldinger og feilmulighter i forklaringen til pc programvaren så har jeg blitt ordentlig nervøs anngående å lade med laderen min (hardware feil kan vist lett bli resultatet om noe går galt under lading), riktig nok så har jeg ikke sett at laderen min lader med stort over 8,50V (rett før peak), men en blir jo betenkt uansett slik de skriver det.
      Uansett når jeg får svar så skal det komme hit pronte.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #63
        Svar fra MPX anngående Lading av EVO:

        Hello Mr Hildrestrand.

        the most important reason why you can't use most of the computer rapid chargers is, that the charging circuit of the radio isn't absolutely separate from the rest of the TX electronics. This we need for the battery management of the radio. Therefor the TX electronic is under power permanently.
        Some of the rapid chargers pulse the batteries to check them, and the thermik fuse in the battery pack get higher resistance and the charger believes that there are more and more cells. So the input voltage grows higher and higher and the electronic of the TX can be destroyed.
        To avoid this we give this warning and say the best way for charging is a constant current charger or dirct charging with less than 1.5 Ampere.

        Kind regards.

        MULTIPLEX
        Customer Care

        Roland Nafz

        Nr. 003931
        Datum 06.09.2004
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #64
          Svar fra Multiplex kundebehandling angående mitt spørsmål om advarsel til lading av Multiplex Royal Evo sendere i Royal Evo manual.

          Oversatt av Gert A Hildrestrand

          Den viktigste grunnen for hvorfor en ikke kan bruke de fleste komputer laderne på markedet, er at lade kretsen i Royal Evo ikke er helt separert fra resten av elektronikken i senderen. Dette fordi vi skal kunne bruke batteri styringen/overvåkningen, derfor er all elektronikken i senderen på og konstant utsatt for spenningen under lading.
          Noen av hurtigladerne puls lader batteriene for å kontrollere dem, og termo sikringen i batteripakken til Royal Evo gir da høyere motstand, laderen tror da at der er flere batteri celler enn hva der faktisk er. Da blir lade spenningen høyere og høyere og elektronikken i Royal Evo kan bli ødelagt.
          For å unngå dette har vi gitt denne advarselen og sagt at den beste måten å lade Royal Evo på, er med en konstant strøm lader eller direkte lading (batteriet tatt ut av senderen) med inntil 1,5A.

          Vennligst hilsen
          Multiplex
          Kundebehandling
          v/Roland Nafz


          Min kommentar til ovenstående svar:
          For å unngå at laderen tester batteriet i senderen ved å sende spennings pulser må en under ingen omstendighet benytte seg av ladernes auto funksjoner, da disse er de som blir lurt av termosikringen i batteripakken. Om en likevel ønsker å ta sjansen med en komputer lader kapabel til lading av mer enn 8 celler, sørg da for at laderen er programmert til 6 celler NIMH og hold lade strømmen nede, i mitt tilfelle måtte jeg ned i 100mAh før laderen fungerte korrekt (Simprop Intelli Control V2). I tillegg så bør en overvåke lade prosessen så en har kontroll med spenningen. Jeg la merke til at batteriet peaket ved ca 8,8V og at spenningen steg sakte under hele lade prosessen frem til dette punktet når alt var ok (en må anta at stort høyere spenninger ikke må forekomme). Jeg føler meg relativt trygg når jeg har kontrollert at lade prosessen har startet og laderen ikke starter med test prosedyre (kan skje selv ved forhånds programmering, da helst under forberedelse til utlading) og går direkte i gang med en normal lade syklus, dette forutsatt en kontroll ved jamne mellomrom under hele lade prosessen. Tilslutt vil jeg si at all cycling/utlading av batteriet i Royal Evo, bør skje med batteriet tatt ut av senderen og med egen kabel for direkte lading.

          Gert A Hildrestrand.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #65
            Takk skal du ha!
            Case closed! Coolt!

            Jeg sitter og oversetter en EVO-manual til norsk, det er manualen som er skrevet av James "Joedy" Drulia (hos Multiplex USA), og er rettet mot de som er vant med å programmere asiaradioer/nuddelbokser og er glimrende for nybegynnere på EVO...

            I og med at programmeringslogikken er helt annerledes enn nuddel-radioene (og faktisk utrolig genial når man ser logikken) så er det ofte her folk går seg vill. Spes. på mixere...

            Er i kontakt vedr. kopirettigheter i og med at dette blir en ikke-kommersiell direkte oversettelse til fri bruk.
            Regner med at dette skal gå veldig bra!

            Comment


            • #66
              Så lenge den blir gjengitt i sin helhet og med alle krediteringer, tror jeg ikke Joedy vil ha noen store innsigelser. Det kan være han vil ha noen til å se over oversettelsen før han godtar offentliggjøring av opplærings manualen (det ville ihvertfall jeg ha ønsket om jeg var ham). Han har fått materiale fra norge før, Geir Wilkran har skrevet ett avsnitt i manualen, og vil vel vere naturlig å spørre om hjelp til kontroll av den ferdige oversettelsen.
              Å oversette denne opplærings manualen til norsk er en stor jobb og vil ta tid da der er 126 sider (og flere blir det vel), så lykke til (jeg tar gjerne imot en kopi når den er ferdig ).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #67
                Jepp!
                Håpet er at det skal bli litt enklere å få folk til å velge MPX i Norge dah.....!!

                Verden har for mange nuddelbokser!!

                Comment


                • #68
                  Hei alle sammen. Fikk endelig min splitter nye MPX Profi 3030 idag med spacebox og reimer mm. Ble reine julekvelden her idag da postmannen ringte på døra med en stor pakke. Så da er det vel bare å gratulere joo med nok en nyfrelst mpx eier.
                  Har lånt hans gamle i et par mnd nå, og mpx programmering appelerer ihvertfall til meg. Helt genialt.
                  Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                  Comment


                  • #69
                    Grattulerer!
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #70
                      Enig med siste taler! Grattis!!!

                      Comment


                      • #71
                        Hei alle sammen.
                        Er det noen som kan fortelle meg hvorfor dere mener at Multiplex er så mye bedre enn alt annet, Futaba,JR,Hitec etc.? Mange av gutta som flyr Imac, store modeller, 3m vingespenn bruker f.eks. Hitec servoer.
                        Forresten er det vel Hitec som har overtatt Multiplex også nå.
                        Så hvorfor er MPX så mye bedre?

                        Uvitende,som gjerne vil vite.

                        Comment


                        • #72
                          Huff da
                          Nå har du nettopp banna i kjerka, du må ikke nevne Hitec og Multiplex i samma setning!! Da er det en hel del folk her inne som kommer til kortslutte og si ting de egentlig ikke mener Bare vent og se...
                          Align T-Rex 450
                          Fizza elektrofly
                          JR 9xII

                          Comment


                          • #73
                            Tja som eier av Flere Hitec radioer og hovedsaklig har Hitec servoer, mottakere osv. og i tillegg har en MPX Royal Evo 12, burde jeg vere litt kvalifisere til å svare.
                            Det grunnleggende som det er verdt å merke seg er at:
                            1. Hitec er en merkevare/produsent som baserer seg på å selge produkter i den nederste pris kategorien.
                            2. Hitec er koreansk og stor produsent av slik electronikk i den rimlige delen av markedet.
                            3. Hitec har mange fine produkter men har også (dessverre) en noe varierende kvalitet (spesielt på enkelte servoer), om den varierende kvaliteten er jamt spredd utover eller følger enkelte produksjons serier vites ikke, men Hitec sine Feather mottakere er beryktede.
                            4. Er selv fornøyd med mine Hitec produkter, tenker da på Motakere, servoer, brytere, kabler og spesielt standard servoen HS422 (men ikke HS300).
                            5. Hitec radioene er jamt over bra radioer, problemet er vel at andre og mere mereterte produsenter som Futaba og JR nå har beveget seg inn på Hitec`s pris område med tilsvarende produkter og da de har med sitt gode rykte i ryggen så får Hitec ofte pepper for sine feil mens Futaba/JR ikke har feil, eller så sier ikke eierne noe om der er feil.

                            6. MPX er opprinneligt ett lite østerisk? familie selskap som de siste deceniene har vært det mest innovative og dedikerte selskap innenfor RC produsentene hva kvalitet og løsninger for spesielt high end seilfly piloter. Noe som selvsagt kommer andre enn seilfly flygerne til gode. Kortsagt kan selskapets produkter i kvalitet sammenliknes med andre kjente merkenavn som t.d. Rolex.
                            7.MPX ble for en stund siden oppkjøpt av av det samme Koranske forettnings folkene som eier Hitec, en må nok påregne en delvis sammkjøring, men siden MPX fortsatt blir liggende der de er og med de samme annsatte er det lite troligt kvaliteten blir merkbart foringet, MPX er ment som high end merket som skal komplettere Hitec om de nye eierne er forstått riktigt.

                            Så kommer vi til hvorfor MPX av mange er rekknet som det beste som finnes. Her er MPX sin filosofi når vi kommer til programering av komputer radioer essensiell. Asiatene har alltid sverget til forhånds bestemt programering av mikser o.l. i motsettning til MPX som altid har etterstrevet at radioen skal kunne ha mest mulig muligheter og derfor knappest har forhånds programering i sine større komputerradioer (nesten alt er fritt). Dette medfører riktignok at MPX radioene krever noe mere av brukeren i starten, men når en er vant til MPX sin tankegang, så er det bedre enn det meste annet på markedet.
                            Oppramsing av hva t.d. Royal Evo 9/12 har må jeg ta i en ny post senere om det skulle være innteresangt. Må bare nevne ett par ting jeg synes er kule (sikkert andre radioer som kan det samme, men jeg vet ikke om andre enn MPX radioer akkurat nå)

                            1. Jeg kan bytte kanal på senderen med ett par taste trykk og scanne hvilke kanaler som er i bruk med ett par andre taste trykk.
                            2. Jeg kan bremse en servo helt ned til 4 sekunder i 0,1 sek inntervaller (snadder på retrakt og i mitt tilfelle på trottelservoen så jeg ikke glemmer meg og gir for raskt full trottle).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #74
                              Det er stort sett som med alt annet...

                              Kjøper du det biligste, så får du stort sett det billigste... Da er det spart på alt... For å få det billig nok...

                              Hvis du kjøper de dyreste HiTec-servoene, så er ikke det dårlige greier.
                              Da er det heller ikke hakket, flenset, skrellet og ripet med sparekniven inni.... (Somregel...)
                              Digitalservoene til HiTec har et rimelig bra rykte, ihvertfall 'uttaskjærs'...

                              Hå er ikke f.eks. Eclipse en "dårlig" radio heller, men som på nuddelradioer flest, så er veldig mange av funksjonene forhåndsdefinert til spesifikke knapper, og radioen blir da begrenset i den forstand at du ikke kan konfigurere den sånn du selv vil ha den.

                              Det er programmeringsmulighetene, fleksibiliteten og driftssikkerheten du betaler for hos MPX...
                              Du må nesten ha prøvd begge radioene og fått sammenlignet de direkte for å se hva jeg mener... For det ER stor forskjell...

                              Comment


                              • #75
                                Om det er. Må bare si meg enig med siste taler.

                                Et eksempel på fleksibilitet: Holdt på med timer funksjonene i min Evo da jeg kom på at det hadde vært kjekt å se hvor lenge av en flight eleven har kontrollen når jeg har trainer styring tilkoblet, dette viste seg å være null problem, det var bare å programere samme bryter/bryterposisjon som jeg bruker til trainer utgangen til slot timeren. I tillegg ønsket jeg å bruke samme timeren som total timer når jeg flyr til vanligt. Ikke noe problem, når trainer funksjonen ikke er aktivert i programmet så fungerer bryteren kun som timer bryter, i tillegg så brukes trottle til å styre sum timeren så jeg vet hvor lenge motoren har gått (veldigt ok på elektro modeller). Bare en ting å si om dette leketøyet, det er bare så hærligt (si hva man vil om gadgets, men de er u unværlige straks en har dem).
                                Gert Hildrestrand.
                                Limets Venner.
                                Valdres Flyklubb Modell

                                Famous last words? Hey watch this!

                                Comment

                                Working...
                                X