Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Huffda, skal endelig noen flere "oppdage" MPX?? Ille å være vekk fra forumet i 2-ukers bolker av gangen, men noen skal jo bygge landet også.... trøsten er at det blir mer gadgets på kammerset av det (borte-tid=cash=umiddelbare anskaffelser av gadgets ) (sier ikke hva).

    Til VM: siden du skoler en del vil jeg anefale deg følgende: legg trainer-switchen på venstre siden på senderen din. Når eleven flyr setter du throttle-stikka di til høy tomgang, holder venstre pekefinger på trainer-switchen og korrigerer konstant med høyrestikka for feil eleven gjør... når det går helt skeis for eleven er du allerede i gang med å korrigere for feilen eleven gjør og i det du "overtar" draes gassen av og du er allerede i ferd med å gjøre recovery... 2 sekunder bedre sikkerhet
    Er det bare 4 sekunder delay på servoene på EVO??

    Razzle: hvorfor MPX? Kan ikke svare på det, vet bare med meg selv at jeg "er i mål" når det gjelder valg blant sendere som er tilgjengelig i dag... og den jeg kjøpte for halvannet 10-år siden er ennå sannsynligvis den som gir mest for pengene for de aller fleste aktive modellflygere (3030) ! Selvsagt vil de aller fleste mene at "den senderen JEG har" er optimal.... men svært mange som roper høyt har ikke prøvd så mange fabrikat Klart du kan finne et pinnsvin som er skreddersydd akkurat den nisjen innen RC du er i akkurat nu, men for mange teller fritt valg av funksjoner mer.

    Alfalfa har et svært viktig poeng her: du må vite hva slags logikk som skal brukes. Og MPX-logikken er svært logisk og "riktig" hvis du vet hva "logikk" går ut på. Har nevnt det før, og en "Elev AV" samtidig med en "Elev PÅ" er bare ikke logisk.... Samme gjelder når man skal tildele funksjoner: Stikke-inputs først, så mixere og helt på slutten av logikken myser vi på andeler av mix på hver enkelt servo. Logisk eller hva....?

    PS: Jeg er ingen tilhenger av "oppdateringer" og nye versjoner på software som skal hentes på Internettet... Dessverre ser jeg at MPX har havnet der. En software-oppdatering bør gjøres av en leverandør der det ikke fins fnugg av sjanse for bugs og virus eller humørsyk PC, og skal følges av en komplett bruksanvisning der oppdateringer er innbakt i denne KOMPLETTE manualen!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #92
      He he, der var du for sent ute joo, jeg har allerede byttet ut lang stikkene med medium og flyttet trainer switchen tilbake til venstre side der jeg er vant til å ha den, men på en av på switch og ikke trykk knapp. Apropo finnes det noen annen måte å fly skole fly på da?

      Bare 4.0 sek, er det ikke nok da Jeg bruker nå 0,3sek forsinkelse på trottlen på ett av flyene mine og det virker bra, men mere enn 4 sek vet jeg ikke hva en skal bruke det til (du får forklare meg det), jeg rekker jo fint å krasje på 4 sek.

      Når det gjelder oppdatering og feil retting med pc kabelen, så synes jeg personlig at det er en pk måte å gjøre det på. Der følger jo med ett dokument som beskriver endringene som er gjort.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #93
        Har et spørsmål ang. oppdatering av software. Finnes det ikke noe slikt som i BIOSen på datamaskinen-går det galt er det bare å resete med jumperen og prøve på nytt? Merkelig hvis ikke det skal gå men har ikke peiling på det. Har bare en Laser 6 selv.

        Comment


        • #94
          Originally posted by Samsung
          Har et spørsmål ang. oppdatering av software. Finnes det ikke noe slikt som i BIOSen på datamaskinen-går det galt er det bare å resete med jumperen og prøve på nytt? Merkelig hvis ikke det skal gå men har ikke peiling på det. Har bare en Laser 6 selv.
          Nei der er ingen jumpere eller lignende remedier for resetting/innstilling av radioen på t.d. Evo.

          Går det galt så laster en bare inn softwaren på nytt og radioen er da slik sen var som ny (eventuelt med oppdateringer som måtte ha kommet siden). Normalt så tar en bare en oppdatering på Evo senderne (man har da alt som er lagret liggende som før). I tillegg så har en selvfølgeligt tatt sikkerhets kopi av modellene og misene i radioen, slik at en ikke mister de om en av en eller annen grunn må/vil reinstalere radioen.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #95
            Originally posted by Ja9
            Jepp servoene er knyttet til v-hale+. Der går det fint å stille utslag for en og en servo på v-halen. Det jeg ville finne frem til var om det var en måte en kunne justere begge samtidig på.
            Sorry, men jeg forstår ikke helt hvordan du kan stille utslaget for en og en servo i mixeren. Når man justerer en verdi i en mixer da skal det gjelde for alle servoer som er knyttet til denne mixeren. Derfor skal det bare være nødvendig å justere verdien for Spoiler i denne mixeren, og det skal da gjelde begge haleservoene som er knyttet til mixerenen.

            Er du sikker på at begge servoene går riktig vei? Eller, skulle den ene servoen vært reversert?

            Hvis du ikke har gått det til å fungere tror jeg du må forklare helt detaljert hva du gjør, hvor du gjør det, og hvilke verdier du har satt opp.

            Comment


            • #96
              hvis jeg vil ha mer høyderor i bremsefasen så må jeg jo inn på hver av servoene som styrer høyderor og justere bremseinput for de to gjellende servoer.
              De 4 vingeservoene er tilkyttet "butterfly" mens haleservoene er tilknyttet
              "v-hale+"
              Jan Eric Klausen
              Forus RC Klubb

              Comment


              • #97
                Originally posted by Ja9
                hvis jeg vil ha mer høyderor i bremsefasen så må jeg jo inn på hver av servoene som styrer høyderor og justere bremseinput for de to gjellende servoer.
                De 4 vingeservoene er tilkyttet "butterfly" mens haleservoene er tilknyttet
                "v-hale+"
                Bleklager så meget. Jeg har hele tiden tror det var en Evo du hadde, men så slo deg meg at her var det noe rart. Gikk tilbake og så at du faktisk hadde skrevet at du "...nylig byttet ut min hitec eclipse mot mc3030...".

                Da må du nok, såvidt jeg vet, juster begge servoene separat. Dette er anerledes på Evo - der gjør man bare en justering av av mixerverdier som vil gjelde for alle servoer knyttet til den aktuelle mixeren.

                Comment


                • #98
                  I Ja9 sitt tilfelle hadde jeg gjort følgende:

                  Legge inn en frimix på alle rorene.... Tok meg 6-7 minutter på stuebordet å lage det til.... verre å forklare

                  Frimixen skal bestå av (hvis det er disse rorene som er på flyet):
                  - Side+T
                  - Høyde+T
                  - Balanse+T
                  - Flaps

                  Etter MPX-telling ville jeg satt servoene slik:
                  1: Venstre balanse
                  2: Venstre flaps
                  3: Høyre flaps
                  4: Høyre balanse
                  5: V-hale
                  6: V-hale

                  Servo 1 og 4 sine verdier: Side AV, Høyde AV, Balanse PÅ, Flaps PÅ.
                  Servo 2 og 3: Side AV, Høyde AV, Balanse SW5, Flaps PÅ.
                  Servo 5 og 6: Balanse AV, Høyde PÅ, Side PÅ, Flaps PÅ.

                  På servo 1 og 4 er det naturlig å differensiere balanserorsutslaget, f.eks 100% opp og 40% ned. Flaps gjerne til 0% med throttlestikka framme (ingen brems) og gjerne 50% 8OPP!) med stikka bak. Greit utgangspunkt for butterfly-test.
                  På servo 2 og 3 ville jeg latt flaps være 100% i begge ender og legge balanserorsandelen til +/- 60% og aktivert via en switch, som nevnt SW5 her. (Siden det er greit å kunne kjøre full-span balanseror når det går fort)
                  Servo 5 og 6: Side og høyde til +/- 100% i begynnelsen. En av servoene må sannsynligvis reverseres på en av funksjonene (høyde?) Så kommer høyderorskompensasjonen fra flaps/brems: begynn med ca. 5% ved null brems for å ha et nøytral-utgangspunkt for servoene til V-hale. Kanskje prøve med 10-15% ved fulle flaps/brems?

                  Man får sine måter å angripe utfordringer (ikke problemer med MPX) på med årene, og dette er slik jeg ville gjort det. Har en lei uvane med å bruke mulighetene til fri mixing, spesielt på seilflyene mine

                  OG: har du spoilers i tillegg er det selvsagt bare å bruke ledig RX-kontakt, sette alt unntatt "Flaps" til "AV" og justere....

                  Mer villedende enn til hjelp dette?
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #99
                    Eeeh Joo, trur du skal være med under en evt fremtidig programmering av en kommende 4 meter....
                    Når du først har fått meg frelst til MPX, så får du jaggu preke bra og
                    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                    Comment


                    • Piece`o Cake. Men bare 4 meter?? Hva med 6?
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • Til VM: Å ha mer enn 4 sekunder delay på servoer er ikke noe must... Men hvis du virkelig vil ha smooooothe transisjoner når du setter storseileren din over fra en mode til en annen er det "kjekt å ha" alle mulighetene til stede
                        Eller hva hvis du bruker to sterke servoer til retract på en WW2-modell der venstre hjulet skal gå inn på 6 sekunder og det høyre på 11????
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • Joo: Digger programmerings-forslagene dine!
                          De er utrolig godt forklart! Og jeg synes de viser logikken veldig godt!

                          Ikke føl deg presset til ikke å avgi forklaring i fremtiden heller!

                          Eller hva hvis du bruker to sterke servoer til retract på en WW2-
                          modell der venstre hjulet skal gå inn på 6 sekunder og det høyre på 11????
                          Kjøpe den nye Futaba "NudleWonder 14" og et par servoforsinkere... Da kan du høre på musikk mens faenskapen jobber.....

                          Comment


                          • NudleWonder 14!!! LOL, jeg ler så jeg får krampe Og herlig at man kan kjøpe servoforsinkere når man ikke har MPX!

                            Vel Alfalfa, rart med det man har brukt noen år, rester av kunnskap og egne preferanser henger igjen i hjernebarken... Til opplysning så blir det litt annerledes å angripe sakene med MC4000.. og tross bruksanvisningslesevegring har jeg funnet ut at det er genialt med 13 punkters justering på servoer, og det kan settes "alle"/begge veger. Hva med 7% negativt høyderor ved maks siderorsutslag uansett hvilken veg sideroret går? Kompensasjon for at flyet trekker mot cockpit i knife-edge... Jeg har IKKE forklart noe av dette for widowmaker siden han allerede er sååå blærete med sine særs lave fly-by`s i knife-edge i dag Minner meg forresten om "verselinjen" til en aktiv bruker på forumet her: "Famous last words: Hey, Watch this!!"

                            Det er så gøy med gadgets at man snart slipper å dra ut og fly Men hva gjør jeg med de 4 nye flya jeg fikk til helga? EPP..
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • Takker for hjelpen Joo! Ser helt klart at du er en stor ressurs når det kommer til Mpx programmering! Har ikke prøvd forslaget ditt enda, men kan ikke se at det vil hjelpe på problemet mitt. Kan sånn jeg ser det ikke justere begge høyderorservoer samtidig i ditt forslag heller.
                              Jan Eric Klausen
                              Forus RC Klubb

                              Comment


                              • Nei Ja9, du må nok sette %-andelen av flaps-korreksjon for hver høyderor-servo når du endrer på oppsettet
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                                Comment

                                Working...
                                X