Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiplex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    EVO7, 9 eller 12???

    Uansett så lurer på hva jeg har drevet med før jeg kjøpte EVO'en..

    Litt drastisk overgang mht. programmering, men når man setter seg ned for å lære det så er det utrolig logisk oppbygd!

    Ordnung muss sein!!!

    Scanner og synthmodulen er bare g-9-al!!

    Btw... Noen som vil kjøpe sender og mottagerkrystaller for kanal64??
    2 senderkrystaller og 8 mottagerkrystaller (graupner/futaba).
    Jeg har for lav annsenitet på stripa og måtte bytte kanal...
    Skjønner ikke hvorfor Erik ikke vil la meg fly på samme kanal når han var oppe med jet'ene.....

    Comment


    • #47
      7 er det ikke og jeg måtte jo toppe deg, selv om hobby budsjettet for to år gikk med.
      Med dagens lille ekstra bestilling så brøt jeg 11k grensa (tror jeg må ha tørna helt), men jeg hadde jo glemt data kabelen og den må man jo ha .
      Forøvrigt så er både en brukt Europa sender (en 40mHz til 395) og trainer kabel med så nå kan jeg skole med eget radio utstyr og elevens eget fly uten å bruke radioen hans, hipp hipp hipp hurra for synth og 36 modellers minne.

      Spørsmål: Kan jeg koble styring av trainer utgangen på bryteren på stikka? (den bryteren som en trykker inn den ene og den andre for av).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #48
        Ja i dag kom Evon. Gleden var stor og jeg skulle lade den, men etter 8-40mah så sluttet laderen og lade (viste full ladet). Slo på senderen og så volt grafen bare rase ned til null. Jeg ladet på 200mA og mente dette måtte gå greit (i innstruksjonene står der maks 150mA eller 0,1C første gangene). Etter fire forsøk så prøvde jeg med å redusere ladestrømmen til 100mA (fordi spenningen i pakken spratt opp i 8,5V med engang) og vips så holdt spenningen seg nede og mAerene begynte å renne inn. Jeg viste jo at Tyskerne er bokstavelige i sine instruksjoner, men så bokstaveligt at 50mA for mye virkligt var for mye kom nesten som ett sjokk for meg. Er dette vanlig på nye helt tomme NiMe batterier?

        Forøvrigt så er en gadget som til og med fruen syntes er stiligt det faktum at navnet mit står i diplayet etter at jeg skrur på senderen (det første jeg gjorde etter å ha byttet til engelsk språk). Ingen bakdel at hun synes den er stilig (og det til tross for at hun vet prisen på den ).
        Sjokk nummer to var når jeg oppdaget at Europa MC 1010 faktisk er en 7 kanals komputer radio (denne fikk jeg med for å bruke til trainer radio for 395kr, den er riktignok på 40mHz men virker helt fint ).
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #49
          Gratulerer så meget!!!

          Originally posted by Vingemutteren
          ...jeg skulle lade den, men etter 8-40mah så sluttet laderen og lade (viste full ladet). Slo på senderen og så volt grafen bare rase ned til null. Jeg ladet på 200mA og mente dette måtte gå greit ...
          Tja, det høres ut som at du har ladet men automatisk peak-detection? Den første ladingen bør imidlertid være en tidsavgrenset langsom lading på lav mA (75mA - 300mA står det i manualen). Den første ladingen bør altså avsluttes etter en fastsatt tid, og ikke med peak-detection. (Slik jeg har forstått det er heller ikke peak-detection helt til å stole på ved så lav lade-rate.)

          Du regner ut ladetiden ved å dele batteriets kapasitet (1500mA) på ladestrømen. Dersom du lader med 150mA (0,1C) bli det 1500mA/150mA=10timer, mao. ved lading på 150mA tar det 10 timer å tilføre 1500mA. Det er imidlertid vanlig å ladde litt lengre for å være sikker på at alle cellene når samme nivå. Hvis man lader på 0,1C er det vanlig å lade i 12-14 timer.

          Formelen for første lading blir da:
          kapasitet (mA) / lading (mA) * 1,2 = ladetid (timer)

          Foresten, husk på å ikke ladde direkte gjennom ladekontakten bak på EVOen dersom du bruker en lader som er i stand til å lade mer enn 8 celler. Det kan vist nok skade elektronikken.

          Comment


          • #50
            Joda det var peaken som slo inn, men det var ikke noe problem da ladestrømmen ble redusert og peaken ble detektert korrekt.
            Ja jeg har lest dette om laderen og ble litt bekymret. Min Simprop Intelli controll V2 kan jo lade litt flere celler, men jeg antar at dette har med eventuell autolading å gjøre (det vil i så fall bli farligt da laderen kan i korte perioder gå høyt opp i spenning). Jeg er nøye med å bruke for programerte lade sykluser så jeg rekner ikke med å få problemer (håper jeg).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #51
              En ting om Evoen, jeg skjønner ikke helt programeringen på denne. Skal det ikke gå å sette flere brytere til å gjøre samme funksjon. Eksempel: En på av bryter til trainer styring og i tilleg ha muligheten til å samtidigt kunne bruke trykknapp bryter (på av bryter høyt oppe i luften og trykknapp bryteren under landings forsøk). Argh og jeg som attpå til leser manualer.

              P.S. Joo, ser at dette er min post nr 1201 (hadde aldrigt trodd jeg skulle ta deg igjen, har du ikke internett i det hullet du skulle grave deg ned i?).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #52
                Hei Vingemuttern. Hyggelig å høre at du har ny radio du og. Jeg for min del går fortsatt og venter på min nye profi 3030 fra Øgrey. Skal visstnok være rundt hjørnet.
                I mellomtiden har jeg fått låne joo sin gamle 3030, da han avanserte til en 4000. Det har desverre vært stille fra joo i det siste, men det kommer nok av at han sitter langt inni et fjell og kobler opp noe duppetingser for et eller annet nytt flytårn. Men han kommer nok sterkt tilbake. Han blir ihvertfall særdeles irritert hver gang jeg misunner ham ved å sende en sms om hvor fin flyving vi har hatt om ettermiddagene i det siste.
                Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Wiker
                  Foresten, husk på å ikke ladde direkte gjennom ladekontakten bak på EVOen dersom du bruker en lader som er i stand til å lade mer enn 8 celler. Det kan vist nok skade elektronikken.
                  Hm... Det skjønner jeg ikke helt... For det sitter en spenningsregulator der, og det står heller ikke noe om det i noen av manualene mine...

                  Det eneste er at MAX LADESTRØM whatsoever er 1.5A....
                  Man risikerer å brenne av printbanene på hovedkortet.
                  Men er man edruelig så holder man seg jo nesten amperen under dette....

                  Forøvrig så er det sjelden man bruker batterier for hurtiglading i TX.... Vet noen gjør det, men det er iallefall ikke noe som blir levert som standard.

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Vingemutteren
                    Skal det ikke gå å sette flere brytere til å gjøre samme funksjon.
                    Det er nok det motsatte som er tilfelle - du kan sette en og samme bryter til å gjøre flere funksjoner. F.eks. kan du sette bryteren som skifter mellom flyfaser til samtidig å slå av/på mixere.

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Alfalfa
                      Hm... Det skjønner jeg ikke helt... For det sitter en spenningsregulator der, og det står heller ikke noe om det i noen av manualene mine...
                      Joda, det står nok helt kart i manualen (kapittel 8.4 Charging the transmitter battery):
                      "Charging with mains chargers or 12V-chargers for max. 8 cells:
                      The battery can remain installed in the TX for
                      charging...
                      Charging with 12V-chargers for more than 8 cells:
                      Never charge via the charging socket! Unplug the
                      battery from the electronics board..."

                      Mao. skal man ikke lade gjennom senderen med en lader som er i stand til å håndterer mer enn 8 celler. Vet ikke om det sitter noen spenningsregulater der eller ikke.

                      Slik jeg har forstått (fra div. diskusjons forum) trenger ladere en form for volt-forsterker for å håndtere mer en 8 celler, og at det er denne volt-forsterkeren som kan skape problemer hvis den sender korter støtt med høyere volt-stryrke enn hva kretskortene tåler. Og, at faren for et slikt støt er spesielt stor i det øyebliket laderen oppdager at et batteri er koblet til (?).

                      I manualen står hurtiglading beskrevet, og det står ingen advarsel om ikke å hurtiglade.

                      Comment


                      • #56
                        Snakket akkurat med Øgrey og fik litt klarhet i sakene anngående lading av Evo. Min komputer lader med peak detektering ferdigt innstilt på 6 celler skal ikke vere noe problem da den ikke vil sende noen store spenninger inn i senderen når den er riktigt programerrt. I auto modus kan radioen bli grillet p.g.a. for høye spenninger. Ladere som bruker Reflex lading (t.d. min ACE smart charger) kan uansett ikke brukes da der er diode i radioen (eller var det på batteriet ?) som skal hindre kortslutning i ladekablene. For å være helt sikker kan en kjøpe en ladekabel fra Øgrey som lader batteriet direkte (man tar da batteriet ut av radioen).

                        Problemestillingen om max 8 cellers lader/over 8 cellers lader gjennstår fortsatt i mine øyne men mener dette har med at konstant strøms ladere (vanlige radio/mottaker ladere) jobber med høyere spenninger alt etter om hvor mange celler de er i stand til å lade. Altså att de som er bergnet på mere enn 8 celler er i stand til / vil levere for høye ladespenninger for radioen (ikke batteriet). Om så er tilfelle så er det ikke noe problem å bruke peak ladere (som Simprop Intelli control V2) bare de er riktigt innstilt på celle tall (6).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Vingemutteren
                          Snakket akkurat med Øgrey og fik litt klarhet i sakene anngående lading av Evo. Min komputer lader med peak detektering ferdigt innstilt på 6 celler skal ikke vere noe problem da den ikke vil sende noen store spenninger inn i senderen når den er riktigt programerrt....
                          Akkurat. Mm.. tror ikke jeg kan stille inn antall celler på min Robbe Infinity II. Ja, ja.. nå er det forsent da jeg for lengst så meg nødt til å kjøpe inn en egen lader (max 7 celler) for EVOen. Det er for såvidt greid for nå kan jeg ladde både Tx og Rx samtidig når suget er stort og jeg har det travelt med å komme avgårde.

                          Hva synes du om EVOen sålangt? Har du fått prøvd den?

                          Foresten: Multiplex la ut ny software for ett par dager siden - version 1.40. Ikke noen store nyheter. Det er en komme ny test som sjekk integriteten på hukommelsen (i radioen altså) når man slår på senderen.

                          Comment


                          • #58
                            Ikke annet enn på hobbyrommet og stua På den annen side så er fire fly ferdigt innprogramerte og kontrollert at det funker (ett av dem bruker jeg kanal 70 og resten kanal 78, der er såå deiligt atte ). Så nå er den første 100 lappen innspart (slipper å kjøpe mottaker krystall til Wild Beasten). Tror jeg må ha meg en tur ut med Wild Beasten i dag å teste (har lagt expo på ene digi adjusteren så jeg kan fin tune expon i lufta). Mesteparten av tiden har faktisk gått med på å lære seg elevradioen jeg kjøpte (MC 1010), men nå er det Evo tid. Jeg har mye å lære ennå og det vanskligste er å lære seg tenke måten til MPX, men det kommer nok. Om jeg er fornøyd? tja sån passe tenker jeg (er jo litt skuffet over at den ikke kan fly flyet alene mens jeg henter kaffe).
                            I tillegg så er jeg spent på hvordan jeg vil like stikkene (bruker de lange).
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #59
                              Så du har endelig fått radio i hus VM
                              Etter ei stund med MPX-tenking er alt logisk, ikke vær redd for det! Dette er utstyr laget av entusiaster for entusiaster, ikkeno billig langtvekkistan-produsert møl som er laget av blåruss for å selges på Rimi som ei bisetning mellom dopapir og skivede champinjonger med forventet levetid på 3,78 timer og ergonomi som **** (har sagt det før så det trenger jeg ikke gjenta).
                              Som Wiker sier så er det greit å la en bryter gjøre flere ting, men ikke la samme ting skje fra flere inputs. Det er en logikk i det også, nemlig at en "Elev PÅ" og en "Elev AV" samtidig ikke gir noen logisk status for "Elev".... Så du får bruke den bryteren som er kjappest for deg å bruke når det å ta over for eleven skal skje fort!! Tips: La eleven få balanse/høyde til å begynne med så kontrollerer du motor-inputen og evt sideror i begynnelsen. Gjør alt langt lettere
                              Jeg kan ikkeno om EVO-softwaren, men jeg har skjønt at den ikke er lik den jeg kan fra 3030, og min nye 4000 er forskjellig fra disse igjen.. Tar vel ei stund å lære den på fingrene, men jeg stupte inn i 4000 og gjorde programmeringen av en seiler med 6 servoer + el-motor, med speed-mix og butterflyfunksjon uten å bruke bruksanvisningen.. og fikk det til! Til og med de nye flerpunkts-kurvene for hver enkelt funksjon skjønte jeg til slutt!!
                              Vær OBS på at du må være konsekvent med å legge visse funksjoner under kontroller/stikke-innstillingene hvis du kan og ikke sette disse under servo-innstillingene når du har f.eks 4 flaperon-servoer. Ellers ender du opp med å få problemer med å få hver enkelt servo til å jobbe rett veg..... Dette blir en vane når du kan tenkingen!

                              Nja, jeg har delvis internett-access der jeg jobber, men med 14-15 timer jobbing hver dag (bare 10-11 timer i helgene da...) så blir det ikke noe surfing. Jobbe og sove Og så seff sjekke mobilen i blant, men der er bare meldinger fra widowmaker om hvor fint det er å fly Vertigo om kveldene

                              Lading: jeg bruker nesten alltid en standard NiCd-lader satt til 100 eller 200mA for å lade senderne mine. En sjelden gang tar jeg batteriet ut av senderen og cykler/sjekker det mot en litt heftigere lader. Med brukstiden på MPX er det ikke nødvendig å lade hver uke heller ...

                              Regner med du går for senderpult??
                              Funka WB`en med expo????
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #60
                                Om WB`n funka med expo? jo den ble snill som ett lite lam, ja nesten kjedelig. Så jeg fant ut at siden jeg ikke måtte konsentrere meg om høyderoret lenger så kunne jeg kansje begynne å lære noen flere manøvrer i steden (og det ble spennende så det rakk med feil veg reddning fra ca 2m høyde, men det gikk. Der var vel ca 5-10cm klaring til bakken når flyet kom rundt og opp i hover igjen ).
                                Anngående lading så har jeg ikke kommet så langt at jeg har fått ladet opp batteriet igjen (har jo hatt den på noen dager men det går tregt å tømme det batteriet gitt, ikke helt slik jeg er vant til vet du).
                                Sender pult? selfølgeligt har jeg det. Kjøpte en Space boks for Evo`n og må si at passformen er i en annen verden enn hvor jeg har vært siste 8 år.
                                Er fortsatt litt uvenn med stikkene på Evo`n (det lange), det er merkligt nok den på venstre hånden som kjennes rarest ut (den på høyre har brytere men det ser det ut til at jeg fort blir vant til). Jeg reagerer på utsparingene til finger tuppene (jeg mistenker meg selv for å ha vendt meg til litt tommel kjøring på venstre hånden p.g.a. jeg har måttet holde mye på tunge/harde trainer brytere). Uansett så var det ikke så utpreget rart etter ett par turer med WB`n.
                                Å programere flere brytere til å koble inn/ut trainer funksjonen går nok ikke, så her må jeg bare venne meg til det jeg har valgt (bryteren på forsiden av høyre stikka), men det går vel det og.
                                Gert Hildrestrand.
                                Limets Venner.
                                Valdres Flyklubb Modell

                                Famous last words? Hey watch this!

                                Comment

                                Working...
                                X