Unconfigured Ad

Collapse

Predator F3F - byggeblogg / erfaringer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soarer
    • Mar 2005
    • 1856

    #76
    Predatoren har skjeldent gode landingsegenskaper/tilgivende handling, og er snill som et lam som den er levert nå. Det er det mange som kommer til å oppdage når 12 stk kommer utpå vinteren, pluss de sju som har V1 her i Norge fra før.
    I kombinasjon med ytelsene, er det sånn sett det beste flyet jeg har, og jeg har de fleste av de beste tør jeg påstå...

    Jeg anbefaler ikke noen som venter på flyet å gjøre noe med noe før dere har flydd det endel iallefall.
    Så kan dere gjøre dere opp ei meining om det er noe av det her dere vil forandre etterpå. Om dere vil gi bort noe av de egenskapene som nevnt over, i bytte mot sideror/stille vær.
    Jeg sier ikke at det nødvendigvis blir slik, men ting forandrer seg mye med mindre drag i halen og større V, på flere måter.
    Jo kommer sikkert til å skrive om sine erfaringer med det, etter en grrrundig utprøving?

    Siden formene til V1 så absolutt ikke blir skrotet når en V2 kommer, så er det et valg for de som vurderer hva en vil ha i en eventuell framtidig anskaffelse.
    Men min kalkulasjon på det er at det blir et bedre fly til det det er tenkt i V2, er mye takket være for at folk som Alexis Marcèal, Francois Lorrain og andre toppnavn har hengt seg på for å få det helt opp dit. Alexis var nr 2 på F3F Eurotour i år.
    Og det er jo moro for meg, som egentlig aldri trodde at det kunne få tiltro hos slike personer. Men det har Predatoren altså klart allerede Francois Lorrain har komponert flere fine/fullendte fly, så som Tomahawk og Wasabi. Han skal bruke Predator i alle større sammenhenger i neste år sier han, sånn den er nå..
    Når det er sagt, så har jeg ikke den store trua på at den som bare vil ha ei kuul kjerre merker forskjellen på hverken vinkel eller profil.
    Du må ha noen solide timer på nakken for å velge det ene eller andre.

    Og er det noen som lurer på hvorfor det ble NACA 0009 i halen og 110 grader når rådet ifra begynnelsen var annerledes, så har det med hvordan det er å forholde seg med en annerledes kultur og generelle problemer forøvrig å gjøre.
    Jeg forela alle detaljer med planform, eget profil og vinkler, lengder og areal, og er vel egentlig glad for at ting kom så nære som det er.
    Men de har skjønt det nå, at det har potensiale langt utover det de hadde trodd før denne ideen startet, så de må må nok bøye av for egne innspill..
    I et nytt foretak som det også er, så har de iallefall fått tbm som tilsvarer mye lengre fartstid enn det som er fakta for mange andre idag.
    Saken er det, at ikke en eneste av de er modellflygere selv, og en må lære de alt om alt.. Og da mener jeg absolutt alt. Profiloppbygging/forståelse, i forhold til CNC og det meste som hører med til moderne konstruksjon for å få ting på stell. You name it.. CNC kan jeg ikke enda, men viste de måten å få det dit.
    Og det har ikke vært en kort vei må vite..
    Attached Files
    Last edited by Soarer; 10-12-08, 00:40. Reason: Tillegg.
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

    Comment

    • Soarer
      • Mar 2005
      • 1856

      #77
      Originally posted by jj
      Det morsomste er å lese om like modeller med forskjellig navn og hvor tester sier at den ene flyr så mye bedre enn den andre...
      Perfect Ville har vært interessant å utforske- "X-Plore".. Nam Nan...
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment

      • Soarer
        • Mar 2005
        • 1856

        #78
        Noen som har en Predator klar snart da?
        Mvh
        Gudmund

        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

        Comment

        • Ja9
          • Dec 2002
          • 572

          #79
          Er ferdig med en vingehalvdel.
          Men er nå i nordsjøen igjen. Fra tirsdag er det friperiode så da blir det nok gang på sakene
          Jan Eric Klausen
          Forus RC Klubb

          Comment

          • nixxon
            • Feb 2005
            • 478

            #80
            Ellers kan raketter gi litt løft: http://www.liveleak.com/view?i=594_1229273241

            Veldig bra video, forresten. Er det brukt 3 kameraer om bord og 2 på bakken? Hva slags videosystem er brukt?

            Comment

            • jj
              • Nov 2002
              • 1327

              #81
              Originally posted by nixxon
              Ellers kan raketter gi litt løft: http://www.liveleak.com/view?i=594_1229273241

              Veldig bra video, forresten. Er det brukt 3 kameraer om bord og 2 på bakken? Hva slags videosystem er brukt?
              Må nesten ha ett antirakkettsystem og da? hohoho

              Hvis du tenker på videoen av vinsjstart er det brukt flere turer med flycamone v2 i flyet i forskjellige vinkler og ett vanlig kompaktkamera Lumix FX35 på stativ på bakken. Normalt bruker jeg kompaktkameraet i flyet, men ville prøve flycamone
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment

              • jj
                • Nov 2002
                • 1327

                #82
                Julaften på isen. Mindre v-form på v-halen ga ga helt klart en mer stabil modell i lengderetningen ut av svinger.

                God Jul og Godt Nyttår.
                Attached Files
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment

                • Soarer
                  • Mar 2005
                  • 1856

                  #83
                  Takk for det
                  Da får hver enkelt foreta vurderingen med om de vil prøve det når de 12 kommer, slik at det er 17 her i Norge.
                  Tanken på at du liker flyet er liksom vanskelig å unngå..
                  Mvh
                  Gudmund

                  Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                  Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                  Comment

                  • Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

                    #84
                    Litt OT, men før jeg dør av nysgjerrighet - Jo, hva er i den blå julepresangen som du reklamere så fælt med
                    Last edited by Quadrocopter; 25-12-08, 23:26.

                    Comment

                    • jj
                      • Nov 2002
                      • 1327

                      #85
                      Originally posted by Quadrocopter
                      Litt OT, men før jeg dør av nysgjerrighet - Jo, hva er i den blå julepresangen som du reklamere så fælt med
                      Hehe, kunne jo vært en ny 12X, men var nok så "kjedelig" som en billedramme til min mor og hennes mann... Ble faktisk symaskin på meg!!! Så det blir mange vindpølser til neste år.
                      hoh hoh hoh sa den lure nissen!
                      Jo Grini
                      http://vimeo.com/jojoen
                      http://www.youtube.com/jojoenno
                      http://www.jojoen.no/

                      Comment

                      • Soarer
                        • Mar 2005
                        • 1856

                        #86
                        Sikkert en forfrossen "Gode Ønsker" ?
                        Jeg hadde likt det iallefall.
                        Redigert: Sendt samtidig med svaret til Jo..
                        Last edited by Soarer; 25-12-08, 23:45.
                        Mvh
                        Gudmund

                        Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                        Comment

                        • sekkenes
                          • Sep 2005
                          • 342

                          #87
                          Hvordan vil denne modellen være til F3B?
                          Lurer litt på og kjøpe en brukt kjerre egentlig, men hvis denne kan passe så får jeg kanskje denne til samme pris som en brukt F3B-sak...
                          Yngve Sekkenes

                          http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

                          Comment

                          • Soarer
                            • Mar 2005
                            • 1856

                            #88
                            Spør Jo, jeg er ikke god på hverken hang eller vinsj..
                            Mvh
                            Gudmund

                            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                            Comment

                            • jj
                              • Nov 2002
                              • 1327

                              #89
                              Originally posted by sekkenes
                              Hvordan vil denne modellen være til F3B?
                              Lurer litt på og kjøpe en brukt kjerre egentlig, men hvis denne kan passe så får jeg kanskje denne til samme pris som en brukt F3B-sak...
                              Litt tidlig å si enda.
                              Men modellen ser ut til å ha potensiale. Skal den ha noe sjangs på toppnivå F3B må den slankes i vekt. Det er dog fullt mulig, da layup på dagens utgaver er typisk på F3F vekt og det ser ut til at de tar til seg info ganske raskt.
                              Allerede er den nok bedre enn de fleste tilårskomne F3B modeller. Om den når opp til de hotteste nye trenger vi nok litt mer testing for å finne ut.
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

                              Comment

                              • Kingfisher
                                • Feb 2006
                                • 833

                                #90
                                Originally posted by jj
                                Litt tidlig å si enda.
                                Men modellen ser ut til å ha potensiale. Skal den ha noe sjangs på toppnivå F3B må den slankes i vekt. Det er dog fullt mulig, da layup på dagens utgaver er typisk på F3F vekt og det ser ut til at de tar til seg info ganske raskt.
                                Allerede er den nok bedre enn de fleste tilårskomne F3B modeller. Om den når opp til de hotteste nye trenger vi nok litt mer testing for å finne ut.
                                Hva er "riktig" vekt på en 3-3,1 meter F3B modell i dag?

                                Samtidig, X eller V-hale? Hva er pro/kontra med de to variantene. På meg ser/høres det en eller det andre ut som en trendsak, eller er det mer enn det?

                                Stein

                                Comment

                                Working...