Predatoren har skjeldent gode landingsegenskaper/tilgivende handling, og er snill som et lam som den er levert nå. Det er det mange som kommer til å oppdage når 12 stk kommer utpå vinteren, pluss de sju som har V1 her i Norge fra før.
I kombinasjon med ytelsene, er det sånn sett det beste flyet jeg har, og jeg har de fleste av de beste tør jeg påstå...
Jeg anbefaler ikke noen som venter på flyet å gjøre noe med noe før dere har flydd det endel iallefall.
Så kan dere gjøre dere opp ei meining om det er noe av det her dere vil forandre etterpå. Om dere vil gi bort noe av de egenskapene som nevnt over, i bytte mot sideror/stille vær.
Jeg sier ikke at det nødvendigvis blir slik, men ting forandrer seg mye med mindre drag i halen og større V, på flere måter.
Jo kommer sikkert til å skrive om sine erfaringer med det, etter en grrrundig utprøving?
Siden formene til V1 så absolutt ikke blir skrotet når en V2 kommer, så er det et valg for de som vurderer hva en vil ha i en eventuell framtidig anskaffelse.
Men min kalkulasjon på det er at det blir et bedre fly til det det er tenkt i V2, er mye takket være for at folk som Alexis Marcèal, Francois Lorrain og andre toppnavn har hengt seg på for å få det helt opp dit. Alexis var nr 2 på F3F Eurotour i år.
Og det er jo moro for meg, som egentlig aldri trodde at det kunne få tiltro hos slike personer. Men det har Predatoren altså klart allerede
Francois Lorrain har komponert flere fine/fullendte fly, så som Tomahawk og Wasabi. Han skal bruke Predator i alle større sammenhenger i neste år sier han, sånn den er nå..
Når det er sagt, så har jeg ikke den store trua på at den som bare vil ha ei kuul kjerre merker forskjellen på hverken vinkel eller profil.
Du må ha noen solide timer på nakken for å velge det ene eller andre.
Og er det noen som lurer på hvorfor det ble NACA 0009 i halen og 110 grader når rådet ifra begynnelsen var annerledes, så har det med hvordan det er å forholde seg med en annerledes kultur og generelle problemer forøvrig å gjøre.
Jeg forela alle detaljer med planform, eget profil og vinkler, lengder og areal, og er vel egentlig glad for at ting kom så nære som det er.
Men de har skjønt det nå, at det har potensiale langt utover det de hadde trodd før denne ideen startet, så de må må nok bøye av for egne innspill..
I et nytt foretak som det også er, så har de iallefall fått tbm som tilsvarer mye lengre fartstid enn det som er fakta for mange andre idag.
Saken er det, at ikke en eneste av de er modellflygere selv, og en må lære de alt om alt.. Og da mener jeg absolutt alt. Profiloppbygging/forståelse, i forhold til CNC og det meste som hører med til moderne konstruksjon for å få ting på stell. You name it.. CNC kan jeg ikke enda, men viste de måten å få det dit.
Og det har ikke vært en kort vei må vite..
I kombinasjon med ytelsene, er det sånn sett det beste flyet jeg har, og jeg har de fleste av de beste tør jeg påstå...
Jeg anbefaler ikke noen som venter på flyet å gjøre noe med noe før dere har flydd det endel iallefall.
Så kan dere gjøre dere opp ei meining om det er noe av det her dere vil forandre etterpå. Om dere vil gi bort noe av de egenskapene som nevnt over, i bytte mot sideror/stille vær.
Jeg sier ikke at det nødvendigvis blir slik, men ting forandrer seg mye med mindre drag i halen og større V, på flere måter.
Jo kommer sikkert til å skrive om sine erfaringer med det, etter en grrrundig utprøving?
Siden formene til V1 så absolutt ikke blir skrotet når en V2 kommer, så er det et valg for de som vurderer hva en vil ha i en eventuell framtidig anskaffelse.
Men min kalkulasjon på det er at det blir et bedre fly til det det er tenkt i V2, er mye takket være for at folk som Alexis Marcèal, Francois Lorrain og andre toppnavn har hengt seg på for å få det helt opp dit. Alexis var nr 2 på F3F Eurotour i år.
Og det er jo moro for meg, som egentlig aldri trodde at det kunne få tiltro hos slike personer. Men det har Predatoren altså klart allerede

Når det er sagt, så har jeg ikke den store trua på at den som bare vil ha ei kuul kjerre merker forskjellen på hverken vinkel eller profil.
Du må ha noen solide timer på nakken for å velge det ene eller andre.
Og er det noen som lurer på hvorfor det ble NACA 0009 i halen og 110 grader når rådet ifra begynnelsen var annerledes, så har det med hvordan det er å forholde seg med en annerledes kultur og generelle problemer forøvrig å gjøre.
Jeg forela alle detaljer med planform, eget profil og vinkler, lengder og areal, og er vel egentlig glad for at ting kom så nære som det er.
Men de har skjønt det nå, at det har potensiale langt utover det de hadde trodd før denne ideen startet, så de må må nok bøye av for egne innspill..
I et nytt foretak som det også er, så har de iallefall fått tbm som tilsvarer mye lengre fartstid enn det som er fakta for mange andre idag.
Saken er det, at ikke en eneste av de er modellflygere selv, og en må lære de alt om alt.. Og da mener jeg absolutt alt. Profiloppbygging/forståelse, i forhold til CNC og det meste som hører med til moderne konstruksjon for å få ting på stell. You name it.. CNC kan jeg ikke enda, men viste de måten å få det dit.
Og det har ikke vært en kort vei må vite..
Comment