Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krill - Yak55 102"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten fix-runde på Reka ikveld!

    De relativt nye hjula fra Spoton har konka ut, dvs. gummien. Den har blitt hard og porøs, samt en chunck av gummien har blitt borte. Blæh.

    Så, hva gjør man? Kjøpe nye fra Elefun, eller finnes det noe tilsvarende som ikke koster skjorta som går ann å få tak i ila. helgen tro..?

    Click image for larger version

Name:	DSC_0001.jpg
Views:	1
Size:	98.6 KB
ID:	602948Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Views:	1
Size:	85.2 KB
ID:	602949

    Ellers så var jeg uheldig å knekke den gamle halehjulsbraketten i Arvika idet halen slo litt hardt nedi på en harrierlanding i mye guffsen vind! Denne slo selvsagt rett opp i sideroret, som knakk opp ganske bra i bunnen.

    Lett fix, tvinge alle sprekker sammen og ha på tynn CA - et lite triks er å begynne å pusse det litt ned med et semi-fint sandpapir mens limet fortsatt er delvis "vått" slik at pussestøv mm. havner ned i sprekker og gjør limingen enda litt bedre.

    Den nye braketten er adskillig grovere i materialet enn den gamle, og relativt lett.

    Jeg tror muligens jeg venter med å lakkere opp igjen dette og heller investerer i litt airbrush-utstyr - litt artigere med god finnish! Ettersom jeg har kjørt begge Krill modeller i samme RAL verdier så er det jo også veldig kjekt med innkjøp av spraymaling. Her må det forskes litt etterhvert..

    Click image for larger version

Name:	DSC_0007.jpg
Views:	1
Size:	46.4 KB
ID:	602950Click image for larger version

Name:	DSC_0009.jpg
Views:	1
Size:	79.6 KB
ID:	602951Click image for larger version

Name:	DSC_0013.jpg
Views:	1
Size:	100.8 KB
ID:	602952Click image for larger version

Name:	DSC_0018.jpg
Views:	1
Size:	61.3 KB
ID:	602954

    Her er forøvrig sideroret på Reka sammenlignet med Extra`n, er endel større gitt..

    Click image for larger version

Name:	DSC_0015.jpg
Views:	1
Size:	99.2 KB
ID:	602953

    Så, nye hengsler skal på plass her - freser ut det gamle, burde gå greit.

    Click image for larger version

Name:	DSC_0019.jpg
Views:	1
Size:	84.1 KB
ID:	602955

    Satser på å i alle fall ha med meg den trusty, gamle Reka på Notodden neste helg.

    Last edited by alflovvold; 22-08-13, 21:39.
    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

    Comment


    • Og jammen. Da var hengslende på stab også byttet, med nye freshe hengsler. Samt ny halehjulsbrakket+hjul, originalt fra Krill.

      Var relativt straight forward - frese ut de gamle, inn med nye - sette et par balsakiler på et par av dem, først tacke dem fast med Zap - så med epoxy. Voila.



      Click image for larger version

Name:	DSC_0028.jpg
Views:	1
Size:	79.7 KB
ID:	603076Click image for larger version

Name:	DSC_0026.jpg
Views:	1
Size:	129.2 KB
ID:	603075Click image for larger version

Name:	DSC_0025.jpg
Views:	1
Size:	66.6 KB
ID:	603074Click image for larger version

Name:	DSC_0023.jpg
Views:	1
Size:	67.1 KB
ID:	603073

      Sjekket CG også ( for en gangs skyld! ) denne skal balansere på midten av vingerøret. Uten vekt bak så er den faktisk litt baktung, overraskende. Her må det forskes litt..

      Bestiller nye Spot-on hjul fra Elefun, skjære ut ny spinner så er Reka klar for tur til Notodden neste helg! Om jeg får ånden over meg, og litt hjelp, så kommer jeg nok til å forlenge benda med ca.7cm også for å havne på original lengde rett fra fabrikk.

      Forhåpentligvis vil dette innvirke endel på et litt ujevnt mellomregister.

      Click image for larger version

Name:	DSC_0029.jpg
Views:	2
Size:	125.5 KB
ID:	603077

      Skulle gjerne hatt klar 41% også, hmmm..

      Dugnad anyone? haha

      Last edited by alflovvold; 25-08-13, 23:14.
      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

      Comment


      • Ble gull det der
        EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
        EF Yak-54. 110"
        EF MXS 83"
        GB Yak-55 2,2m

        Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
        Takk til:
        Autopartner.se
        http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

        Comment


        • Apropo Krill Yak..

          Rimelig fett show! Nå nylig fra EXFC 2013..

          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

          Comment


          • Gromt.
            Jeg kjenner jeg gleder meg til å montere lys-kittet mitt etter hvert.

            Comment


            • Maiden flight på samme flyet - way cool!

              Last edited by alflovvold; 25-08-13, 23:04.
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • Ny nese på Reka!

                Tok utgangspunkt i en gammel Pilot CF spinner jeg hadde liggendes, forstørret åpningen og tegnet over på maskeringstape.

                Så, etter en runde med Dremmel -

                Click image for larger version

Name:	DSC_0031.jpg
Views:	1
Size:	75.8 KB
ID:	603170Click image for larger version

Name:	DSC_0033.jpg
Views:	1
Size:	78.6 KB
ID:	603171

                Så deretter litt kjærlig pussing og deretter montering. Dyppet alle skruer i litt locktite, så denne løsner forhåpentligvis ikke med det første.

                Click image for larger version

Name:	DSC_0035.jpg
Views:	1
Size:	93.3 KB
ID:	603172Click image for larger version

Name:	DSC_0037.jpg
Views:	1
Size:	83.0 KB
ID:	603173Click image for larger version

Name:	DSC_0039.jpg
Views:	1
Size:	76.9 KB
ID:	603174

                Da mangler jeg strengt tatt bare nye hjul, samt litt smått kosmetisk.

                Sånn går nå dagan..

                Click image for larger version

Name:	DSC_0029.jpg
Views:	2
Size:	125.5 KB
ID:	603176
                Last edited by alflovvold; 26-08-13, 22:57.
                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                Comment


                • Så bra ut det der. Men hva har du hatt der før da? trodde ikke du likte ekstra vekt.
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • Joda, har stått en lik der før - men den løsnet i lufta gitt, og ble rimelig kjapt hakkemat.

                    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                    Comment


                    • Reka er klar for en tur bort til Notodden imorgen, etter en liten service runde..

                      Testet ut PilotRC sine 4" hjul i denne omgang, i overkant harry-blingy for min del men til gjengjeld veldig billige. Samt lette.

                      Vi får se hvor lenge de holder, virket ikke like solide som Spot-on hjulene.. Nei, sove da..?!

                      Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Views:	1
Size:	152.9 KB
ID:	603334
                      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                      Comment


                      • Joda, etter en tur bortom Notodden treffet så gikk ting litt på tverke.

                        For det første kom vi litt sent ditt " selvfølgelig! " etter levering av ymse barn. Etter litt stress med å få montert Reka, så fant jeg ut på første
                        turen at den innerste servoen på balanseroret ikke var god. Første turen i lufta var fryktelig rar men en rar type "lag" om du vil. Så det ble litt klønete.

                        Hjullageret i toppen hadde gått, noe som gjorde at servoen av og til da låste seg litt ved belastning - altså sporadisk blowback ved rolling. Great!

                        Løste det midlertidig ved å øke utslag på høyre ror, noe som funket OK i denne omgang.

                        Ettersom jeg glemte å legge tilbake blyklumpen i halen var også CG`n ikke helt god. Løste det ved å stripse fast en klump på halehjulsbraketten.

                        Hadde også satt opp en ny throttlekurve på motor før turen også, noe som selvfølgelig ikke funket like bra i lufta. Doh.

                        Glemt å kjøpe inn røykolje, og når jeg først lånte litt "les: tigget til meg! hehe" olje fra Xillian så fylte jeg røyktanken for full, noe som førte til at det ble et slags vakuum og hele tanken tømte seg. På bakken. Nice.

                        Så alt gikk veldig bra med andre ord!

                        Men, etterhvert begynte ting å falle på plass, og da var det jo litt artig. Heldigvis.

                        Helt til jeg landet på den 4-5 turen i litt uggen vind. Da knakk selvsagt felgen, som gjorde at jeg fikk en bråstopp med sleng! Reka ble ståendes med røven i været mot vinden. Og i det litt smått turbulente været så kom det selvsagt et vindkast å heiv hele skiten rundt før jeg rakk å si " faen. "

                        Knust canopy, skader i sideror, f... prop og ymse skrapemerker.

                        Nice.

                        Heldigvis selger Krill selve canopy-glasset løst til en billig penge, så den saken er jo veldig grei. Så får jeg bruke en stygg, tapet sak her så lenge.

                        Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Views:	1
Size:	87.8 KB
ID:	603377Click image for larger version

Name:	DSC_0001.jpg
Views:	1
Size:	51.4 KB
ID:	603376

                        Hjula til PilotRc ser kanskje blingy ut, men det hjelper ikke når de er av stiv plast som sprekker. Crap!

                        Click image for larger version

Name:	DSC_0008.jpg
Views:	1
Size:	72.7 KB
ID:	603378

                        Neste gang så setter jeg av hele helgen så det ikke blir så stress samt få skravla litt utover kvelden, samt kjører 2 modeller. Hehe..

                        Etter å ha tatt en runde på Reka idag så ordnet det seg veldig greit. Dro gummi fra Pilot hjulene over på Spoton felgene - burde funke greit. Knekte toppen av sideror sammen igjen, samt freste opp sprekker og deretter fylte igjen med tynn CA. Til slutt litt forsiktig pussing med sandpapir, og voila - nesten klar til å lakkeres!

                        Click image for larger version

Name:	DSC_0017.jpg
Views:	1
Size:	100.5 KB
ID:	603379

                        Tror Reka nå egner seg bra til første lakkeringsprosjekt utover vinteren med litt ordentlig utstyr. Så får vi se da.

                        Puh, sitter å ser på klisse-film her sammen med madammen, så da ble det litt ekstra skriverier hehe..

                        Last edited by alflovvold; 01-09-13, 21:07.
                        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                        Comment


                        • Bra det bare er 33% kjipt og ikke 41% kjipt.

                          Fint med skrift og bilder av fiksing. Lærer noe nytt hver gang.
                          Simen Andresen

                          DX-18 TUSEN TAKK PAPPA!!!
                          EF 91" Extra
                          EF 70" Extra
                          EF 48" MXS
                          HK 51" Slick
                          Indoor: RJ MX2 VPP, RJ MX2 10-9l, Arrow V6

                          Takk til:
                          Autopartner
                          Smallsize
                          Anders e

                          Comment


                          • Fikk "lurt" smsyak her på forumet til å sende meg et par store versjon av bilder knipset på Notodden treffet i år " takk! ", fikk ikke rotet meg til å ta bilder selv for en gangs skyld!

                            Alltid litt artig å ha.

                            Reka er nok snart klar for action igjen..

                            Click image for larger version

Name:	DSC_2983_01 (1).jpg
Views:	1
Size:	142.7 KB
ID:	603672Click image for larger version

Name:	DSC_2936_01 (1).jpg
Views:	1
Size:	141.9 KB
ID:	603671
                            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                            Comment


                            • Reka lever stadig videre!

                              Ble en flott dag på Jarlsberg idag med supre forhold, knall! Lenge siden jeg har fått til en helg dag, super ålreit.

                              Reka har undergått ( nok en gang! ) mindre reperasjoner, fant ut av at gummien fra Pilot hjulene passet ganske bra over på Spoton felgene - så voila, billig og god løsning med "nye" hjul! Knekte toppen av sideror sammen, limet med tynn CA - freste ut litt av topplaget og mer CA - og klar til lakkering ila. vinteren.

                              Glasset i canopy limet jeg midlertidig med CA frem til nytt dukker opp, blir sendt tidlig til uken. Knust canopyglass ser rimelig jalla ut, så dette må fikses kjapt! hehe..

                              Ny propell fra AP er også på plass, Xoar 28x10 treprop. kan virkelig anbefales! Funker fint, og ikke minst til en rimelig pris. Merker fint lite effekt forskjell kontra Mejzlik 28x10evo til x4 prisen spør du meg, samt støyen var ironisk nok lavere.

                              Reka duger fortsatt fint som 3D modell, men det er klart jeg at jeg kunne ønsket meg litt mer reaksjon når man drar i stikkene. Den er litt "lat" som "hucke" modell, skal man få den opp i hover så må man lure den sakte men sikkert opp - ikke noe wall her i gården! KE spinn er tidvis vanskelig, viss man ikke gir full f. og presser den inn så vil denne legge seg på rygge med det samme. Og som andre Yaker så liker den endel fart ved KE grunnet lite løft sideveis.

                              Men, fin og presis er den fortsatt - samt whiiiine lydene er fotsatt fine å høre på.

                              Arvtakeren har jeg noen planer om nå - så får vi se da, det blir isåfall til neste sesong.

                              Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Views:	1
Size:	148.1 KB
ID:	603791Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Views:	1
Size:	165.7 KB
ID:	603792Click image for larger version

Name:	DSC_0006.jpg
Views:	1
Size:	160.4 KB
ID:	603793Click image for larger version

Name:	DSC_0008.jpg
Views:	1
Size:	96.8 KB
ID:	603794

                              Fikk også mast meg til en liten test-tur til av Odd sin 3DHS 50cc elektro-Extra, og den er bare helt rå! Elektro i 50cc størrelsen er sjefolainen, og denne Extra`n flyr som en stor, flott 3D trainer. Nesten juks å slow-hucke rundt med denne hehe..

                              Ellers så tror jeg Odd har hatt godt av å elektro-hucke litt de siste mnd., ser nivået har steget et par hakk! Artig å se..

                              Click image for larger version

Name:	DSC_0025.jpg
Views:	1
Size:	94.9 KB
ID:	603795Click image for larger version

Name:	DSC_0030.jpg
Views:	1
Size:	147.9 KB
ID:	603796Click image for larger version

Name:	DSC_0032.jpg
Views:	1
Size:	153.5 KB
ID:	603797
                              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                              Comment


                              • En film fra i dag må vi vell også koste på oss



                                BOOMA Intelliswitch

                                Odd A Eriksen

                                Comment

                                Working...
                                X