Announcement

Collapse
No announcement yet.

Krill - Yak55 102"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • prøv! kanskje man får farga røyk og sånn da også?

    Comment


    • Originally posted by andersand View Post
      prøv! kanskje man får farga røyk og sånn da også?
      Det går faktisk ann å farge røyk ut av røykmaskin med vanlig konditorfarge (har gjort det ved flere anledninger) samt at man får tilsetning for å gi annen lukt på røyken, alt fra sitron til sjokolade (!).

      Den røykolja som Alf linker til er forøvrig tjukk og fin når den blir kjørt i røykmaskin.
      Propellen skal være på toppen!
      Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

      Comment


      • Hmm.. dette må prøves!
        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

        Comment


        • Originally posted by alflovvold View Post
          Hmm.. dette må prøves!
          Rosa røyk på reka, da? Veit ikke helt om man får fiskeslo-lukt dog
          Propellen skal være på toppen!
          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

          Comment


          • Nei, må da bli Orange! Fiskeslo-lukt haha

            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • Fikk nok noen fine turer med Reka igår, Søndag - på Jarlsberg i flotte forhold "endog litt plagsom sol midt i fleisen, men skit au!"

              Stusset litt over at motor småjukset litt og mistet endel effekt på tur #2 - samt uvanlig tungstartet. Det viste seg at begge pluggene var helt løse og olje var spredd temmelig heftig utover firewall/front under cowling. Nice!

              Etterstammet disse og alt var fint igjen!

              Etter snart 200turer med denne motoren de siste 2årene så stoler jeg faktisk på den, tro det eller ei! Hehe.. den oppfører seg fint med sånn passe OK mellomregister nå etter litt justering hit og dit - har litt personlighet disse Italienerne.

              Regner med at denne blir med over i en evnt. neste modell en gang i fremtiden - men da med nye bend for å få riktig lengde på disse.

              Hadde med sirkuset mitt (les: 3stk unger) så da blir jo ikke fokusen helt 100 på flyging, men fin tur var det. Ny pilot fikk jeg også.



              Click image for larger version

Name:	DSC_0027.jpg
Views:	1
Size:	191.3 KB
ID:	604598Click image for larger version

Name:	DSC_0025.jpg
Views:	1
Size:	118.6 KB
ID:	604597
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • Drittvær her idag = en god service på Reka.

                Fikk endelig ånden over meg til å nappe ut èn av Hitec7955TG i vingen som har vært slækk en god stund nå. Regnet med at lageret i toppen var gått da hele navet ( om man kan kalle det det, altså der hornet er festet ) var temmelig løst og ved litt belastning så dro den skeivt, og dertil mindre kraft.

                Click image for larger version

Name:	DSC_0001.jpg
Views:	1
Size:	74.0 KB
ID:	604853

                Demontering viste at det ikke var noe med lager å gjøre, men en liten plast-krage som det nederste lageret sitter fast i. Dette var knekt. Kjekt å ha en god gjeng med bytteservoer, enkel fiks.

                Click image for larger version

Name:	DSC_0009.jpg
Views:	1
Size:	89.9 KB
ID:	604855Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Views:	1
Size:	73.2 KB
ID:	604854

                Det skal ikke legges skjul på at det er litt pain å montere/demontere servoer i vingene på disse compositte modellene, endel mer knot enn typiske ARF modeller for å si det sånn.

                Fikk også rotet meg til å enkelt forsterke en skade fra sist Notodden treff på topp og bunn av sideror. Materialet brukt i sideror er fryktelig tynt, så etter å ha prøvd å kjøre tynn CA i sprekkene et par ganger med dertil oppsprekking la jeg på tynn glassfiberduk. Ikke det peneste på denne jord, men ble ganske subtilt alikevel.

                Click image for larger version

Name:	DSC_0017.jpg
Views:	1
Size:	105.5 KB
ID:	604856Click image for larger version

Name:	DSC_0024.jpg
Views:	1
Size:	87.8 KB
ID:	604858Click image for larger version

Name:	DSC_0021.jpg
Views:	1
Size:	76.6 KB
ID:	604857

                Ser i alle fall helt og fint ut igjen! Håper å få til noen timer på Jarslberg denne uken før jobb, om timingen og været stemmer.



                Fikk også testet ut den nye servomatch-funksjonen på Jetien, veldig fin greie! Servoene i vingene har bestandig stått å slåss litt, med denne fikk jeg fint trimmet det vekk. Nice.

                Satt også endelig opp diferensiering på ailerons - nå etter et par år var det kanskje på tide..

                Click image for larger version

Name:	DSC_0032.jpg
Views:	1
Size:	85.5 KB
ID:	604860Click image for larger version

Name:	DSC_0030.jpg
Views:	1
Size:	71.4 KB
ID:	604859Click image for larger version

Name:	DSC_0035.jpg
Views:	1
Size:	124.5 KB
ID:	604861

                Ellers mangler jeg bare litt lodding og småknot på 41% Extra før denne er klar. Og jo. Samt en mottaker som faktisk funker. Duste CB200.

                Edit: nå har Jeti sin USB adapter kommet i posten, så nå synes jeg den #$"#$#!"%% firmware updaten releases så skiten faktisk kan brukes! hehe



                Click image for larger version

Name:	jusba_p1.jpg
Views:	1
Size:	70.0 KB
ID:	604862
                Last edited by alflovvold; 03-11-13, 19:17.
                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                Comment


                • Piloten er på plass - i det daglige blir han nok minstemann sin, så får han ta en flytur i ny og ne med far hans lekefly!



                  Click image for larger version

Name:	DSC_0042.jpg
Views:	1
Size:	99.5 KB
ID:	605050

                  Nye hjul er på plass også, så slipper jeg den helv.. skranglinga med de gamle alu felgene som var noen hakk for store for akslingen! Adskillig lettere er dem også, endog ikke like høy bling-faktor.

                  Jeje.. hvor blir det av våren..?!
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • Nye hjulkåper på reka = ny modell-følelse!

                    Click image for larger version

Name:	DSC_0011.jpg
Views:	1
Size:	76.8 KB
ID:	605094Click image for larger version

Name:	DSC_0014.jpg
Views:	1
Size:	65.3 KB
ID:	605095Click image for larger version

Name:	DSC_0017.jpg
Views:	1
Size:	102.0 KB
ID:	605096

                    De gamle var rimelig slitne nå, bestilte også originale lettvekts-hjul til en rimelig penge. Endelig bort med "skrape" lyden av alu-felg mot akslingen!

                    Click image for larger version

Name:	DSC_0007.jpg
Views:	1
Size:	90.0 KB
ID:	605093

                    Reka er strengt tatt ikke såååå veldig mye mindre enn 41% Extra`n, men såklart - litt forskjell blir det..

                    Click image for larger version

Name:	DSC_0019.jpg
Views:	1
Size:	101.6 KB
ID:	605097

                    Ellers er det fortsatt en modell som det er betraktelig mer morro å gjøre "service" på kontra en masseprodusert standard ARF, fortsatt fornøyd - endog man skulle gjerne hatt i pose og sekk - både compositte 100cc og balsa 100cc til mer type huck-treff?

                    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                    Comment


                    • Kjøp en til!
                      Hangaren full av drit...

                      Comment


                      • Hehe..
                        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                        Comment


                        • Støtter Lars jeg. Kjøp en til så skal jeg strekke meg til å ta over reka for en symbolsk sum
                          Propellen skal være på toppen!
                          Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                          Comment


                          • God jul!

                            Tok en liten service på gode, gamle Reka idag, har sliti litt med at jeg må trimme stab ganske positiv for å få den til å fly rett. Har hatt en mistanke en stund at dette har kommet pga. at firewall sviktet noe tidligere ifjor ( og tidligere også forsåvidt, denne har tross alt vært i bakken 3ganger.. ), noe som har gjort at det har blitt en endret vinkel på motorfestet - etter at jeg forsterket det.

                            Har ikke målt med incidence meter, men når jeg alignet en lang målestav opp i flukt med canopy-linjen, så ser jeg helt klart at motor, nettopp, står litt skrått nedover.

                            Click image for larger version

Name:	DSC_0022.jpg
Views:	1
Size:	68.9 KB
ID:	605454Click image for larger version

Name:	DSC_0019.jpg
Views:	1
Size:	74.8 KB
ID:	605455

                            Skal ikke så mye til for å løse dette riktignok, problemet er det at et par klomutterne på innsiden av CF motorbukken hadde selvfølgelig løsnet, så det ble jo "artig" å få løs motor! Ellers fikk jeg ånden over meg å fikse festet til throttle-servo, her var jeg jo litt snar en gang i tiden og rigget til en plate med ALU feste til servo istedenfor å montere denne rett i selve boksen slik som anbefalt fra produsent.

                            Click image for larger version

Name:	DSC_0025.jpg
Views:	1
Size:	94.7 KB
ID:	605453Click image for larger version

Name:	DSC_0027.jpg
Views:	1
Size:	67.8 KB
ID:	605452

                            Fjernet den gamle platen med feste, hvis man skal ta på seg spare-nazi-uniformen så sparer dette fort 40gr. Hehe.. her skal det freses ut -

                            Click image for larger version

Name:	DSC_0029.jpg
Views:	1
Size:	70.7 KB
ID:	605451

                            Ellers kunne jeg ikke dy meg annet enn å åpne motor for å sjekke tilstand på lagre og oppleiring av sheit på stempel/cylindertopp - ting ser bra ut, med endel sheit som kan fjernes. Nye tennplugger kommer også på plass!

                            M110`n er eldre enn 2år nå og sånn sett har garantien mtp. feil fra fabrikken gått ut, så da ble den åpnet forsiktig. Kvalitetspakninger som fortsatt er myke og tette.

                            Endel oljesøl rundt motoren er pga. et par tennplugger i høst som var løse, med dertil oljesøl. Trenger en god cleanup!

                            Click image for larger version

Name:	DSC_0034.jpg
Views:	1
Size:	93.7 KB
ID:	605450Click image for larger version

Name:	DSC_0050.jpg
Views:	1
Size:	57.7 KB
ID:	605445Click image for larger version

Name:	DSC_0053.jpg
Views:	1
Size:	60.3 KB
ID:	605444

                            Ellers er disse motorene vanvittig flott designet, ser like flott ut innvendig som utvendig. Bildene kommer ikke til rett her, flott sak -

                            Click image for larger version

Name:	DSC_0038.jpg
Views:	1
Size:	98.3 KB
ID:	605449Click image for larger version

Name:	DSC_0045.jpg
Views:	1
Size:	89.0 KB
ID:	605448Click image for larger version

Name:	DSC_0046.jpg
Views:	1
Size:	107.3 KB
ID:	605447Click image for larger version

Name:	DSC_0048.jpg
Views:	1
Size:	69.1 KB
ID:	605446

                            Så.. en liten runde til på kvelden så er Reka nok en gang klar for en ny sesong. Så.. nå kan våren komme?!



                            Click image for larger version

Name:	DSC_0059.jpg
Views:	1
Size:	80.7 KB
ID:	605443
                            Last edited by alflovvold; 26-12-13, 18:49.
                            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                            Comment


                            • Vet ikke hvor mange som følger med på denne tråden lenger, som strengt tatt har blitt the-life-and-death tråden til Reka, but here it goes!

                              Fikk dratt over 110`n idag, løsningen på sot/carbon buildup på stempler ble å først vaske forsiktig vekk med diesel og tannbørste, så sette på en veldig myk stålbørste-dings på Dremel`en og freste forsiktig vekk. Dette funket veldig fint, ble som nye! Viste seg at det ène stempelet har hatt noe bøss som har satt et par tyggemerker i toppen, men ellers fint.

                              Stempelringer har fortsatt fin spenst, satte inn stempler/cylindervegg med olje før jeg trykte ting forsiktig sammen. Nye plugger gjorde seg også.

                              Click image for larger version

Name:	DSC_0003.jpg
Views:	1
Size:	90.7 KB
ID:	605501Click image for larger version

Name:	DSC_0009.jpg
Views:	1
Size:	81.0 KB
ID:	605503

                              Cannistere/bend fikk også en overhaling, fikk vekk alt av oljesøl på bekostning av at det blir noe skjoldete. Men bling-faktoren er tilbake. Hehe..

                              Fikk også tilpasset throttleservo i CF kassen motor er montert på, dette gjør installasjonen litt ryddigere, mindre deler samt en vektsparing på hele "trommesolo!" 40gr!

                              Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Views:	1
Size:	90.2 KB
ID:	605502

                              Lodde på kontakter på throttleservo og ellers montere alt igjen - inkl. et par skiver i underkant på motor for å rette trekket - så er ting på nett igjen..



                              Click image for larger version

Name:	DSC_0016.jpg
Views:	1
Size:	106.4 KB
ID:	605504
                              Last edited by alflovvold; 28-12-13, 21:18.
                              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                              Comment


                              • Da kommer du i morgen da

                                Comment

                                Working...
                                X