Announcement

Collapse
No announcement yet.

KRILL SU29 2,6m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by kjetilmh View Post
    Hva slags utstyr har du puttet inn ?
    Tja litt har det jo blitt...

    SECRAFT kit for Hitec
    Hacker Spin ( Jeti ) 220A ESC
    Plettenberg Predator 30-8 EVO
    Mejzlik 26x15E
    Hitec Futaba 157 BLS 1 stk
    Hitec HS‐7955TG 6 stk
    2S 2600mASh Life
    Booma Intellih Swith V2
    Jeti telemetri (MUI200, Expander, RPM) Veier jo nada...

    Hadde planer om og ha mindre mottager batterier, men vanskelig å få tak i 2S Life mindre enn 2600mAh.
    Ellers så veier piloten litt, men det monner jo ikke stort. Dog - alle bekker små ...osv..

    Med tanke på at Votec'n veier 17kg med omtrent samme power oppsett er jeg ikke veldig bekymret
    Rune Haugen
    // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
    // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
    // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
    // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

    " It's all 100% electric ! "


    Comment


    • Rune,
      Har du kjørt den nye EVO motoren med Mejzlik 26x15E propellen?
      Jeg er interssert i å høre hvordan den går på 15s i forhold til den gamle PR 30-8.
      (På den gamle 30-8 reduserte jeg turtallet på full gass med radioen, da jeg syntes turtallet ble for høyt. Jeg gjorde dette både på Votec'en og Zlin'en.)

      Mvh
      Magne

      Comment


      • Originally posted by gnistjeger View Post
        Tja litt har det jo blitt...
        2S 2600mASh Life

        Hadde planer om og ha mindre mottager batterier, men vanskelig å få tak i 2S Life mindre enn 2600mAh.
        Mottakerbatter LiFe

        Jeg handla nettopp 2x2100mAH + 1x1600 mAH til Beistet
        (XXL synes 2x3000mAH var alllllt for mye )
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • jeg har både 1450mah, 1600mah, 2100mah osv 2s life... bruker mye i nitroheli

          Comment


          • Originally posted by xilian View Post
            Mottakerbatter LiFe

            Jeg handla nettopp 2x2100mAH + 1x1600 mAH til Beistet
            (XXL synes 2x3000mAH var alllllt for mye )
            Se der ja! Var ikke så vanskelig å finne likevel nei.... Øya sitter i veien....!
            Rune Haugen
            // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
            // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
            // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
            // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

            " It's all 100% electric ! "


            Comment


            • Originally posted by Magne_H View Post
              Rune,
              Har du kjørt den nye EVO motoren med Mejzlik 26x15E propellen?
              Jeg er interssert i å høre hvordan den går på 15s i forhold til den gamle PR 30-8.
              (På den gamle 30-8 reduserte jeg turtallet på full gass med radioen, da jeg syntes turtallet ble for høyt. Jeg gjorde dette både på Votec'en og Zlin'en.)

              Mvh
              Magne
              Har ikke fått testet den enda, men det var planen til å starte med. Sjekke litt effekt med den først også eventuelt gå på litt større etterhvert om det blir for spedt (noe jeg ikke tror det gjør).
              EVO'n er jo på 145KV mot 160KV i den orginale 30-8'n.
              Om været blir ok til helga monterer jeg sammen ute for en "tørr-test". Greit å sjekke ut all telemetrien både med strømtrekk, rpm og effekt
              Rune Haugen
              // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
              // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
              // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
              // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

              " It's all 100% electric ! "


              Comment


              • Da har det (endelig) blitt utført en "ground-test" på Krill'n!

                Litt data:
                Plettenberg Predator 30-8 EVO (145KV)
                Propell 26x15 Mejzlik
                15S LiPo

                Telemetrien viser følgende:
                Strømtrekk pr 15S pakke = 77A totalt 154A trekk.
                Dette vil gi ca 9700W eller 640W pr/kg.
                RPM ca 8600.

                Litt video



                Og kom ikke her å si at elektro er stillegående.....
                Rune Haugen
                // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                " It's all 100% electric ! "


                Comment


                • bare 8600??
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • Originally posted by xilian View Post
                    bare 8600??
                    Ække det passe a?
                    Rune Haugen
                    // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                    // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                    // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                    // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                    " It's all 100% electric ! "


                    Comment


                    • Originally posted by Magne_H View Post
                      Rune,
                      Har du kjørt den nye EVO motoren med Mejzlik 26x15E propellen?
                      Jeg er interssert i å høre hvordan den går på 15s i forhold til den gamle PR 30-8.
                      (På den gamle 30-8 reduserte jeg turtallet på full gass med radioen, da jeg syntes turtallet ble for høyt. Jeg gjorde dette både på Votec'en og Zlin'en.)

                      Mvh
                      Magne
                      Ja fikk jo testet dette i går. Telemetrien viste følgende:

                      Strømtrekk pr 15S pakke = 77A totalt 154A trekk.
                      Dette vil gi ca 9700W eller 640W pr/kg.
                      RPM ca 8600.

                      Dette er med Meijzlik 26x15 prop'n og Hyain Lipo på 35C. Turtallet er i overkant høyt, så en nedjustering og en litt større propell vil nok kanskje være et bedre alternativ. Antar dette vil ta vekk litt propellstøy også.
                      Plettenberg anbefaler jo 10 - 14 LiPo og da med 28,2 x 13" - 29 x 13". Anbefalt oppsett for aerobatic 12-15Kg.
                      Rune Haugen
                      // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                      // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                      // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                      // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                      " It's all 100% electric ! "


                      Comment


                      • Hei Rune.
                        Strømtrekket ditt høres fornuftig ut i forhold til oppsett, i og med at det ligger på ca. 200-210A (mine verdier) med den "gamle" motoren med Kv=160, 15s batterier og samme propell.
                        Men vedrørende turtallet (og effekten) er det noe som "skurrer".
                        Har du lest av spenningen på batteriene ved full pådrag?
                        Du får vel dette på telemetrien, i hvert fall hvis du bruker MUI EX sensorer. Batteriene vil neppe holde 4,2V ved 77A.
                        Dersom en antar 3,8V ved belastning, vil effekten være i størrelsesorden 8800W. Fortsatt ganske bra, og trolig nok, uten å bytte propell.
                        Turtallsmålingen din er det helt sikker noe feil med.
                        Jeg målte 6700 rpm på Votec'en på fullt pådrag, gammel motor. Da var effekten 11,6 kW.
                        Er det noe med oppsettet av sensoren som påvirker måleresultatet, som f. eks. antall poler?
                        (Jeg kjenner ikke til hvordan turtallssensoren virker.)
                        Personlig er jeg jo ikke helt enig i Plettenbergs anbefaling av propell, i hvert fall ikke for IMAC.
                        (Egner seg sikkert for "sånn dærre 3D-dingling", men slikt driver jo ikke vi med! )
                        Dersom det skulle være aktuelt, så har jeg en Biela 26x16 og en Fiala 26x18E for testing.
                        Jeg har ikke prøvd noen av disse enda, men har kjøpt dem inn for å teste med PR30/8 og 12s oppsett, da Mejzlik 26x15E gir litt lite belastning.

                        Mvh
                        Magne

                        Comment


                        • Originally posted by Magne_H View Post
                          Hei Rune.
                          Strømtrekket ditt høres fornuftig ut i forhold til oppsett, i og med at det ligger på ca. 200-210A (mine verdier) med den "gamle" motoren med Kv=160, 15s batterier og samme propell.
                          Men vedrørende turtallet (og effekten) er det noe som "skurrer".
                          Har du lest av spenningen på batteriene ved full pådrag?
                          Du får vel dette på telemetrien, i hvert fall hvis du bruker MUI EX sensorer. Batteriene vil neppe holde 4,2V ved 77A.
                          Dersom en antar 3,8V ved belastning, vil effekten være i størrelsesorden 8800W. Fortsatt ganske bra, og trolig nok, uten å bytte propell.
                          Turtallsmålingen din er det helt sikker noe feil med.
                          Jeg målte 6700 rpm på Votec'en på fullt pådrag, gammel motor. Da var effekten 11,6 kW.
                          Er det noe med oppsettet av sensoren som påvirker måleresultatet, som f. eks. antall poler?
                          (Jeg kjenner ikke til hvordan turtallssensoren virker.)
                          Personlig er jeg jo ikke helt enig i Plettenbergs anbefaling av propell, i hvert fall ikke for IMAC.
                          (Egner seg sikkert for "sånn dærre 3D-dingling", men slikt driver jo ikke vi med! )
                          Dersom det skulle være aktuelt, så har jeg en Biela 26x16 og en Fiala 26x18E for testing.
                          Jeg har ikke prøvd noen av disse enda, men har kjøpt dem inn for å teste med PR30/8 og 12s oppsett, da Mejzlik 26x15E gir litt lite belastning.

                          Mvh
                          Magne
                          Du er nok inne på noe her ja Magne.
                          Spenningen falt helt sikkert ned mot 3,8V ved max pådrag og 77A. Det er mulig vi kan se det i displayet på videoen 😉
                          Når det kommer til RPM sensorer fra Jeti er det helt sikker noen innstillinger som er feil. Skal sjekke manualen. Men er vi ned mot 8000W bør jeg nok se på propell valg, ønsker å ha "mer enn nok" power, og heller luske rundt på halv gass store deler av flighten.
                          Rune Haugen
                          // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                          // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                          // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                          // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                          " It's all 100% electric ! "


                          Comment


                          • Hei.
                            Fant dette på Esprit's hjemmeside:

                            "The MRPM-AC EX sensor is used to measure the speed (RPM) of brushless motors through direct connection with two of the three motor wires. For accurate data, you must set your motor's pole count in the MRPM-AC EX using the JetiBox. The MRPM-AC EX allows you to set multiple alarms and can even display the motor power in Watts."

                            Så du må tydeligvis programmere inn poltallet til motoren. I følge dem må dette gjøres via Jeti-boxen, men dette står det mange steder at en må gjøre, mens en i virkeligheten kan gjøre det direkte via senderen. Så jeg stoler ikke helt på hva de skriver.
                            Det virker som om mye av dokumentasjonen på komponentene deres ble skrevet før de begynte å lage egne sendere, med denne funksjonaliteten innebygd senderne.

                            Poltallet på Plettenberg Predator er forøvrig 20.

                            Hvor mange watt trekker du på 17kg Votec?

                            Jeg hadde håpet å få testkjørt min motor med Mejzlik 26x15E og Biela 26x16 sist helg for å få et sammenligningsgrunnlag, men det ble jo bare regn...
                            Med 12s trekker jeg ca. 6500W med Mejzliken, mens regneprogrammet tilsier at Biela 26x16 skal ligge på ca. 7500W.
                            Jeg hadde PR30/8, 12s og Mejzlik 26x15E (6500W) i min 2,6 meters Zlin. I 2012 brukte jeg 12s12Ah, flyet veide da 12,3 kg.
                            (530 W/kg.) Dette fungerte "brukbart" i IMAC, men jeg savnet litt ekstra krefter mot slutten av flighten. (Ikke 6500W på slutten.)
                            Nå tenkte jeg å gå opp til 12s16Ah, (13-13,5 kg) og da trenger jeg også litt ekstra ytelse. Men er begrenset til 26" diameter på propellen, pga. lengden på opptrekkbart understell.

                            Magne

                            Comment


                            • Originally posted by Magne_H View Post
                              Jeg hadde PR30/8, 12s og Mejzlik 26x15E (6500W) i min 2,6 meters Zlin. I 2012 brukte jeg 12s12Ah, flyet veide da 12,3 kg.
                              (530 W/kg.) Dette fungerte "brukbart" i IMAC, men jeg savnet litt ekstra krefter mot slutten av flighten. (Ikke 6500W på slutten.)
                              Nå tenkte jeg å gå opp til 12s16Ah, (13-13,5 )

                              Magne
                              En liten avsporing. Hadde ikke 25/8 evo vært et bedre valg i zlin'en så lenge flyet ikke veier mer. Du kunne spart litt vekt.

                              Kjetil.
                              Last edited by kjetilmh; 03-03-14, 16:14.
                              Kjetil
                              oops: . . ! . .

                              http://www.vingmfk.com

                              Comment


                              • Hei Kjetil.
                                Jo det er riktig, PR25/8 EVO veier 1400 gram mot 1550 gram for PR30/8.
                                Skulle jeg kjøpt en ny motor i dag for Zlin'en, ville jeg valgt 25/8 EVO. De gamle 25 og 30 tåler like mye strøm, og er rated til 220A i følge Plettenberg. De har samme viklingstråd, men forskjellige armaturlengder. 37 og 50 har en tykkere viklingstråd, og er rated til 320A. Hva som eventuelt er annerledes i EVO for at disse skal kunne tåle større grad av "overbelastning", vet jeg ikke, men 25/8 EVO har helt klart nok effekt for min modell.

                                Nå er det imidlertid en del år siden jeg kjøpte min 30/8, og da fantes ikke EVO-versjonene. Motoren ble innkjøpt for å brukes i Votec'en som Rune har nå. (Hastelånt av Morten Fjeldstad etter at akslingen i den opprinnelige Neu motoren min knakk på maiden.) Morten fikk raskt tilbakemelding om at han aldri ville få tilbake motoren sin.
                                Kv på 25/8 EVO er 170, det samme som på PR37/6 som jeg har i den største Zlin'en. Med 12s gir dette et turtall på ca. 6000, som er helt greit. Med 30/8 og 12s får jeg et turtall på 5400-5700 avhengig av propell. Med så lavt turtall blir utvalget av propeller vesentlig mindre, med behov før høy pitch for å få nok fart.

                                Men jeg aksepterer noen ulemper for å spare en 7-8 tusen kroner...

                                (Dessuten, med så lett modell så trenger jeg jo ikke spare 150 gram.)

                                Magne

                                Comment

                                Working...
                                X