Announcement

Collapse
No announcement yet.

KRILL SU29 2,6m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Magne_H View Post
    Hei.
    Fant dette på Esprit's hjemmeside:

    "The MRPM-AC EX sensor is used to measure the speed (RPM) of brushless motors through direct connection with two of the three motor wires. For accurate data, you must set your motor's pole count in the MRPM-AC EX using the JetiBox. The MRPM-AC EX allows you to set multiple alarms and can even display the motor power in Watts."

    Så du må tydeligvis programmere inn poltallet til motoren. I følge dem må dette gjøres via Jeti-boxen, men dette står det mange steder at en må gjøre, mens en i virkeligheten kan gjøre det direkte via senderen. Så jeg stoler ikke helt på hva de skriver.
    Det virker som om mye av dokumentasjonen på komponentene deres ble skrevet før de begynte å lage egne sendere, med denne funksjonaliteten innebygd senderne.

    Poltallet på Plettenberg Predator er forøvrig 20.

    Hvor mange watt trekker du på 17kg Votec?


    Jeg hadde håpet å få testkjørt min motor med Mejzlik 26x15E og Biela 26x16 sist helg for å få et sammenligningsgrunnlag, men det ble jo bare regn...
    Med 12s trekker jeg ca. 6500W med Mejzliken, mens regneprogrammet tilsier at Biela 26x16 skal ligge på ca. 7500W.
    Jeg hadde PR30/8, 12s og Mejzlik 26x15E (6500W) i min 2,6 meters Zlin. I 2012 brukte jeg 12s12Ah, flyet veide da 12,3 kg.
    (530 W/kg.) Dette fungerte "brukbart" i IMAC, men jeg savnet litt ekstra krefter mot slutten av flighten. (Ikke 6500W på slutten.)
    Nå tenkte jeg å gå opp til 12s16Ah, (13-13,5 kg) og da trenger jeg også litt ekstra ytelse. Men er begrenset til 26" diameter på propellen, pga. lengden på opptrekkbart understell.

    Magne

    Ser helt klart at jeg må inn å sette noen innstillinger på MRPM-AC EX'n. Telemetri bildet som viser effekten (W) var også helt på tur I senderen er det jo en JetiBox emulator som er rimelig enkel. Fikser det vel der...

    Når det kommer til effekt på Votec'n er jeg faktisk ikke helt sikker hva jeg trekker. Har aldri har fått tatt noen måling. Men der skal det være 15S rett ut uten noen form for begrensning (som jeg vet om). 11Kw da eller?

    Det er spennende (og dyrt) og teste ut litt forskjellige propeller til forskjellige power oppsett. Men mye lærerikt! Blir spennende å høre hva du får ut av 12S på PR30/8'n!
    Rune Haugen
    // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
    // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
    // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
    // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

    " It's all 100% electric ! "


    Comment


    • synes det er helt utrolig at ikke jeg har godt over til el drift på mine fly. da det ikke er værre en dette, lykke til med med justeringene, får holde meg til H og L nålene litt til
      Rune Borgersen

      Comment


      • He he...........

        Comment


        • Dette har vel egentlig ikke noe med diskusjonen elektro kontra bensin å gjøre. (Men alle vet da vel hva som er best?)
          Greia er at Rune (gnist) har telemetri på radioen sin og ønsker å ha kontinuerlig avlesning og logging av motorens turtall.
          Jeti lager to typer telemetrisensorer for turtall, en for elektro, som kobles til strømledningene til motoren, og en optisk som kan brukes enten med elektromotor eller bensinmotor.
          Begge typene må stilles inn. Den elektriske med motorens poltall (i dette tilfellet 20), den optiske med antall propellblader. Er de feil innstilt, viser de feil turtall, uavhengig av om man har elektromotor eller bensinmotor.

          Magne

          Comment


          • Originally posted by Magne_H View Post
            Dette har vel egentlig ikke noe med diskusjonen elektro kontra bensin å gjøre. (Men alle vet da vel hva som er best?)

            Magne
            Yes we do! Hehe....!
            Rune Haugen
            // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
            // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
            // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
            // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

            " It's all 100% electric ! "


            Comment


            • Maiden Flight!

              Da var endelig dagen kommet! Maiden Flight!!
              Været var sånn passe med overskyet og litt vind i fra sør. Dårlig lys, men ikke noe problem.

              Click image for larger version

Name:	IMG_7598.jpg
Views:	1
Size:	141.6 KB
ID:	607067 Click image for larger version

Name:	IMG_7602.jpg
Views:	1
Size:	107.7 KB
ID:	607068 Click image for larger version

Name:	IMG_7603.jpg
Views:	1
Size:	87.9 KB
ID:	607069
              Click image for larger version

Name:	IMG_7605.jpg
Views:	1
Size:	77.9 KB
ID:	607074 Click image for larger version

Name:	IMG_7615.jpg
Views:	1
Size:	86.9 KB
ID:	607075 Click image for larger version

Name:	IMG_7606.jpg
Views:	1
Size:	103.5 KB
ID:	607076



              Modellen var litt fremtung, så en liten justering på batteribrettet må til. Ellers så virket den veldig stabil og fin. Skarp og fin i bevegelsene. Moro å høre den klassiske pipelyden når du drar i balanseror stikka!

              Propellvalget må jeg nok se litt på. Var ikke noe problem slik den er nå, men følte jeg manglet det "lille ekstra" på effekten. Med EVO motoren kommer det en lavere KV, og siden jeg satt på samme prop som på den gamle 30/8'n kom ikke dette som noen overraskelse. En 28x15E hadde nok vært mer passe.

              Alt-i-alt veldig fornøyd!
              Rune Haugen
              // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
              // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
              // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
              // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

              " It's all 100% electric ! "


              Comment


              • gratulerer Rune, dette så jo bra ut
                Rune Borgersen

                Comment


                • Grattis!!
                  ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                  Comment


                  • Gratulerer med Maiden, så bra ut dette her
                    EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
                    EF Yak-54. 110"
                    EF MXS 83"
                    GB Yak-55 2,2m

                    Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
                    Takk til:
                    Autopartner.se
                    http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

                    Comment


                    • Gratulerer med vellykket Maiden!, skikkelig voksen elektromodell det der da!

                      Comment


                      • Mange takk -

                        Nå er oppgaven å finne en propell som kan gi litt mer effekt. 28x13 2B feks. Eller 27x12 3B? Virker som det dessverre er ett litt begrenset utvalg av propeller i disse størrelsene. Ikke så mange som lager propeller for store elektro motorer enda virker det som ....

                        Ser Biela har noen carbon propeller som er 26x17 og 26x18 ment for Moki 150 eller elektro. Spørs om dette vil gi nok. Plettenberg har anbefalt 28x13 og 29x13

                        Noen tips?
                        Last edited by gnistjeger; 17-03-14, 07:43.
                        Rune Haugen
                        // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                        // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                        // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                        // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                        " It's all 100% electric ! "


                        Comment


                        • Hum.. fikk du ikke hvite MFN-merker da?
                          Tom I. Arntsen

                          Comment


                          • Originally posted by xilian View Post
                            Hum.. fikk du ikke hvite MFN-merker da?
                            Nope - black only!
                            Rune Haugen
                            // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                            // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                            // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                            // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                            " It's all 100% electric ! "


                            Comment


                            • hmpf.. får sende noen hvite også etterhvert da.. innen 2015!
                              Tom I. Arntsen

                              Comment


                              • Originally posted by xilian View Post
                                hmpf.. får sende noen hvite også etterhvert da.. innen 2015!
                                Hehe...høres bra ut!
                                Rune Haugen
                                // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                                // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                                // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                                // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

                                " It's all 100% electric ! "


                                Comment

                                Working...
                                X