Unconfigured Ad
Collapse
Vedrørende nytt regelverk
Collapse
X
-
arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arne -
Hva spesifikt er det du refererer til her?
Det gjeldende A-bevis?
Jeg finner ikke noe om at dette koster penger på www.modellfly.info
Dersom dette er innført lokalt i klubber hadde det vært interessant å høre litt om hvorfor.
I de to klubbene jeg er medlem i koster det ikke noe, ikke er det noe byråkrati rundt det heller.
Kan du si litt om hva du mener med "byråkrati rundt dette"
Kjell Aanvik
Det kom også et skriv om dette fra han der aktivitetsfyren for en stund siden. Kan desverre ikke finne dette igjen.
350 kr. det er langt fra gratis.Comment
-
Her, dette er en link til Fredrikstad MFK og den ligger på NLF's sider: http://www.fredrikstadmodellfly.net/...flyskolen_2010
Det kom også et skriv om dette fra han der aktivitetsfyren for en stund siden. Kan desverre ikke finne dette igjen.
350 kr. det er langt fra gratis.
Nei huff. Dette blir for dumt...Comment
-
Her, dette er en link til Fredrikstad MFK og den ligger på NLF's sider: http://www.fredrikstadmodellfly.net/...flyskolen_2010
350 kr. det er langt fra gratis.
Han aktivitetsfyren, det er vel Tom Brien det.
Jeg fant denne notisen på www.modellfly.info:
Prissetting av Modellflybevis A, Display- og Sportslisens - [08.05.2009]
Pga sterkt økende antall utstedelser av ovennevnte type bevis og lisenser, ser vi oss nødt til å ta betalt de reelle kostnader (selvkost til NLF sentralt) for å utstede disse. Samtlige utstedes for en periode på 3 år, og totalkostnaden for alle årene er kroner 85,-.
Det er en forutsetning for gyldigheten at kontingenten er betalt.
Vi hadde ønsket at A-beviset var uten kostnader, men spesiell håndtering av dette ville pålegge sekretariatet for store manuelle rutiner. Frem mot neste seksjonsmøte vil vi vurdere om kostnaden for A-beviset kan inkluderes i medlemskontingenten.
Det er noe greier der, mao.
Jeg har ikke sett eller hørt noe mer om dette siden, men som det står, det burde inngå i kontingenten.
Neste seksjonsmøte blir til våren neste år.
Kjell AaComment
-
Ville du gjort det noe annerledes enn det som står i forslaget?
Re betaling av byggeinspektører så har de i England en utmerket ordning med inspektører over hele landet.
Så vidt meg bekjent jobber alle disse gratis.
Legg merke til at regelverket for store modeller gjelder for modeller fra 25 kilo og opp til 150 kilo.
Personlig ville jeg følt meg særdeles utrygg hvis det dukket opp et modellfly på 149 kilo som er bygd uten at de reglene som er satt opp som forslag er fulgt.
Hvis du mener dette eller andre punkter er umulig å etterkomme, så må du få klubben din til å sende inn et svar på høringsnotatet innen fristen.
Det er derfor forslaget er ute på høring. For å luke vekk punkter som er upresise, vanskelig å håndheve/gjennomføre eller bare ganske enkelt for dumme.
Problemet alle modellflygere i landet står overfor er at Luftfarttilsynet kommer til å innføre et regelverk for modellfly, enten vi liker det eller ikke.
Selvfølgelig kan man gjøre som mange foreslår på forumet her, drite i hele regelverket og bare fly videre.
Problemet da er at man vil drive med noe som er ulovlig.
Vær nå heller litt konstruktiv, meld inn til klubben din hva du vil ha endret eller fjernet i forslaget og send det inn før det er for sent.
Kjell Aanvik
Altså de ønsker et regelverk men ikke dette.
Jeg er enig me eureka at det eneste som nytter er å komme med konstruktive tilbakemeldinger, noe jeg syntes Lmfk har gjort.
Så vidt jeg vet kommer ikke LT med noe regelverk, de kommer med en forskrift.
Det folk må huske på er at alle modeller over 7 kg skal godkjennes av "kontrolant for stormodeller", ved eierskifte skal dette innberetiges til nlf, dette gjelder også alle modeller over 7kg.
Dette blir det byråkrati av.
Jeg håper, men tror ikke at man finner kontrolanter som er villige til å kjøre rundt å godkjenne fly, uten å ta betalt for dette.
En liten ting til slutt.
Hvis/når man skal ha et regelverk for modellfly håper jeg det er for å bedre sikkerheten, det oppnår man ikke med foreslåtte regelverk.
De fleste vet at det ikke er flyet som er årsak til de fleste uhellene, det er Piloten.
Da blir det for meg litt rart å lage side opp og side ned med belastningstester, telleing av batterier, skjemaer for utregning av servostyrke etc.. For så å ha et meget enkelt krav til pilot.
Det man bør gjøre er å forenkle godkjenning av modell, og øke krav til pilot.Comment
-
Etter hva jeg skjønner på svaret til Larvik mfk, så ønsker de at arbeidet skal startes på nytt.
Altså de ønsker et regelverk men ikke dette.
Jeg er enig med eureka at det eneste som nytter er å komme med konstruktive tilbakemeldinger, noe jeg syntes Lmfk har gjort.
Så vidt jeg vet kommer ikke LT med noe regelverk, de kommer med en forskrift.
Det folk må huske på er at alle modeller over 7 kg skal godkjennes av "kontrollant for stormodeller", ved eierskifte skal dette innberetiges til nlf, dette gjelder også alle modeller over 7kg.
Dette blir det byråkrati av.
Jeg håper, men tror ikke at man finner kontrolanter som er villige til å kjøre rundt å godkjenne fly, uten å ta betalt for dette.
En liten ting til slutt.
Hvis/når man skal ha et regelverk for modellfly håper jeg det er for å bedre sikkerheten, det oppnår man ikke med foreslåtte regelverk.
De fleste vet at det ikke er flyet som er årsak til de fleste uhellene, det er Piloten.
Da blir det for meg litt rart å lage side opp og side ned med belastningstester, telleing av batterier, skjemaer for utregning av servostyrke etc.. For så å ha et meget enkelt krav til pilot.
Det man bør gjøre er å forenkle godkjenning av modell, og øke krav til pilot.
Det er litt i overkant for en 7 kilos modell, men kanskje på sin plass når modellen veier 24,9 kilo?
Send inn et svar på høringsutkastet og foreslå en alternativ ordning!
Ettersom fristen er 30.11.2010 og LT kommer til å sette regelverket/forsktiften i verk fra 2012, så tror jeg neppe at det er tid til å lage et helt nytt forslag.
I denne sammenheng: Regelverk = Forskrift.
Det som er forelagt har krevd mange årsverk av frivillig arbeid allerede, vi får neppe noen til å gjøre det en gang til.
Ikke glem at forslaget i stor grad bygger på de tyske og engelske reglene som de har levd med i mange år der.
Modellflyging i de landene er en mye større hobby/sport enn her oppe, og regelverket har på ingen måte tatt livet av hobbyen vår der.
Kjell AanvikComment
-
jeg har ikke lest alt i sammen av disse reglene, men ser jo att dette kommer til å få betydning for hobbyen senere i tid.
en kontrollant for Abeviset, var det en kropp som klubben skulle utnevne, så skulle denne kroppen reise å få seg kurs, så skal han godkjenne min modell?
men igjenn, så er det egentlig greit at det er noen som sjekker opp modellen, er nok en del sluntring med diverse.
men kan dette her da få betydning, om klubbens inspektør fks er skala mann, og alt skal være på linje, og kun det dyreste utstyret brukes, kjøpte tanker, osv osv. så komme jeg fks med en flaske tank, og noen hjemme laget overføringer for 2 servoer til side ror, om han ikke ville gjort det selv slik, er det da mulighet for at min modell ikke blir godkjennt?Last edited by kapia; 18-09-10, 09:56.Comment
-
Umulige Sikkerhetsforskrifter!
La oss rydde bort endel misforståelser/villfarelser før høringsfristen går ut:
1. Det er ikke Luftfartstilsynet (LT) som har foreslått nye sikkerhetsforskrifter for modellfly i Norge. Det var Modellflyseksjonen i Luftsportsforbundet som selv gjorde dette på eget initiativ og utnevnte sitt eget sk Sikkerhetsutvalg, som igjen brukte flere år på å forfatte sitt monumentale ca. 200 siders utkast. Det vedlagte brevet til høringsnotatet fra en enkelt medarbeider i Luftfartstilsynet er da heller ikke et offisielt dokument eller uttrykk for LT's policy, slik det blir gitt inntrykk av. Etter politikernes tvangsflytting av LT til Bodø har tilsynet nemlig pga. ressursmangel (personalmangel) mer enn nok med å utføre sine pålagte, ordinære oppgaver rundt sikkerheten ved full-size flyging her i landet. Og ingen er vel uenige i en slik prioritering? En evt. regulering av norsk modellflyvirksomhet ligger da i beste (verste) fall år inn i fremtiden.
2. Modellfly-klubbene tilsluttet NLF behøver absolutt ikke gå inn i de foreslåtte sikkerhetsforskriftene og kommentere detaljene, hverken i form- eller innhold. Det holder lenge å konstatere at klubbene våre ikke har nødvendig makt, kompetanse eller ressurser til å gjennomføre dette.
Husk at vi er frivillige, norske organisasjoner som ikke kan pålegge medlemmene å utføre et slikt omfattende,ulønnet kontroll- og sertifiseringsarbeid av hverandre og hverandres modeller!
3. Styret i Modellflyseksjonen bør tenke seg om før de presser forslaget til sikkerhetsforskrifter videre. Det er som nevnt ordinært årsmøte i seksjonen til våren, men vedtektene gjør at vi kan kreve ekstraordinært årsmøte lenge før dette. Og da med spørsmål om tillit eller ikke tillit til det sittende styre.
4. Min vurdering av dette er at forslaget til sikkerhetsforskrifter bør trekkes tilbake. Det må så omarbeides ("kokes ned") til et enkelt og presist kompendium på maks 10 % av det foreslåtte for å ha noen mulighet til å bli gjennomført.
5. Det fins andre alternativer, men de kan vi evt. komme tilbake til..
Richard Blindheim
Leder Tønsberg MFKComment
-
Og som Outlaw skriver i sitt innlegg, dette SU utvalget ble ikke startet pga noen indikasjoner om regelverk fra LT, det er helt og holdent NLF sitt verk. Og det har vel vært en rimelig godt bevart hemmelighet. Det ble jo faktisk sagt fra NLF at medlemme må holde kjeft og la SU få holde på i fred. Jepp, la vær og hør på egne medlemmer, god politikk det.Comment
-
Eureka må dokumentere sin nylige påstand:
"LT kommer til å sette regelverket/forsktiften i verk fra 2012."
Dette er nytt, hvor står dette?
Og hvem er det Eureka egentlig representerer her i denne debatten - Luftfartstilsynet, NLF, Modellflyseksjonen, Sikkerhetsutvalget - eller bare seg selv?
Richard B.Last edited by Outlaw; 18-09-10, 12:09.Comment
-
Vil bare rette en takk til Outlaw for et presist innlegg som er basert på fakta og ikke synsing. Det er nok helt riktig at det er NLF som har satt dette i full gang da LT ikke helt vet hva de skal gjøre med modellfly.
Eureka sier at reglene er basert på de Engelske og Tyske, ikke helt riktig. 7-25kg er fra Danmark og 25 til 150 er fra Tyskland. Det litt finurlige her er at i DK kan man ikke fly modellfly over 25 kg og i DE er det ingen regler for fly under 25 kg. For meg så ser det ut til at noen har hentet inn det værste man kan finne og gjort det om til "sitt" forslag. England er også nevnt her og der er det litt mere komplett. Opp til 7kg er det helt fritt, 7-20kg har en rekke guidelines og over 20kg skal det meldes inn til Large Model Association (20 kg er grensen mellom modellfly og fly i UK) og følges under bygging og godkjennes/registreres.
I Sverige har man ingen regler og er nok derfor i NLF's øyne "ikke naturlige å sammenligne seg med".
Jeg kjenner ingen som er imot sikkerhet og regler, men de må være fornuftige og kunne følges ellers er de verdiløse da folk vil gi blaffen. At det skulle sitte tre mann fra NLF som ikke ville ha noe form for forstyrrelser (les "Input" ) når dette skulle utarbeides blir i min verden fryktelig feil. Eksempelvis, spør man NLF om hvilken risikoanalyse som ligger til grunn for et så rigid regelverk blir man møtt med stillhet. Mesteparten av fokus i forslaget ligger på modellen og dens utforming, lite på pilot og hans ferdigheter. Alle stygge episoder jeg har sett på vår flyplass har vært pilotfeil, ikke feil på modell og da synes jeg SU har bommet litt.
Igjen vil jeg oppfordre alle til å lese hele forslaget slik det ligger, diskutere det i klubbene og først da uttale seg, ikke synse på hva man tror.
Bjørn Haavaldsen
Leder Larvik ModellflyklubbComment
-
For å ta det første først, her ligger hele forslaget til regelverk fra NLF:
Hvis man sjekker det hele så ser man at det her dreier seg om 32 sider. 14 av sidene omfatter modeller over 25 kilo, og en god del av resten er definisjoner. Jeg har da ikke tatt med eksempelet fra Tyskland.
I tillegg 4 Excel regneark.
200 sider ???
Innledningsvis så ligger det også et brev fra LT hvor det står bl.a:
For de som enda måtte være i tvil:
Det VIL komme en forskrift for modellflyging i overskuelig fremtid. Tidspunktet er avhengig av
Luftfartstilsynet’s ressurser og oppgaver, men det vil ikke gå mange år. Forskriften VIL legge
begrensninger på aktiviteten i forhold til i dag, men trolig også åpne muligheter. Dere som
modellflygere VIL ha mulighet til å påvirke hvordan forskriften skal se ut, men innspillene må være
seriøse og realistiske.
2012 ble nevnt på et møte i en NLF-klubb for kort tid tilbake.
Jeg regner med at dette kan bekreftes eller avkreftes fra styret i NLF.
Forøvrig representerer jeg meg selv i egenskap av NLF-medlem.
Kjell AanvikComment
-
For å ta det første først, her ligger hele forslaget til regelverk fra NLF:
Hvis man sjekker det hele så ser man at det her dreier seg om 32 sider. 14 av sidene omfatter modeller over 25 kilo, og en god del av resten er definisjoner. Jeg har da ikke tatt med eksempelet fra Tyskland.
I tillegg 4 Excel regneark.
200 sider ???
Innledende dokumenter 11 sider
Prosedyrer 4 sider
1 til 7 kg 4 sider
7 til 25 kg 8 sider
over 25 kg 91 sider
luftrom 5 sider
Opplæringsplan 41 sider
Støttedokumenter 9 sider
eksempel tysland 20 sider
Det skulle bli sånn ca 193 sider, da er forskrift info og høringsnotat tatt bort pluss alle exel tingeneComment
-
Alle som har lest hele forslaget fra Modellflyseksjonen/Sikkerhetsutvalget ser at dette verket er, som Jamie sier, på +/- 200 A4 sider. La oss nå ikke forkludre en så viktig debatt for norsk modellflyging med å forvrenge eller bortforklare sakens kalde fakta. Og det "brevet fra LT" som Eureka igjen viser til og siterer ifra stammer ikke fra Tilsynets ledelse, men derimot fra en tilfeldig(?) tjenestemann i LT.
Vi mottar gjerne en oppklaring fra Modellflyseksjonen i NLF hvis den har noe å legge til nå som høringsfristen raskt nærmer seg..
Richard B.Comment
-
Tilfeldige tjenestemenn?? Ja de fortalte meg at NLF har fått oppdraget med å utforme det slik at det passer vår hobby. De jobber nå med uav.. og vil på sikt se på modellfly regler. AT det må være 200 sider er nok ikke deres mening, men det må være noe. Nå har de 2 personene fått ansvaret fra sin leder?, og luftfartsdirektøren jobber nok ikke direkte med dette nei
En høring har enkel logikk og den er flertalsbestemt. Gjør som Bjørn sier les igjenom bli enige og send for guds skyld et svar(ikke dra til H.. for det er ikke et svar)
Så hvordan ser svaret til Larvik ut om noen skulle ønske å kopiere det.
Skal du fly oppvisning bør man ha vist hva man kan, og ev godkjennes.
Fløy for første gang i Kjose for litt siden og kan skrive under på at det var en hyggelig opplevelse.
En annen sak er hvor mange som kvalifiserer som inspektør på stormodeller i Norge i forhold til et regelverk.
Da bør man ha bygget og feilet noen ganger for å få erfaring. Ikke kan man gå på skole for det heller.
Det holder ikke å være pilot eller flytekniker på fullsize. Og der er det regler i fleng. Noe jeg ikke ønsker meg da alt kun er snakk om holdninger og oppførsel under utøvelse av sporten. Klart vi skal ha regler, men ikke de vi har fått lagt fram.
Jeg synes det kunne være fint om alle klubber la ut sitt svar under en ny tråd:
"Hørings svar fra NLF klubbene"
(og kun deres svar uten masse diskusjon) Om noen vil kommentere lag en egen tråd.
Mvh Andreas SundtMvh Andreas
Stevensaero, glede i noen balsaflak.
PCM.at mye glede i litt carbon
Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUMComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment